Ήρωες που παιδεύονται από τις λέξεις

Ήρωες που παιδεύονται από τις λέξεις Facebook Twitter
0

Γιατί δεν υπάρχουν ακραίες πράξεις -παρόλο που τα πάθη είναι έντονα- στο βιβλίο σας;

Την αυτοκτονία τη γυροφέρνουν στο μυαλό τους οι ήρωες, αλλά τελικά δεν την πραγματοποιούν. Το φόνο, όχι, δεν το σκέφτονται καν, ούτε στον ύπνο τους. Γενικά, είναι ευγενείς και ανεκτικοί τύποι. Γιατί να μην υπάρχουν και τέτοιοι άνθρωποι όχι μόνο στην πραγματική ζωή αλλά και στη λογοτεχνία; Στην τέχνη γενικά, που τελευταία επιδίδεται σε ολοένα μεγαλύτερες ακρότητες. Έτσι, για αντίστιξη!

Είναι τυχαίο το ότι επιλέγετε το συμβιβασμό ως λύση;

Για συμβιβασμό μιλώ όσον αφορά την αυτοκτονία. Αντί να σκεφτεί κανείς ότι με το τέλος του έρωτα τελειώνει κι η ζωή, σκέφτεται ότι η ζωή μπορεί να προχωρήσει, ίσως και με καινούργιες απολαύσεις. Αυτό ίσως δεν ακούγεται πολύ ρομαντικό, ίσως απωθεί λίγο τους αναγνώστες που θέλουν να διαβάσουν στη λογοτεχνία ό,τι δεν γίνεται συνήθως στη ζωή, προσωπικά όμως μου αρέσει αυτή η πρόκληση σε βάρος του ρομαντικού εαυτού μας, σε βάρος μιας ιδεολογίας του απόλυτου, του «ή όλα ή τίποτα». Ωστόσο, το ζευγάρι των ηρώων μου, που παραλίγο να χωρίσει αλλά ξανασμίγει, δεν ενεργεί από μικροαστικό συμβιβασμό, παρά από αναγεννημένη αγάπη.

Είναι διαφορετική η ανδρική από τη γυναικεία μοιχεία;

Δεν βλέπω διαφορά. Οι μηχανισμοί μού φαίνονται ίδιοι: το καρδιοχτύπι του φλερτ, η γοητεία της απόκρυψης, η ταύτιση, οι αμφιβολίες για το αληθινό πρόσωπο του άλλου, η ανασφάλεια για τις τελικές του διαθέσεις, η δειλία μπροστά στις μεγάλες ανακοινώσεις. Οι ήρωές μου όμως είναι εντελώς ισότιμοι κοινωνικά. Η γυναίκα δουλεύει, είναι αυτεξούσια, έχει ελευθερία κινήσεων. Θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα βέβαια, αν οι ήρωές μας ήταν πιο παραδοσιακοί.

Πόσο μεγάλο είναι το άγχος του συγγραφέα που πρέπει να μιλήσει για κάτι που έχει ξαναειπωθεί (στο βιβλίο σας ο έρωτας και η απιστία);

Και τι δεν έχει ξαναειπωθεί; Είμαστε καταδικασμένοι να λέμε και να ξαναλέμε τα ίδια πράγματα. Η διαφορά είναι στις λεπτομέρειες. Δεν με τρόμαξε ποτέ ουσιαστικά το κοινότοπο του θέματος. Με τρόμαξαν τα μεγέθη που έχουν προηγηθεί, ένας Γκαίτε, ένας Τολστόι... Γι' αυτό δούλεψα σκυλίσια, για πολλά χρόνια, μέχρι που η γλώσσα, η γραφή, η μορφή να μου φανεί πως έχει αποκτήσει αποχρώσεις.

Τους ήρωές σας φαίνεται να τους ταλαιπωρούν περισσότερο οι λέξεις παρά οι πράξεις. Ισχύει αυτό;

Σωστά! Δεν νιώθουν ενοχές ως προς τις πράξεις τους. Το σεξουαλικό δόσιμο, το εκτός γάμου, το αισθάνονται ως δικαίωμά τους. Τους ταλαιπωρεί όμως αφόρητα το ψέμα, τα παραπλανητικά λόγια που αναγκάζονται να λένε στα νόμιμα ταίρια τους. Δεν τους προβληματίζει λοιπόν η απιστία καθαυτή, αλλά η εξαπάτηση. Ίσως πρόκειται για μια μοντέρνα αίσθηση ορίων, μια νέου τύπου δυσεπίλυτη σύγκρουση μεταξύ των δικαιωμάτων του εγώ και του σεβασμού του άλλου.

Πόσο απελευθερωτικό είναι το e-mail ως μέσο επικοινωνίας;

Το e-mail διατηρεί κάτι από προφορικότητα. Έχει λιγότερους τύπους, δεν χρειάζεται εισαγωγή και επίλογο, δεν χρειάζεται φάκελο με όλη την τελετουργία του οριστικού κλεισίματος, του ταχυδρομείου, μιας ολόκληρης υπηρεσίας που μεσολαβεί κ.λπ. Νομίζει κανείς πως ό,τι γράφει ανήκει στην κατηγορία του verba volant, κι αυτά τα «λόγια που πετούν» δεν αγχώνουν, δεν θεωρούνται και τόσο αμετάκλητα. Αν τα τυπώσει κανείς, γίνονται βέβαια πιο επικίνδυνα. Κάπως έτσι την πατάει ο ένας μου ήρωας.

Ορίζει το μέσο την εξέλιξη μιας σχέσης;

Στο βιβλίο μου υπάρχουν δύο παράνομα ζεύγη. Το ένα αλληλογραφεί με e-mail και το άλλο με το συμβατικό ταχυδρομείο. Η πρώτη σχέση προχωρά πάρα πολύ γρήγορα, φτάνει στην κορύφωσή της σε ελάχιστους μήνες, κι έπειτα φυλλορροεί. Φταίει, εν μέρει τουλάχιστον, και το μέσο. Η σχέση με το συμβατικό ταχυδρομείο έχει μεγαλύτερη διάρκεια. Οι τύποι που το επιλέγουν είναι λιγότερο παθιασμένοι, λιγότερο ανυπόμονοι και περισσότερο βαθείς. Το μέσο τούς βοηθά να διατηρήσουν μια κάποια ψυχραιμία.

Πώς σχετίζεται το στόρι σας με την ιστορία του Ίωνα Δραγούμη και της Πηνελόπης Δέλτα;

Οι ιστορίες απέχουν μεταξύ τους 100 χρόνια. Τι έχει αλλάξει αυτό το διάστημα, ανάμεσα δηλαδή στις αρχές του 20ού αιώνα και του 21ου; Προφανώς, η διαχείριση του σώματος. Η Πηνελόπη Δέλτα θεωρούσε μέγα αμάρτημα το φιλί που απέθεσε στα χείλη του Ίωνα. Κυρίως όμως, λέω, έχει αλλάξει η αίσθηση του χιούμορ: τώρα αστειευόμαστε, ακόμα και πάνω στο μεγάλο πάθος, τότε διαρκώς σοβαρολογούσαν. Αυτό τουλάχιστον δείχνουν τα κείμενα της Πηνελόπης. Έχει αλλάξει και η ειρωνεία, δηλαδή η σχέση μας με τον εαυτό μας. Τώρα με το ένα μάτι διαρκώς τον παρατηρούμε. Ο καθένας μας είναι ταυτόχρονα υποκείμενο δράσης και αντικείμενο παρατήρησης. Γι' αυτό ίσως και δεν αρπάζουμε με την αλλοτινή φόρα ένα πιστόλι ή δεν πίνουμε δηλητήριο!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ