Εισαγωγή στο σύμπαν του Νάσου Βαγενά

Εισαγωγή στο σύμπαν του Νάσου Βαγενά Facebook Twitter
0

Εισαγωγή στο σύμπαν του Νάσου Βαγενά Facebook Twitter
Νάσος Βαγενάς


1.

Ποίηση. «ΑΠΟΛΟΓΙΑ / Παρά τα γεγονότα δεν άλλαξα πεποιθήσεις./ Παραμένω ο αυτός με τις ίδιες ιδέες / που τρυπούν σαν αγκάθια το μυαλό μου. Είναι / τα πράγματα που αλλάζουν γύρω./ Το ύψος των οικοδομών. Οι τιμές των αυτοκινήτων./ Οι απόψεις των φίλων. Παραμένω ο αυτός / με ιδέες που μ' έχουν για καλά σημαδέψει / με ιδέες που περπατούν στο κρανίο μου σαν μυρμήγκια./ Πιθανόν από εδώ να προέρχεται η πεζολογία / των στίχων μου. Η αισθητή / έλλειψη λυρικής εξάρσεως./ Που κάνει τόσους φίλους / να με βλέπουν με οίκτο / σαν υπόθεση χαμένη / σαν διάψευση των ελπίδων». Ιδού το πρώτο ποίημα του Νάσου Βαγενά (Δράμα, 1945) από την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο Πεδίον Άρεως που κυκλοφόρησε το 1974. «Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΑ ΑΓΑΛΜΑΤΑ / Μέτρησες τη ζωή σου με το κουταλάκι του καφέ / κοιτάζοντας τα θολά τζάμια των πόλεων / πίσω από τα τζάμια γκρίζων προξενείων,/ καθώς το βράδυ έπεφτε στο χορτάρι σαν πουλί / με σπασμένη φτερούγα.// Μιλούσες για τους δροσερούς αγάπανθους,/ μα ο θόρυβος του χρόνου σε ξυπνούσε / σε σκοτεινά λιβάδια, όπου άνθρωποι γυμνοί,/ γονατισμένοι, τρέμοντας στην πυκνή ομίχλη / ψηλαφούσαν ασφοδίλια.// Στις μέρες σου τίποτε δεν έκρυβε / το τίποτε. Το μαύρο έσταζε φως./ Όμως οι νύχτες τώρα είναι γεμάτες τρύπες / που φέρνουν μυρωδιά από σκουπίδια./ Κρύα στάχτη// πέφτει αόρατη απ' την οροφή./ Σκεπάζει τα έπιπλα. Οι πόρτες τρίζουν / ξεκλείδωτες, ενώ ζεστοί, χορτάτοι, με γυαλιστερά / μαλλιά στα μπαλκόνια / οι ευπλόκαμοι νυχθημερόν σε βρίσκουν συντηρητικό / μπερδεύοντας την Ιστορία με το νόημα της Ιστορίας./ Ιδρωμένοι πασχίζουν να λυγίσουν τον στίχο σου / σαν τόξο του Οδυσσέα.// Τώρα περνάς τον θάνατό σου κάτω από μια φοινικιά / ανασαίνοντας τη μαύρη γαλήνη των πεθαμένων./ Συλλογίζεσαι εκείνους που έρχονται λάμνοντας / με κουπιά τσακισμένα». Ιδού και το τελευταίο ποίημα από την τελευταία, έως σήμερα, ποιητική συλλογή του Βαγενά, που κυκλοφόρησε το 2010, με τίτλο Στη νήσο των Μακάρων.


2.

Πεζό. Η Συντεχνία έπεσε στην αντίληψη πολλών της παρέας μέσα από τις σελίδες του τόμου Χρονικό που εξέδιδε ο αείμνηστος Ασαντούρ Μπαχαριάν (1924-1990), μέγας παίκτης/ρέκτης και διευθυντής της γκαλερί Ώρα, που ήταν το πιο φιλόξενο κονάκι για κάθε ανήσυχο νέο καλλιτέχνη. Με τον τρόπο του Μπόρχες, ο Βαγενάς έρχεται να μας συστήσει τον ανύπαρκτο Πάτροκλο Γιατρά που φιλοδοξεί να μεταφράσει συνταρακτικά τη μνημειώδη ποιητική σύνθεση Waste Land του Τ.Σ. Έλιοτ, κάτι που έκανε εν τέλει, και δη «από τα αριστερά», ο Ηλίας Λάγιος τη δεκαετία του Ογδόντα, και επανέλαβε, με διορθώσεις και προσθήκες, στη δεκαετία του Ενενήντα. Καίτοι το μοναδικό πεζογράφημα του Βαγενά, η Συντεχνία, αποτελεί κομβικό σημείο στη δεξίωση του μπορχεσιανού έργου στην Ελλάδα και ενέπνευσε κάποιες λιγοστές, αλλά κρίσιμες πτήσεις και περιπλανήσεις σε ωραίους ουρανούς και αχαρτογράφητες γαίες.


3.

Προσωπικότητα. Στην επιφυλλιδογραφία και στα δοκίμια, όσο και στην ποίησή του, βεβαίως, διαπιστώνεις ότι ο δυναμισμός, οι προσηλώσεις και οι strong opinions (όπως τιτλοφορείται ένας τόμος του Βλαντίμιρ Ναμπόκοφ) είναι εκφάνσεις και εκφράσεις της προσωπικότητας του Βαγενά. Όταν συγκρούεται, συγκρούεται για τα καλά. Και όταν δίνει, το δόσιμό του είναι γενναιόψυχο. Δεν θα ξεχάσω ποτέ πόσο στήριξε τον Λάγιο, για τον οποίο μάλιστα είπε δημοσίως ότι είναι ίσως ο καλύτερος φιλόλογος που διαθέτουμε (καίτοι ο Λάγιος, τυπικά, είχε σπουδάσει στη Φαρμακευτική). Όποιος έχει διαβάσει τα βιβλία Μεταμοντερνισμός και λογοτεχνία (εκδ. Πόλις, 2012), Γκιόστρα (εκδ. Μικρή Άρκτος, 2012) και Σημειώσεις από την αρχή του αιώνα (εκδ. Πόλις, 2013) αντιλαμβάνεται περί τίνος ομιλώ. Το ίδιο θα διαπιστώσει και ο αναγνώστης του τόμου Βιογραφία, Ποιήματα 1974-2014 (εκδ. Κέδρος), στον οποίο στεγάζεται σύνολο το ποιητικό έργο του Νάσου Βαγενά. Άλλο ένα γνώρισμα του Βαγενά είναι το χιούμορ του, ένα χιούμορ καλοακονισμένο, μεθοδικά επεξεργασμένο, φίνο, και ενίοτε ανελέητο. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ο Βαγενάς διετέλεσε εξτρέμ στο ποδόσφαιρο, έπαιξε στη Δόξα Δράμας, τίμησε τη φανέλα της Εθνικής Νέων και πριν από χρόνια μια αθλητική εφημερίδα τον είχε βάλει σε ένα σταυρόλεξό της. Μάστορας της διαλεκτικής, γράφει στο ποίημα με αυτόν ακριβώς τον τίτλο: «Το έπος της αλλαγής δεν είναι η βίαιη / κι αιφνίδια ανατροπή του αμετάβλητου./ Είναι οι απλές κινήσεις του αμετάβλητου:/ το σκάκι τ' ουρανού, ή μάλλον το τάβλι του».

Εισαγωγή στο σύμπαν του Νάσου Βαγενά Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO

Τα βιβλία της εικόνας:



1. Νάσος Βαγενάς, Μεταμοντερνισμός και λογοτεχνία, 
Εκδόσεις Πόλις, Σελίδες: 135


Νάσος Βαγενάς

2. Νάσος Βαγενάς, Βιογραφία, Ποιήματα 1974-2014 
Εκδόσεις Κέδρος
, Σελίδες: 413

3. 


Νάσος Βαγενάς, Γκιόστρα 
Εκδόσεις Μικρή Άρκτος, Σελίδες: 378

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ