«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Είναι σπουδαίος ηθοποιός ο Δημήτρης Καταλειφός και όλοι προσμέναμε με λαχτάρα την ερμηνεία του στον ρόλο του Οιδίποδα. Τίποτε όμως από τη σοφία, την εμπειρία, το βάσανο, την αγωνία, που σίγουρα έχει αποκομίσει στη διάρκεια του βίου του, δεν μοιράστηκε μαζί μας ο πρωταγωνιστής. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Αυτό το λευκό κεφάλι που κάποτε κουβαλούσε περήφανα ένα στέμμα και τώρα το βαραίνει μονάχα θλίψη, αυτά τα πρησμένα πόδια που διέσχισαν χίλιες ερήμους για να φτάσουν ως τη Θήβα και άλλες τόσες για να φύγουν μακριά της, αυτό το ασυγκράτητο χέρι που ορθώθηκε και συνέτριψε το πατρικό κρανίο, αυτά τα πληγιασμένα μάτια που κάποτε αντίκρισαν άφοβα τη Σφίγγα και τώρα βλέπουν μονάχα νύχτα, αυτό το εύθραυστο, ραγισμένο σώμα, εξουθενωμένο από τις κακουχίες της περιπλάνησης, οδηγημένο από Θεό και θυγατέρα στον μόνο προορισμό που του υπόσχεται ανάπαυση, αυτό, το σώμα του διαβόητου Οιδίποδα, βάναυσα εκδιωγμένο από τον οίκο του πατρός του, πρόωρα αποκολλημένο από την αγκαλιά της μητρός του, ως εκ θαύματος σωσμένο, βρίσκεται τώρα τρεμάμενο και κουλουριασμένο στο ιερό των Ευμενίδων, στο άλσος του Κολωνού, εκεί ζητώντας ικετευτικά την εκπλήρωση της ύστατης επιθυμίας του.

Ποιος θα δεχθεί αυτό το σώμα; Ποιος θα υποδεχθεί το μιαρό «τέρας», τον φονιά και αιμομίκτη Οιδίποδα; Ο Χορός φρίττει στο άκουσμα του ονόματός του, τρέχει με τρόμο να κρυφτεί μη τυχόν μολυνθεί από την επαφή. «Φύγε αμέσως απ’ τη χώρα μας, μη προσθέσεις στην πόλη μας μίασμα», του φωνάζουν. Εκείνος επιμένει: ο Φοίβος τον οδήγησε ως εδώ, για καλό σκοπό ∙ όμως οι γέροντες γηγενείς δυσπιστούν, αδυνατούν να δουν το ακτινοβόλο δώρο που φέρει η παρουσία του Ξένου για την πόλη τους.  

Είναι να αναρωτιέται κανείς, πώς γίνεται να συγκεντρωθούν τόσοι άνθρωποι, να έχουν προετοιμαστεί τόσον καιρό, να έχουν, υποτίθεται, συντονιστεί για έναν κοινό σκοπό και, όμως, να μη μεταδίδουν τελικά ούτε στο ελάχιστο αυτό που έχουν κληθεί να ζωντανέψουν επί σκηνής. 

Μονάχα ο Θησέας θα μπορέσει να συμπονέσει και να σεβαστεί τις ουλές και τα τραύματα που χαίνουν αγιάτρευτα στο σαρκίο του γέροντα. Μονάχα ο βασιλιάς της Αθήνας θα συγκινηθεί στη θέα αυτού του ετοιμόρροπου σώματος που παραπαίει στο ιερό παρακαλώντας τις χθόνιες θεές να του χαρίσουν αίσια κατάληξη.

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Τι να πούμε γι’ αυτόν τον Κρέοντα (Χρήστος Σαπουντζής), που εμφανίζεται μαυροντυμένος επειδή είναι ο «κακός» της υπόθεσης; Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Ένα σώμα που στηρίζεται σε ένα άλλο για να σταθεί. Σώματα πατέρα και κόρης που συντονίζονται τρυφερά, χωρίζονται βίαια και ξανασμίγουν λυτρωτικά. Σώματα που «κλείνουν» για να προστατευθούν και σώματα που «ανοίγουν» για να προστατέψουν. Σώματα που κυρτώνουν, χάνουν την ικμάδα τους και όμως δεν παύουν ν’ αγαπούν και να μισούν με την ίδια απροσμέτρητη ένταση της αλλοτινής νιότης τους.

Γράφοντας αυτή την τελευταία τραγωδία του, ο Σοφοκλής έχει εισέλθει στην ένατη δεκαετία της ζωής του. Και είναι ίσως τον εαυτό του που βλέπει στον φθίνοντα Οιδίποδα, τον πιο διάσημο ήρωά του, και είναι ίσως την οικεία ετούτη περιπέτεια που ο ποιητής θέλει να ακολουθήσει ως το τέλος, για να μας πει ακριβώς ότι είναι τα σώματα αυτά που, ακόμη και όταν έχουν βυθιστεί στο γήρας, ακόμη και όταν τρέμουν από την αστάθεια, συνεχίζουν να περικλείουν και να ενσαρκώνουν τη δύναμη του πνεύματος, όλες τις πολυκύμαντες διεργασίες του χρόνου, της μνήμης και του γίγνεσθαι. 

Το σώμα δεν χάνεται ποτέ, γιατί επιστρέφει στον κόσμο που το γέννησε: ο Οιδίπους θα γίνει ένα με το έδαφος της πόλης που τον δέχτηκε και από το σώμα του θα βλαστήσουν ξανά χιλιάδες ανθοί, το δώρο του στους ευεργέτες του, η ηρωική αύρα του που πάντα θα στεφανώνει όσους τον βοήθησαν να επιτελέσει τη μετάβαση προς τον θάνατο. 

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Αδυνατώντας να αναλάβει υποκριτικές πρωτοβουλίες που θα έδιναν χαρακτήρα και υπόσταση στον ρόλο του, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης επιλέγει μια άνευρη ουδετερότητα που τον καθιστά ανίκανο να εκπέμψει οποιοδήποτε φίλιο συναίσθημα προς τον ξένο ικέτη.  Φωτ.: Θωμάς Δασκαλάκης

Αν κάθε σώμα αφηγείται μια ιστορία, τότε ποια ιστορία είδαμε στην παράσταση της Επιδαύρου; Αν η τέχνη του σκηνοθέτη και του ηθοποιού επιδιώκει να κινητοποιηθεί η νόηση και το σώμα του θεατή, τότε τί κινήθηκε μέσα μας αντικρίζοντας τα τεκταινόμενα στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου; Είναι να αναρωτιέται κανείς, πώς γίνεται να συγκεντρωθούν τόσοι άνθρωποι, να έχουν προετοιμαστεί τόσον καιρό, να έχουν, υποτίθεται, συντονιστεί για έναν κοινό σκοπό και, όμως, να μη μεταδίδουν τελικά ούτε στο ελάχιστο αυτό που έχουν κληθεί να ζωντανέψουν επί σκηνής. 

Είναι σπουδαίος ηθοποιός ο Δημήτρης Καταλειφός και όλοι προσμέναμε με λαχτάρα την ερμηνεία του στον ρόλο του Οιδίποδα. Τίποτε όμως από τη σοφία, την εμπειρία, το βάσανο, την αγωνία, που σίγουρα έχει αποκομίσει στη διάρκεια του βίου του, δεν μοιράστηκε μαζί μας ο πρωταγωνιστής. Μετέτρεψε τον Σοφόκλειο ήρωα σε έναν γερο-παράξενο που κουνά σπασμωδικά τη μαγκούρα του, εξισώνει την υποκριτική ένταση με τη διαρκή κίνηση των χεριών, τη στριφνή ή κακομοιριασμένη τοποθέτηση της φωνής – μια «θορυβώδης» εκτόνωση ενέργειας που λειτουργεί ως προπέτασμα καπνού. Μα ο Οιδίπους δεν είναι ένας φοβικός τυφλός που καμώνεται το ταλαίπωρο τέκνο της μοίρας για να τον λυπηθούν ή που υψώνει νευρωτικά τον τόνο της φωνής του για να επιβληθεί. Τον σεβασμό τον κερδίζει με το εκτόπισμα της παρουσίας του, με το μεγαλείο της οδύνης ενός ανθρώπου που έχει περάσει τα μέγιστα μαρτύρια, έχει ανταπεξέλθει σθεναρά, και αυτό έχει χαραχθεί σε κάθε σπιθαμή του σώματός του, σε κάθε απόχρωση του λόγου του, σε κάθε νεύμα του. Ραγισμένος, ναι, αλλά ουδέποτε συρρικνωμένος και σίγουρα όχι μονοσήμαντος. 

Τι να πούμε για τον Χορό, που τον βλέπουμε να πηγαινοέρχεται δήθεν αλαφιασμένος, με έναν μόνιμο δισταγμό στην κίνηση και μια αφελή απορία στο βλέμμα; Σώματα που «υπάρχουν», στέκουν, μιλούν, συναντιούνται, δίχως συνεκτικό παλμό. Σώματα άπειρα, που εκτελούν οδηγίες αμήχανα, άχαρα, αβέβαια.

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Συμπαθής η εύθραυστη Ισμήνη της Αλεξάνδρας Αϊδίνη, αλλά εκείνη που αποδεικνύει –για μία ακόμη φορά– ότι αισθάνεται με κάθε όργανο του σώματός της είναι η Αγγελική Παπαθεμελή ως Αντιγόνη. Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

Τι να πούμε γι’ αυτόν τον Θησέα (Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) που στέκεται σα μαρμαρωμένος; Αδυνατώντας να αναλάβει υποκριτικές πρωτοβουλίες που θα έδιναν χαρακτήρα και υπόσταση στον ρόλο του, ο ηθοποιός επιλέγει μια άνευρη ουδετερότητα που τον καθιστά ανίκανο να εκπέμψει οποιοδήποτε φίλιο συναίσθημα προς τον ξένο ικέτη.  

Τι να πούμε γι’ αυτόν τον Κρέοντα (Χρήστος Σαπουντζής), που εμφανίζεται μαυροντυμένος επειδή είναι ο «κακός» της υπόθεσης, αλλά, όσες απειλές κι αν εκστομίζει, ουδέποτε πείθει ότι συνιστά πραγματική απειλή για τον Οιδίποδα, έτσι όπως στέκεται κι αυτός ψυχικά και σωματικά ασάλευτος;

Μα και πώς να σταθούμε απέναντι στην καπαρντίνα του Μάξιμου Μουμούρη, η οποία αποσπά αιφνιδίως την προσοχή μας; Οχυρωμένος πίσω από το ατσαλάκωτο ένδυμά του, ετούτος ο Πολυνείκης μοιάζει να καταφθάνει όχι για να ζητήσει ικετευτικά την υποστήριξη του πατέρα του προτού εκστρατεύσει εναντίον της Θήβας, αλλά για να του πει ένα «γεια». 

Ας τελειώνουμε πλέον με αυτόν τον «μύθο» που κυκλοφορεί τελευταία και που συνοψίζεται στη φράση-επιθυμία «να ακουστεί ο λόγος του αρχαίου ποιητή, δίχως σκηνοθετικά τερτίπια και παρεμβάσεις». Ο λόγος του αρχαίου ποιητή έχει προφανώς μείζονα σημασία, είναι η αφετηρία όλων των ενεργειών. Δεν ακούγεται όμως ποτέ από μόνος του, μαγικά, απλώς και μόνον επειδή οι ηθοποιοί τον αναπαράγουν επί σκηνής, δίχως να έχουν εμβαθύνει στα νοήματα του έργου, δίχως να φλέγονται να τα μεταδώσουν και σε μας. 

«Οιδίπους επί Κολωνώ»: Τραγωδία με αναισθητικό Facebook Twitter
Μα και πώς να σταθούμε απέναντι στην καπαρντίνα του Μάξιμου Μουμούρη, η οποία αποσπά αιφνιδίως την προσοχή μας; Φωτ.: Πάτροκλος Σκαφίδας

«Η εμπειρία του αισθάνεσθαι είναι μια ζωτική διαδικασία, όπως η τεκνοποίηση, η αναπνοή ή η ανάπτυξη», λέει ο Μερλώ-Ποντύ: «...είναι αυτή η παλλόμενη επικοινωνία με τον κόσμο, η οποία μας τον καθιστά παρόντα ως οικείο τόπο της ζωής μας». Το πιο σπαραχτικό χορικό άσμα που γράφτηκε ποτέ, αυτό στο οποίο ο Σοφοκλής διοχετεύει όλη την αγωνία της θνητότητας, όλη την απελπισία του για το «επονείδιστο, ασθενές, άφιλο, ασυντρόφευτο γήρας που περιέχει όλα τα κακά των κακών»¹, δεν το «ακούσαμε» ποτέ στη διάρκεια της παράστασης: μα πρέπει πρώτα το μάτι να έχει συγκινηθεί από τον κόσμο, λέει πάλι ο Μερλώ-Ποντύ, πρέπει τα πράγματα, οι ιδέες, το αίμα να έχουν περάσει μέσα στον καλλιτέχνη προτού μπορέσει να τα εκφράσει, ξυπνώντας μια ηχώ μέσα στο σώμα μας που δεν είναι παρά η ανάδυση μιας πηγαίας συγκίνησης για την τραγική μοίρα μας. Το μόνο που απέδειξε ο σκηνοθέτης με αυτή την παράσταση είναι τι μπορεί να συμβεί στο θέατρο, όταν σταθούμε απέναντι στον κόσμο ασυγκίνητοι και μουδιασμένοι, υποτάσσοντας τον λόγο του ποιητή στην κατασκευή μιας κούφιας –πότε κατατονικής και πότε φλύαρης, πάντοτε όμως κενής νοήματος–  εκφραστικής δραστηριότητας. 

Συμπαθής η εύθραυστη Ισμήνη της Αλεξάνδρας Αϊδίνη, αλλά εκείνη που αποδεικνύει –για μία ακόμη φορά– ότι αισθάνεται με κάθε όργανο του σώματός της είναι η Αγγελική Παπαθεμελή ως Αντιγόνη: αποχαιρετώντας τα αγαπημένα της πρόσωπα, αρχικά τον αδελφό της και μετά τον πατέρα της, η ηθοποιός θρυμματίζει την αποκαρδιωτική αδράνεια της παράστασης και μας προσφέρει (ειδικά στη φράση της προς τον Πολυνείκη «άμα χαθείς, θα χαθώ κι εγώ μαζί σου»)  αυτή την ηλέκτριση του Είναι που αποκαλούμε πάθος. 

(1): Mετάφραση Δημήτρη Δημητριάδη, 2017  

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Καταλειφός: «Όλο λες "λίγο αργότερα" και η ζωή περνάει»

Θέατρο / Δημήτρης Καταλειφός: «Όλο λες "λίγο αργότερα" και η ζωή περνάει»

Ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες ηθοποιούς μιλά στη LifO για τη ζωή, την πορεία του στο θέατρο και πώς δεν θέλει να καταντήσει σαν κάτι γέρους που λένε «τότε, στα δικά μας χρόνια».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Επίδαυρος explained

Επίδαυρος explained / Λουίζα Αρκουμανέα: «Στην Επίδαυρο δεν υπάρχει "απαγορεύεται"»

Το αρχαίο δράμα, η ελληνικότητα και οι νεωτερισμοί των παραστάσεων, οι περιορισμοί και οι ελευθερίες που θέτει η συνθήκη της Επιδαύρου και όσα πρέπει να γνωρίζει κανείς προτού βρεθεί σε αυτή: η θεατρική κριτικός της LiFO σε μια συζήτηση με αφορμή την έναρξη των φετινών Επιδαυρίων και του δεύτερου κύκλου της επιτυχημένης σειράς podcasts «Αρχαίο Δράμα Explained», όπου αναλύει τα έργα που θα δούμε προσεχώς.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ψείρες Επίδαυρος

Θέατρο / «Ψείρες» στην Επίδαυρο: Πρέπει να χρησιμοποιούνται ή όχι;

Πρέπει οι ηθοποιοί που κατεβαίνουν στο Αρχαίο Θέατρο που φημίζεται για την ακουστική του να χρησιμοποιούν ενισχυτικά ήχου; Στο ερώτημα απαντούν οι: Λουίζα Αρκουμανέα, Αργύρης Ξάφης, Κώστας Μπώκος, Άρης Μπινιάρης, Λυδία Κονιόρδου και Χρήστος Πιτερός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Επίδαυρος: Τι θυμάμαι από το πιο ωραίο θέατρο του κόσμου

Θέατρο / Επίδαυρος: Τι θυμάμαι από το πιο ωραίο θέατρο του κόσμου

Σπουδαίες παραστάσεις, μεγάλες απογοητεύσεις, εντάσεις και μαγικές στιγμές. Ερμηνείες που έμειναν ανεξίτηλες στη μνήμη. Ποίηση στη σκηνή. Όλα μπορούν να συμβούν κάθε καλοκαίρι στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ