Ξένοι στην ίδια πόλη

Ξένοι στην ίδια πόλη Facebook Twitter
0

Εδώ και χρόνια, κάθε φορά που πήγαινα στο Εθνικό Θέατρο, η πραγματικότητα με χτυπούσε ανελέητα - η μοναξιά του κτιρίου Τσίλερ, το συμβολικό του ανεπίδοτο σε μια περιοχή όπου οι Έλληνες είναι ελάχιστοι και περαστικοί. Τις Κυριακές ιδίως η πέριξ του ναού του Αγίου Κωνσταντίνου περιοχή ήταν σημείο συνάντησης, επαφής κι ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των μεταναστών, καθώς στον απέναντι δρόμο υπάρχουν γραφεία μεταφορικών εταιρειών προς τα Βαλκάνια και τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης. Δεκάδες διαφορετικές ράτσες, πολυχρωμία και γλωσσική πολυφωνία, πόνος και κρυμμένη βία στο βάθος του βλέμματος. Ένας δρόμος χωρίζει τους μετανάστες από τους θεατές που περιμένουν ν’ αρχίσει η παράσταση. Κι όμως, το όριο δεν γεφυρώνεται - το θέατρο δεν μπορεί να φέρει τα δύο σύνολα κοντά.

Σιγά σιγά, μέσα στα χρόνια η σύνθεση του πληθυσμού μεταξύ Ομονοίας και Μεταξουργείου άλλαξε - τώρα πια επικρατούν τα μελαμψά πρόσωπα των λαθρομεταναστών από ασιατικές κι αφρικανικές χώρες. Το ιστορικό κέντρο της πόλης μεταβάλλεται, καθώς μικρότερες «πόλεις» διαμορφώνονται εντός της, «πόλεις» ρευστές κι αόρατες στα μάτια αυτών που υποτίθεται ότι κυβερνούν, οι οποίοι, κινούμενοι σε συγκεκριμένες, ασφαλείς διαδρομές, αγνοούν τι σημαίνει να ζεις σε περιοχές που βρίσκονται πέραν του νόμου, ανάμεσα σε άγνωστο αριθμό αλλοδαπών κατοίκων (που κατέληξαν στην Αθήνα, τον μεγαλύτερο ίσως σκουπιδότοπο ανθρώπων της Ευρώπης, βασανισμένοι και κακοποιημένοι, χωρίς νόμιμα χαρτιά). Ακόμα και η Εκκλησία απέχει: λόγω των εργασιών που γίνονται στον καθεδρικό ναό της οδού Μητροπόλεως, ως Μητρόπολη Αθηνών λειτουργεί προσωρινά ο Άγιος Διονύσιος στο Κολωνάκι - δεν προτιμήθηκε ο Άγιος Παντελεήμων Αχαρνών, η μεγαλύτερη εκκλησία της Αθήνας, ώστε να ’ρθει η Εκκλησία κοντά στους πληθυσμούς που πλήττονται από μια δίχως προηγούμενο υποβάθμιση της ζωής τους, κηρύττοντας την αγάπη και την αλληλεγγύη σε γειτονιές που η Χρυσή Αυγή έχει συμπεριλάβει στη «δικαιοδοσία» της.

Και να που φέτος η πρώτη κρατική σκηνή θέλησε να προβληματίσει το φιλοθεάμον κοινό μέσω του ερωτηματικού στίχου του Ιωάννη Πολέμη «Τι είν’ η πατρίδα μας;». Η επιλογή των έργων (από το Βασιλικό του Μάτεσι έως τη Νίκη της Αναγνωστάκη) αποβλέπει σε μια νέα συνειδητοποίηση της εθνικής ταυτότητας μέσα από τη συνέχεια της ελληνικής θεατρικής γραφής από τις αρχές του 19ου αι. έως τις αρχές του 21ου. Η ελληνική γλώσσα, επιμένω κι εγώ ξανά και ξανά, είναι το μόνο εθνικό τεκμήριο και το μόνο όπλο στις διαλυτικές διαδικασίες της κρίσης. Από την άλλη, υπάρχει η εξής συνθήκη που εμποδίζει την όσμωση που θα ’δινε στα πράγματα αληθινή ζωή: οι παραστάσεις του Εθνικού λειτουργούν στεγανοποιημένα, χωρίς πραγματική ανταλλαγή με ό,τι διαμείβεται εκτός των χώρων του.

Υπάρχει ένα κοινό που παρακολουθεί συστηματικά και είναι αυτό που κατά τεκμήριο ψάχνει και ψάχνεται να βρει την αλήθεια πίσω από τα φαινόμενα. Αλλά ως εκεί. Ευαισθητοποιημένοι άνθρωποι πήγαν να δουν την πάρασταση Ξένος, με δύο μονόπρακτα του Γιάννη Τσίρου και της Λένας Κιτσοπούλου στον χώρο Βρυσάκι, ευαισθητοποιημένοι άνθρωποι θα δουν και τις Πατρίδες, τη σύνθεση κατεξοχήν αυτοβιογραφικών κειμένων Ελλήνων μεταναστών (και τριών ξένων που συμμετέχουν ως ζωντανοί μάρτυρες) που υπογράφουν οι Μιχάλης Ρέππας-Θανάσης Παπαθανασίου στη Νέα Σκηνή.

Το μονόπρακτο Αόρατη Όλγα του Τσίρου έθιγε το δράμα μιας όμορφης νεαρής από χώρα της Ανατολικής Ευρώπης που έπεσε θύμα trafficking. Η Λένα Παπαληγούρα έδωσε μία από τις καλύτερες ερμηνείες της χρονιάς. Το κείμενο Αούστρας ή Η Αγριάδα της Κιτσοπούλου λειτουργούσε στον αντίποδα του πρώτου: εδώ πρωταγωνιστούν τρεις νεαροί  Έλληνες που κυοφορούν έναν ρατσισμό ακόμα πιο τρομακτικό -γιατί για τους ίδιους είναι φυσικός και δικαιολογημένος- αναφορικά με οποιονδήποτε ενοχλεί ή δεν «μοιάζει με ‘μας» (από τους μετανάστες που κλέβουν τσάντες έως τους Ευρωπαίους που δεν μπορούν να νιώσουν το ταμπεραμέντο μας) κι εκδηλώνεται αδιακρίτως. Ξένοι στη χώρα τους, ξένοι με τον ίδιο τον εαυτό τους - όπως πολλοί πια ανάμεσά μας.

Αυτή τη διάχυση της ιδιότητας του Ξένου πετυχαίνει και το δίδυμο Ρέππα-Παπαθανασίου στις Πατρίδες. Επιλέγοντας μία μορφή σκηνικής αφήγησης συνεχούς ροής, δείχνουν πώς όλες οι ιστορίες μετανάστευσης μοιάζουν, ανεξάρτητα από το αν αναφέρονται σε περιπτώσεις Ελλήνων που έφυγαν για την Αμερική στις αρχές του 20ού αι., το ‘60 για τη Γερμανία ή αν αφορούν σημερινούς μετανάστες από τη Συρία, το Ιράκ ή το Αφγανιστάν στη χώρα μας. Το σύνολο των ηθοποιών είναι δεμένο (αλλά θα ξεχωρίσω την Ελένη Κοκκίδου και τη Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη για τη λεπτότητα της ερμηνείας τους), το αίσθημα αληθινό κι η παράσταση κυλάει γρήγορα.

Όλα καλά, αλλά είναι κάτι πιο βαθύ που με βαραίνει: μετά, τι; Πώς γιατρεύει κανείς τον ξένο μέσα του, πώς βοηθά τον ξένο δίπλα του, πώς αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τη φάρσα των επαναλήψεων της Ιστορίας; Πώς γλιτώνει από την αμυντική απάθεια και τον κυνισμό; Πώς γλιτώνει κανείς από το βάρος της λέξης που μένει λέξη;

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ