Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη» Facebook Twitter
Για την Μπαλταζάρ η συγγραφή αποτελεί ένα ταξίδι στο υποσυνείδητο και στις σκοτεινές πτυχές του εαυτού, έναν ιδανικό τρόπο να πετύχει την αυτογνωσία, που της επιτρέπει να ανακαλύπτει συνεχώς νέες πλευρές της. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η Εύα Μπαλταζάρ είναι μια λογοτεχνική φωνή που μέσα από τα βιβλία της αναδεικνύει τις ζωές, τα διλήμματα και τις επιθυμίες αντισυμβατικών γυναικών. Γεννημένη το 1978 στη Βαρκελώνη, έχει εκδώσει έντεκα ποιητικές συλλογές, οι οποίες έχουν αποσπάσει σημαντικές διακρίσεις για έργα γραμμένα στα καταλανικά. To πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο Πέρμαφροστ (μτφρ. Ευρυβιάδης Σοφός, Πατάκη, 2023) κυκλοφόρησε το 2018 και ακολούθησε το Μπόουλντερ, η γυναίκα του βράχου το 2020, που έκτοτε έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από δέκα γλώσσες. Βραβεύτηκε με το βραβείο Òmnium για το καλύτερο μυθιστόρημα γραμμένο στην καταλανική γλώσσα το 2020, ενώ η αγγλική έκδοση ήταν υποψήφια για το International Booker (2023). Το 2022 εκδόθηκε το τρίτο της μυθιστόρημα με τίτλο Mamut. Έχει καταφέρει να εδραιωθεί διεθνώς ως μία από τις πιο αιχμηρές φωνές του σύγχρονου queer και φεμινιστικού λόγου. Το συγγραφικό της έργο εμβαθύνει σε θέματα ταυτότητας, οικειότητας και γυναικείας φύσης.

Το Μπόουλντερ είναι ήδη δημοφιλές και έχει λάβει πολλές βραβεύσεις παγκοσμίως. Αποτελεί ένα σύγχρονο queer λογοτεχνικό ͏έργο για τις σχέσεις, την επιθυμία και τις συμβάσεις ͏που συχνά ακολουθούν την αγάπη. Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι ο σκηνοθέτης Πέδρο Αλμοδόβαρ͏ δήλωσε: «Η Μπαλταζάρ διαθέτει μια πανίσχυρη και πρωτότυπη λογοτεχνική φωνή. Θα ήθελα να μεταφέρω το βιβλίο αυτό στη μεγάλη οθόνη»͏. 

Με αφορμή την κυκλοφορία του από τις εκδόσεις Πατάκη στα ελληνικά, ταξίδεψε στην Ελλάδα, έτσι είχαμε την ευκαιρία να τη συναντήσουμε και να μιλήσουμε μαζί της για το μυθιστόρημά της για το πώς γεννήθηκε, για τις θεματικές που την απασχολούν και για τη θέση της στη σημερινή λογοτεχνική σκηνή.

«Με έλκει η ιδέα της μοναξιάς. Δίχως να την αναζητώ, όταν την έχω, κάνω πράγματα: κάνω ερωτήσεις στον εαυτό μου, κοιτάζω τον κόσμο, κοιτάζω προς τα μέσα. Βασικά, μου δίνει ευχαρίστηση να βρίσκομαι μέσα στη μοναξιά».

Με μια γραφή λιτή και πυκνή συνθέτει μια ιστορία που ισορροπεί με μαεστρία μεταξύ της ανάγκης για ελευθερία ͏και της δέσμευσης της αγάπης. Μέσα από τη μοναχική πορεία μια͏ς γυναίκας που βρίσκει καταφύγιο στην απεραντοσύνη της θάλασσας και στις εφήμερες συναντήσεις στα λιμάνια, εξερευνά τα όρια της συνύπαρξης, της μητρότητας, του σεξ και της προσωπικής ελευθερίας. Όπως λέει η ίδια μέσω της πρωταγωνίστριάς της: «Έπρεπε να αντιμετωπίσω το κενό, το είχα ονειρευτεί μέχρι που το μετέτρεψα σε κατάρτι, κέντρο ισορροπίας απ’ όπου θα κρατιόμουν όταν η ζωή θα γινόταν συντρίμμια γύρω μου. Ορμώμενη από το τίποτα, πικραμένη, απέβλεπα σε ανεμοδαρμένους τόπους». Με αυτό το βαθιά συναισθηματικό βιβλίο βλέπει από μια διαφορετική οπτική τις παραδοσιακές αντιλήψεις περί μητρικού ενστίκτου και επαναπροσδιορίζει τη γονεϊκότητα σε ένα λεσβιακό πλαίσιο.

ΕΎΑ
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Εύα Μπαλτάζαρ Μπόουλντερ, Η Γυναίκα του Βράχου, εκδ. Πατάκη

Η ηρωίδα του βρίσκει δουλειά ως µαγείρισσα σε εμπορικό πλοίο. Η ρουτίνα της, όμως, διαταράσσεται όταν γνωρίζει τη Σάμσα, μια γεωλόγο που γίνεται η σύντροφός της και της δίνει το παρατσούκλι Μπόουλντερ – θυμίζει εκείνους τους απομονωμένους βράχους που στέκουν αγέρωχοι και τους χτυπούν με μανία τα κύματα. Σε ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα του βιβλίου αναφέρει: «Μου αρέσει πολύ αυτό το μέρος, τα στενά μαύρα μάτια που ούτε με θέλουν ούτε με απορρίπτουν, αυτή η υπέροχη ελευθερία. Αυτό ήρθα να βρω εδώ, το αρχέγονο μηδέν. Κουρασμένη να εφευρίσκω βιογραφικά, να λέω και να πράττω θαρρείς και η ζωή είναι ένα σύντομο διήγημα, θαρρείς και μέσα μου έχω καρφωμένο ένα σύρμα που με κρατάει όρθια και σταθερή. Η ρότα σκοτώνει το ταξίδι, κι αν η ζωή πρέπει να είναι ιστορία, τότε δεν μπορεί παρά να είναι μια άσχημη ιστορία».

Ύστερα από δέκα χρόνια ανέφελης, πλην συμβατικής συμβίωσης, η Σάµσα αποφασίζει να αποκτήσουν παιδί µε τη μέθοδο της υποβοηθούμενης αναπαραγωγής. Η Μπόουλντερ συναινεί απρόθυμα και βιώνει δύσκολα την εμπειρία της μητρότητας, που επιπλέον την αποξενώνει ερωτικά από τη γυναίκα που αγάπησε. Τι συμβαίνει, λοιπόν, όταν η αγάπη της για τη Σάμσα και η λαχτάρα της για ελευθερία –μια ήδη επισφαλής ισορροπία για την ίδια– συγκρούονται; 

Για την Μπαλταζάρ η συγγραφή αποτελεί ένα ταξίδι στο υποσυνείδητο και στις σκοτεινές πτυχές του εαυτού, έναν ιδανικό τρόπο να πετύχει την αυτογνωσία, που της επιτρέπει να ανακαλύπτει συνεχώς νέες πλευρές της. Συγκεκριμένα, έχει μετατραπεί σε μια ανεξάντλητη πηγή συντροφιάς και δημιουργικής έκφρασης. «Η ευχαρίστηση του να διαβάζω και να γράφω με οδήγησε στη συγγραφή» θα μου πει απ’ την αρχή της συνομιλίας μας. Η Μπόουλντερ είναι μια ηρωίδα που αρνείται πεισματικά τις συμβάσεις, γι’ αυτό τη ρωτώ με ποιους τρόπους αντιστέκεται στους ρόλους που μας επιβάλλονται. «Δεν τους αντιστέκομαι, απλώς τους αγνοώ», απαντά.

Η γραφή της έχει σιωπή και ένταση. Ποια είναι η σχέση της με την ιδέα της μοναξιάς; Την αναζητά ή την υπομένει; Εξηγεί: «Με έλκει η ιδέα της μοναξιάς. Δίχως να την αναζητώ, όταν την έχω, κάνω πράγματα: κάνω ερωτήσεις στον εαυτό μου, κοιτάζω τον κόσμο, κοιτάζω προς τα μέσα. Βασικά, μου δίνει ευχαρίστηση να βρίσκομαι μέσα στη μοναξιά». Μιλά για την αγάπη ως κάτι σχεδόν φυσικό, άγριο, αλλά και ως κάτι που μας παγιδεύει. Πιστεύει, άραγε, ότι η συντροφικότητα είναι συμβατή με την ελευθερία; «Η ελευθερία έχει να κάνει με το να ζει κανείς χωρίς να προσκολλάται σε πράγματα εγκόσμια, σε άλλους ανθρώπους, σε αντικείμενα, σε ιδέες, σε πεποιθήσεις, στον ίδιο του τον εαυτό. Είναι δυνατό να έχουμε έναν ερωτικό σύντροφο χωρίς να είμαστε προσκολλημένοι σε αυτό το άτομο ή στη σχέση; Φυσικά και είναι», επισημαίνει χωρίς περιστροφές.

Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το έργο της έχει μια καθαρά φεμινιστική διάσταση, αλλά ποτέ δεν κραυγάζει. Πώς βλέπει τη σχέση μεταξύ λογοτεχνίας και ακτιβισμού; «Εγώ γράφω βιβλία. Ένα βιβλίο γράφεται και διαβάζεται. Μπορεί να γραφτεί από ακτιβιστική σκοπιά, μπορεί και όχι. Εγώ δεν γράφω έτσι. Αλλά ένα βιβλίο μπορεί επίσης να προκαλέσει συζητήσεις στην κοινή γνώμη. Μεγάλο μέρος του ακτιβισμού που σχετίζεται με τη λογοτεχνία περιορίζεται σε αυτήν τη σφαίρα, που εμένα δεν με ενδιαφέρει». Αναπόφευκτα, η συζήτηση οδηγείται στην εκλογή Τραμπ και στο ότι παρατηρούμε διεθνώς μια αναδίπλωση σε ό,τι έχει να κάνει με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα ΛΟΑΤΚΙ+ ζητήματα. Ωστόσο, νιώθει η ίδια ότι είναι queer συγγραφέας; «Δεν θεωρώ τον εαυτό μου queer συγγραφέα, οπότε δεν βιώνω αυτό που συμβαίνει από αυτή την οπτική. Αυτό που παρατηρούμε σε παγκόσμιο επίπεδο συμβαδίζει με τη σύγχρονη εποχή. Είναι λυπηρό, είναι θλιβερό, άδικο και επικίνδυνο, αλλά δεν είναι και κάτι ιδιαίτερα παράξενο αν κάτσουμε να αναλύσουμε την ιστορία της ανθρωπότητας». Ο Τραμπ, θυμίζω, καλλιέργησε, μεταξύ άλλων, ένα τοξικό αφήγημα όσον αφορά τις μειονότητες. Πιστεύει ότι η σύγχρονη λογοτεχνία έχει τη δύναμη να αντιδράσει σε τέτοιου είδους εξουσιαστικό λόγο; «Νομίζω πως ναι. Η λογοτεχνία, όχι μόνο η σύγχρονη, έχει αυτήν τη δύναμη, και πολλές άλλες», αναφέρει.

Η ερωτική επιθυμία στα έργα της δεν υπακούει σε κανόνες, δεν οριοθετείται. Πώς αντιλαμβάνεται τη σεξουαλικότητα σε μια εποχή που προσπαθεί να την κωδικοποιήσει ξανά; «Θα έλεγα ότι σε μεγάλο βαθμό αγνοώ τι συμβαίνει στην εποχή μου. Υποθέτω ότι αυτό οφείλεται στο ότι δεν χρησιμοποιώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ούτε παρακολουθώ τα μέσα ενημέρωσης. Καταβάλλονται προσπάθειες να κωδικοποιηθεί εκ νέου η σεξουαλικότητα; Αυτή η φράση δεν μου λέει και πολλά. Για μένα, η σεξουαλικότητα είναι κάτι που συμβαίνει πριν από κάθε λόγο, κάτι πολύ προσωπικό και μυστηριώδες που μπορεί να έχει αναπτυχθεί με έναν τρόπο ατίθασο ή συγκρατημένο, ανάλογα με το κάθε άτομο. Με ενδιαφέρει να εισχωρήσω, στη ζωή, στη συγγραφή, σε αυτό το ατίθασο πεδίο», υποστηρίζει. Η Σάμσα, η άλλη ηρωίδα του βιβλίου της, αποφασίζει να γίνει μητέρα, παρασέρνοντας σε αυτή την απόφαση και την ερωμένη της. «Ποιος έχει το δικαίωμα να επιβάλει τη βούλησή του στον άλλον; Κανείς. Αν το μαζί φαίνεται άνισο, έτσι το βλέπει κάποιος τρίτος, και αυτός έχει ακόμα μικρότερο δικαίωμα από οποιονδήποτε άλλον να πει ή να αποφασίσει το οτιδήποτε. Όσοι και όσες είναι μαζί έχουν το δικαίωμα να χωρίσουν, να διαπραγματευτούν ή να αποδεχτούν κάποια πράγματα. Το ότι έχουν το δικαίωμα, βέβαια, δεν σημαίνει ότι ξέρουν, ή ότι μπορούν, ή ότι είναι σε θέση να το ασκήσουν, και αυτό είναι σημαντικό». Πώς εξηγεί το γεγονός ότι υπάρχουν άνθρωποι σήμερα που δυσκολεύονται να αγαπήσουν τη ζωή ή τους άλλους; «Αγαπάμε αυτό στο οποίο δίνουμε αξία. Η ζωή έχει χάσει την ιερότητά της. Πώς μπορούμε να την αγαπήσουμε αν έχει χάσει την αξία της;» υπογραμμίζει.

Φτάνοντας προς το τέλος, δεν μπορώ παρά να της θέσω το δίλημμα που αντιμετωπίζει η ηρωίδα της. Τι έχει, λοιπόν, μεγαλύτερη αξία για κείνη: η λαχτάρα για ελευθερία ή μια αγάπη που σε φυλακίζει στις συμβάσεις της οικογενειακής ζωής; «Θα έδινα μεγαλύτερη αξία στην επίγνωση του ότι είμαστε ελεύθεροι. Λαχταράμε να είμαστε ελεύθεροι, χωρίς να γνωρίζουμε ότι όντως είμαστε. Αν πρέπει να υπάρχω σε αυτόν τον κόσμο, για μένα είναι πρωταρχικό το να το κάνω από μια θέση αγάπης. Αλλά μια αγάπη που φυλακίζει δεν είναι αγάπη», επιμένει.

Προτού την αποχαιρετήσω, τη ρωτώ τι της δίνει ελπίδα σήμερα. «Η βεβαιότητα ότι αυτός ο κόσμος είναι ένα όνειρο». Είναι αλήθεια ότι πρόκειται για μια συγκροτημένη προσωπικότητα που με την κοφτή, περιεκτική και υπόγεια εκρηκτική γραφή της ισορροπεί μεταξύ συναισθηματισμού και αποστασιοποίησης, χαρτογραφώντας με σπάνια ακρίβεια τοπία μοναξιάς, ηθικών διλημμάτων και σωματικής επιθυμίας, κι αυτό την καθιστά μια εξέχουσα συγγραφέα της εποχής μας. 

Ευχαριστούμε θερμά τη μεταφράστρια Αλίκη Μανωλά για την πραγματοποίηση αυτής της συνέντευξης. Η Εύα Μπαλταζάρ ήρθε στην Ελλάδα ως καλεσμένη των εκδόσεων Πατάκη και του Φεστιβάλ ΛΕΑ (Λογοτεχνία εν Αθήναις).

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Νικόλας Κουτσοδόντης: «Όλα τα ανθρώπινα συναισθήματα χωράνε στην ποίηση. Ακόμα και τα πιο ποταπά»

Βιβλίο / «Όλα τα συναισθήματα χωράνε στην ποίηση, ακόμα και τα πιο ποταπά»

Ο Νικόλας Κουτσοδόντης, ένας από τους πιο αξιόλογους εκπροσώπους της ελληνικής queer ποίησης, που συνδέει το πολιτικό με το ερωτικό στα γραπτά του, μιλά με αφορμή το τελευταίο βιβλίο του «Ίσως φύγεις στο εξωτερικό».
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ