Η Ελληνίδα λεσβία διπλή κατάσκοπος Άντζελα Καλομοίρης

The Happy Reader: Η ελληνίδα λεσβία διπλή κατάσκοπος Facebook Twitter
Η Καλομοίρης, φωτογράφος στο επάγγελμα, γνωστή στους φίλους της ως Άντζι, έχει περάσει στην Ιστορία ως η λεσβία-διπλή κατάσκοπος. 
0


Η ΚΑΤΑΣΚΟΠΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ,
ως υποείδος του θρίλερ, έχει υψηλότατα λογοτεχνικά εύσημα χάρη σε συγγραφείς που την υπηρέτησαν με πάθος, όπως ο Τζον Λε Καρέ. Προσωπικά λατρεύω έναν άλλον Άγγλο συγγραφέα κατασκοπικής λογοτεχνίας –και όχι μόνο–, τον Έρικ Άμπλερ. Το μυθιστόρημά του «Η μάσκα του Δημητρίου» (εκδόσεις Άγρα) συνοψίζει όλα όσα συνέβαιναν στα Βαλκάνια την εποχή του Μεσοπολέμου, έχοντας έναν Έλληνα ήρωα. Αυτός είναι ο Δημήτριος Μακρόπουλος αλλιώς Δημήτριος Τάλατ ή Δημήτριος Ταλάδης, ένα παλιοτόμαρο, δολοφόνος, κλέφτης, μαστροπός, έμπορος ναρκωτικών και κατάσκοπος.

Αυτός ο συναρπαστικός ήρωας, επινοημένος από τον Άμπλερ, αποτελεί τον οδηγό μας σε μια λογοτεχνική γεωγραφία που ο συγγραφέας περιγράφει με τα φαιά χρώματα του θρίλερ. Στον Άμπλερ οφείλουμε βεβαίως και το μυθιστόρημα «The light of day», περισσότερο γνωστό ως «Τοπ καπί», που το 1964 έγινε ταινία από τον Ζιλ Ντασέν με πρωταγωνιστές τη Μελίνα Μερκούρη και τον Πίτερ Ουστίνοφ. 

• Σκέφτομαι το κατασκοπικό μυθιστόρημα με αφορμή τον θάνατο ενός μυθικού σύγχρονου κατασκόπου, του Ρόμπερτ Φίλιπ Χάνσεν. Ο Χάνσεν, που είχε γεννηθεί το 1944 και πέθανε πριν από λίγες μέρες στο κελί του, σε φυλακές του Κολοράντο, ήταν πράκτορας του FBI και ταυτόχρονα της Σοβιετικής Ένωσης και μετά της Ρωσίας. Η δράση του αποκαλύφθηκε το 2001, αφού για αρκετά χρόνια τον παρακολουθούσαν περί τους 300 ανθρώπους μέχρι να τον πιάσουν να κάνει το λάθος βήμα.

Η Καλομοίρης έχει όλα τα στοιχεία για να γίνει μια πρώτης τάξεως ηρωίδα μυθιστορήματος, ιδιαίτερα αν το μυθιστόρημα αυτό γραφόταν από Έλληνα συγγραφέα. Έτσι κι αλλιώς, πάντα αναρωτιέμαι πώς ψάχνουν τα θέματά τους οι Ελληνες συγγραφείς και ιδιαίτερα πώς ψάχνουν στον κόσμο, αλλά μέσα από την ελληνική οπτική τους. 

Ο Χάνσεν ήταν ένας τύπος οικογενειάρχη προαστίων, που πήγαινε κάθε πρωί τα έξι παιδιά του στο σχολείο με παλιά αυτοκίνητα, όντας αφοσιωμένο μέλος της Opus Dei, αυτής της υπερσυντηρητικής οργάνωσης της Καθολικής Εκκλησίας. Μετά την αποκάλυψη της δράσης του έγινε ήρωας σε πολλά βιβλία, κινηματογραφικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές. Προτιμώ το βιβλίο «Spy» του Ντέιβιντ Γουάιζ (1930-2018) του θεωρούμενου ως κορυφαίου συγγραφέα κατασκοπικής λογοτεχνίας στις ΗΠΑ.

The Happy Reader: Η ελληνίδα λεσβία διπλή κατάσκοπος Facebook Twitter
Η σύλληψη του Ρόμπερτ Φίλιπ Χάνσεν.

• Ο θάνατος του Χάνσεν με οδήγησε σε μια άλλη διπλή πράκτορα, την Άντζελα Καλομοίρης, που είχε γεννηθεί το 1916 στο Λόουερ Ιστ Μανχάταν από Έλληνες γονείς, μετανάστες. Η Καλομοίρης, φωτογράφος στο επάγγελμα, γνωστή στους φίλους της ως Άντζι, έχει περάσει στην Ιστορία ως η λεσβία-διπλή κατάσκοπος. Ήταν προστατευόμενη της Ελεονόρας Ρούσβελτ και ίσως από τις ερωτικές συντρόφους της πρώτης κυρίας των Ηνωμένων Πολιτειών, εργαζόταν ως πληροφοριοδότρια του FBI το διάστημα 1942-1949, ενώ ταυτόχρονα ήταν μέλος του Κομμουνιστικού Κόμματος των ΗΠΑ (CPUSA). Χάρη στις πληροφορίες που έδινε η Καλομοίρης στις μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ, το Κομμουνιστικό Κόμμα δεν μπόρεσε να σηκώσει ποτέ κεφάλι.

The Happy Reader Η ελληνίδα λεσβία διπλή κατάσκοπος Facebook Twitter
Η Καλομοίρης  πέθανε το 1995 και είναι πλέον μια μυθική μορφή γενικά μέσα στην LGBTQΙ+ κοινότητα αλλά και ειδικότερα στην κοινότητα του Βίλατζ.

Σε εκείνη την εποχή του κυνηγιού μαγισσών η Καλομοίρης είχε καταθέσει και ως μάρτυς κατηγορίας στη δίκη της New York Photo League και του επικεφαλής της, του Αμερικανοεβραίου φωτογράφου Σιντ Γκρόσμαν. Η Λίγκα είχε θεωρηθεί ως μετωπική οργάνωση του Κ.Κ. και ο Γκρόσμαν ως κομμουνιστής. Η Καλομοίρης πέθανε το 1995   και είναι πλέον μια μυθική μορφή γενικά μέσα στην LGBTQΙ+ κοινότητα και ειδικότερα στην κοινότητα του Βίλατζ. Ο μύθος της εδραιώθηκε το 2017 με την κυκλοφορία του βιβλίου της Λίζα Ντέιβις «Undercover Girl» που έχει τον μακρύ υπότιτλο «The lesbian informant who helped the FBI bring down the Communist Party». Η Καλομοίρης έχει όλα τα στοιχεία για να γίνει μια πρώτης τάξεως ηρωίδα μυθιστορήματος, ιδιαίτερα αν το μυθιστόρημα αυτό γραφόταν από Έλληνα συγγραφέα. Έτσι κι αλλιώς, πάντα αναρωτιέμαι πώς ψάχνουν τα θέματά τους οι Ελληνες συγγραφείς και ιδιαίτερα πώς ψάχνουν στον κόσμο, αλλά μέσα από την ελληνική οπτική τους. 

ιων
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ. Στέλλα Παναγιωτοπούλου, «Ίων ο Κύων - Περί συνύπαρξης ανθρώπων και ζώων», εκδ. Ίκαρος

Οι ήρωες είναι, βέβαια, ένα θέμα στη λογοτεχνία. Από τους αγαπημένους μου είναι ο Μάρκος, ο ερωτύλος γάτος στην «Περσινή Αρραβωνιαστικιά» της Ζυράννας Ζατέλη. Έτσι κι αλλιώς, τα ζώα διεκδικούν τη δική τους θέση στη λογοτεχνία όπως και στην ιστορία. Και από την άποψη αυτή το βιβλίο της Στέλλας Παναγιωτοπούλου, «Ίων ο Κύων - Περί συνύπαρξης ανθρώπων και ζώων», που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ίκαρος, μας βάζει μέσα σ’ έναν συναρπαστικό κόσμο όπου ήρωες με ονόματα όπως Φλας, Μπακ, Κοκαλιάρης, Μάγκας, Γιόφι συμβιώνουν με άλλους ήρωες με ονόματα όπως Βιρτζίνια Γουλφ, Τζακ Λόντον, Πολ Όστερ, Πηνελόπη Δέλτα ή ο Ζίγκμουντ Φρόιντ.

Σε αυτό το αφηγηματικό δοκίμιο ήρωας είναι ο σκύλος Ίων, ένα ημίαιμο λαμπραντόρ που ζει στην Αθήνα και που σε πρώτο πρόσωπο μιλάει για το είδος του, την καταγωγή του, τους συντρόφους του, τις ράτσες, τις ανύπαρκτες σεξουαλικές επιλογές ενός ημίαιμου δεσποζόμενου, τα αφεντικά, τη μετανάστευση, την αστεγία του αδέσποτου, ακόμη και για το σκληρό θέμα της σκυλοφαγίας σε χώρες της Άπω Ανατολής, στην Κίνα, στο Βιετνάμ, στη Νότια Κορέα. Όταν ο Ίων μαθαίνει ότι στην πόλη Χο Τσι Μινχ του Βιετνάμ υπάρχει δρόμος με εστιατόρια που σερβίρουν αποκλειστικά σκύλο και ότι οι Βιετναμέζοι συνηθίζουν να τρώνε σκύλο στο τέλος κάθε μήνα γιατί πιστεύουν ότι έτσι βγάζουν από πάνω τους την κακοτυχία, προσπαθεί να δημιουργήσει έναν νέο χάρτη του κόσμου. Σε αυτόν θα αποτυπώνεται σε ποιο μέρος τα ζώα θα είναι πιο ασφαλή. 

• Ήρωες μπορεί να είναι ακόμη και οι ίδιοι οι συγγραφείς. Ιδιαίτερα οι διάφορες επέτειοί τους, η έκδοση αυτοβιογραφικών κειμένων τους, ημερολογίων, επιστολών κ.λπ. ρυθμίζουν τον λογοτεχνικό χρόνο. Το 2024 θα είναι σίγουρα έτος Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, καθώς τότε συμπληρώνονται δέκα χρόνια από τον θάνατό του. Ο αμερικανικός εκδοτικός οίκος Random House ανακοίνωσε ήδη τη δημοσίευση ενός ανέκδοτου μυθιστορήματος του Κολομβιανού συγγραφέα με τίτλο «En Αgosto nos vemos» («Θα ειδωθούμε τον Αύγουστο»). Από την οικογένειά του σχολίασαν ότι το μυθιστόρημα αυτό συνοψίζει όλον τον κόσμο του Μάρκες, αυτόν που αγάπησαν εκατομμύρια αναγνώστες σε όλον τον κόσμο. Το αναγνωστικό μου γούστο με οδηγεί στη θαυμάσια αυτοβιογραφία του συγγραφέα, το «Ζω για να τη διηγούμαι» –δηλαδή τη ζωή–, στη μετάφραση της Κλαίτης Σωτηριάδου.

• Σκέφτομαι με τρόμο σε τι ακραίες καταστάσεις μπορεί να οδηγήσει, σε ποιες μορφές λογοκρισίας μπορεί να φτάσει η πίεση που ασκείται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και από την υιοθέτηση πρακτικών cancel culture.  Η ιδιαιτέρως δημοφιλής –και στη χώρα μας– συγγραφέας Ελίζαμπεθ Γκίλμπερτ, η συγγραφέας του «Eat, Pray, Love» (εκδόσεις Μίνωας), είχε ανακοινώσει πριν από μερικές μέρες ότι είναι έτοιμο και εκδίδεται το νέο βιβλίο της «The Snow Forest». Είναι η ιστορία μιας οικογένειας που έζησε για μισό αιώνα σε πλήρη απομόνωση κάπου στα βάθη της άγριας Σιβηρίας, αγνοώντας πλήρως αυτά που συνέβαιναν στον κόσμο. Μέχρι που το 1978 την ανακάλυψε ένας Σοβιετικός γεωλόγος.

Η ανακοίνωση, όμως, προκάλεσε θύελλα διαμαρτυριών Ουκρανών φαν της Γκίλμπερτ, αντιδράσεις θυμού και απογοήτευσης για το πώς η Γκίλμπερτ αποφασίζει να εκδώσει ένα μυθιστόρημα με ήρωες  Ρώσους και τοποθετημένο στη Ρωσία, ενώ μαίνεται ο πόλεμος. Η Γκίλμπερτ, θορυβημένη, επανήλθε την περασμένη εβδομάδα και ανακοίνωσε ότι ματαιώνει την έκδοση. Είναι το πρώτο σοβαρό επεισόδιο αυτολογοκρισίας στις Ηνωμένες Πολιτείες, το οποίο ερμηνεύεται ποικιλότροπα. Η Γκίλμπερτ, συγγραφέας βιβλίων αυτοβοήθειας και θετικών σκέψεων, δείχνει τον δρόμο σε μια περιοχή της εκδοτικής βιομηχανίας που επηρεάζεται πολύ από τα social media  και τα τρολ του διαδικτύου.

• Μεγάλη συζήτηση για τη δημοσιογραφική υπογραφή γίνεται τώρα με αφορμή τα τρία ψεύτικα δημοσιογραφικά προφίλ που εμφανίζονταν με άρθρα τους σε γνωστή ενημερωτική ιστοσελίδα. Όπως πάντα, κουτσοί στραβοί στον Άγιο Παντελεήμονα, δηλαδή στη μεγάλη αγορά του διαδικτύου. Μέχρι τη δεκαετία του 1920 η ανωνυμία ήταν γενικό φαινόμενο στον Τύπο. Ο Εμίλ Ζολά, που ήταν επίσης δημοσιογράφος, είχε συνηγορήσει υπέρ της ανωνυμίας σε ένα από τα πρώτα δημοσιογραφικά συνέδρια του τέλους του 19ου αιώνα. Είχε πει ότι οι εφημερίδες είναι οι μεγάλες εγκυκλοπαίδειες της καθημερινότητας και ότι από τη στιγμή που οι συντάκτες δεν υπογράφουν, τονίζεται περισσότερο το κοινό έργο.

Μετά τη δεκαετία του 1920, όμως, η υπογραφή άρχισε να εμφανίζεται στα μέσα ως μια εκδήλωση της αντικειμενικότητας. Το κοινό είχε δικαίωμα να μάθει ποιος υπογράφει το ρεπορτάζ ή το άρθρο, ώστε να μπορεί να ελέγξει τη μόρφωσή του, τις εξαρτήσεις του, οικονομικές, πολιτικές και άλλες, ιδιαίτερα στην εποχή της αυξανόμενης προπαγάνδας και των δημοσίων σχέσεων. Το αίτημα αυτό είναι επείγον στις μέρες μας λόγω των ψεύτικων προφίλ, των τρολ και της ανωνυμίας του διαδικτύου. Το ψεύτικο προφίλ, ιδιαίτερα αυτό που έχει στοιχεία αληθοφάνειας και μπορεί να οδηγήσει σε εξαπάτηση, δεν πρέπει να συγχέεται με την παράδοση του ψευδώνυμου ή του pen name που είναι πολύ παλιά πρακτική και τη συναντάμε στη δημοσιογραφία και στη λογοτεχνία. Αλλά τα τελευταία χρόνια η τάση είναι να εξαφανιστούν και τα ψευδώνυμα, καθώς προσκρούουν στα αιτήματα της διαφάνειας και της νέας αντικειμενικότητας. Αυτά περί υπογραφών, με τη δέουσα ψυχραιμία.

Αγοράστε το βιβλίο της Στέλλας Παναγιωτοπούλου, «Ίων ο Κύων - Περί συνύπαρξης ανθρώπων και ζώων» εδώ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δονούμενο ερωτικό ασκέρι

Βιβλίο / Ο σαγηνευτικός κόσμος του τάνγκο από τον Χόρχε Λουίς Μπόρχες

Ο μεγάλος Αργεντινός συγγραφέας παρουσιάζει το τάνγκο, την ιστορία του και τις δονήσεις του, μέσα από τέσσερις διαλέξεις που δόθηκαν το 1965 στο Μπουένος Άιρες και έμειναν αδημοσίευτες για περίπου μισόν αιώνα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τεύκρος Μιχαηλίδης: «Δεν υπάρχει απόλυτη ασφάλεια όταν πας να κάνεις κάτι δημιουργικό»

Βιβλίο / Τεύκρος Μιχαηλίδης: «Με γοητεύει πάντα η συλλογικότητα, κι ας μ' έχει απογοητεύσει σ' όλη μου τη ζωή»

Ο γνωστός μαθηματικός και πολυγραφότατος συγγραφέας μιλά στη LiFO για την πορεία του, για τα μαθηματικά, τη λογοτεχνία και για τις άδολες συλλογικότητες στις οποίες θα ήθελε να συμμετέχει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ
Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας και παρουσιαστής Ρίτσαρντ Οσμάν μιλά στη LiFO

Βιβλίο / Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας και παρουσιαστής Ρίτσαρντ Οσμάν μιλά στη LiFO

Αποκλειστική συνέντευξη με τον δημοφιλή συγγραφέα για το βιβλίο του που έχει χαρακτηριστεί μπεστ σέλερ-φαινόμενο και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ εξασφάλισε τα δικαιώματα για την κινηματογραφική του μεταφορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ