«Ο φόνος είναι σαν τον έρωτα»: Στο φως η μυστική ζωή της Πατρίσια Χάισμιθ με την έκδοση των ημερολόγιων της Facebook Twitter
«Συνειδητά, δεν ντρέπομαι καθόλου για την ομοφυλοφιλία μου», έγραφε.... Η Πατρίσια Χάισμιθ το 1947 στο Λονδίνο.

«Ο φόνος είναι σαν τον έρωτα»: Στο φως η μυστική ζωή της Πατρίσια Χάισμιθ με την έκδοση των ημερολόγιων της

0

«Κανείς συγγραφέας δεν θα πρόδιδε ποτέ την μυστική του ζωή» έγραφε σε φίλο της το 1940 η Πατρίσια Χάισμιθ, όταν ήταν ακόμη μόλις 19 ετών. «Θα ήταν σα να στέκεται γυμνός σε κοινή θέα».

Είκοσι πέντε σχεδόν χρόνια μετά τον θάνατό της όμως, η δική της «μυστική ζωή» - οι στοχασμοί πάνω στο δημιουργικό της έργο, οι θυελλώδεις ρομαντικές της σχέσεις και οι εμμονές της με τα ψυχολογικά θεμέλια της βίας – πρόκειται να εκτεθούν σε κοινή θέα με την έκδοση εκατοντάδων σελίδων από τα προσωπικά της ημερολόγια.

Τα ημερολόγια, που αναμένεται να εκδοθούν στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2021, προσφέρουν μια μοναδική θέα στη ζωή μιας συγγραφέως που τα ιδιοφυή ψυχολογικά θρίλερ που έγραψε (ανάμεσά τους διάσημα και αενάως δημοφιλή έργα που έγιναν ακολούθως και εξέχουσες κινηματογραφικές ταινίες, όπως το «Ξένοι στο Τρένο» και ο «Ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ») αποτελούν ορόσημα για την λογοτεχνία και τον πολιτισμό του 20ου αιώνα.

Η ίδια ήταν μια παροιμιακά μυστικοπαθής και ευερέθιστη προσωπικότητα, αινιγματική ακόμα και για τους φίλους και τους ερωτικούς συντρόφους της (γυναίκες κατά κανόνα). Συχνά επίσης της ήταν αδύνατον να συγκρατήσει τις αβάσταχτα ρατσιστικές και αντισημιτικές αντιλήψεις της.

«Ο φόνος είναι κατά κάποιον τρόπο σα να κάνεις έρωτα, ένα είδος κατοχής του άλλου» έγραφε το 1950.

Τα ημερολόγια διατρέχουν ολόκληρο το χρονικό διάστημα της ενήλικης ζωής της (έξι δεκαετίες σχεδόν) καταγράφοντας τις σκέψεις της πάνω σε θέματα όπως το καλό και το κακό, η μοναξιά και η οικειότητα, ο έρωτας και ο φόνος. Τα δύο τελευταία φαίνεται να βρίσκονται συνδεδεμένα στο μαυλό της: «Ο φόνος είναι κατά κάποιον τρόπο σα να κάνεις έρωτα, ένα είδος κατοχής του άλλου» έγραφε το 1950. Η Χάισμιθ, όπως αναφέρει η ίδια, εντάχτηκε σε διαδικασία ψυχοθεραπείας για να βρεθεί «στην κατάσταση μιας γυναίκας που πρόκειται να παντρευτεί» αλλά συγχρόνως απεχθανόταν το ότι ένιωθε αναγκασμένη να κρύβει τον (σαφή) σεξουαλικό προσανατολισμό της από το κοινό. «Συνειδητά, δεν ντρέπομαι καθόλου για την ομοφυλοφιλία μου», έγραφε.

«Ο φόνος είναι σαν τον έρωτα»: Στο φως η μυστική ζωή της Πατρίσια Χάισμιθ με την έκδοση των ημερολόγιων της Facebook Twitter
Σελίδες από τα ημερολόγια

Σε κάποια άλλη σελίδα των ημερολογίων της, γράφει ότι «ο Αμερικανός άντρας δεν έχει ιδέα τι να κάνει με ένα κορίτσι από τη στιγμή που το κατακτά. Όχι τόσο επειδή είναι καταπιεσμένος από τους πουριτανικούς περιορισμούς που του έχουν κληροδοτηθεί: απλά δεν φαίνεται να έχει στόχους όσον αφορά το πλαίσιο μιας σεξουαλικής σχέσης». Σε κάποιο άλλο σημείο, περιγράφει μια αμήχανη απόπειρα σεξουαλικής συνεύρεσης με τον συγγραφέα Άρθουρ Κέστλερ ως «ένα μίζερο, άχαρο επεισόδιο».

Σαφώς πιο γόνιμη ήταν η σχέση της με τους χαρακτήρες των βιβλίων της. Γράφοντας το 1950 για την ηρωίδα του πρωτοποριακού «λεσβιακού» βιβλίου της "The Price of Salt" (γνωστού και ως «Κάρολ») το οποίο εξέδωσε χρησιμοποιώντας ψευδώνυμο το 1952, αναφέρει στο ημερολόγια της και τα εξής: «Σήμερα ερωτεύτηκα τρελά την Κάρολ. Τι ωραιότερο πράγμα υπάρχει από το να αναλώνω τις δυνάμεις μου στη δημιουργία του χαρακτήρα της κάθε μέρα που περνά; Και τις νύχτες να νοιώθω την πιο γλυκιά εξάντληση. Θέλω να περνάω όλον τον καιρό μου, όλα μου τα βράδια μαζί της».

Τα ημερολόγια ανακαλύφτηκαν το 1995, λίγο καιρό μετά τον θάνατό της, υπό τη μορφή 56 σπιράλ σημειωματάριων (γύρω στις 8.000 σελίδες συνολικά) που βρέθηκαν καταχωνιασμένα πίσω από σεντόνια και πετσέτες σε μια ντουλάπα του σπιτιού της στο Τιτσίνο της Ελβετίας από την επιμελήτρια των βιβλίων της Anna Von Planta και τoν πληρεξούσιο της διαθήκης της Daniel Keel.

«Ο φόνος είναι σαν τον έρωτα»: Στο φως η μυστική ζωή της Πατρίσια Χάισμιθ με την έκδοση των ημερολόγιων της Facebook Twitter
Η συγγαρφέας σε νεαρή ηλικία

Έκτοτε βρίσκονται προς μελέτη στον χώρο των Ελβετικών Λογοτεχνικών Αρχείων. Σύμφωνα με την Von Planta που επιμελήθηκε την ανθολόγηση των ημερολογίων, η μεταγραφή και η επιμέλεια των χειρόγραφων αποτέλεσε τιτάνιο έργο, το οποίο έγινε ακόμα πιο δύσκολο εξαιτίας του γεγονότος ότι η Χάισμιθ διατηρούσε δύο ειδών χρονικά της ζωής της: σημειωματάρια σχετικά με την επαγγελματική της ζωή, όπου κατέγραφε ιδέες για την πλοκή και το ύφος των βιβλίων της, και ημερολόγια όπου έγραφε τις πιο ενδόμυχες προσωπικές της σκέψεις.

«Ήταν σα να κρατά διπλά βιβλία για την ίδια της την ζωή» λέει η επιμελήτρια της έκδοσης, δηλώνοντας ότι στόχος της ήταν να φωτιστούν ακόμα και οι πιο σκοτεινές πτυχές της προσωπικότητας της συγγραφέως που είχε αναφερθεί στο Ολοκαύτωμα ως «Ολοκαύτωμα και Σία» ("Holocaust Inc.") ή ως «ημικαύτωμα» ("semicaust") επειδή κάποιοι Εβραίοι είχαν διασωθεί.

Η έκδοση θα αποτελέσει έναν συνδυασμό των σημειωματάριων και των ημερολογίων, θα ακολουθεί χρονολογική σειρά και στις 650 σελίδες του θα περιλαμβάνονται σκίτσα και υδατογραφίες της Χάισμιθ. «Η ιδέα ήταν να δείξουμε το πώς η Πατρίσια Χάισμιθ έγινε η Πατρίσια Χάισμιθ», λέει η επιμελήτρια του βιβλίου, «επιτρέποντάς της να αφηγηθεί η ίδια τις σκέψεις, τις ανησυχίες, την δημιουργία του έργου της, με τα δικά της λόγια».

Με στοιχεία από τους New York Times

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ