Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ» Facebook Twitter
Ακόμα κι αν ο Χέμινγουεϊ ήταν «ένα μικρόσωμο απολειφάδι, ασθματικό και φθισικό, που ζούσε τη φαντασίωση του δυνατού άντρα στη λογοτεχνία που παρήγαγε», θα εξακολουθούσε να είναι ένας από τους σπουδαιότερους Aμερικανούς συγγραφείς του 20ού αιώνα. Φωτ.: Lloyd Arnold/Hulton Archive/Getty Images/Ideal Image
0


ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ,
καρποί πολύχρονης κι ενδελεχούς έρευνας, που δεν αφήνουν στιγμή του βιογραφούμενου ανέγγιχτη και θυμίζουν πανεπιστημιακά διδακτορικά. Υπάρχουν όμως και άλλες που, χωρίς να στέκονται στις λεπτομέρειες, αποτυπώνουν στις σελίδες τους όλο το εύρος της προσωπικότητας με την οποία καταπιάνονται, κορφολογώντας από τον βίο και το έργο τους τα πιο ουσιώδη χαρακτηριστικά. Τέτοιου είδους βιογραφία είναι αυτή που υπέγραψε ο Άντονι Μπέρτζες (1917-1993) –ο Βρετανός στον οποίο χρωστάμε το περίφημο «Κουρδιστό πορτοκάλι» που μετέφερε ο Κιούμπρικ στο σινεμά– για τον κορυφαίο ομότεχνό του Έρνεστ Χέμινγουεϊ.

Πλημμυρισμένο από φωτογραφικό υλικό, το βιβλίο «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία», αν και γραμμένο από το 1977, στην Ελλάδα κυκλοφόρησε το 2006 από τον Καστανιώτη, σε μετάφραση Κωστή Καλογρούλη, ταυτόχρονα με την επανέκδοση από τον ίδιο οίκο δυο μυθιστορημάτων του Αμερικανού νομπελίστα, του θρυλικού «Για ποιον χτυπάει η καμπάνα» και του λιγότερο γνωστού «Μέσα απ’ το ποτάμι και στα δέντρα», για τα οποία ο Μπέρτζες φωτίζει με μαστοριά κάτω από ποιες συνθήκες γράφτηκαν.

Ωμό, αντικειμενικό, «αντι-λογοτεχνικό». Αυτό ήταν το τυπικό ύφος του Χέμινγουεϊ, ο οποίος, αν και δέχτηκε πυρά από την αμερικανική αριστερά ως «ουδέτερος ηδονιστής», παρέμεινε δεσμευμένος στο μοναδικό δικαίωμα του συγγραφέα «να παρουσιάζει τα πράγματα και τους ανθρώπους όπως είναι, χωρίς ιδεολογικό χρωματισμό».

Ακόμα κι αν ο Χέμινγουεϊ (1899-1961) ήταν «ένα μικρόσωμο απολειφάδι, ασθματικό και φθισικό, που ζούσε τη φαντασίωση του δυνατού άντρα στη λογοτεχνία που παρήγαγε», ακόμα και τότε, υπογραμμίζει ο Μπέρτζες, θα εξακολουθούσε να είναι ένας από τους σπουδαιότερους Αμερικανούς συγγραφείς του 20ού αιώνα. Όμως, δεν ήταν απολειφάδι. Ήταν ψηλός, ευρύστερνος και φωνακλάς, πολεμιστής, κυνηγός, ψαράς και πότης. Και από την εποχή που, παλικαράκι ακόμα, αναλάμβανε τα πρώτα δημοσιογραφικά του καθήκοντα στην εφημερίδα «Kansas City Star», στόχος του ήταν ν’ αφαιρέσει «την αισθητική κλίση της γλώσσας από τις παραδοσιακές της θέσεις στο κεφάλι και την καρδιά και να τη συνάψει στα νεύρα και τους μυς»…

Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ» Facebook Twitter
Ο Άντονι Μπέρτζες (1917-1993) υπέγραψε τη βιογραφία του Έρνεστ Χέμινγουεϊ.

Ωμό, αντικειμενικό, «αντι-λογοτεχνικό». Αυτό ήταν το τυπικό ύφος του Χέμινγουεϊ, ο οποίος, αν και δέχτηκε πυρά από την αμερικανική αριστερά ως «ουδέτερος ηδονιστής», παρέμεινε δεσμευμένος στο μοναδικό δικαίωμα του συγγραφέα «να παρουσιάζει τα πράγματα και τους ανθρώπους όπως είναι, χωρίς ιδεολογικό χρωματισμό».

ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ:
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Άντονι Μπέρτζες, Έρνεστ Χέμινγουεϊ, Μια ζωή σαν μυθοπλασία, μτφρ.: Κωστής Καλογρούλης, εκδόσεις Καστανιώτης

Πράγματι, στα χρόνια της μεγάλης οικονομικής ύφεσης, ο Χέμινγουεϊ κυνηγούσε λιοντάρια και ξιφίες και πήγαινε σε ταυρομαχίες, αλλά δεν είχε γράψει τίποτε υπέρ των χιλιάδων θεωριών των επαναστατών. Ως το 1936 που ξέσπασε ο ισπανικός εμφύλιος, είχε υπάρξει εθελοντής στον Α' Παγκόσμιο, όπου και τραυματίστηκε, είχε καλύψει δημοσιογραφικά τη Μικρασιατική Καταστροφή, είχε ζήσει από κοντά τους λαμπρούς εκπροσώπους της «χαμένης γενιάς» στο Παρίσι του Μεσοπολέμου, είχε ήδη δυο γάμους πίσω του και βιβλία σαν τα «Κι ο ήλιος ανατέλλει» και «Αποχαιρετισμός στα όπλα», ενώ η δημόσια εικόνα του ήταν ενός φιλικού, μαυρισμένου και μυώδη νταή, έτοιμου να επιδεικνύει ασταμάτητα τον ανδρισμό του. Κάτι που «δεν αποτελεί βασικό γνώρισμα των αυθεντικά ανδροπρεπών», όπως παρατηρεί ο Μπέρτζες, πάντα επιφυλακτικός μπροστά στη «φιλοσοφία του ηρωισμού» που καλλιέργησε ο Χέμινγουεϊ για όλη του τη ζωή, ως την εθελούσια έξοδό του.

Τον Δεκέμβριο του 1936, ωστόσο, ο Χέμινγουεϊ γνωρίζει μια ευφυή, πολιτικοποιημένη και κατάξανθη δημοσιογράφο, τη Μάρθα Γκέλχορν και, παρασυρμένος από την έλξη που του ασκεί, ταξιδεύει μαζί της στη φλεγόμενη Ισπανία για να καλύψει δημοσιογραφικά τα γεγονότα. Στη Μάρθα, μια γυναίκα που ουδέποτε προθυμοποιήθηκε να τον κανακέψει και η οποία έγινε η τρίτη σύζυγός του, είναι αφιερωμένο το «Για ποιον χτυπάει η καμπάνα» (1940), το δημοφιλέστερο από τα μυθιστορήματά του, που προέκυψε από την εμπειρία του εκεί. Κι ενώ ήταν αφοσιωμένος στο πλευρό των Δημοκρατικών, ο Χέμινγουεϊ παρέμεινε γι’ άλλη μια φορά «ο αντικειμενικός καλλιτέχνης που σκιαγραφεί τις ανθρώπινες αδυναμίες αυτού που οι αριστεροί προπαγανδιστές ήθελαν να βλέπουν να παρουσιάζεται ως αδιάφθορος και λαμπρός ιπποτισμός».

Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες:  «Έρνεστ Χέμινγουεϊ» Facebook Twitter
Ο Χέμινγουεϊ με την ευφυή, πολιτικοποιημένη και κατάξανθη δημοσιογράφο Μάρθα Γκέλχορν, η οποία έγινε η τρίτη σύζυγός του.

Στο «Για ποιον χτυπάει η καμπάνα» (μτφρ. Άννα Παπασταύρου), παρακολουθούμε τέσσερις μέρες από τη ζωή ενός Αμερικανού εθελοντή που έχει σταλεί για ν’ ανατινάξει μια στρατηγικής σημασίας γέφυρα στα δάση γύρω από τη Σεγκόβια. Τέσσερις μέρες, την άνοιξη του 1937, στη διάρκεια των οποίων, στρατευμένος στον αγώνα ενάντια στον φασισμό και με τον θάνατο να ελλοχεύει γύρω του, θα γίνει ένα με την ομάδα των ανταρτών, μοιραζόμενος τη φιλία, τους φόβους και τις δεισιδαιμονίες τους, και βιώνοντας ταυτόχρονα έναν συγκλονιστικό έρωτα για μια πανέμορφη και βασανισμένη κοπέλα. Η απόπειρα του Χέμινγουεϊ να πει την αλήθεια για τον έρωτα, τον πόνο και το θάρρος σε μια παραδοσιακή, υψηλή, ρομαντική κλίμακα, βρήκε τεράστια απήχηση και στο κοινό και στην κριτική, ενώ αντίστοιχη ανταπόκριση γνώρισε και η κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου με πρωταγωνιστές τους Γκάρι Κούπερ, Ίνγκριντ Μπέργκμαν και Κατίνα Παξινού, η οποία, ερμηνεύοντας την εκρηκτική αντάρτισσα Πιλάρ, απέσπασε Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου. 

Το «Μέσα απ’ το ποτάμι και στα δέντρα» (μτφρ. Μιχάλης Μακρόπουλος) που ακολούθησε (1950), το αμέσως επόμενο μυθιστόρημα που δημοσίευσε ο Χέμινγουεϊ, ύστερα από μια δεκαετία συγγραφικής απραξίας, είναι κι αυτό αντλημένο από τα βιώματά του. Ευτυχισμένος στα πενήντα του με τον τέταρτο πια γάμο του, αλλά «ξοφλημένη λογοτεχνική δύναμη για τους θαυμαστές του», σύμφωνα με τον Μπέρτζες, επέστρεψε στην Ευρώπη, για την ακρίβεια στη Βενετία, από ανάγκη να ερεθίσει τη δημιουργική φαντασία του. Εκεί, στη σχέση του μ’ ένα δεκαεννιάχρονο αιθέριο κορίτσι, την Αντριάνα Ίβανσιτς, βρήκε την αναζωογονητική σπίθα μιας σχέσης με μια υποκατάστατη κόρη. Κι ενώ η στάση του απέναντί της έμοιαζε να είναι εντελώς πατρική, την έκανε ηρωίδα ενός μυθιστορήματος με έντονο το αιμομικτικό ερωτικό στοιχείο: ένα σπαρακτικό μυθιστόρημα για τον τελευταίο ερωτικό σπασμό ενός κουρασμένου μαχητή, ενός συνταγματάρχη που ερωτεύεται με πάθος μια νεαρή Ιταλίδα κόμισσα και γεύεται από τα νιάτα της στο τελευταίο Σαββατοκύριακο της ζωής του.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Όταν ο Χέμινγουεϊ έμεινε σε καραντίνα μαζί με την σύζυγο και την ερωμένη του

Βιβλίο / Όταν ο Χέμινγουεϊ έμεινε σε καραντίνα μαζί με την σύζυγο και την ερωμένη του

Το καλοκαίρι του 1926, ο Έρνεστ Χέμινγουεϊ έμεινε σε καραντίνα αρκετές εβδομάδες μαζί με την σύζυγο του Χάντλεϊ, τον μικρό γιο τους που είχε προσβληθεί από μεταδοτική ασθένεια του αναπνευστικού, και την ερωμένη του Πολίν Φάιφερ, σε ένα μικρό εξοχικό στη Γαλλική Ριβιέρα.
hemingway cuba

Daily / Hemingway: Ο άνθρωπος και ο μύθος σ’ ένα επικό, αποκαλυπτικό, οριστικό ντοκιμαντέρ

Το νέο αριστουργηματικό πόνημα του Κεν Μπερνς, του κορυφαίου δημιουργού ιστορικών ντοκιμαντέρ μακράς πνοής, δεν διστάζει να φωτίσει και να καταδείξει τις σκοτεινές κι αμφιλεγόμενες πλευρές της προσωπικότητας του μεγάλου συγγραφέα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ