Ο Δημοσθένης Κούρτοβικ λέει

Ο Δημοσθένης Κούρτοβικ λέει Facebook Twitter
Φωτό: Γεράσιμος Δομένικος
0

Ο Δημοσθένης Κούρτοβικ δεν έχει περιορισμούς στο γράψιμό του: έχει γράψει από διηγήματα και μυθιστορήματα (το πιο πρόσφατο ήταν το άκρως επιτυχημένο Τι ζητούν οι βάρβαροι), μέχρι δοκίμια, μελέτες και μεταφράσεις. Είναι εξίσου γνωστός για τις κριτικές βιβλίου του που γράφει στα «Νέα», στις οποίες εκφράζει την άποψή του χωρίς να τον ενδιαφέρει ποιον θα δυσαρεστήσει· από τη διαμάχη του με τα ιερά τέρατα της ροζ λογοτεχνίας μέχρι μια πρόσφατη αντιπαράθεσή του με άλλους βιβλιοκριτικούς, ο Κούρτοβικ μοιάζει απρόθυμος να αυτολογοκριθεί. Τώρα επιστρέφει με μια επανέκδοση της μελέτης του Η εξέλιξη της ανθρώπινης σεξουαλικότητας.

Πάνω στην ανθρώπινη σεξουαλικότητα γράψατε τη διδακτορική σας διατριβή, ενώ διδάσκατε μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '90 στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης Ιστορία της Ανθρώπινης Σεξουαλικότητας και Σεξουαλική Σημειολογία στην Τέχνη. Παρά τα χρόνια που περνούν, το θέμα εξακολουθεί να σας ενδιαφέρει. Τι είναι αυτό που σας κάνει να επιστρέφετε ξανά και ξανά στο συγκεκριμένο θέμα;

Υπάρχει πιο διαχρονικό θέμα από τον έρωτα; Οι χαρές και οι λύπες του απασχολούν κάθε άνθρωπο ως το τέλος της ζωής του, έστω ως αναμνήσεις, τα μυστήριά του δεν τελειώνουν ποτέ. Προσπαθώ να δοκιμάσω την αντοχή στον χρόνο αυτών που έγραψα πριν από περίπου μια εικοσαετία και θεωρήθηκαν τότε πρωτότυπα (και βαθιά φεμινιστικά) στο εξωτερικό, ενώ στην Ελλάδα εκείνης της εποχής ίσως λιγάκι περίεργα.

Πιστεύετε ότι ταιριάζει η ιδιότητα του κριτικού με αυτήν του συγγραφέα; Θεωρείτε ότι οι δυο ιδιότητες σάς βοηθούν να είστε καλύτερος κριτικός και συγγραφέας ή υπάρχουν στιγμές που η μία εμποδίζει την άλλη;

Θα ήταν αφύσικο να μην ταίριαζαν αυτές οι δύο ιδιότητες. Οι καλύτερες κριτικές γράφονταν πάντοτε από ανθρώπους που ήταν και καλοί συγγραφείς. Ο συγγραφέας μπορεί να καταλάβει τη δουλειά ενός άλλου συγγραφέα σε μεγαλύτερο βάθος από έναν «βέρο» κριτικό, γιατί πίσω από την τεχνική, το άμεσο θέμα κ.λπ., διακρίνει την ποιότητα, το εύρος της συγγραφικής συνείδησης, που για τον απλό κριτικό μπορεί να είναι κάτι ασύλληπτο, ιδίως όταν ξεφεύγει από τα γνωστά του καλούπια. Τώρα, σχετικά με το αν η κριτική ιδιότητά μου με βοηθάει ή όχι να είμαι καλύτερος συγγραφέας, στην ηλικία που βρίσκομαι την απάντηση τη δίνουν τα βιβλία μου - ό,τι άλλο κι αν πω εγώ είναι εκ του περισσού.

Ως κριτικός θεωρείτε ότι χάνετε μέρος από τη χαρά της ανάγνωσης;

Ναι, γι' αυτό όμως δεν φταίει η ίδια η κριτική, αλλά ο όγκος των βιβλίων που είμαι αναγκασμένος να παρακολουθώ.

Πιστεύετε ότι τα βιβλία χωρίζονται σε καλά και κακά;

Όχι. Πριν από λίγα χρόνια, μάλιστα, δημοσίευσα στη στήλη μου στα «Νέα» ένα άρθρο με τον προβοκατόρικο τίτλο «Κάτω τα καλά βιβλία!». Οι ηθικοπλαστικές, γλυκερές κουβέντες για καλά και κακά βιβλία συσκοτίζουν το γεγονός ότι πολλά «καλά» βιβλία είναι συμβατικά, πληκτικά και αδιάφορα, ενώ όχι λίγα «κακά» βιβλία περιέχουν γόνιμα ερεθίσματα για τη σκέψη μας.

Συζητήθηκε πολύ ένα άρθρο που γράψατε πριν από έναν χρόνο με τίτλο «Γλάστρες ονείρων ή τεφροδόχοι ονείρων» για τις συγγραφείς της γυναικείας παραλογοτεχνίας και τις αναγνώστριές τους. Πιο συγκεκριμένα, περιγράφατε αναγνώστριες που ανήκαν στην κατώτερη μεσαία τάξη και «έψαχναν εναγώνια να βρουν κάτι που τους είχε αρνηθεί η ζωή» με «τα ξασμένα, τα οξυζεναρισμένα ή τα σκληρά σαν πράσα μαλλιά». Θεωρείτε ότι οι αναγνώστες ενός βιβλίου μάς λένε κάποια πράγματα για το βιβλίο και για το συγγραφέα του ή ότι μπορεί κανείς να καταλάβει την αξία ενός βιβλίου από το ποιος το διαβάζει;

Οι μάζες δεν είναι το σύνολο των ατόμων τους. Κάθε άνθρωπος έχει τη δική του ψυχοσύνθεση, το δικό του υπόβαθρο εμπειριών και τους δικούς του λόγους να διαβάζει ένα βιβλίο. Όταν, όμως, ένα είδος βιβλίου γίνεται μαζικό φαινόμενο, μπορείτε να είστε βέβαιη ότι η μάζα των αναγνωστών του έχει ορισμένα κυρίαρχα κοινωνικά, ψυχολογικά, πολιτισμικά γνωρίσματα. Μια κυρία που διαβάζει ροζ λογοτεχνία δεν έχει απαραίτητα οξυζεναρισμένα ή σκληρά σαν πράσα μαλλιά και στερημένη όψη. Αν όμως βρεθείτε μπροστά σε καμιά πενηνταριά τέτοιες κυρίες, θα δείτε ότι αυτός ο «κοινωνιότυπος» επικρατεί. Τολμώ να προσθέσω ότι ακόμη και αν δεν φαίνεται στο παρουσιαστικό, μπορεί να κρύβεται στην ψυχή. Δεν τα έγραψα όλα εκείνα με απαξιωτική διάθεση, μάλλον με κριτική συμπάθεια τα έγραψα. Καταλαβαίνω, όμως, ότι από το συγκεκριμένο είδος αναγνωστριών κάθε μορφή κριτικής θεωρείται επιθετική, εχθρική και άδικη. Οι γυναίκες αυτές δεν θέλουν κριτική, θέλουν κατανόηση κι επιβεβαίωση.

Είχατε επίσης εκφραστεί το 2007 αρκετά αρνητικά για τις σύγχρονες Ελληνίδες συγγραφείς στο σύνολό τους σε ένα άρθρο με τίτλο «Η Σταχτοπούτα φοράει Πράντα», λέγοντας ότι «ότι τα χειρότερα μυθιστορήματα στην ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας γράφτηκαν τα τελευταία δέκα χρόνια από γυναίκες και είχαν όλα φοβερή επιτυχία. Όσο χειρότερα, τόσο μεγαλύτερη η επιτυχία τους». Τρία χρόνια μετά, έχετε διαβάσει βιβλία που να σας έχουν αλλάξει γνώμη;

Η κατάσταση είναι σήμερα ακόμη χειρότερη απ' ό,τι το 2007. Το διαπιστώνουν πλέον ενυπογράφως και δημοσίως γυναίκες δημοσιογράφοι ή συγγραφείς που τότε μου είχαν επιτεθεί γι' αυτές τις θέσεις μου.

Στο ίδιο άρθρο μιλούσατε μάλλον υποτιμητικά για τις σύγχρονες Ελληνίδες γενικότερα. Υποστηρίζατε, μάλιστα, ότι η σύγχρονη Ελληνίδα έχει μεγάλη σύγχυση, ενώ περνάει κάποιου είδους μεταβατική φάση στην οποία πρέπει να δείξουμε κατανόηση. Πού ακριβώς στηρίζετε την άποψη αυτή;

Δεν βρίσκω τίποτα το υποτιμητικό στο να πω ότι η σύγχρονη Ελληνίδα διατελεί σε σύγχυση. Το παραδέχονται άλλωστε πάμπολλες Ελληνίδες. Είναι κάτι που δεν έχει να κάνει με τη φύση της Ελληνίδας, αλλά με την ιδιαιτερότητα της σημερινής θέσης της. Μέσα σε δυο τρεις δεκαετίες η Ελληνίδα μπήκε δυναμικά στη σύγχρονη αγορά εργασίας, απελευθερώθηκε από μακραίωνες σεξουαλικές απαγορεύσεις, σταδιοδρομεί σε επαγγέλματα που κάποτε ήταν ανδρικό μονοπώλιο. Όλα αυτά έγιναν όμως τόσο απότομα, ώστε δεν πρόλαβε να τα επεξεργαστεί, να τα εσωτερικεύσει. Λειτουργεί ακόμη με τα στερεότυπα της μητέρας της και της γιαγιάς της για τον γάμο, την οικογένεια, τον ιδανικό άνδρα κ.λπ. Νοσταλγεί και συχνά επιδιώκει την ασφάλεια του παλιού, παραδοσιακού ρόλου της. Θ' αλλάξει αυτή η κατάσταση, αλλά όχι πολύ σύντομα.

Σε μια παλιότερη συνέντευξή σας είχατε πει ότι το βιβλίο που σας σημάδεψε είναι ο Μόμπι Ντικ. Εξακολουθεί να ισχύει αυτό;

Ό,τι σε σημάδεψε στην εφηβεία σου δεν σε ξεσημαδεύει ποτέ. Ας πω, πάλι με κάπως προβοκατόρικη διάθεση, ότι ο Μόμπι Ντικ είναι ένα πολύ ανδρικό μυθιστόρημα. Μιλάει για την ανδρική επική αυτοκαταστροφικότητα, την ηρωική, αλλά και απελπισμένη εμμονή στην προσπάθεια υπέρβασης των ορίων, τη σύγκρουση με τον φυσικό νόμο και τη μοίρα. Οι γυναίκες, που είναι πιο αποδεκτικά όντα και φυσικά πιο σοφά, δεν νομίζω πως θα καταλάβαιναν έναν πλοίαρχο Αχαάβ. Το πολύ πολύ να τον λυπόντουσαν.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ