NEO VIDCAST

Μέσα σ' ένα κορίτσι

Μέσα σ' ένα κορίτσι Facebook Twitter
0

Ως μυθιστορηματικός λόγος, το Μέσα σ' ένα κορίτσι σαν κι εσένα χαρακτηρίζεται από τα εξής δύο στοιχεία. Πρώτον, είναι μια υπαρξιακή αναζήτηση πάνω στην ετερότητα ή, κοινώς, στην κοινωνική διαφορά. Η κεντρική ηρωίδα Κατίνα Μελά είναι λεσβία, Ελληνο-αμερικανίδα, και την συναντάμε από τη στιγμή που μεταναστεύει από το Σικάγο στην Αθήνα, το 2006. Παρακολουθούμε τη ζωή της στην πρωτεύουσα ως το καλοκαίρι του 2007, περίοδος που σηματοδοτείται στην Ελλάδα από πραγματικές και ιδεολογικές εύφλεκτες καταστάσεις. Έτσι, αντί για μία κάποιων Μαϊων «θεία από το Σικάγο» που αναλώνεται στην εύρεση γαμπρών για τις ανιψιές της, έχουμε τώρα μια εικοσιεννιάχρονη ξαδέρφη από το Σικάγο που προσπαθεί να ενταχθεί στην «ομοφυλοφιλική σκηνή» της ελληνικής πρωτεύουσας αλλά χωρίς να διαλύσει, κατά το δυνατόν, τις ψευδαισθήσεις της μεσοαστικής αθηναϊκής της οικογένειας. Στην πορεία βέβαια ανακαλύπτει, μέσα από κωμικοτραγικά γεγονότα, ότι κανείς από τους γύρω της δεν ζει τη ζωή που νομίζει ότι ζει.

Δεύτερον, το μυθιστόρημα ήταν για μένα ένα στοίχημα για το αν μια πλοκή που σε κρατάει σε εγρήγορση μπορεί να δοθεί μέσα από μία πειραματική δομή και το ευρύτερο δυνατό πεδίο λόγων - από τη συντριπτική αμεσότητα της επιστολής, του email και του ημερολογίου και τον αφαιρετικό λόγο της ποίησης ως το διαμεσολαβημένο λόγο μιας συνέντευξης και τον αποστασιοποιημένο μιας επιστημονικής ανακοίνωσης. Η επιστημονική ανακοίνωση που «λύνει» το μυστήριο στο μυθιστόρημα θα μπορούσε να έχει κάλλιστα υποβληθεί σ' ένα επιστημονικό περιοδικό των ανθρωπιστικών σπουδών. Γράφοντας το συγκεκριμένο μυθιστόρημα μ' ενδιέφερε ιδιαίτερα να γεφυρώσω το χάσμα, με κάποια ειρωνεία βέβαια, μεταξύ λογοτεχνικού και ερευνητικού λόγου - χάσμα το οποίο βιώνω προσωπικά μέσα από το διπλό μου ρόλο ως συγγραφέως-πανεπιστημιακού και το οποίο μου δημιουργεί τακτικά κρίσεις ταυτότητας (για να μην αναφερθώ στο διπλό φόρτο εργασίας). Ασφαλώς, μυθιστορήματα που πειραματίζονται με τη φόρμα και το δοκίμιο, όπως το Ελίζαμπεθ Κοστέλλο του Κούτσια, υπήρξαν σταθερή πηγή έμπνευσης.

Αναμφίβολα, ένα μεγάλο κίνητρο για τη συγγραφή του συγκεκριμένου βιβλίου ήταν η απουσία μιας εμπλοκής με το λεσβιακό υποκείμενο στη σύγχρονη ελληνική λογοτεχνία. Δεν προτίθεμαι να προβώ σε κάποια διάγνωση των λόγων που έχουν επιβάλει αυτή την απουσία, η οποία έγινε για μένα, ωστόσο, κάποια στιγμή πολύ κουραστική. Ελπίζω ότι, ήδη, από το πρώτο μου μυθιστόρημα, την Ανταρκτική (1997), ήταν σαφές ότι μ' ενδιαφέρει η δυνατότητα παρουσίασης μορφών κοινωνικής εμπειρίας που συνήθως χάνονται στις χαραμάδες του «καθώς πρέπει» λογοτεχνικού λόγου. Έτσι, αντί να συνεχίσω επί της οδού της γκρίνιας για την απουσία της ομοφυλόφιλης γυναίκας από το σύγχρονο ελληνικό μυθιστόρημα, επιχείρησα μία DIY προσέγγιση.

Από την άλλη πλευρά, είχα πάντα συναίσθηση, γράφοντας το Μέσα σ' ένα κορίτσι..., ότι πρόκειται για μυθιστόρημα και όχι για κοινωνιολογική μελέτη. Δεν μ' ενδιέφερε να παρουσιάσω μία μέση λεσβία, ή μια περιθωριοποιημένη λεσβία, ή μια πολιτικά ορθή οπτική επί της ομοφυλοφιλίας, αλλά ένα περίπλοκο γυναικείο και, τέλος, ανθρώπινο πρόσωπο - και συγκεκριμένα ένα πρόσωπο που ψάχνει να βρει τον εαυτό του στην παγκόσμια ιστορική πραγματικότητα του εικοστού πρώτου αιώνα. Δεν θυσίασα κανένα στοιχείο αυτής της ιστορικής πραγματικότητας, όπως μπορεί να βιωθεί σε αυστηρά προσωπικό αλλά και συλλογικό επίπεδο, και καμία παρεκτροπή της συγγραφικής φαντασίας στο βωμό μιας ψευδο-αντικειμενικής ή αληθοφανούς αναπαράστασης. Από αυτή την απόψη, κάποια από τα γεγονότα που ορίζουν τον υπαρξιακό χώρο του μυθιστορήματος μπορεί να σοκάρουν τόσο έναν ομοφυλόφιλο όσο και έναν ετεροφυλόφιλο αναγνώστη. Αλλά, εφόσον πιστεύω ακράδαντα στην ελευθερία του μυθιστορηματικού λόγου, δεν μπορώ να πω ότι η επεξεργασία ενός τέτοιου υπαρξιακού χώρου στάθηκε για μένα πρόβλημα.

0

NEO VIDCAST

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM
Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Βιβλίο / Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Πότε ακριβώς χάθηκε ο πόλεμος για τον Άξονα; Ποια ήταν η πιο σημαντική μάχη του πολέμου; Πόσο «συμμέτοχος» ήταν ο Γερμανικός λαός στο ολοκαύτωμα; Σ’ αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει μια νέα ογκώδης έκδοση με τίτλο «Η συνολική ιστορία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου».
THE LIFO TEAM
Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Βιβλίο / Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Είναι νωρίς να πούμε πως αυτά τα ηχητικά λογοτεχνικά αρχεία μπορούν να αντικαταστήσουν το βιβλίο. Είναι όμως μια υπέροχη λύση για όσους θέλουν να διαβάσουν αλλά δεν έχουν χρόνο ή έχουν μπλοκάρει με το κανονικό διάβασμα.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ