Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων

Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από πάπυρο του 12ου-13ου αιώνα που δείχνει έναν δαίμονα να οδηγεί τους αμαρτωλούς στο ποτάμι των περιττωμάτων. Collection of the Nara National Museum. Courtesy PIE International.
0

Φαίνεται πως στην Ιαπωνία κάθε αμαρτωλός είχε τη δική του τιμωρία. Δεν μπορείς να σκεφτείς τίποτε άλλο ξεφυλλίζοντας το καινούργιο λεύκωμα Hell in Japanese Art που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις PIE International.

592 σελίδες νοσηρής, ευρηματικής, τρομακτικής αλλά και χιουμοριστικής φαντασίας βουδιστών μοναχών και σπουδαίων καλλιτεχνών που από τον 12ο ως τον 19ο μ. Χ αιώνα αποτύπωσαν τις πιο απίθανες τιμωρίες για την κόλαση των άλλων.

Υπάρχει μια κόλαση για όλους. Από τις πιο συνηθισμένες όπως αυτές όπου δαίμονες και δράκοι τρώνε ζωντανούς τους αμαρτωλούς αλλά και άλλες, πιο εφευρετικές, όπως αυτή που θέλει τον κολασμένο να βρίσκεται δεμένος σε πάσσαλο και να κρατά στο στόμα ένα τεράστιο ραπανάκι νταϊκόν ή να χρησιμοποιείται ως μπαγκέτα σε τεράστια τύμπανα, και βέβαια το πιο εντυπωσιακό, να τον ανοίγουν σαν ζύμη και να τον κόβουν σε κομματάκια σε ένα πιάτο νουντλς.

Ο κλέφτης στο βουδιστικό καθαρτήριο είναι καταδικασμένος να ζυγίζει καυτό σίδερο υπό την επίβλεψη μιας γριάς στρίγγλας με τρία μάτια, αυτός που μίλησε με ασέβεια θα βρεθεί σε έναν τόπο όπου οι φρουροί θα του κόβουν τη γλώσσα με τεράστια πυρωμένα ψαλίδια και αυτός που σκότωσε ένα πουλί θα βρεθεί περιτριγυρισμένος από τεράστιες φλόγες ενώ ταυτόχρονα πτηνά με καυτά ράμφη θα κόβουν κομμάτια από τη σάρκα του.

Υπάρχει μια κόλαση για όλους. Από τις πιο συνηθισμένες όπως αυτές όπου δαίμονες και δράκοι τρώνε ζωντανούς τους αμαρτωλούς αλλά και άλλες, πιο εφευρετικές, όπως αυτή που θέλει τον κολασμένο να βρίσκεται δεμένος σε πάσσαλο και να κρατά στο στόμα ένα τεράστιο ραπανάκι νταϊκόν ή να χρησιμοποιείται ως μπαγκέτα σε τεράστια τύμπανα, και βέβαια το πιο εντυπωσιακό, να τον ανοίγουν σαν ζύμη και να τον κόβουν σε κομματάκια σε ένα πιάτο νουντλς.

Αυτά είναι απλώς ένα μικρό δείγμα των πολλών, φρικιαστικών και πολύ ιδιαίτερων, εξειδικευμένων τιμωριών που περιμένουν τους αμαρτωλούς στη βουδιστική σφαίρα του καθαρτηρίου. Οι αρχαίες γραφές που τις περιγράφουν έχουν γοητεύσει τους καλλιτέχνες εδώ και πολλούς αιώνες.

Η συλλογή του τόμου επικεντρώνεται πρωτίστως σε έργα που θεωρούνται ιαπωνικοί εθνικοί θησαυροί και αποτελούν τις διαφορετικές απεικονίσεις της κόλασης από εξέχοντες καλλιτέχνες όπως οι Kazunobu Kano, Nichosai, Yoshitoshi Tsukioka και Kyosai Kawanabe. Παρουσιάζουμε ένα μικρό δείγμα τους.

Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
«Οι θρύλοι του Jizo Statue στο ιερό Yatadera», ένα χειρόγραφο του 16ου αιώνα που απεικονίζει το άγαλμα να σώζει τους νεκρούς από διαφορετικές κολάσεις (Collection of the Nara National Museum). Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από κρεμαστό πάπυρο του 13ου αιώνα που απεικονίζει τον King Enma, τον ηγέτη της κόλασης και του πόνου, να δικάζει. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από το «Οι θρύλοι του Kitano Tenjin Shrine», μια συλλογή εννέα παπύρων από τα τέλη του 13ου αιώνα μ.Χ. από τον ναό Kitano Tenmangu Shrine του Κιότο. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από χειροποίητο πάπυρο του 18ου αιώνα. Collection of the Kumamoto Prefectual Museum of Art. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την «Εξόντωση του Κακού», 12ος αιώνας. Collection of the Nara National Museum. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από συλλογή 100 πάπυρων του 19ου αιώνα που βρίσκονται στον ναό Zojoji στο Τόκιο. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Σκηνή από το «Η κόλαση της ατέλειωτης αναγέννησης», λεπτομέρεια από κύλινδρο του 13ου αιώνα (περίοδος Kamakura) που βρίσκεται στον ναό Shojuraigoji templ της επαρχίας Shiga. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Kawanabe Kyosi, «Yamato Anthology of the Eight Aspects of Shaka», 1885. Collection of the Kawanabe kyosai Memorial Museum. Courtesy PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Σελίδα του λευκώματος «Hell in Japanese Art», που εκδόθηκε από τον PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Σελίδα του λευκώματος «Hell in Japanese Art», που εκδόθηκε από τον PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Σελίδα του λευκώματος «Hell in Japanese Art», που εκδόθηκε από τον PIE International.
Η κόλαση στην Ιαπωνική Τέχνη 7 αιώνων Facebook Twitter
Το λεύκωμα «Hell in Japanese Art», που εκδόθηκε από τον PIE International.
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ