Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω

Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω Facebook Twitter
0

Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω Facebook Twitter
Ο συγγραφέας Γιάννης Αγγουριδάκης


H συλλογή διηγημάτων Γυναικεία πόδια σε αντρικά παπούτσια είναι το πρώτο σας βιβλίο. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε ενεργά με τη συγγραφή;
Έζησα στιγμές, παρατήρησα καταστάσεις και άκουσα ιστορίες στις οποίες η πραγματικότητα ξεπερνούσε κατά πολύ τη φαντασία. Εξιστορούσα στις παρέες μου κάτι αληθινό και μου έλεγαν «Έλα ρε, αυτά δεν γίνονται!» ή «Σοβαρά μιλάς; Αυτό δεν υπάρχει!». Όλα αυτά τα «δεν γίνονται» και «δεν υπάρχει» ήταν που θέλησα να γράψω. Αν δεν τα έγραφα, θα τα κουβαλούσα σαν βαριά σακιά πάνω στην πλάτη μου και δεν θα μπορούσα πια να περπατήσω. Είχα ανάγκη να μοιραστώ την έκπληξη, το πάθος, τη χαρά, τη λύπη, την πίκρα, αλλά και το βλέμμα προς τον ουρανό. Είχα επίσης ανάγκη να μοιραστώ το γέλιο, γι' αυτό και αρκετά διηγήματά μου έχουν χιούμορ, πότε μαύρο, πότε άσπρο, πότε έγχρωμο.


Πείτε μας δυο λόγια για το βιβλίο. Ποια θέματα αγγίζουν οι εννιά ιστορίες του;
Ο έρωτας, η φιλία και η κοινωνία παίζουν καθοριστικό ρόλο στα διηγήματά μου. Σε αυτά εμβαθύνω όσο πιο πολύ μπορώ. Θα μου πεις, βέβαια: «Ε, δεν είναι και πρωτότυπα θέματα». Και όμως! Είναι πρωτότυπα αν τα δεις από μια ξεχωριστή οπτική. Άλλωστε, όλα έχουν ειπωθεί αιώνες πριν. Η διαφορετική οπτική θα κάνει πάντα τη διαφορά.


Ο τίτλος του βιβλίου περιγράφει μία «άβολη κατάσταση». Γιατί τον επιλέξατε;
Το διήγημα «Γυναικεία πόδια σε αντρικά παπούτσια» ήταν το πιο παράξενο απ' όλα. Πιστεύω ότι τα παράξενα πράγματα είναι το αλάτι της ζωής. Ήθελα, λοιπόν, το βιβλίο μου να περιέχει κάτι από την ουσία της ζωής. Όσο για την «άβολη κατάσταση» που λέτε, πιστεύω ότι όσες φορές δεν είχαμε τη βολή μας, τότε γίναμε πολυμήχανοι, πιο δημιουργικοί και πιο σοφοί.


Γράφετε στο διήγημα «Μπέμπηδες»: «Μου πάει το πουκάμισο της μοναξιάς; - Θα σου πηγαίνει πάντα, μέχρι να βρεις τον άνθρωπό σου. - Και πώς θα καταλάβω ποιος είναι ο άνθρωπός μου; Εύκολα. Μαζί του θα νιώθεις πάντα ολόγυμνος, αλλά ποτέ δεν θα νιώθεις κρύο». Τον βρίσκουμε όλοι αυτόν τον άνθρωπο; Με λίγα λόγια, πιστεύετε στις ιστορίες της ζωής με καλό τέλος;
Είμαι 44 ετών. Έχω ζήσει μεγάλους και μικρούς έρωτες, αλλά ακόμα δεν έχω βρει αυτό που λένε: «ο άνθρωπος της ζωής μου». Έχω δει ζευγάρια άνω των 80 ετών να κάνουν βόλτα πιασμένα τρυφερά χέρι-χέρι και να μιλάνε τόσο γλυκά μεταξύ τους, λες και είναι το πρώτο τους ραντεβού. Αυτή η εικόνα με στοιχειώνει. Αυτά τα ηλικιωμένα ζευγάρια είναι ίσως εξαιρέσεις, αλλά θα ήθελα να αξιωθώ να ζήσω κάποτε μια τόσο συγκινητική εξαίρεση. Αν δεν βρω όμως «τη γυναίκα της ζωής μου» και φτάσω ως τα βαθιά γεράματα ολομόναχος, υπάρχει κάτι που θα με ευχαριστούσε πολύ: αν καταλήξω σε γηροκομείο, θα ήταν ωραίο οι νοσηλευτές και οι νοσηλεύτριες να χαίρονται να κάθονται στο δωμάτιό μου, καθώς θα τους αφηγούμαι με ζωντάνια και πάθος παράξενες ιστορίες, γεμάτες εκπλήξεις για μικρά, καθημερινά θαύματα.


Με δεδομένο πως αυτή είναι η παρθενική σας συγγραφική απόπειρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν συμφωνείτε με την έννοια του «επαγγελματία συγγραφέα» στην Ελλάδα. Μπορεί κάποιος σήμερα να ζήσει αποκλειστικά από τα βιβλία του;
Απ' ό,τι ακούω, ελάχιστοι συγγραφείς στη χώρα μας μπορούν να ζήσουν αποκλειστικά από τα βιβλία τους. Γι' αυτό έχουν ίσως δίκιο πολλοί γνωστοί και φίλοι μου που με χαρακτήρισαν θεότρελο και ανώριμο, καθώς μέσα στην απόλυτη ανασφάλεια λόγω οικονομικής κρίσης αποφάσισα φέτος να παραιτηθώ από τη μόνιμη θέση που έχω στο Δημόσιο ως καθηγητής Γερμανικών, για να ασχοληθώ αποκλειστικά με τη συγγραφή. Επειδή, όμως, για μένα η συγγραφή έγινε εμμονή και τρόπος ζωής, το ρισκάρω και αφήνω τη μόνιμη δουλειά μου. Μπορώ να ζήσω από τις οικονομίες μου ως και τρία χρόνια. Αν δεν πετύχω ως συγγραφέας, θα επιστρέψω στην ιδιωτική εκπαίδευση. Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο, θέλω να το κυνηγήσω. Για να μην αναρωτιέμαι μετά από χρόνια, θλιμμένος και γεμάτος απωθημένα: «Αν το δοκίμαζα τότε, ίσως να...». Γιατί «η ζωή είναι τώρα».


To βιβλίο του Γιάννη Αγγουριδάκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής και της επιτυχίας της»

Βιβλίο / Μπεν Γουίλσον: «Η χαοτική εικόνα της Αθήνας είναι το μυστικό της αντοχής της»

Από τη Βαβυλώνα ως την Αθήνα, ο διάσημος ιστορικός και συγγραφέας βλέπει τις πόλεις ως ζωντανούς οργανισμούς, όπου η ιστορία γράφεται από τους ανθρώπους και όχι από τα κτίρια – με δημόσιες διεκδικήσεις και αντιστάσεις στο gentrification.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
10 βιβλία που διαπνέονται από 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Βιβλίο / 10 βιβλία για 10 ελληνικά νησιά και τόπους - από τις Σπέτσες και την Άνδρο ως την Κρήτη και τη Μύκονο

Δεν είναι λίγα τα βιβλία που ξεδίπλωσαν και ενίοτε αποθέωσαν κρυφές ή φανερές μεριές της Ελλάδας και κατέληξαν να γίνουν συνώνυμα συγκεκριμένων τόπων. Από τις ονειρικές, σχεδόν ψυχεδελικές Σπέτσες στον Μάγο του Φόουλς μέχρι τη Μάνη του Φέρμορ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ / Ocean Vuong: «Πίσω από τη βιτρίνα της χιπστεριάς κρύβεται ο φόβος»

Ο Αυτοκράτορας της Χαράς είναι ένα λογοτεχνικό επίτευγμα. Ένα μεγάλο μυθιστόρημα με ιστορίες απλών ανθρώπων που τις σχέσεις τους ορίζουν η καλοσύνη και η αλληλεγγύη. Με αφορμή την κυκλοφορία του, ένας από τους πιο ταλαντούχους συγγραφείς της γενιάς του μιλάει για τη λογοτεχνία, τους ήρωές του, την queer ταυτότητα και την κατάσταση όπως διαμορφώνεται στην Αμερική του Τραμπ σε μια συνέντευξη-ποταμό.
M. HULOT
Η Λυδία Κονιόρδου διαβάζει τον μονόλογο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο oυρανός κατακόκκινος»

Lifo Videos / «Ιδού εγώ»: Η Λυδία Κονιόρδου ερμηνεύει το «Ουρανός Κατακόκκινος» της Λούλας Αναγνωστάκη στο LIFO.gr

O απολογισμός ζωής μιας γυναίκας που βλέπει γύρω της τον κόσμο να διαλύεται, η προσωπική εμπλοκή στη συλλογική μνήμη, μια ποιητική εκδοχή της δυστυχίας που γεννά η σύγχρονη πραγματικότητα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Βιβλίο / Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων: Τόπος συνάντησης για τη λογοτεχνία και τις ιδέες

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα με καλεσμένους από 16 χώρες και τιμώμενο πρόσωπο τον ποιητή Τίτο Πατρίκιο, το φετινό φεστιβάλ σημείωσε τη μεγαλύτερη προσέλευση στην ιστορία του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

The Review / Γιατί μας γοητεύει ακόμα ο «Καβγατζής της Βρέστης»;

Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου, με αφορμή τη νέα έκδοση του έργου του Ζαν Ζενέ, εξετάζουν τους λόγους που μπορεί να μας αφορά ακόμα και σήμερα το θρυλικό βιβλίο του 1945. ― ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΤΟΛΜΗΡΗ ΓΛΩΣΣΑ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
100 βιβλία που ξεχωρίσαμε για αυτό το καλοκαίρι

Βιβλίο / 100 βιβλία να διαβάσεις κάτω από ένα αρμυρίκι ή στην πόλη με το κλιματιστικό στο φούλ

Κλασική λογοτεχνία, σύγχρονοι συγγραφείς, δοκίμια, ιστορία, αυτοβελτίωση, βιβλία για το «μικρό» να μην είναι όλη την ώρα στο iPad. Kάτι για όλους για να περάσει όμορφα, ήσυχα και ποιοτικά το καλοκαίρι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Βιβλίο / Η βιογραφία του Μίλαν Κούντερα κυκλοφόρησε μόλις στα ελληνικά

Η Γαλλίδα κριτικός λογοτεχνίας της «Monde», Φλοράνς Νουαβίλ, στο «Μίλαν Κούντερα: Γράψιμο... Τι ιδέα κι αυτή!», αποκαλύπτει καίριες στιγμές και συγγραφικές αλήθειες του καλού της φίλου, αναιρώντας όλες τις κατηγορίες που συνδέονταν με το όνομά του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πάουλο Σκoτ

Βιβλίο / Πάουλο Σκoτ: «Στη Βραζιλία ο ρατσισμός είναι παντού, στη λογοτεχνία, στους στίχους της σάμπα»

Πότε ρεαλιστικό, πότε στρατευμένο, πότε αστυνομικής υφής, πότε μια τρελή και ξεκαρδιστική σάτιρα. Οι «Φαινότυποι» του Πάουλο Σκοτ είναι ένα αξιοσημείωτο βιβλίο. Μιλήσαμε με τον Βραζιλιάνο συγγραφέα για τη λογοτεχνία, την κατάσταση στη Βραζιλία και την αξία των λογοτεχνικών βραβείων.
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ