Η καρδιά της κρίσης

Η καρδιά της κρίσης Facebook Twitter
0

Μια ομολογημένη δυσκολία που έχει ο μέσος αναγνώστης για να μυηθεί στη σοβούσα κρίση και ως εκ τούτου να διαβάσει τα σχετικά βιβλία που (ευτυχώς ή δυστυχώς) εκδίδονται σωρηδόν οφείλεται ασφαλώς στο ζήτημα της οικονομίας. Ενώ με τα πολιτικά και τα ιστορικά συμπαρομαρτούντα παίρνει πάσα και παρακολουθεί την εξέλιξη των πραγμάτων, όσον αφορά την αφήγηση τα βρίσκει παλούκια καθότι υποχρεούται να ξέρει κάτι που ουδέποτε διάβασε: ήτοι τη σημερινή οικονομία. Εντούτοις, ο συγγραφέας αυτού του έξοχου δοκιμίου, παρά το νεαρόν της ηλικίας του και τη σταδιοδρόμησή του στο εξωτερικό, έχει το προσόν της άκρας σαφήνειας, την πρόθεση να μιλήσει για τη χώρα του, την παγκόσμια οικονομία και την κρίση, χωρίς γρίφους κι ένοχες αποσιωπήσεις. Ως εκ τούτου, οι πυλώνες της ανάλυσής του είναι δύο:

        α) Η κρίση και η χρεοκοπία της Ελλάδας,

       β)Οι δυσπραγίες  της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η πρώτη τοποθέτηση του Μανωλόπουλου αφορά την άποψή ότι η Ελλάδα είναι «σαν» την Αργεντινή, όπου ο πρώτος και κύριος παράγοντας αφορά το γεγονός ότι η χώρα του Περόν συνέδεσε το νόμισμά της με το αμερικανικό δολάριο, η δε Ελλάδα εγκατέλειψε τη δραχμή για χάρη του ευρώ. Τον Ιανουάριο του 1991, έναν χρόνο μετά την πτώση της δικτατορίας του Πινοτσέτ στη Χιλή, οι Αργεντινοί τουρίστες αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Ο λόγος; Η αξία του νομίσματός τους, του αουστράλ, είχε σημειώσει απότομη πτώση! Έτσι, μια από τις πλέον εύπορες χώρες της Νότιας Αμερικής και μια από τις πλουσιότερες στον κόσμο κατέρρεε δραματικά.

Ποιοι ήταν οι πρωτεργάτες της κατάρρευσης; Πριν απ’ όλα, ο Περόν. Πράγματι, ο περονισμός έπλασε ένα αλλόκοτο κράμα σοσιαλδημοκρατίας, κομμουνισμού και φασισμού. Απο το 1955 έως το 1983 η Αργεντινή γνώρισε στυγνές δικτατορίες και οικονομική παρακμή. Ενώ το 1950 συναγωνιζόταν τον Καναδά, το 1973 το ΑΕΠ της, από το 84%, κατρακύλησε στο 43%. «Στην Ελλάδα μπορούμε ν’ αναγνωρίσουμε στα καθ’ ημάς τα γνώριμα σημαδία του περονισμού. Υπάρχει μια ομοιότητα στις μεθόδους που ακολουθούνται και μια παρόμοια αντεστραμμένη ροή του χρήματος: από τους πολιτικούς προς τις ειδικές ομάδες συμφερόντων που τυγχάνει να αποτελούν το εκάστοτε αντικείμενο εύνοιας, ενώ δεν υπάρχουν εισοδήματα από πλούτο που παράγεται με βιώσιμο τρόπο από επιχειρήσεις παγκόσμιας εμβέλειας».

Οι συγκυρίες φαίνεται πως ήταν ευνοϊκές κατά τη δεκαετία του ’90 τόσο για την Αργεντινή όσο και για την Ελλάδα. Η Αργεντινή είναι η κορυφαία παραγωγός σογιέλαιου παγκοσμίως. Επίσης, στην παραγωγή σίτου ήταν πέμπτη παγκοσμίως στις εξαγωγές και τέταρτη στην καλλιέργεια καλαμποκιού. Όσο για το εθνικό νόμισμα, το πέσο ηταν συνδεδεμένο με το δολάριο, μόνο που το τελευταίο ήταν αδύναμο τη δεκαετία του ’90.

      

Αναφορικά με την Ελλάδα, ο τουρισμός ευνοήθηκε το 2000 από τον παράγοντα Αλ Κάιντα. Μετά την 11η Σεπτεμβρίου ο τουρισμός προς τις μουσουλμανικές χώρες έπεσε κατακόρυφα και η Ελλάδα είδε το τουριστικό ρεύμα να φτάνει τα 17 εκατομμύρια τον χρόνο. Όσο για τη ναυτιλία, η χώρα μας ωφελήθηκε από το εξαγωγικό εμπόριο της Κίνας (μεταφορά πρώτων υλών με σκάφη Ελλήνων εφοπλιστών). Επίσης, η Ελλάδα βίωσε μιαν άνθηση στον τομέα των ακινήτων. Πώς να διαψευστούν οι καθησυχαστικοί δείχτες τόσο στην Αργεντινή όσο και στην Ελλάδα; Όταν τα πράγματα πήραν άλλη τροπή και η οικονομία έδειξε την ευάλωτη πλευρά της, τα δάνεια ακολούθησαν φυσικώ τω λόγω. Η άκρα συνέπεια για αμφότερες τις χώρες ήταν το «κατακλυσμιαίο οικονομικό κραχ». «Ό,τι ίσχυε για την Αργεντινή του 1991 ισχύει και για την Ελλάδα του 2001. Ένα δανεικό ισχυρό νόμισμα. Ένας λαός με έντονη αίσθηση ότι “μας χρωστάνε”, ευνοϊκοί όροι δανεισμού. Ολα ήταν έτοιμα για να στηθούν τα δύο μεγαλύτερα σκηνικά οικονομικής άνθησης και κατάρρευσης όλων των εποχών». Αν η Αργεντινή μοιάζει με μετωπική σύγκρουση δύο οχημάτων, η Ελλάδα μοιάζει με την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου», γράφει ο Μανωλόπουλος.

Ξέρουμε ότι οι συμμαχίες και τελικά συνενώσεις πολλών χωρών μαζί (Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, Μπενελούξ, Ευρωπαϊκή  Ένωση, Ηνωμένο Βασίλειο, ομοσπονδιακή ΕΣΣΔ) κατά κανόνα αποτέλεσαν ισχυρούς συνασπισμούς. Ωστόσο, το «νομισματικό φίδι», που αφορά τις νομισματικές ισοτιμίες, ενώ ίσχυσε από το ’72 ίσαμε το ’79, στη συνέχεια απέταξε το φράγκο και τη λιρέτα, οδηγώντας σε μιαν ευρύτερη ζώνη του γερμανικού μάρκου, όπου μετείχαν μόνο η Γερμανία, το Βέλγιο, η Ολλανδία, το Λουξεμβούργο και η Δανία. Ο Μανωλόπουλος έχει πολλά να πει για τον «βέλτιστο νομισματικό χώρο», όπου άλλωστε έγκειται και το ακρογωνιαίο ζήτημα της Ε.Ε. Όταν το ενιαίο νόμισμα τέθηκε σε δημοψήφισμα, άρχισε ουσιαστικά και η κρίση. Τυχαία, μήπως, η Συνθήκη του Μάαστριχτ και η ένταξη στο ενιαίο νόμισμα δεν τέθηκαν σε δημοψήφισμα στη Γερμανία; Οι έμπειροι παρατηρητές δικαιολογημένα απεφάνθησαν ότι μια νομισματική ένωση αδυνατεί να επιβιώσει άνευ πολιτικής ενώσεως. Άρα, ποιο είναι το μέλλον της Ευρώπης; Γιατί τάχα η υποστήριξη του ευρώ προσέλαβε διαστάσεις ιερού αγώνα;

      

«Από τους σκληροπυρηνικούς σκεπτικιστές ακούμε ότι η Ε.Ε. είναι ύπουλη συνωμοσία που σκοπεί στην καταστροφή του εθνικού κράτους με δόλια τεχνάσματα και στη μεταβίβαση της πολιτικής εξουσίας σε μια μη εκλεγμένη ελίτ κεντρικών γραφειοκρατών, αφοσιωμένων στην καταστροφή κάθε προσωπικής ελευθερίας».

«Από τους οπαδούς της ενοποίησης ακούμε ότι η Ε.Ε. δημιουργήθηκε για την αποτροπή του πολέμου: ότι πρόκειται για ένα εγχείρημα με στόχο την ευρύτερη ενοποίηση. Άρα, το να αμφισβητεί κανείς τα επόμενα βήματα προς την ενοποίηση σημαίνει ότι τάσσεται υπέρ του πολέμου και του διχασμού».

     

Επ’ αυτού ο Μανωλόπουλος τοποθετείται προσωπικά, δηλώνοντας ότι δεν είναι ευρωσκεπτικιστής. Ενώ, λοιπόν, συμφωνεί με το όραμα μιας Ευρωπαϊκής Ενώσεως ελεύθερων συναλλαγών, όπου πρόσωπα και κεφάλαια κυκλοφορούν ελεύθερα, διαφωνεί καθέτως με τη νομισματική ενοποίηση. Πράγματι, από το 1993, όταν δηλαδή ολοκληρώθηκε η κοινή αγορά, τα οφέλη που προέκυψαν για τις επιχειρήσεις και για τους πολίτες ήταν τεράστια. Ωστόσο, το ενιαίο νόμισμα επεβλήθη με κακό τρόπο. «Πάρα πολύ κακό τρόπο».

Αρκεί να θυμηθούμε τους κανόνες του Μάαστριχ για να καταλάβουμε την κατάσταση της Ελλάδας:

      Α) Το δημοσιονομικό έλλειμμα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 3% του ΑΕΠ.

       Β) Το συνολικό δημόσιο χρέος δεν πρέπει να υπερβαίνει το 60% του ΑΕΠ.

       Γ) Το ποσοστό πληθωρισμού των κρατών δεν πρέπει να υπερβαίνει το 1,5% των τριών κρατών-μελών με τον χαμηλότερο πληθωρισμό.

       Δ) Τα μακροπρόθεσμα επιτόκια δεν πρέπει να υπερβαίνουν πάνω από 2% των τριών χαμηλότερων επιτοκίων στην Ε.Ε.

        Ε) Οι συναλλαγματικές ισοτιμίες πρέπει να διατηρούνται μέσα στα «φυσιολογικά» περιθώρια διακυμάνσεων του Μηχανισμού Συναλλαγματικών Ισοτιμιών της Ευρώπης.

Στο τέταρτο κεφάλαιο ο συγγραφέας φιλοτεχνεί ένα ιστορικο-οικονομικό πορτρέτο της χώρας μας που λίγο πολύ είναι γνωστό, για να καταλήξει στην ιδεολογία του «μας χρωστάνε», όπερ σημαίνει στον ελληνικό περονισμό. Ο τίτλος είναι ενδεικτικός: «Σφραγίδα Δύσης, κληρονομιά Ανατολής: μια χώρα πάνω σε σεισμικό ρήγμα». Όταν ο συγγραφέας διερωτάται εμφατικά: «Μα πώς επετράπη στην Ελλάδα να δανειστεί 500 δισεκατομμύρια δολάρια;», ουσιαστικά μπαίνει στο τεχνικό μέρος της ανάλυσής του που αποτελει για κάθε νοήμονα νεοέλληνα ένα μάθημα οικονομίας, ιστορίας, ελέγχου των αγορών, ανάλυσης του δανεισμού, των τραπεζών, των πιστοληπτικών οίκων αξιολόγησης κ.λπ. Ουσιαστικά, στα επόμενα κεφάλαια παρακολουθούμε ένα θρίλερ που μόνο ένας συγκροτημένος οικονομολόγος θα μπορούσε να συλλάβει.

Καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, ο Νουριέλ Ρουμπινί προειδοποιούσε με συνέπεια για τους κινδύνους που γεννούσε η κατάσταση της Ελλάδας και ασκούσε κριτική στα «πακέτα διάσωσης», τα οποία θεωρούσε ανεπαρκή. Τον Φεβρουάριο του 2010 προειδοποίησε: «Η Ελλάδα είναι εδώ και καιρό ένα εν δυνάμει δυστύχημα, εξαιτίας του μεγάλου δημόσιου χρέους της και της έλλειψης ανταγωνιστικότητας. Αλλά τα προβλήματά της δεν είναι μοναδικά. Στην επίλυσή τους εναπόκειται και η μοίρα των γειτόνων της, της ευρωζώνης και ίσως της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Ο Γερμανός οικονομολόγος Βίλχελμ Νέλιγκ, συνεπής στις επικρίσεις του για τον τρόπο με τον οποίο στήθηκε το ενιαίο νόμισμα, ανακοίνωσε μαζί με τους συναδέλφους του τον Μάρτιο του 2010: «Η Ελλάδα αντιμετωπίζει την απειλή της κρατικής χρεοκοπίας. Δεν υπάρχει καμιά ψευδαίσθηση ότι η συμμετοχή της στην ευρωπαϊκή οικονομική και νομισματική ένωση της παρέχει προστασία από τη σκληρή πραγματικότητα. Από τότε που εντάχθηκε στη ζώνη του ευρώ, το 2001, η Ελλάδα θυσίασε την ανταγωνιστικότητά της και συσσώρευσε τεράστια ελλείμματα. Θεωρητικά, για να καλύψουν το οικονομικό έδαφος που έχασαν σε λιγότερο από μια δεκαετία, οι Ελληνες θα πρέπει να προβούν σε μια υποτίμηση της τάξης του 40%. Αλλά σε μια νομισματική ένωση αυτό είναι αδύνατο (...). Υπάρχει, δυστυχώς, μόνο μια δίοδος διαφυγής από αυτόν το φαύλο κύκλο. Οι Έλληνες θα πρέπει να εγκαταλείψουν το ευρώ, να ξαναδημιουργήσουν τη δραχμή και να επανενταχθούν στον ακόμα εν ενεργεία Μηχανισμό Συναλλαγματικών Ισοτιμιών του Ευρωπαϊκου Νομισματικού Συστήματος, τον επονομαζόμενο ΜΣΙ-ΙΙ, από τον οποίο αποχώρησαν το 2001».

Όσο για τον Τρισέ, φέρεται να έχει δηλώσει στη βελγική εφημερίδα «Le Soir»: «Σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχω στη διάθεσή μου, αποκλείεται μια στάση πληρωμών από πλευράς της Ελλάδος».

Ο σκοπός του Ιάσωνα Μανωλόπουλου -όπως και κάθε προικισμένου αναλυτή- προφανώς ήταν να γράψει ένα βιβλίο που θα ήθελε να διαβάσει - έστω συνταγμένο από ξένα χέρια. Όντως, η απόπειρα επέτυχε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ