Η Αριάν Μνουσκίν και οι «Ναυαγοί της τρελής ελπίδας»

Οι ναυαγοί της τρελής ελπίδας Facebook Twitter
Φωτ.: Έφη Φυλακτού
0

Belle Époque, Παρίσι 1914. Ο κινηματογράφος, ο ηλεκτρισμός, το τηλέφωνο, ο Μαρξ και ο Φρόιντ, είναι οι μεγάλες καινοτομίες της εποχής. Μιας εποχής μεγάλων ανακαλύψεων και υποσχέσεων, όπου ο σοσιαλισμός, οι σουφραζέτες, τα ταξίδια και οι νέες ήπειροι εμπνέουν τους τολμηρούς τρελούς του νέου αιώνα. Η σάλα χορού και χαρτοπαιξίας Fol Espoir μετατρέπεται σε αυτοσχέδιο κινηματογραφικό στούντιο για να πραγματοποιήσουν εκεί τα όνειρά τους ένας επιχειρηματίας και ένας σκηνοθέτης, γυρίζοντας μια διδακτική ταινία περί σοσιαλισμού και δικαιοσύνης.

Οι σερβιτόροι, οι μάγειροι και κάποιοι από τους πελάτες επιστρατεύονται για να συμμετάσχουν στο όραμά τους ως ηθοποιοί και το βιβλίο του Ιούλιου Βερν Ναυαγοί του Ιωνάθαν (το οποίο ολοκλήρωσε ο γιος του Μισέλ μετά τον θάνατό του) γίνεται η βάση για ένα υποτυπώδες σενάριο. Και το πλοίο σαλπάρει γεμάτο όνειρα μεταναστών και τυχοδιωκτών, διανοητών και καλλιτεχνών, έχοντας το όνομα της λέσχης, «Τρελή Ελπίδα». Ξεκινά ένα ταξίδι προς την Αυστραλία όπου, όμως, δεν φτάνει ποτέ, γιατί ναυαγεί στο ακρωτήρι Χορν, στη Γη του Πυρός, όπως ναυαγούν και οι μεγάλες ιδέες των αρχών του 20ού αιώνα και ολόκληρη η Ευρώπη, που λίγο μετά μπαίνει στη δίνη του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου.

Στην παράσταση «Οι ναυαγοί της τρελής ελπίδας», εικόνες μεγάλου λυρισμού, όπως εκείνες της καταιγίδας και της χιονοθύελλας, αφήνουν το κοινό εκστασιασμένο! Σαν θέατρο που ζωντανεύει τον κινηματογράφο και σχεδόν σαν μια ταινία που παίρνει μπροστά μας σάρκα και οστά.

Αυτό το πολιτικό ουτοπικό παραμύθι, το οποίο ξεκινάει με πολύ χιούμορ καθώς αναπαρίστανται οι πρωτόγονες συνθήκες υπό τις οποίες γυρίζονταν οι πρώτες βουβές ταινίες –φόρος τιμής στον Μελιέ, στον Ντε Μιλ και στον Γκρίφιθ– με όλα τα gangs των στούντιο εκείνης της εποχής, τα ζωγραφιστά σκηνικά, τα τεχνάσματα των τεχνικών και τις μηχανές ατμού, στην εξέλιξή του γίνεται ένα τραγικό έπος με αναφορές στις αποτυχίες και τις διαψεύσεις των μεγάλων οραμάτων, εξαιτίας της λεηλασίας των καπιταλιστών, της φαιδρότητας των ιεραποστόλων, της απληστίας των αποικιοκρατών, των κάθε είδους προδοτών. Ένας σχολιασμός, ουσιαστικά, στη σύγχρονη εποχή του κυνισμού, της αδικίας, της φτώχιας, της μετανάστευσης.

Οι ναυαγοί της τρελής ελπίδας Facebook Twitter
Η Αριάν Μνουσκίν, τιμημένη με το διεθνές θεατρικό βραβείο «Ερρίκος Ίψεν» το 2009, παραχώρησε το χρηματικό έπαθλο που αναλογούσε στη βράβευσή της σ’ αυτό ακριβώς το τελευταίο έργο του Θεάτρου του Ήλιου, Οι ναυαγοί της τρελής ελπίδας. © Michèle Laurent

Η Αριάν Μνουσκίν, τιμημένη με το διεθνές θεατρικό βραβείο «Ερρίκος Ίψεν» το 2009, παραχώρησε το χρηματικό έπαθλο που αναλογούσε στη βράβευσή της σ’ αυτό ακριβώς το τελευταίο έργο του Θεάτρου του Ήλιου, Οι ναυαγοί της τρελής ελπίδας. Η αριστουργηματική αυτή θεατρική κολεκτίβα, της οποίας ηγείται από το 1964, τα τελευταία σαράντα επτά χρόνια δημιουργεί εξαιρετικές παραστάσεις συνόλου στο παλιό οπλοστάσιο La Cartoucherie έξω από το Παρίσι. Πρόκειται για μια ομάδα, η οποία, σε κάθε νέα της παράσταση, αποδεικνύει πόσο συγκροτημένα είναι τα μέλη της και πόσο εξαιρετικά λειτουργούν επί σκηνής. Κι εμείς θα γίνουμε ακόμα μια φορά μάρτυρες σ’ αυτήν τη διαδικασία, όπου κάθε ένας ξεχωριστά και όλοι μαζί, σαν μια τεράστια χορογραφία ενός απόλυτα συγχρονισμένου μπαλέτου, θα συνεισφέρουν δημιουργώντας μία ακόμα θεαματική παράσταση.

Οι ναυαγοί της τρελής ελπίδας Facebook Twitter
© Michèle Laurent
Οι ναυαγοί της τρελής ελπίδας Facebook Twitter
© Michèle Laurent
Οι ναυαγοί της τρελής ελπίδας Facebook Twitter
© Charles-Henri Bradier

Εικόνες μεγάλου λυρισμού, όπως εκείνες της καταιγίδας και της χιονοθύελλας, αφήνουν το κοινό εκστασιασμένο! Σαν θέατρο που ζωντανεύει τον κινηματογράφο, σχεδόν σαν μια ταινία που παίρνει μπροστά μας σάρκα και οστά. Η παιδική φαντασία της σπουδαίας δημιουργού με τα πολιτικά οράματα δεν έχει διαψεύσει ποτέ το παριζιάνικο και διεθνές θεατρόφιλο κοινό. Μια επιταγή που ισχύει και για το κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών, το οποίο θα έχει τη χαρά να απολαύσει το Θέατρο του Ήλιου για τρίτη φορά, μετά το Τελευταίο Καραβάν Σαράι και τους Εφήμερους.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ