Η ζωή μιμείται την τέχνη του Στίβεν Κινγκ κι αυτό τον τρομάζει

Η ζωή μιμείται την τέχνη του Στίβεν Κινγκ κι αυτό τον τρομάζει Facebook Twitter
Ο Στίβεν Κινγκ στα 72: «Με απασχολεί μια κυβέρνηση που έχει ξεφύγει και θα προσπαθήσει να κάνει πράγματα όπου ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Με απασχολούν οι ανυπεράσπιστοι άνθρωποι που προσπαθούν να βρουν τρόπους να αμυνθούν».(φωτο: Krista Schlueter / The New York Times)
0

Για κάθε τρομακτική ιστορία με κλόουν από το υπερπέραν που αλλάζουν μορφή, μανιακούς πατεράδες σε στοιχειωμένα ξενοδοχεία ή σαρωτικούς ιούς που εξολοθρεύουν τον πλανήτη, ο αστείρευτα πολυγραφότατος συγγραφέας έχει γεμίσει τις σελίδες του με εξίσου ισχυρές δόσεις κουράγιου, ανιδιοτέλειας, ακόμα και ελπίδας. Αυτός ίσως είναι ο λόγος που τόσοι πολλοί αναγνώστες, μεγάλο μέρος των οποίων τον ανακάλυψαν ως παιδιά οι ίδιοι, έχουν παραμείνει πιστοί στα βιβλία του μετά από 45 χρόνια αφηγήσεων.

Ο Στίβεν Κινγκ κλείνει τα 72 καθώς εκδίδεται η 61η (!) νουβέλα του με τίτλο "The Institute" (Το Ινστιτούτο), με θέμα παιδιά με υπερφυσικές δυνάμεις που απομακρύνονται διά της βίας από τους δικούς τους από έναν σκιώδη οργανισμό που τα πετάει στα σκουπίδια όταν εξαντληθεί η χρησιμότητά τους.

«Ήθελα να γράψω για το πώς αδύναμοι άνθρωποι μπορούν να γίνουν δυνατοί», λέει στους New York Times ο συγγραφέας. «Όλοι είμαστε ο καθένας στο νησί του, συγχρόνως όμως κάποιες φορές καλούμε ο ένας τον άλλον και ερχόμαστε κοντά και τότε αναδύεται μια αίσθηση κοινότητας και ενσυναίσθησης. Το αγαπάω αυτό, ειδικά σε ιστορίες».

«Ως κοινοτοπία, δεν λειτουργεί. Ακούγεται αφόρητα γλυκερό να πεις απλά, 'οι φίλοι κάνουν τα πράγματα καλύτερα', όταν όμως αφηγείσαι μια ιστορία, οι άνθρωποι το καταλαβαίνουν. Όλοι θέλουν να έχουν ένα φίλο επειδή βασικά είναι μια μοναχική υπόθεση η ζωή που ζούμε».

«Μία από τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει κάποιος που έχει εξερευνήσει όλες τις γωνίες και είναι τόσο 'παλιός' όσο εγώ, είναι να αναρωτηθεί: 'Ποια είναι τα πράγματα που με απασχολούν, που με νοιάζουν πραγματικά;' Με απασχολεί η φιλία. Με απασχολεί μια κυβέρνηση που έχει ξεφύγει και θα προσπαθήσει να κάνει πράγματα όπου ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Με απασχολούν οι ανυπεράσπιστοι άνθρωποι που προσπαθούν να βρουν τρόπους να αμυνθούν. Όλα αυτά τα στοιχεία υπάρχουν στο "The Institute"».

Καθώς όμως κόντευε ο Κινγκ να ολοκληρώσει το βιβλίο το περσινό καλοκαίρι, τα πράγματα έγιναν περίεργα. Η πλοκή του βιβλίου έμοιαζε να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα: Παιδιά που ζητούσαν άσυλο στα νότια σύνορα της χώρας απομακρύνονταν διά της βίας από τους γονείς τους σύμφωνα με την πολιτική 'διαχωρισμού' της αμερικανικής κυβέρνησης.

«Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι το βιβλίο έχει γραφτεί στην εποχή του Τραμπ με όλο και πιο έντονη την αίσθηση ότι ο αδύναμοι, οι εκτοπισμένοι άνθρωποι, όσοι δεν ανήκουν στο στάνταρ του τυπικού λευκού Αμερικανού, περιθωριοποιούνται όλο και περισσότερο. Και κάποια στιγμή, ενώ έγραφα το βιβλίο, ο Τραμπ άρχισε να φυλακίζει παιδιά. Αλλά δεν θα ήθελα να καταγραφεί ότι είχα κάτι τέτοιο στο μυαλό μου όταν έγραφα το βιβλίο επειδή δεν είναι άτομο που επιθυμεί να γράφει αλληγορίες τύπου "Φάρμα των ζώων" και "1984"».

Όπως γνωρίζει ο καθένας από τα 5,4 εκατομμύρια followers του Στίβεν Κινγκ στο Twitter, τον πολιτικό σχολιασμό τον κάνει στα social media, όχι στα βιβλία του, πιστός στο αξίωμα ότι οι νουβέλες πρέπει να εξερευνούν την ανθρώπινη φύση, όχι την τρέχουσα επικαιρότητα. Σημειώνει όμως επίσης ότι «αν λες την αλήθεια για τον τρόπο που συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, κάποιες φορές διαπιστώνεις ότι η ζωή πράγματι μιμείται την τέχνη».

Info

Τα βιβλία του Στίβεν Κινγκ κυκλοφορούν στην Ελλάδα από τις Εκδόσεις Κλειδάριθμος.

Με στοιχεία από τους New York Times

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντον Ντελίλο: «Άνθρωπος σε πτώση»

Το πίσω ράφι / «Άνθρωπος σε πτώση»: Το ρεαλιστικό έργο ενός από τους σπουδαιότερους εξερευνητές της μοντέρνας εποχής

Ο πολυβραβευμένος Ντον Ντελίλο γράφει για την ανάγκη των ανθρώπων να ανήκουν κάπου και να επικοινωνήσουν, όταν εισπράττουν από την Ιστορία οδύνη, απώλειες και χιλιάδες ερωτηματικά.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Αντώνης Καραμπατζός: Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση

The Book Lovers / Αντώνης Καραμπατζός: «Με έλκει ο μυθιστορηματικός κόσμος του Καραγάτση»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον καθηγητή Αστικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Αντώνη Καραμπατζό για το πώς το έργο του Τζότζεφ Κόνραντ, του Φίλιπ Ρόθ ή η ποίηση του Κ.Π. Καβάφη ανοίγουν δρόμους στο συναίσθημα, στις ανθρώπινες σχέσεις και στην ιστορία.
THE LIFO TEAM
Ο θάνατος τής πήγαινε πολύ

Βιβλίο / Κάντι Ντάρλινγκ: Η συγκινητική ιστορία του τρανς ειδώλου και μούσας του Άντι Γουόρχολ

Η Κάντι Ντάρλινγκ προκαλούσε ανέκαθεν συμπάθεια και θαυμασμό, όχι τόσο για τα επιτεύγματά της στη σκηνή και τη μεγάλη οθόνη, όσο για την ομορφιά και την εύθραυστη αύρα της.
THE LIFO TEAM
Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

The Happy Reader / Η Gen Z αγαπάει τη γιαγιά που πλέκει στο πανηγύρι του χωριού

Η Γενιά Ζ γράφει και διαβάζει, καταρρίπτοντας τα στερεότυπα. Βιογραφίες, ταξιδιωτικοί οδηγοί και υγεία οδηγούν τους Ευρωπαίους στα βιβλιοπωλεία. Οι γιοι του Μάρκες, Ροδρίγκο και Γκονζάλες, απολογούνται για το δικαίωμά τους στο έργο του πατέρα τους. Εκδοτικό γεγονός, η μετάφραση του πρώτου μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
«Teatro Grottesco»: Η γοτθική σκηνή της ζοφερής απελπισίας

Βιβλίο / «Teatro Grottesco»: Mια συλλογή σκοτεινών διηγημάτων από έναν μετρ του τρόμου

Κάποιοι ίσως τον γνωρίζουν από την πρώτη (και καλύτερη) σεζόν του «True Detective». Η βουτιά στις πλέον σκοτεινές πτυχές της υπαρξιακής φιλοσοφίας, η άκρως ζοφερή ατμόσφαιρα, η εικονοποιία που φλερτάρει με τη γοτθική αισθητική είναι χαρακτηριστικά του έργου του Τόμας Λιγκότι, η απουσία του οποίου από την ελληνική αγορά είναι τρανταχτή.
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΤΣΑΠΡΑΪ́ΛΗΣ
Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

The Book Lovers / Ακύλλας Καραζήσης: «Μου αρέσει η λογοτεχνία του Θανάση Βαλτινού γιατί δεν ξέρεις τι είναι αλήθεια και τι ψέμα»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση για την αναγνωστική διαδρομή του, που ξεκινάει από τον «Τομ Σόγερ» και τη Θεσσαλονίκη, περνάει από τον ρομαντικό κόσμο της Χαϊδελβέργης και φτάνει στην Αθήνα του θεάτρου και των κειμένων.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Βιβλίο / Ιωάννα Τσιβάκου: «Δεν έχει χρόνο ο σημερινός άνθρωπος να γνωρίσει τον άλλον κι εδώ βρίσκεται η δυστυχία του»

Η συγγραφέας και ομότιμη καθηγήτρια Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου μιλά για την εποχή μας, τον χώρο της εκπαίδευσης και την ταυτότητα του νεοέλληνα.   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Βιβλίο / «Η άνοδος της δεξιάς συνδέεται με τις αποτυχίες της αριστεράς»

Ο Ντόναλντ Σασούν, ομότιμος καθηγητής Συγκριτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Queen Mary του Λονδίνου και άλλοτε στενός φίλος, συνεργάτης και επιμελητής των βιβλίων του Έρικ Χoμπσμπάουμ, μιλά στη LiFO.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Βιβλίο / Η Κάλλας δεν ήταν τραγική φιγούρα και δεν εγκατέλειψε την καριέρα της για τον Ωνάση

Η συγγραφέας του βιβλίου “Diva”, Ντέζι Γκούντγουιν, τονίζει με άρθρο της στον Guardian ότι το να χαρακτηρίζει κανείς τη ζωή της κορυφαίας τραγουδίστριας τραγική, σημαίνει ότι την αδικεί κατάφωρα.
THE LIFO TEAM
Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Βιβλίο / Η Θήβα που δεν ξέρουμε

Ο Βρετανός ιστορικός Πολ Κάρτλετζ αποκαθιστά την ιστορική πόλη της αρχαιότητας που αντιμετώπιζαν υπεροπτικά οι Αθηναίοι. Δείχνει πώς τα θηβαϊκά θέματα επιβιώνουν στη σύγχρονη τέχνη, γράφει για τον Επαμεινώνδα που είχε έναν μόνο τραχύ μανδύα, παρουσιάζει την κοινωνία που δημιουργεί τον Ιερό Λόχο, ένα στρατιωτικό σώμα που αποτελείται αποκλειστικά από εραστές και ερώμενους.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ