ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

H χορογράφος Πατρίσια Απέργη στον Οίκο της Ταραχής

Πατρίσια Απέργη Facebook Twitter
Χορογραφικά αποκαλύπτεται επί σκηνής η έννοια της διαφορετικότητας με πιο ανοιχτό τρόπο. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου
0

Τα επτά σώματα των χορευτών που στέκουν στη σκηνή εκτελούν την ίδια χορογραφία. Κανένα δεν μοιάζει με το άλλο, η ίδια η κίνηση αποκτά προσωπικό χαρακτήρα και είναι το διαφορετικό σώμα που ορίζει ακόμα και την ανεπαίσθητη διαφοροποίησή του.

Λίγες ημέρες μέρες έμειναν μέχρι την πρεμιέρα του «Οίκου της Ταραχής», μιας παράστασης που χορογραφεί η Πατρίσια Απέργη με την ομάδα Αερίτες, θα ανέβει από τις 4 έως τις 7 Μαΐου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Η πρόβα μοιάζει με ένα πάρτι που χρησιμοποιεί τις «εκρήξεις» της εποχής για να μας αποκαλύψει ότι μπορούμε να περάσουμε καλά, ακόμη και αν έχουμε δυσαρμονίες ή διαφωνίες.

Έξι χρόνια μετά το «Cementary» που παρουσίασε στον ίδιο χώρο, μας μεταφέρει στην ατμόσφαιρα ενός προστατευμένου περιβάλλοντος με τοίχους από ασημένια μπαλόνια, ένα υλικό λαμπερό και εύθραυστο που από μακριά μοιάζει συμπαγές και ανθεκτικό. Ο κόσμος που έχει χτίσει μοιάζει με ουτοπία. Δεν έχει σχέση με το άπιαστο, το μακρινό, αλλά με τον τόπο όπου ποθούμε να κατοικούμε και να βρισκόμαστε. Πρόκειται για ένα περιβάλλον ευαίσθητο και εύθραυστο, αλλά προστατευτικό, που μπορεί να μας κάνει να αισθανθούμε καλά.

«Το έργο μιλάει για όλα εκείνα τα σώματα που είναι διαφορετικά, τα πρόσωπα που μπορεί να αυτοπροσδιορίζονται με τον τρόπο που έχουν επιλέξει. Δεν μιλά για τις έμφυλες ταυτότητες, τις φυλές, τη σωματικότητα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μιλήσουμε για τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα».

Ο Οίκος της Ταραχής, ως τίτλος, εμπεριέχει την αντίφαση. Όλοι θέλουμε να σκεφτόμαστε τον οίκο, το σπίτι, την οικογένεια ως ένα καταφύγιο, ένα μέρος όπου μπορούμε να νιώθουμε ασφαλείς, αποδεκτοί και να εισπράττουμε αγάπη σε επίπεδο ουσιαστικό. Ταυτόχρονα, αυτό το ίδιο σπίτι, αυτός ο οίκος, μπορεί να επιφυλάσσει ταραχές, τριγμούς, όπως ακριβώς και η εποχή που ζούμε, μια εποχή αναβρασμού και ταραχής.

Πατρίσια Απέργη Facebook Twitter
Με πυρήνα το ανθρώπινο σώμα, η Πατρίσια Απέργη καταφεύγει σε μια παλιά ανάμνηση και εμπνέεται από το παλιό τσίρκο, όπως το θυμάται από τα παιδικά της χρόνια,  όπως το βλέπουν τα παιδιά, σαν τόπο αθωότητας και χαράς. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Στη διάρκεια της έρευνας για τον «Οίκο της Ταραχής», η Πατρίσια Απέργη ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη και στο Παρίσι με την υποστήριξη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, πραγματοποιώντας residencies με σκοπό να συνομιλήσει με τους πρωτοπόρους του krump και του voguing και να κατανοήσει από κοντά το κινησιολογικό τους λεξιλόγιο. Τον Δεκέμβριο του 2022 επισκέφθηκε τη Νέα Υόρκη, την πόλη όπου θριαμβεύει το voguing μέσα από την παράδοση των ballrooms στο Χάρλεμ. Λίγο αργότερα, τον Ιανουάριο του 2023, πήγε στο Παρίσι, που αυτήν τη στιγμή αποτελεί την ευρωπαϊκή έδρα εξέλιξης της street dance κουλτούρας, αφομοιώνοντας νέες κινητικές φόρμες και αισθητικές. To «εκπαιδευτικό» τουρ της Απέργη την έφερε σε νεοϋορκέζικα και παριζιάνικα ballrooms, kiki balls, battles και krump sessions, χώρους όπου αναδύονται νέοι τρόποι έκφρασης και οριοθέτησης μιας σύγχρονης ταυτότητας.

Ο ΟΙΚΟΣ ΤΗΣ ΤΑΡΑΧΗΣ
Πατρίσια Απέργη

Χρησιμοποιεί τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι κουλτούρες που ερεύνησε φέρνουν σε πρώτο πλάνο, εκτός από την κίνηση, και την ιδέα της δημιουργίας μιας οικογένειας στην οποία καταφεύγουν όσοι έχουν εκδιωχθεί από τη φυσική τους. Μέσω του voguing και του krumping μπορούν να βρουν μια άλλη που θα τους δώσει αγάπη, υποστήριξη, αποδοχή. Αυτά τα είδη γεννήθηκαν όταν η Πατρίσια Απέργη πήγαινε ακόμα σχολείο, στα ’90s ‒ τότε τα γνώρισε πρώτη φορά και τη γοήτευσαν. Σήμερα εμφανίζονται ξανά, πιο γνωστά και πιο δημοφιλή, κι εκείνη είχε τη δυνατότητα να έρθει σε επαφή με εκπροσώπους τους, πρωτοπόρους καλλιτέχνες.

«Η πρόθεση της παράστασης δεν είναι να δούμε απλώς αυτά τα κινητικά είδη. Εδώ έχουμε μια μετουσίωση των ιστοριών τους μέσα από τον κινητικό κώδικα και τις αλήθειες μια χορευτικής ομάδας που φέρνει με τη σειρά της τη δική της αλήθεια πάνω στη σκηνή, σε αυτά που θέλουν να πουν οι χορευτές», λέει.

«Το έργο μιλάει για όλα εκείνα τα σώματα που είναι διαφορετικά, τα πρόσωπα που μπορεί να αυτοπροσδιορίζονται με τον τρόπο που έχουν επιλέξει. Δεν μιλά για τις έμφυλες ταυτότητες, τις φυλές, τη σωματικότητα. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μιλήσουμε για τη διαφορετικότητα και τη μοναδικότητα. Κάθε σώμα είναι ξεχωριστό και έχει σχέση με αυτό που μας προτείνουν οι καινούργιες κυρίως γενιές: να αγαπήσουμε το σώμα μας, να το αποδεχθούμε, να μην το πολεμάμε, όπως συνέβαινε τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά να μετουσιώσουμε τη διαφορετικότητά μας σε προσόν».

Πατρίσια Απέργη Facebook Twitter
Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Τα σώματα που κατοικούν τη σκηνή του Οίκου της Ταραχής είναι περήφανα, έχουν ομορφιά και δύναμη. «Κι ας είναι αλλιώς. Κι ας μη θυμίζουν τον μέσο όρο. Είναι τα σώματα του σήμερα. Αυτά που αποδέχονται τον εαυτό τους όπως είναι, που δεν μάχονται τη φύση, δεν την πολεμούν. Αντίθετα, αγκαλιάζουν τον εαυτό τους, τον σέβονται, τον αποδέχονται. Κι έτσι αποκαλύπτεται η ομορφιά της μοναδικότητάς τους», λέει η Πατρίσια Απέργη.

Με πυρήνα το ανθρώπινο σώμα, η Πατρίσια Απέργη καταφεύγει σε μια παλιά ανάμνηση και εμπνέεται από το τσίρκο, όπως το θυμάται από τα παιδικά της χρόνια, ως τόπο αθωότητας και χαράς. Πολύ μετά την πρώτη αυτή εντύπωση, αν το κοιτάξουμε προσεκτικά, ως ενήλικες, βλέπουμε τη δυστοπία, τη σκοτεινιά και τη λύπη που κρύβει, όπως και την ομάδα των ανθρώπων του, που είναι εκτός κοινωνίας και περιγράφονται με όρους και λέξεις που έχουν εκλείψει πια, ευτυχώς. Το σκεπτικό της Απέργη είναι πως αυτά τα διαφορετικά πρόσωπα και σώματα μπορούν τη διαφορετικότητά τους να την κάνουν σόου, να τη δείξουν άφοβα και περήφανα να την παρουσιάσουν στο κοινό.

Η σημασία όλης αυτής της έκθεσης του ανθρώπινου σώματος παίζει κυρίαρχο ρόλο τόσο στη σχέση δημόσιου - ιδιωτικού όσο και στον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να δημοσιοποιούμε στα σόσιαλ μίντια αυτά που μας συμβαίνουν, να τα μετουσιώνουμε, στην ανάγκη που έχουμε για «ακολούθους», επιζητώντας την αποδοχή τους. Η Απέργη μεταφέρει ένα σύνολο προβληματισμών στη σκηνή κάνοντας και ένα εσωτερικό σχόλιο για όλα όσα περνούν οι καλλιτέχνες σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο προκειμένου να γίνουν αποδεκτοί, για την ανάγκη να μοιραστούν τις ιδέες τους με το κοινό, αποζητώντας τη σύνδεσή μαζί του.

Πατρίσια Απέργη Facebook Twitter
Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου

Η έννοια της διαφορετικότητας αποκαλύπτεται επί σκηνής χορογραφικά με πιο ανοιχτό τρόπο. «Κάθε σώμα είναι διαφορετικό», βροντοφωνάζει κάθε κίνηση με την παραμικρή της εκδήλωση, κάνοντας τον θεατή να ταυτιστεί με κάτι πολύ πιο απλό, πολύ πιο μικρό, ελάχιστα διαφοροποιημένο, ωστόσο μοναδικό, λιγότερο «κανονικό» από το συνηθισμένο, με κάτι που δεν ανήκει υποχρεωτικά σε ένα είδος. 

«Με ενδιαφέρει να θέσουμε τα ερωτήματα», λέει η Πατρίσια Απέργη, «Τι είναι ωραίο; Την ομορφιά την ανακαλύπτουμε στη μορφή, στη φόρμα; Ή την ανακαλύπτουμε σύμφωνα με τις ανάγκες μας, στην επαφή μας με άλλα όντα στο κόσμο που έχουμε χτίσει; Χορογραφικά, αυτό που προσπαθώ, είναι αυτές τις μικρές διαφορετικότητες των επιλογών των δικών μας ή αυτών που μας έχει δώσει η φύση να μπορούμε να τις περνάμε σιγά-σιγά μέσα από την ίδια την κίνηση, το ίδιο το λεξιλόγιο, προκειμένου ο θεατής να μπορεί να ταυτιστεί με αυτό».

Η προσέγγιση της Απέργη δεν συζητά για το άσπρο-μαύρο των μεγάλων διαφοροποιήσεων, χρησιμοποιεί μια άλλη προσέγγιση, ανοιχτή και ποιητική, που αποστρέφεται τις ταμπέλες, εντοπίζει και επικεντρώνει την προσοχή μας στο ανεπαίσθητο, στο πολύ προσωπικό, εν τέλει σε αυτό που κάνει τη μεγάλη διαφορά κάθε προσωπικότητας και την αδιαμφισβήτητη μοναδικότητά της μέσα στο πλαίσιο των κοινωνικοπολιτικών κραδασμών της τελευταίας δεκαετίας. Το σώμα περνά από τη στρέβλωση και τη φθορά και ορθώνεται, αναμετριέται, συνομιλεί και συντονίζεται τελικά με κάθε θεατή, προσκαλώντας τον σε ένα χορό ύπαρξης, περηφάνιας, αυτονομίας και αποδοχής που ακουμπάει τα όρια της κανονικότητας. 

Πατρίσια Απέργη Facebook Twitter
Κάθε σώμα είναι ξεχωριστό, κάθε σώμα είναι διαφορετικό, κάθε σώμα είναι μοναδικό και έχει σχέση με αυτό που μας προτείνουν οι καινούργιες κυρίως γενιές. Φωτ.: Πηνελόπη Γερασίμου


 

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ