«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Είναι σπουδαίος ηθοποιός ο Δημήτρης Καταλειφός και όλοι προσμέναμε με λαχτάρα την ερμηνεία του στον ρόλο του Οιδίποδα. Τίποτε όμως από τη σοφία, την εμπειρία, το βάσανο, την αγωνία, που σίγουρα έχει αποκομίσει στη διάρκεια του βίου του, δεν μοιράστηκε μαζί μας ο πρωταγωνιστής. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Αυτό το λευκό κεφάλι που κάποτε κουβαλούσε περήφανα ένα στέμμα και τώρα το βαραίνει μονάχα θλίψη, αυτά τα πρησμένα πόδια που διέσχισαν χίλιες ερήμους για να φτάσουν ως τη Θήβα και άλλες τόσες για να φύγουν μακριά της, αυτό το ασυγκράτητο χέρι που ορθώθηκε και συνέτριψε το πατρικό κρανίο, αυτά τα πληγιασμένα μάτια που κάποτε αντίκρισαν άφοβα τη Σφίγγα και τώρα βλέπουν μονάχα νύχτα, αυτό το εύθραυστο, ραγισμένο σώμα, εξουθενωμένο από τις κακουχίες της περιπλάνησης, οδηγημένο από Θεό και θυγατέρα στον μόνο προορισμό που του υπόσχεται ανάπαυση, αυτό, το σώμα του διαβόητου Οιδίποδα, βάναυσα εκδιωγμένο από τον οίκο του πατρός του, πρόωρα αποκολλημένο από την αγκαλιά της μητρός του, ως εκ θαύματος σωσμένο, βρίσκεται τώρα τρεμάμενο και κουλουριασμένο στο ιερό των Ευμενίδων, στο άλσος του Κολωνού, εκεί ζητώντας ικετευτικά την εκπλήρωση της ύστατης επιθυμίας του.

Ποιος θα δεχθεί αυτό το σώμα; Ποιος θα υποδεχθεί το μιαρό «τέρας», τον φονιά και αιμομίκτη Οιδίποδα; Ο Χορός φρίττει στο άκουσμα του ονόματός του, τρέχει με τρόμο να κρυφτεί μη τυχόν μολυνθεί από την επαφή. «Φύγε αμέσως απ’ τη χώρα μας, μη προσθέσεις στην πόλη μας μίασμα», του φωνάζουν. Εκείνος επιμένει: ο Φοίβος τον οδήγησε ως εδώ, για καλό σκοπό ∙ όμως οι γέροντες γηγενείς δυσπιστούν, αδυνατούν να δουν το ακτινοβόλο δώρο που φέρει η παρουσία του Ξένου για την πόλη τους.  

Είναι να αναρωτιέται κανείς, πώς γίνεται να συγκεντρωθούν τόσοι άνθρωποι, να έχουν προετοιμαστεί τόσον καιρό, να έχουν, υποτίθεται, συντονιστεί για έναν κοινό σκοπό και, όμως, να μη μεταδίδουν τελικά ούτε στο ελάχιστο αυτό που έχουν κληθεί να ζωντανέψουν επί σκηνής. 

Μονάχα ο Θησέας θα μπορέσει να συμπονέσει και να σεβαστεί τις ουλές και τα τραύματα που χαίνουν αγιάτρευτα στο σαρκίο του γέροντα. Μονάχα ο βασιλιάς της Αθήνας θα συγκινηθεί στη θέα αυτού του ετοιμόρροπου σώματος που παραπαίει στο ιερό παρακαλώντας τις χθόνιες θεές να του χαρίσουν αίσια κατάληξη.

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Τι να πούμε γι’ αυτόν τον Κρέοντα (Χρήστος Σαπουντζής), που εμφανίζεται μαυροντυμένος επειδή είναι ο «κακός» της υπόθεσης; Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Ένα σώμα που στηρίζεται σε ένα άλλο για να σταθεί. Σώματα πατέρα και κόρης που συντονίζονται τρυφερά, χωρίζονται βίαια και ξανασμίγουν λυτρωτικά. Σώματα που «κλείνουν» για να προστατευθούν και σώματα που «ανοίγουν» για να προστατέψουν. Σώματα που κυρτώνουν, χάνουν την ικμάδα τους και όμως δεν παύουν ν’ αγαπούν και να μισούν με την ίδια απροσμέτρητη ένταση της αλλοτινής νιότης τους.

Γράφοντας αυτή την τελευταία τραγωδία του, ο Σοφοκλής έχει εισέλθει στην ένατη δεκαετία της ζωής του. Και είναι ίσως τον εαυτό του που βλέπει στον φθίνοντα Οιδίποδα, τον πιο διάσημο ήρωά του, και είναι ίσως την οικεία ετούτη περιπέτεια που ο ποιητής θέλει να ακολουθήσει ως το τέλος, για να μας πει ακριβώς ότι είναι τα σώματα αυτά που, ακόμη και όταν έχουν βυθιστεί στο γήρας, ακόμη και όταν τρέμουν από την αστάθεια, συνεχίζουν να περικλείουν και να ενσαρκώνουν τη δύναμη του πνεύματος, όλες τις πολυκύμαντες διεργασίες του χρόνου, της μνήμης και του γίγνεσθαι. 

Το σώμα δεν χάνεται ποτέ, γιατί επιστρέφει στον κόσμο που το γέννησε: ο Οιδίπους θα γίνει ένα με το έδαφος της πόλης που τον δέχτηκε και από το σώμα του θα βλαστήσουν ξανά χιλιάδες ανθοί, το δώρο του στους ευεργέτες του, η ηρωική αύρα του που πάντα θα στεφανώνει όσους τον βοήθησαν να επιτελέσει τη μετάβαση προς τον θάνατο. 

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Αδυνατώντας να αναλάβει υποκριτικές πρωτοβουλίες που θα έδιναν χαρακτήρα και υπόσταση στον ρόλο του, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης επιλέγει μια άνευρη ουδετερότητα που τον καθιστά ανίκανο να εκπέμψει οποιοδήποτε φίλιο συναίσθημα προς τον ξένο ικέτη.  Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης

Αν κάθε σώμα αφηγείται μια ιστορία, τότε ποια ιστορία είδαμε στην παράσταση της Επιδαύρου; Αν η τέχνη του σκηνοθέτη και του ηθοποιού επιδιώκει να κινητοποιηθεί η νόηση και το σώμα του θεατή, τότε τί κινήθηκε μέσα μας αντικρίζοντας τα τεκταινόμενα στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου; Είναι να αναρωτιέται κανείς, πώς γίνεται να συγκεντρωθούν τόσοι άνθρωποι, να έχουν προετοιμαστεί τόσον καιρό, να έχουν, υποτίθεται, συντονιστεί για έναν κοινό σκοπό και, όμως, να μη μεταδίδουν τελικά ούτε στο ελάχιστο αυτό που έχουν κληθεί να ζωντανέψουν επί σκηνής. 

Είναι σπουδαίος ηθοποιός ο Δημήτρης Καταλειφός και όλοι προσμέναμε με λαχτάρα την ερμηνεία του στον ρόλο του Οιδίποδα. Τίποτε όμως από τη σοφία, την εμπειρία, το βάσανο, την αγωνία, που σίγουρα έχει αποκομίσει στη διάρκεια του βίου του, δεν μοιράστηκε μαζί μας ο πρωταγωνιστής. Μετέτρεψε τον Σοφόκλειο ήρωα σε έναν γερο-παράξενο που κουνά σπασμωδικά τη μαγκούρα του, εξισώνει την υποκριτική ένταση με τη διαρκή κίνηση των χεριών, τη στριφνή ή κακομοιριασμένη τοποθέτηση της φωνής – μια «θορυβώδης» εκτόνωση ενέργειας που λειτουργεί ως προπέτασμα καπνού. Μα ο Οιδίπους δεν είναι ένας φοβικός τυφλός που καμώνεται το ταλαίπωρο τέκνο της μοίρας για να τον λυπηθούν ή που υψώνει νευρωτικά τον τόνο της φωνής του για να επιβληθεί. Τον σεβασμό τον κερδίζει με το εκτόπισμα της παρουσίας του, με το μεγαλείο της οδύνης ενός ανθρώπου που έχει περάσει τα μέγιστα μαρτύρια, έχει ανταπεξέλθει σθεναρά, και αυτό έχει χαραχθεί σε κάθε σπιθαμή του σώματός του, σε κάθε απόχρωση του λόγου του, σε κάθε νεύμα του. Ραγισμένος, ναι, αλλά ουδέποτε συρρικνωμένος και σίγουρα όχι μονοσήμαντος. 

Τι να πούμε για τον Χορό, που τον βλέπουμε να πηγαινοέρχεται δήθεν αλαφιασμένος, με έναν μόνιμο δισταγμό στην κίνηση και μια αφελή απορία στο βλέμμα; Σώματα που «υπάρχουν», στέκουν, μιλούν, συναντιούνται, δίχως συνεκτικό παλμό. Σώματα άπειρα, που εκτελούν οδηγίες αμήχανα, άχαρα, αβέβαια.

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Συμπαθής η εύθραυστη Ισμήνη της Αλεξάνδρας Αϊδίνη, αλλά εκείνη που αποδεικνύει –για μία ακόμη φορά– ότι αισθάνεται με κάθε όργανο του σώματός της είναι η Αγγελική Παπαθεμελή ως Αντιγόνη. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Τι να πούμε γι’ αυτόν τον Θησέα (Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) που στέκεται σα μαρμαρωμένος; Αδυνατώντας να αναλάβει υποκριτικές πρωτοβουλίες που θα έδιναν χαρακτήρα και υπόσταση στον ρόλο του, ο ηθοποιός επιλέγει μια άνευρη ουδετερότητα που τον καθιστά ανίκανο να εκπέμψει οποιοδήποτε φίλιο συναίσθημα προς τον ξένο ικέτη.  

Τι να πούμε γι’ αυτόν τον Κρέοντα (Χρήστος Σαπουντζής), που εμφανίζεται μαυροντυμένος επειδή είναι ο «κακός» της υπόθεσης, αλλά, όσες απειλές κι αν εκστομίζει, ουδέποτε πείθει ότι συνιστά πραγματική απειλή για τον Οιδίποδα, έτσι όπως στέκεται κι αυτός ψυχικά και σωματικά ασάλευτος;

Μα και πώς να σταθούμε απέναντι στην καπαρντίνα του Μάξιμου Μουμούρη, η οποία αποσπά αιφνιδίως την προσοχή μας; Οχυρωμένος πίσω από το ατσαλάκωτο ένδυμά του, ετούτος ο Πολυνείκης μοιάζει να καταφθάνει όχι για να ζητήσει ικετευτικά την υποστήριξη του πατέρα του προτού εκστρατεύσει εναντίον της Θήβας, αλλά για να του πει ένα «γεια». 

Ας τελειώνουμε πλέον με αυτόν τον «μύθο» που κυκλοφορεί τελευταία και που συνοψίζεται στη φράση-επιθυμία «να ακουστεί ο λόγος του αρχαίου ποιητή, δίχως σκηνοθετικά τερτίπια και παρεμβάσεις». Ο λόγος του αρχαίου ποιητή έχει προφανώς μείζονα σημασία, είναι η αφετηρία όλων των ενεργειών. Δεν ακούγεται όμως ποτέ από μόνος του, μαγικά, απλώς και μόνον επειδή οι ηθοποιοί τον αναπαράγουν επί σκηνής, δίχως να έχουν εμβαθύνει στα νοήματα του έργου, δίχως να φλέγονται να τα μεταδώσουν και σε μας. 

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Μα και πώς να σταθούμε απέναντι στην καπαρντίνα του Μάξιμου Μουμούρη, η οποία αποσπά αιφνιδίως την προσοχή μας; Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

«Η εμπειρία του αισθάνεσθαι είναι μια ζωτική διαδικασία, όπως η τεκνοποίηση, η αναπνοή ή η ανάπτυξη», λέει ο Μερλώ-Ποντύ: «...είναι αυτή η παλλόμενη επικοινωνία με τον κόσμο, η οποία μας τον καθιστά παρόντα ως οικείο τόπο της ζωής μας». Το πιο σπαραχτικό χορικό άσμα που γράφτηκε ποτέ, αυτό στο οποίο ο Σοφοκλής διοχετεύει όλη την αγωνία της θνητότητας, όλη την απελπισία του για το «επονείδιστο, ασθενές, άφιλο, ασυντρόφευτο γήρας που περιέχει όλα τα κακά των κακών»¹, δεν το «ακούσαμε» ποτέ στη διάρκεια της παράστασης: μα πρέπει πρώτα το μάτι να έχει συγκινηθεί από τον κόσμο, λέει πάλι ο Μερλώ-Ποντύ, πρέπει τα πράγματα, οι ιδέες, το αίμα να έχουν περάσει μέσα στον καλλιτέχνη προτού μπορέσει να τα εκφράσει, ξυπνώντας μια ηχώ μέσα στο σώμα μας που δεν είναι παρά η ανάδυση μιας πηγαίας συγκίνησης για την τραγική μοίρα μας. Το μόνο που απέδειξε ο σκηνοθέτης με αυτή την παράσταση είναι τι μπορεί να συμβεί στο θέατρο, όταν σταθούμε απέναντι στον κόσμο ασυγκίνητοι και μουδιασμένοι, υποτάσσοντας τον λόγο του ποιητή στην κατασκευή μιας κούφιας –πότε κατατονικής και πότε φλύαρης, πάντοτε όμως κενής νοήματος–  εκφραστικής δραστηριότητας. 

Συμπαθής η εύθραυστη Ισμήνη της Αλεξάνδρας Αϊδίνη, αλλά εκείνη που αποδεικνύει –για μία ακόμη φορά– ότι αισθάνεται με κάθε όργανο του σώματός της είναι η Αγγελική Παπαθεμελή ως Αντιγόνη: αποχαιρετώντας τα αγαπημένα της πρόσωπα, αρχικά τον αδελφό της και μετά τον πατέρα της, η ηθοποιός θρυμματίζει την αποκαρδιωτική αδράνεια της παράστασης και μας προσφέρει (ειδικά στη φράση της προς τον Πολυνείκη «άμα χαθείς, θα χαθώ κι εγώ μαζί σου»)  αυτή την ηλέκτριση του Είναι που αποκαλούμε πάθος. 

(1): Mετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη, 2017  

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Επίδαυρος explained

Επίδαυρος explained / Λουίζα Αρκουμανέα: «Στην Επίδαυρο δεν υπάρχει "απαγορεύεται"»

Το αρχαίο δράμα, η ελληνικότητα και οι νεωτερισμοί των παραστάσεων, οι περιορισμοί και οι ελευθερίες που θέτει η συνθήκη της Επιδαύρου και όσα πρέπει να γνωρίζει κανείς προτού βρεθεί σε αυτή: η θεατρική κριτικός της LiFO σε μια συζήτηση με αφορμή την έναρξη των φετινών Επιδαυρίων και του δεύτερου κύκλου της επιτυχημένης σειράς podcasts «Αρχαίο Δράμα Explained», όπου αναλύει τα έργα που θα δούμε προσεχώς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ψείρες Επίδαυρος

Θέατρο / «Ψείρες» στην Επίδαυρο: Πρέπει να χρησιμοποιούνται ή όχι;

Πρέπει οι ηθοποιοί που κατεβαίνουν στο Αρχαίο Θέατρο που φημίζεται για την ακουστική του να χρησιμοποιούν ενισχυτικά ήχου; Στο ερώτημα απαντούν οι: Λουίζα Αρκουμανέα, Αργύρης Ξάφης, Κώστας Μπώκος, Άρης Μπινιάρης, Λυδία Κονιόρδου και Χρήστος Πιτερός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Επίδαυρος: Τι θυμάμαι από το πιο ωραίο θέατρο του κόσμου

Θέατρο / Επίδαυρος: Τι θυμάμαι από το πιο ωραίο θέατρο του κόσμου

Σπουδαίες παραστάσεις, μεγάλες απογοητεύσεις, εντάσεις και μαγικές στιγμές. Ερμηνείες που έμειναν ανεξίτηλες στη μνήμη. Ποίηση στη σκηνή. Όλα μπορούν να συμβούν κάθε καλοκαίρι στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ