Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας: Μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια στην Ελευσίνα

Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Η Ελευθερία Ντεκώ μάς βάζει σε ένα παιχνίδι αναζήτησης του φωτός μέσα στο σκοτάδι, με τα φωτεινά δαχτυλίδια που η Ίριδα αφήνει στο διάβα της να λειτουργούν σαν σήματα που γιορτάζουν την έλευση της Κόρης και την επανένωσή της με τη μητέρα της. Φωτ.: John Kouskoutis
0

Έχει βραδιάσει στην Ελευσίνα και με την Ελευθερία Ντεκώ περπατάμε στην πόλη στην οποία η Ίριδα άφησε τα ίχνη της. Σύμφωνα με τον μύθο, όταν ο Άδης έκρυψε την Κόρη-Περσεφόνη στην αγκαλιά του, η Ίριδα έχασε τα χρώματά της. 

«Και όταν η Περσεφόνη ξεγλιστρήσει από τα χέρια του για να ξανανταμώσει τη μητέρα Γη, η Ίριδα φωτίζει το καλωσόρισμά της με 6 χρώματα, όσα και οι μήνες της παραμονής της στον πάνω κόσμο» μου λέει η πολυβραβευμένη σχεδιάστρια φωτισμών, που αυτήν τη φορά δεν φωτίζει μόνο σημεία της πόλης αλλά παρουσιάζει και ένα έργο καλλιτεχνικό, το «Elefsina by Night» ή Μυστήριο 89 σε δύο μέρη, που λειτουργούν αυτοτελώς αλλά και συνδεδεμένα μεταξύ τους. Το δεύτερο αφορά μια site-specific performance στο υποβλητικό νυχτερινό τοπίο της Βλύχας, μια χορευτική παράσταση όπου η Κόρη-Περσεφόνη μάς ξανασυστήνεται για να ξετυλίξει όλες της τις όψεις πριν καταδυθεί στο βασίλειο των νεκρών πλοίων, πριν ταξιδέψει στις άμορφες θάλασσες του ασυνειδήτου και αναγεννηθεί στη μητέρα Γη, χαρίζοντάς μας τη σοφία της, τη γνώση της και την αρμονία της.

Για την Ελευθερία Ντεκώ η όραση σχετίζεται απόλυτα με τη δουλειά της με το φως, με τη φιλοσοφία του, με τη θεραπεία μας μέσω του φωτός.

Η Ελευθερία Ντεκώ μάς βάζει σε ένα παιχνίδι αναζήτησης του φωτός μέσα στο σκοτάδι, με τα φωτεινά δαχτυλίδια που η Ίριδα αφήνει στο διάβα της να λειτουργούν σαν σήματα που γιορτάζουν την έλευση της Κόρης και την επανένωσή της με τη μητέρα της.

portrait
Ελευθερία Ντεκώ

«Συμβολίζουν την ένωση, την εσωτερική πληρότητα και το όλον» λέει. Έχουμε φτάσει στο εργοστάσιο IRIS. Εδώ έχει ανάψει το πρώτο δαχτυλίδι, το κόκκινο, το χρώμα του ζωντανού αίματος και της φωτιάς, το χρώμα των παλλόμενων αισθήσεων. Στην πλατεία Κιουρί έχει ανάψει ένας κύκλος πορτοκαλί, ενώ στο εγκαταλελειμμένο βιομηχανικό κτίριο της Ελαιουργικής η Ίριδα έχει αφήσει το κίτρινο δαχτυλίδι της, σαν να υμνεί τον ήλιο, το φως, τη διάδοση της γνώσης και της ελπίδας. Στην πλατεία Ηρώων τέσσερα πράσινα δαχτυλίδια φωτός αγκαλιάζουν ένα δέντρο και μας θυμίζουν τη βλάστηση αλλά και την ωχρότητα του επικείμενου θανάτου, την ένωση της ζωής με τον θάνατο. Έξω από το παλιό Ελαιουργείο, ένας κυανός κύκλος φωτίζει τους περιπατητές και θυμίζει σε εμάς το ταξίδι της Ίριδας στη φουρτουνιασμένη θάλασσα κάτω από τον ουράνιο θόλο.

Έχουμε μπει στον χώρο που μας οδηγεί στη Βλύχα. Ερημιά, βιομηχανικά κατάλοιπα, απόκοσμη ησυχία μέσα σε κουφάρια πλοίων, τοπίο υποβλητικό. Ακούγεται ξαφνικά και παρηγορητικά η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου που μας συντροφεύει σε αυτήν τη διαδρομή, ενώ από μακριά αχνοφαίνονται οι σιλουέτες των περφόρμερ μπροστά στο κουφάρι του εγκαταλελειμμένου δεξαμενόπλοιου «Slops», που βρίσκεται καθισμένο στον όρμο της Βλύχας εδώ και χρόνια. Το πλοίο-φάντασμα, ξεχασμένο εκεί, φωτίζεται αλλόκοσμα, με νερά που τρεμοπαίζουν και αστερισμούς. Ζωντανεύει απόψε και παίρνει άλλη μορφή, γίνεται μέρος ενός μύθου και είναι το εντυπωσιακό σκηνικό της χορευτικής performance του Pearson Widrig Dance Theater.

Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Oι σιλουέτες των περφόρμερ μπροστά στο κουφάρι του εγκαταλελειμμένου δεξαμενόπλοιου «Slops», που βρίσκεται καθισμένο στον όρμο της Βλύχας εδώ και χρόνια. Φωτ.: Αργυρώ Μποζώνη/ LIFO

«Η καλλιτεχνική παρέμβαση εμπνέεται από τον μύθο της Περσεφόνης που σχετίζεται με τη βύθιση στον "κάτω κόσμο", τη σύνδεση με το παρελθόν, την ενδοσκόπηση αλλά και την ώθηση για μια καινούργια αρχή. Σε αυτήν τη βύθιση, το υγρό στοιχείο είναι κυρίαρχο. Έτσι προέκυψε η Βλύχα» λέει η Ελευθερία. «Και εδώ θα ανάψει στις μέρες των περφόρμανς ένας κύκλος με ιώδες χρώμα δίπλα στη θάλασσα, που συμβολίζει την πνευματική ανάταση. Το ιώδες δαχτυλίδι θα βυθιστεί στη θάλασσα, με τα 6 χρώματα της Ίριδας, που περήφανα συνόδεψαν την Κόρη αυτούς τους έξι μήνες στο επίγειο ταξίδι της, να σιωπούν».

Για την Ελευθερία Ντεκώ η όραση σχετίζεται απόλυτα με τη δουλειά της με το φως, με τη φιλοσοφία του, με τη θεραπεία μας μέσω του φωτός. Με αυτές τις ιδέες της τροφής που μας παρέχει το φως φυσικά και μεταφυσικά εργάζεται φωτίζοντας μνημεία και καλλιτεχνικά γεγονότα. Σε αυτή την εργασία απόλαυσε όλο το διάστημα της έρευνας.

«Στην έρευνα για τον μύθο της Περσεφόνης και τις διάφορες εκδοχές του, διαπίστωσα πως η Περσεφόνη ονομάζεται και Κόρη. Η λέξη με πήγε συνειρμικά στο ανθρώπινο μάτι και αναπόφευκτα στην Ίριδα. Δύο θεές οι οποίες συναντώνται στο ανθρώπινο μάτι. Το βρήκα συναρπαστικό. Με προκάλεσε η επιλογή των αρχαίων προγόνων μας να ονομάσουν ίριδα και κόρη τα δύο τμήματα του ματιού: κόρη τον σκοτεινό κύκλο που απορροφά το φως στον βυθό του και ίριδα αυτόν που ανακλά σε τόσο όμορφα χρώματα το φως.

Έψαξα στη μυθολογία να βρω αν συνδέονται με κάποιον μύθο ή περιστατικό οι δύο θεές. Δεν βρήκα τίποτα ακόμα, αλλά θα επιμείνω. Ωστόσο, αποφάσισα να τις συνδέσω. Στο Μυστήριο 89, οι φωτεινές εγκαταστάσεις έχουν σχήμα κυκλικό όπως η ίριδα και χρώματα όπως αυτά του ουράνιου τόξου. Ο κύκλος ωστόσο δεν λειτουργεί περιγραφικά αλλά συμβολικά. Έχει την έννοια της ένωσης, του όλου, των κύκλων της ζωής, της προστασίας αλλά και ενός παραθύρου προς τα "μέσα" ή προς τα "έξω"», λέει.  

Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Με το 6ο δαχτυλίδι–installation και το σημείο όπου η Κόρη-Περσεφόνη φεύγει για το ταξίδι της στον κάτω κόσμο, κλείνοντας έναν ακόμη κύκλο, οι χορευτές φεύγουν με τα καϊκάκια, την "Ειρήνη" και τον "Κωστάκη", και χάνονται από τα μάτια μας στη νυχτερινή θάλασσα και στη δική τους περιπέτεια. Φωτ.: John Kouskoutis

Στη Βλύχα η πρόβα έχει ξεκινήσει. Έντεκα χορευτές-περφόρμερ αυτοσχεδιάζουν και χορογραφούνται με αφετηρία τον μύθο. H Melody Gardot ακούγεται να τραγουδά το «Your Heart Is As Black As Night». Οι ίδιοι οι χορευτές αλλά και φοιτητές του College Park εργάστηκαν πάνω στον μύθο, στην προσωπικότητα αυτής της μυστηριώδους θεάς και της περίπλοκης ιστορίας της και τώρα εδώ, στη σκηνή, γίνονται τα πρόσωπα που αναλαμβάνουν να επαναπροσδιορίσουν τη μοίρα τους, σαν τη δική της, μέσα από τους αυτοσχεδιασμούς τους, ένα ποίημα, μια σύγχρονη χορογραφία στην οποία τους καθοδηγούν η Sara Pearson και ο Patrik Widrig.

Το ζευγάρι των ιστορικών Νεοϋορκέζων χορογράφων που ίδρυσαν το χοροθέατρο PearsonWidrig το 1987 στη Νέα Υόρκη έγινε διάσημο με παραστάσεις που συνδέουν χορό, κείμενο και βίντεο για να εξερευνήσουν ιδέες που κυμαίνονται από το κοινωνικοπολιτικό έως το μυστικιστικό. Έχουν ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο με παραστάσεις που συνδέονται με διαφορετικά θέματα και πολιτισμούς. Δέχτηκαν την πρόσκληση της Ελευθερίας Ντεκώ και μοιράζονται αυτό το τελευταίο κομμάτι της περιπλάνησης στον μύθο, στη Βλύχα, ενώ από το 2009 εντάχθηκαν στη σχολή χορού του University of Maryland, College Park, όπου διδάσκουν χορογραφία και performance.

Με το 6ο δαχτυλίδι-installation και το σημείο όπου η Κόρη-Περσεφόνη φεύγει για το ταξίδι της στον κάτω κόσμο, κλείνοντας έναν ακόμη κύκλο, οι χορευτές φεύγουν με τα καϊκάκια, την «Ειρήνη» και τον «Κωστάκη», και χάνονται από τα μάτια μας στη νυχτερινή θάλασσα και στη δική τους περιπέτεια. Όμως η ιστορία δεν σταματά εκεί. Αμέσως μετά τη χορευτική performance, ένα ολιγόλεπτο light show σηματοδοτεί τη νέα «έλευση». Είναι ο κύκλος της ζωής, που συνδέει την αρχή με το τέλος, τον θάνατο με τη ζωή, την ενδοσκόπηση και την κατάβαση στον ίδιο τον εαυτό με την προσωπική μας αναγέννηση.

Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Στη Βλύχα η πρόβα έχει ξεκινήσει. Έντεκα χορευτές-περφόρμερ αυτοσχεδιάζουν και χορογραφούνται με αφετηρία τον μύθο. Φωτ.: Αργυρώ Μποζώνη/ LIFO
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Στο απόκοσμο ναυάγιο της Βλύχας, σε μια περφόρμανς με μύθους και μυστήρια Facebook Twitter
Φωτ.: John Kouskoutis
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ