Το εγχειρίδιο του σύγχρονου δικτάτορα

Το εγχειρίδιο του σύγχρονου δικτάτορα Facebook Twitter
Ο Μουσολίνι και ο Χίτλερ τον Ιούνιο του 1940. Φωτ.: Wikimedia Commons
0

Ο ΜΠΕΝΙΤΟ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ –ο «Ντούτσε»– μοίραζε στο κοινό υπογεγραμμένες φωτογραφίες του, συχνά με προσωπικά μηνύματα. Η φωνή του Χίτλερ αντηχούσε διαρκώς σε μια ναζιστική Γερμανία που ήταν γεμάτη με εικόνες του Φύρερ. Ο Στάλιν ενσάρκωνε όχι μόνο το Κομμουνιστικό Κόμμα, αλλά και τον Άγιο Βασίλη της Ρωσίας. Ο Μάο Τσετούνγκ –ο Μεγάλος Τιμονιέρης– ήταν ο φιλόσοφος-βασιλιάς της Ανατολής. Και ο Φρανσουά «Πάπα Ντοκ» Ντιβαλιέ ήταν ο βουντού-προστάτης της Αϊτής.

Όλοι τους εμφανίζονταν ως εμπροσθοφυλακή του λαού, υποσχόμενοι νέες πολιτικές προσεγγίσεις, ενώ παράλληλα ύψωναν το ανάστημά τους πολύ πάνω από τις μάζες. Όπως ο Μακιαβέλι, ήξεραν ότι είναι καλύτερο να σε φοβούνται παρά να σε αγαπούν. Ωστόσο, λαχταρούσαν τη λατρεία και επιζητούσαν να προσκολληθούν για πάντα στην εξουσία, γεγονός που οδήγησε σε συστήματα καταστολής σχεδιασμένα έτσι ώστε να διατηρούν την ψευδαίσθηση της λαϊκής υποστήριξης.

Αυτά είναι μερικά από τα κοινά χαρακτηριστικά των δικτατόρων της σύγχρονης εποχής που διερευνά ο Ολλανδός ιστορικός Φρανκ Ντικότερ στο βιβλίο του How to Be a Dictator: The Cult of Personality in the Twentieth Century («Πώς να γίνεις δικτάτορας: Η λατρεία της προσωπικότητας στον 20ό αιώνα».

Καθ' όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα, εκατομμύρια άνθρωποι αποθέωναν τους δικτάτορές τους, ενώ υπέφεραν κάτω από βάναυσα και καταπιεστικά καθεστώτα. Οι δικτάτορες απολάμβαναν τον θαυμασμό των υπηκόων τους παρελαύνοντας μπροστά από μεγαλοπρεπή προεδρικά μέγαρα. Ο στόχος ήταν να δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση της λαϊκής βούλησης.

Η λατρεία της προσωπικότητας στόχευε στην εξασφάλιση της υπακοής μέσω της απομόνωσης, υποτάσσοντας την ατομικότητα στις μάζες. Εμποτισμένη με δεισιδαιμονίες και μαγεία, έγινε ένα είδος θρησκοληψίας από πάνω προς τα κάτω.

Ο Χίτλερ παρουσίαζε τον εαυτό του ως μεσσία που διατηρούσε έναν μυστικιστικό δεσμό με τον γερμανικό λαό. Ο Ντιβαλιέ υποδαύλιζε τις φήμες για τις υπερφυσικές του δυνάμεις. Οι κομμουνιστικές χώρες διαπίστωσαν ότι η ανύψωση των ηγετών τους σε ιερές φιγούρες απέφερε καλύτερα αποτελέσματα από την προώθηση του διαλεκτικού υλισμού, τον οποίο οι περισσότεροι άνθρωποι δεν καταλάβαιναν.

Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας, οι δικτάτορες χρησιμοποίησαν μια σειρά από τακτικές για να εδραιώσουν την εξουσία. Έκαψαν βιβλία, βεβήλωσαν τάφους και κατεδάφισαν ιερούς χώρους, όλα σε μια προσπάθεια να ξαναγράψουν το παρελθόν και να διαμορφώσουν τη δική τους αφήγηση.

Οι δικτάτορες κερδίζουν τη μακροβιότητα συνδυάζοντας με επιτυχία τη λατρεία της προσωπικότητας με τον τρόμο. Στην αρχική φάση, ο ηγέτης πρέπει να ασκήσει αρκετή επιρροή για να νικήσει τους αντιπάλους του και να προσελκύσει την κοινή αποδοχή. Η λατρεία της προσωπικότητας υποβαθμίζει τόσο τους συμμάχους όσο και τους αντιπάλους, εξαναγκάζοντας τη συνεργασία τους μέσω της υποταγής.

Ωστόσο, καθώς αυτοί οι ηγέτες ωριμάζουν, γίνεται λιγότερο σαφές ποιος πραγματικά τους υποστηρίζει και ποιος τους αντιτίθεται. Ο δικτάτορας πρέπει τότε να επαναφέρει την τάξη μέσω ανελέητων εσωτερικών εκκαθαρίσεων. Και για να διατηρηθεί ο τρόμος, είναι ζωτικής σημασίας να διατηρηθεί η ψευδαίσθηση μιας προσωπικής σχέσης με τον λαό.

Αλλά όταν ο φόβος υποχωρήσει, χάνεται μαζί του και η ψευδαίσθηση της λατρείας του λαού. Ο Νικολάε Τσαουσέσκου εκφώνησε την παραδοσιακή του ομιλία μπροστά από το Παλάτι του Λαού τον Δεκέμβριο του 1989. Η ομιλία μεταδόθηκε τηλεοπτικά, αλλά οι κάμερες δεν έδειξαν «αυθόρμητες εκδηλώσεις αμέριστης υποστήριξης». Ο Τσαουσέσκου και η σύζυγός του θα κείτονταν νεκροί μέχρι το τέλος εκείνης της χρονιάς, αφού δικάστηκαν και εκτελέστηκαν για οικονομική καταστροφή και γενοκτονία.

Σε όλη τη διάρκεια της ιστορίας, οι δικτάτορες χρησιμοποίησαν μια σειρά από τακτικές για να εδραιώσουν την εξουσία. Έκαψαν βιβλία, βεβήλωσαν τάφους και κατεδάφισαν ιερούς χώρους, όλα σε μια προσπάθεια να ξαναγράψουν το παρελθόν και να διαμορφώσουν τη δική τους αφήγηση.

Μέσα από την εξέταση των καταβολών και των εφαρμογών του σύγχρονου αυταρχισμού, ο Dikötter ρίχνει φως σε ορισμένες ανησυχητικές πτυχές της σημερινής πολιτικής ζωής. Σ’ αυτούς τους καιρούς της αβεβαιότητας και του αναθεωρητισμού, βλέπουμε να αναδύονται οι ιδεολογικοί απόγονοι μερικών από τους πιο διαβόητους δεσπότες του 20ού αιώνα, άνθρωποι που βασίζονται στην αυτοδημιούργητη λατρεία της προσωπικότητάς τους και αποφεύγουν κάθε γνήσια πολιτική δέσμευση.

Με στοιχεία από την El País

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο στενός κύκλος του Χίτλερ: άγνωστες πτυχές

Βιβλίο / Ο στενός κύκλος του Χίτλερ: άγνωστες πτυχές

Στην άκρως διεισδυτική «Αυλή του Χίτλερ», που βασίζεται σε άγνωστα ως τώρα ντοκουμέντα, η ιστορικός Χάικε Γκέρτεμακερ αποκαλύπτει όλα τα πρόσωπα του στενού περιβάλλοντος του Φίρερ, από την πρώτη μέρα ανάληψης της εξουσίας έως το τέλος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ο θάνατος της δημοκρατίας»: Πώς η Γερμανία οδηγήθηκε στον ναζισμό

Βιβλίο / «Ο θάνατος της δημοκρατίας»: Πώς η Γερμανία οδηγήθηκε στον ναζισμό

Ο πανεπιστημιακός και ιστορικός Μπέντζαμιν Κάρτερ Χετ στο άκρως κατατοπιστικό «Ο θάνατος της δημοκρατίας» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα εξετάζει τα αίτια που οδήγησαν από τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης στον ναζισμό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τα μικρά κράτη στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα μικρά κράτη στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο

Η ιστορία των πολέμων γράφεται από τη σκοπιά των ισχυρότερων κρατών που έλαβαν μέρος – των λεγόμενων Μεγάλων Δυνάμεων. Μικρότερα κράτη ενδιαφέρουν ελάχιστα – είτε ως απλά πιόνια, είτε ως αφορμές για δράση (ή αδράνεια) από τις Μεγάλες Δυνάμεις.
ΓΙΩΡΓΟΣ Θ. ΜΑΥΡΟΓΟΡΔΑΤΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ