Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω

Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω Facebook Twitter
0

Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο θέλω να το κυνηγήσω Facebook Twitter
Ο συγγραφέας Γιάννης Αγγουριδάκης


H συλλογή διηγημάτων Γυναικεία πόδια σε αντρικά παπούτσια είναι το πρώτο σας βιβλίο. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ασχοληθείτε ενεργά με τη συγγραφή;
Έζησα στιγμές, παρατήρησα καταστάσεις και άκουσα ιστορίες στις οποίες η πραγματικότητα ξεπερνούσε κατά πολύ τη φαντασία. Εξιστορούσα στις παρέες μου κάτι αληθινό και μου έλεγαν «Έλα ρε, αυτά δεν γίνονται!» ή «Σοβαρά μιλάς; Αυτό δεν υπάρχει!». Όλα αυτά τα «δεν γίνονται» και «δεν υπάρχει» ήταν που θέλησα να γράψω. Αν δεν τα έγραφα, θα τα κουβαλούσα σαν βαριά σακιά πάνω στην πλάτη μου και δεν θα μπορούσα πια να περπατήσω. Είχα ανάγκη να μοιραστώ την έκπληξη, το πάθος, τη χαρά, τη λύπη, την πίκρα, αλλά και το βλέμμα προς τον ουρανό. Είχα επίσης ανάγκη να μοιραστώ το γέλιο, γι' αυτό και αρκετά διηγήματά μου έχουν χιούμορ, πότε μαύρο, πότε άσπρο, πότε έγχρωμο.


Πείτε μας δυο λόγια για το βιβλίο. Ποια θέματα αγγίζουν οι εννιά ιστορίες του;
Ο έρωτας, η φιλία και η κοινωνία παίζουν καθοριστικό ρόλο στα διηγήματά μου. Σε αυτά εμβαθύνω όσο πιο πολύ μπορώ. Θα μου πεις, βέβαια: «Ε, δεν είναι και πρωτότυπα θέματα». Και όμως! Είναι πρωτότυπα αν τα δεις από μια ξεχωριστή οπτική. Άλλωστε, όλα έχουν ειπωθεί αιώνες πριν. Η διαφορετική οπτική θα κάνει πάντα τη διαφορά.


Ο τίτλος του βιβλίου περιγράφει μία «άβολη κατάσταση». Γιατί τον επιλέξατε;
Το διήγημα «Γυναικεία πόδια σε αντρικά παπούτσια» ήταν το πιο παράξενο απ' όλα. Πιστεύω ότι τα παράξενα πράγματα είναι το αλάτι της ζωής. Ήθελα, λοιπόν, το βιβλίο μου να περιέχει κάτι από την ουσία της ζωής. Όσο για την «άβολη κατάσταση» που λέτε, πιστεύω ότι όσες φορές δεν είχαμε τη βολή μας, τότε γίναμε πολυμήχανοι, πιο δημιουργικοί και πιο σοφοί.


Γράφετε στο διήγημα «Μπέμπηδες»: «Μου πάει το πουκάμισο της μοναξιάς; - Θα σου πηγαίνει πάντα, μέχρι να βρεις τον άνθρωπό σου. - Και πώς θα καταλάβω ποιος είναι ο άνθρωπός μου; Εύκολα. Μαζί του θα νιώθεις πάντα ολόγυμνος, αλλά ποτέ δεν θα νιώθεις κρύο». Τον βρίσκουμε όλοι αυτόν τον άνθρωπο; Με λίγα λόγια, πιστεύετε στις ιστορίες της ζωής με καλό τέλος;
Είμαι 44 ετών. Έχω ζήσει μεγάλους και μικρούς έρωτες, αλλά ακόμα δεν έχω βρει αυτό που λένε: «ο άνθρωπος της ζωής μου». Έχω δει ζευγάρια άνω των 80 ετών να κάνουν βόλτα πιασμένα τρυφερά χέρι-χέρι και να μιλάνε τόσο γλυκά μεταξύ τους, λες και είναι το πρώτο τους ραντεβού. Αυτή η εικόνα με στοιχειώνει. Αυτά τα ηλικιωμένα ζευγάρια είναι ίσως εξαιρέσεις, αλλά θα ήθελα να αξιωθώ να ζήσω κάποτε μια τόσο συγκινητική εξαίρεση. Αν δεν βρω όμως «τη γυναίκα της ζωής μου» και φτάσω ως τα βαθιά γεράματα ολομόναχος, υπάρχει κάτι που θα με ευχαριστούσε πολύ: αν καταλήξω σε γηροκομείο, θα ήταν ωραίο οι νοσηλευτές και οι νοσηλεύτριες να χαίρονται να κάθονται στο δωμάτιό μου, καθώς θα τους αφηγούμαι με ζωντάνια και πάθος παράξενες ιστορίες, γεμάτες εκπλήξεις για μικρά, καθημερινά θαύματα.


Με δεδομένο πως αυτή είναι η παρθενική σας συγγραφική απόπειρα, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν συμφωνείτε με την έννοια του «επαγγελματία συγγραφέα» στην Ελλάδα. Μπορεί κάποιος σήμερα να ζήσει αποκλειστικά από τα βιβλία του;
Απ' ό,τι ακούω, ελάχιστοι συγγραφείς στη χώρα μας μπορούν να ζήσουν αποκλειστικά από τα βιβλία τους. Γι' αυτό έχουν ίσως δίκιο πολλοί γνωστοί και φίλοι μου που με χαρακτήρισαν θεότρελο και ανώριμο, καθώς μέσα στην απόλυτη ανασφάλεια λόγω οικονομικής κρίσης αποφάσισα φέτος να παραιτηθώ από τη μόνιμη θέση που έχω στο Δημόσιο ως καθηγητής Γερμανικών, για να ασχοληθώ αποκλειστικά με τη συγγραφή. Επειδή, όμως, για μένα η συγγραφή έγινε εμμονή και τρόπος ζωής, το ρισκάρω και αφήνω τη μόνιμη δουλειά μου. Μπορώ να ζήσω από τις οικονομίες μου ως και τρία χρόνια. Αν δεν πετύχω ως συγγραφέας, θα επιστρέψω στην ιδιωτική εκπαίδευση. Αυτό το ρημάδι, όμως, το όνειρο, θέλω να το κυνηγήσω. Για να μην αναρωτιέμαι μετά από χρόνια, θλιμμένος και γεμάτος απωθημένα: «Αν το δοκίμαζα τότε, ίσως να...». Γιατί «η ζωή είναι τώρα».


To βιβλίο του Γιάννη Αγγουριδάκη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ