Ο Γιάννης Σκουρλέτης εξηγεί γιατί ξαναδιαβάζει Γιώργο Ιωάννου

Ο Γιάννης Σκουρλέτης εξηγεί γιατί ξαναδιαβάζει Γιώργο Ιωάννου Facebook Twitter
0

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις του φετινού χειμώνα έχει τίτλο Είσαι σκοπός και γύρω σου χορεύουν τσοπανόσκυλα. Πρόκειται για μία εικαστική performance της ομάδας Bijoux de Kant και είναι βασισμένη σε κείμενα του πεζογράφου, ποιητή και μεταφραστή Γιώργου Ιωάννου σε σύνθεση και σκηνοθεσία του Γιάννη Σκουρλέτη. Ο οποίος εξηγεί στην συνέντευξη που ακολουθεί γιατί επέλεξε να ξαναδιαβάσει και να ανεβάσει Γιώργο Ιωάννου σήμερα...

 

Από πού είναι ο τίτλος της παράστασης ;

Είναι ένας στίχος από το ποίημα Στρατόπεδο Παύλου Μελά της συλλογής του Γιώργου Ιωάννου, Τα χίλια δένδρα. Στην παράσταση το ποίημα αυτό ακούγεται ως ομώνυμο τραγούδι.

 

Είναι ενδιαφέρον ότι επέλεξες τον Ιωάννου, έναν λογοτέχνη που ανήκει στην μυθολογία της Θεσσαλονίκης

Γιατί ο Ιωάννου είναι πολύ σημαντικός! Είναι αυτός που φέρνει στα ελληνικά γράμματα τον αστικό μοντερνισμό. Δηλαδή, αυτός που φτιάχνει μια ηθογραφία, αλλά ιδωμένη μέσα από ένα προσωπικό βίωμα. Αυτό το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον. Σου μιλάει για τους Εβραίους της Θεσσαλονίκης, για την ιστορία, αλλά το περνάει μέσα από το δικό του κόσμο. Αυτό είναι πολύ ιδιαίτερο και παρόλο που δεν είμαι από τη Θεσσαλονίκη, τον διάβαζα από πολύ μικρός. Μου θύμιζε πολύ «Ελλάδα», και τώρα που τίθεται το θέμα ποιά είναι η ελληνική μνήμη, προσπαθώ κι εγώ μέσα από αυτόν, να  ανιχνεύσω αυτήν τη μνήμη. Όπως λέει και ο ίδιος ο Ιωάννου, αν δεν υπάρχει μνήμη δεν υπάρχει και γλώσσα. Αυτή η απώλεια είναι που με ενδιαφέρει. Γι’ αυτό φτάσαμε εδώ που φτάσαμε. Η απώλεια της γλώσσας, δηλαδή η απώλεια της μνήμης. Η bijoux de Kant επιχειρεί μια νέα ανάγνωση του έργου του Ιωάννου, ανιχνεύοντας τα ψήγματα του ρομαντικού λόγου μέσα σε αυτό. Μας ενδιαφέρει να ανιχνεύσουμε τη μνήμη μας. Να βρούμε την προσωπική μας λάσπη. Γι’ αυτό δεν βάζουμε  λούστρο στην παράσταση, την θέλουμε άκομψη, άγρια, άτεχνη ίσως.  Όπως  ήταν και η  ζωή του Ιωάννου, μετέωρη ανάμεσα στην ποίηση, και στην  αναπόδραστη  πραγματικότητα και  αδιαμφισβήτητη κυριαρχία των κοινωνικών στερεοτύπων και συμβάσεων.  

 

 Από ποιο του βιβλίο αντλείς τα κείμενα στα οποία βασίζεται η παράσταση;

Είναι μια σύνθεση κειμένων αλλά και σκόρπιες φράσεις, από τη Σαρκοφάγο, την  Καταπακτή, το Δικό μας αίμα, από το Για ένα φιλότιμο, από ποιήματα, αποσπάσματα από  μεταφράσεις της Παλατινής Ανθολογίας, αλλά κυρίως βασίζεται στο μοναδικό του ανέκδοτο και άπαιχτο θεατρικό μονόλογο Η μεγάλη Άρκτος. Εκεί δείχνει τη ζωή ενός μοναχικού ανθρώπου που περιμένει τη ξαφνική επίσκεψη της μητέρας του και προσπαθεί να συμμαζέψει πράγματα που θα εκθέσουν αυτό που είναι. Μαζεύει φωτογραφίες πεθαμένων, γιατί λέει «συγχύζεται» η μητέρα του. Μιλάει για τη ζωή του, πώς βιάστηκε από τον πατριό του, πώς βρέθηκε εδώ που βρέθηκε. Η μητέρα αποτελεί την προσωποποίηση αυτής της μεροληπτικής, στερημένης φαντασίας πραγματικότητας που βαραίνει σε όλη τη ζωή του συγγραφέα σα μια δαμόκλειο σπάθη αόρατη ή σα σύννεφο απειλητικό, έτοιμο να ξεσπάσει από ώρα σε ώρα. Ο φόβος της εισβολής της πραγματικότητας σε αυτό το σπίτι που συνιστά ένα άσυλο είναι διαρκής και διατρέχει υπόγεια όλο το έργο ως το τέλος, ως μια ενεδρεύουσα συνθήκη απειλής.

Σε αυτό το σπίτι που ταυτόχρονα εκτός από άσυλο είναι και το πεδίο αγώνα του συγγραφέα επιχειρείται η υπέρβαση της πραγματικότητας και της συγκρουσιακής έντασης μ’ αυτήν. Εδώ, σ’ αυτό το ησυχαστήριο-κολαστήριο, ο συγγραφέας- καταφεύγει μακριά από την πραγματικότητα που ωστόσο αδιάκοπα τον απειλεί με την ξαφνική βίαιη, αγενή και απρόσκλητη εμφάνισή της έξω από την πόρτα του. Ως εκ τούτου δεν είναι ποτέ αεροστεγώς προστατευμένος από αυτήν την εξωτερική πραγματικότητα, αφού κυοφορεί εντός του τον φόβο της. Οι ενοχές και η σφοδρότητα των επιθυμιών συνθέτουν ένα εκρηκτικό μείγμα και οδηγούν τον συγγραφέα σε μία σπασμωδική παρακμιακή λύση στο πρόβλημά του: την παρενδυσία

 

 Πως οδηγήθηκες στη μορφή της παράστασης;

Πρόκειται για ένα σύγχρονο θέαμα, με τρεις performers και πρωτότυπη μουσική. Η παράσταση εξελίσσεται μέσα σε ένα κοτέτσι στο οποίο ζουν τρία πλάσματα. Η Μεγάλη Άρκτος την οποία υποδύεται ο Στράτος Τζώρτζογλου, το νέο παλληκάρι  - η προσωποποίηση της αρχαιοελληνικής καλοκαγαθίας, τα σπαράγματα της μνήμης, η εξιδανικευμένη νεότητα, μια ισόρροπη αρμονία εύρωστου σώματος και ευαίσθητου ποιητικού πνεύματος-, το οποίο υποδύεται ο Ιούλιος Τζιάτας και η κότα Καίτη, αχώριστη σύντροφος «όλων των μαχαιρωμένων και σφαγμένων που περιμένουν την καταιγίδα των δακρύων που θα ξεπλύνει τα αίματα» και υποδύεται η Λένα Δροσάκη. Ο ρόλος της Καίτης  προέκυψε από μια πληροφορία που είχα από τον ποιητή Γιάννη Κοντό,  ότι ο Ιωάννου είχε κατοικίδιο μια κότα που είχε αγοράσει στην οδό Αθηνάς. Την είχε ονομάσει Καίτη και είχε γράψει και μια ωδή γι’ αυτήν. Την ερωτεύτηκε παράφορα, έγινε η φιλενάδα του, ο εξομολόγος του. Το κοτέτσι  λειτουργεί ως ένα ψυχικό τοπίο. Θελήσαμε να συναντήσουμε τις προσωπικές μας μνήμες, να συναντήσουμε μια ξεχασμένη Ελλάδα, και πέρα από γραφικότητες να απαντήσουμε με μια σύγχρονη θεατρική φόρμα. Τα τρία αυτά πρόσωπα διαγράφουν ως τρεις πόλοι μια τριγωνομετρία ψυχολογίας στο μεταφορικό εμβαδό της οποίας διαδραματίζεται το έργο και προκύπτει η προβληματική του που αφορά στην πάλη ενός ανθρώπου ανάμεσα στις επιθυμίες του και την πραγματικότητα. Πρόκειται επομένως για μια συγκρουσιακή κατάσταση που λαμβάνει χώρα σε ένα κοτέτσι που είναι ταυτόχρονα και σπίτι αυτών των τριών ατόμων, που αν και φαίνονται να μη συνειδητοποιούν ο ένας την ύπαρξη του άλλου, χορεύουν το ίδιο ματωμένο ζεϊμπέκικο.

συνέντευξη: Χρήστος Παρίδης     φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ                                             

 

 

BIJOUX DE KANT

ΕΙΣΑΙ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΓΥΡΩ ΣΟΥ ΧΟΡΕΥΟΥΝ ΤΣΟΠΑΝΟΣΚΥΛΑ

σκηνοθεσία και εικαστική επιμέλεια: Γιάννης Σκουρλέτης

παίζουν: Στράτος Τζώρτζογλου, Ιούλιος Τζιάτας, Λένα Δροσάκη

μουσική: Κώστας Δαλακούρας

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ  Πειραιώς 206, Ταύρος

από τις 3 Ιανουαρίου μέχρι τις 18 Φεβρουαρίου  

Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή 21:30

Θέατρο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ