Ματωμένα νυφικά

Ματωμένα νυφικά Facebook Twitter
Οι εύκολοι τρόποι εκμαίευσης συμπόνοιας και συμπάθειας εξασφαλίζουν στον θεατή μια γρήγορη συναισθηματική πέψη, γαργαλώντας παράλληλα την κοινωνική του συνείδηση.
0

Πόσα ακούραστα δάχτυλα, πόσα προσηλωμένα βλέμματα, πόσα μαρτυρικά ξενύχτια, πόσες βασανιστικές εργατοώρες απαιτούνται για να φτιαχτεί το πιο πολύτιμο γαμήλιο ένδυμα στον κόσμο;

Σε αυτό το ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει η «Lacrima», παρουσιάζοντας επί σκηνής το (υποτιθέμενο) χρονικό δημιουργίας του νυφικού που θα φορεθεί από την πριγκίπισσα της Αγγλίας στον επικείμενο γάμο της. Στη διάρκεια της τρίωρης παράστασης, παρακολουθούμε στενά τους τρεις φορείς που συνεργάζονται πυρετωδώς για τη μετατροπή του βασιλικού ονείρου σε αφράτο, χειροπιαστό κομψοτέχνημα: το ατελιέ μόδας στο Παρίσι, η πρόταση του οποίου εγκρίθηκε από το Παλάτι, το εργαστήρι κεντήματος στη Βομβάη, που έχει επιφορτιστεί με τον στολισμό της ουράς, και τέλος, το κέντρο δαντελοποιίας στην Αλανσόν, που θα αποκαταστήσει το αιωνόβιο πέπλο-κειμήλιο από το Victoria & Albert Museum του Λονδίνου.

Η αρχική ευδαιμονία που προκαλείται από την ανάληψη της παραγγελίας δίνει σταδιακά τη θέση της σε εναγώνιες συσκέψεις, προβληματισμούς, διλήμματα και αντιπαραθέσεις μεταξύ των εμπλεκομένων. Πότε θα είναι έτοιμο το δείγμα; Πώς θα δικαιολογηθούν οι επιπρόσθετες εκατόν δεκαπέντε ώρες εργασίας του Αμπντούλ; Γιατί δεν μπορούν να γίνουν επιπρόσθετες προσλήψεις, ώστε να επιταχυνθούν οι ρυθμοί; Πρέπει να χρησιμοποιηθούν πλαστικά ή αληθινά μαργαριτάρια; Μήπως το βάρος των δεύτερων επιβαρύνει επικίνδυνα τα νήματα; Τι λέει επ’ αυτού το Παλάτι;

«Θα ήθελα το νυφικό μου να ισορροπεί μεταξύ μοντέρνου και παραδοσιακού», ακούμε τη φωνή της πριγκίπισσας να μας εκμυστηρεύεται αφελώς, και γρήγορα συνειδητοποιούμε πόση οδύνη περικλείεται σε τούτη την περίφημη «παράδοση» με το «ένδοξο» παρελθόν: πόσες νεαρές πλέκτριες δαντέλας τυφλώνονταν παλαιότερα, επειδή δούλευαν δεκαεξάωρα χωρίς να σηκώνουν κεφάλι, πώς προτιμώνταν οι κωφές επειδή τίποτε δεν μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή τους, πώς ξεχνούσαν ακόμη και ν’ αναπνεύσουν για να μη «χάσουν» πόντο, πώς καταστρέφονταν η υγεία και η ζωή τους ενόσω ύφαιναν μεθοδικά την πιο ξακουστή δαντέλα της υφηλίου, όπως αυτή του χειροποίητου βασιλικού πέπλου, που τώρα, εν έτει 2024, θα αφαιρεθεί πανηγυρικά από τις μουσειακές προθήκες, προκειμένου να λαμπρύνει έναν ανόητο γάμο και να ενισχύσει θριαμβευτικά την πίστη των ανθρώπων σε έναν πανίσχυρο θεσμό.

Αν εξαιρέσει κανείς το «ιστορικό» –το μόνο αληθινά συγκινητικό– κομμάτι της «Lacrima», εκείνο δηλαδή που αποκαλύπτει το ακραία καταπιεστικό περιβάλλον μέσα στο οποίο παραγόταν η «βασίλισσα» της δαντέλας στην Αλανσόν, όλη η υπόλοιπη παράσταση εξαντλείται σε μια απλοϊκή αφήγηση οικογενειακών μικρο-δραμάτων, κανένα εκ των οποίων δεν εξετάζεται σε βάθος αλλά σκιαγραφείται πρόχειρα, με «αισθησιακές» πινελιές κακοποίησης, διαγενεακής ασθένειας και συναισθηματισμού. 

Κι αν σήμερα πια οι πλέκτριες της Αλανσόν έχουν ιδρύσει σωματείο, κι αν τα ωράρια εργασίας ελέγχονται από τον νόμο, κι αν η ποιότητα του φωτός στα εργαστήρια έχει βελτιωθεί, κανείς δεν μπορεί να προστατεύσει τον έμπειρο Ινδό τεχνίτη της «Lacrima», που σκύβει νυχθημερόν πάνω από ένα ύφασμα για να προλάβει το πιεστικό deadline της «έκτακτης» βασιλικής παραγγελίας: ο φιλότιμος Αμπντούλ θα βρεθεί κι αυτός με το οπτικό του νεύρο κατεστραμμένο, άνεργος και παροπλισμένος, ενώ ο αντικαταστάτης του περιμένει ήδη έξω από την πόρτα∙ η ουρά του νυφικού πρέπει να ολοκληρωθεί πάση θυσία, όσα ανθρώπινα μάτια κι αν χρειαστεί να μετατραπούν σε πέρλες για να τη στολίσουν.

Το «τότε» και το «τώρα»: μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο –αυτό που αφορά τη διαχρονική μοίρα των θυμάτων της εργασιακής εκμετάλλευσης–, η Nguyen τοποθετεί τις σημερινές ιστορίες που απαρτίζουν τον μυθοπλαστικό καμβά της «Lacrima». Η μεγαλύτερη έμφαση δίδεται στην επικεφαλής του παρισινού ατελιέ, τη Μαριόν, κεντρική ηρωίδα της παράστασης. Στην περίπτωση της τελευταίας, η Γαλλίδα σκηνοθέτις –που υπογράφει και το κείμενο– δεν χάνει απλώς τον στόχο της, αλλά υποκύπτει στον εντυπωσιασμό και στο μελόδραμα. Ξαφνικά το θέμα μας δεν είναι η εργασιακή βία αλλά η γυναικεία κακοποίηση. «Με ξεφτιλίζεις, παλιοπουτάνα!», ωρύεται ο φαινομενικά κομψός σύζυγος και μέλος της ομάδας της, αφού πρώτα την έχει ανακρίνει εξονυχιστικά σχετικά με τις χθεσινοβραδυνές κινήσεις της και την έχει αναγκάσει να ουρήσει σ’ ένα κύπελλο, έτσι ώστε να εξακριβώσει αν τον απατά με τον Ζοζέφ (!). Η Μαριόν σκύβει το κεφάλι υπακούοντας, χρόνια τώρα καταπώς φαίνεται, στην τυραννική συμπεριφορά του συντρόφου της, μέχρις ότου αποφασίζει τελικά να ορθώσει το ανάστημά της και να καταγγείλει τον δράστη, γεγονός που προκαλεί την μήνιν της έφηβης κόρης τους: «Σε μισώ!», φωνάζει η κοπέλα στη μητέρα της, η οποία οδηγείται σε απόγνωση κι επιχειρεί ν’ αυτοκτονήσει καταπίνοντας μια σειρά από χάπια.

Κανένας δεν αμφισβητεί τα ευγενή κίνητρα της Nguyen, την επιθυμία της να φανερώσει την αθέατη όψη της βιομηχανίας της πολυτέλειας, τις απαιτητικές, ανταγωνιστικές και ενίοτε επιβλαβείς συνθήκες μέσα στις οποίες παράγονται τα πανάκριβα αντικείμενα πόθου των απανταχού εύπορων αγοραστών, σε μια εποχή που ακόμη και οι μεγαλύτεροι οίκοι μόδας ράβουν και κεντούν τα ενδύματά τους στην Ινδία.

Ματωμένα νυφικά Facebook Twitter
Η αρχική ευδαιμονία που προκαλείται από την ανάληψη της παραγγελίας δίνει σταδιακά τη θέση της σε εναγώνιες συσκέψεις, προβληματισμούς, διλήμματα και αντιπαραθέσεις μεταξύ των εμπλεκομένων.

Όμως η (πολιτική) ευαισθησία και η ενσυναίσθηση δεν αρκούν, όταν μιλάμε για θέατρο. Αν εξαιρέσει κανείς το «ιστορικό» –το μόνο αληθινά συγκινητικό– κομμάτι της «Lacrima», εκείνο δηλαδή που αποκαλύπτει το ακραία καταπιεστικό περιβάλλον μέσα στο οποίο παραγόταν η «βασίλισσα» της δαντέλας στην Αλανσόν, όλη η υπόλοιπη παράσταση εξαντλείται σε μια απλοϊκή αφήγηση οικογενειακών μικρο-δραμάτων, κανένα εκ των οποίων δεν εξετάζεται σε βάθος αλλά σκιαγραφείται πρόχειρα, με «αισθησιακές» πινελιές κακοποίησης, διαγενεακής ασθένειας και συναισθηματισμού. 

Η κακοποιημένη μοντελίστ που επιχειρεί να αφαιρέσει τη ζωή της, η κόρη που ωρύεται «Τι πήγα κι έκανα;» αντικρίζοντας τη μητέρα της στο πάτωμα, οι πυροσβέστες που καταφτάνουν φουριόζοι για να τη σώσουν, ο μετανοημένος δυνάστης-σύζυγος που πάει για θεραπεία, η ηλικιωμένη πλέκτρια που αναζητά τα ίχνη της πρόωρα χαμένης αδελφής της, η αλληλογραφία της τελευταίας που πέθανε σε άσυλο από μια μυστηριώδη νόσο –και μήπως τώρα την έχει κληρονομήσει η εγγονή της στην Αυστραλία;–, ο δύσμοιρος Αμπντούλ που σκίζεται στη δουλειά για να στέλνει χρήματα στη μοναχοκόρη του, οι εύκολοι τρόποι εκμαίευσης συμπόνοιας και συμπάθειας εξασφαλίζουν στον θεατή μια γρήγορη συναισθηματική πέψη, γαργαλώντας παράλληλα την κοινωνική του συνείδηση.

Έτσι, ενώ θεωρητικά η σκηνοθέτις επιδιώκει να στείλει ένα προοδευτικό μήνυμα καταγγελίας κι ευαισθητοποίησης, να ενσκύψει στην οδύνη των αφανών ηρώων της βιομηχανίας της μόδας, να μας φανερώσει πόσα δάκρυα χύνονται μέχρις ότου πιάσουμε εμείς στα χέρια μας ένα όμορφο αντικείμενο, στην πράξη υιοθετεί μια άκρως συντηρητική φόρμα, την πρωτοεπίπεδη αναπαράσταση μιας πολυπρόσωπης ιστορίας.

Η τέχνη, όμως, δεν ειναι σκέτο «περιεχόμενο», δεν οδεύει αποκλειστικά βάσει του σημαινόμενου, δεν δείχνει το αυτονόητο, δεν εξισούται με την πειθώ ή το πάθος των ηθοποιών, με την αληθοφάνεια της σκηνικής δράσης.  

Στην εποχή μας, γράφει ο Byung-Chul Han, Νοτιοκορεάτης φιλόσοφος και θεωρητικός του πολιτισμού, «η τέχνη έχει γίνει διαφανής όσον αφορά το νόημά της. Δεν σαγηνεύει πλέον. Οι φόρμες δεν μιλούν από μόνες τους. Η γλώσσα των μορφών, των σημαινόντων, χαρακτηρίζεται από συμπύκνωση, πολυπλοκότητα, υπερβολή, έναν υψηλό βαθμό αμφισημίας, που αγγίζει ακόμη και την αντίφαση. Όλα αυτά τώρα εξαφανίζονται, κι έτσι ερχόμαστε αντιμέτωποι με απλουστευμένα αιτήματα και μηνύματα που επιβάλλονται τεχνητά στο έργο τέχνης». Ο θρίαμβος της κυριολεξίας επιφέρει τον θάνατο της μεταφοράς: παραστάσεις-«χαλκομανίες» και αγάπες δακρύβρεχτες για να μουσκεύουν στα γρήγορα οι ασφυκτικές καλοκαιρινές νύχτες.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΕΞ Η σύγχρονη Μήδεια του Σάϊμον Στόουν στο Παλλάς

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Η σύγχρονη Μήδεια του Σάιμον Στόουν βασίζεται σε πραγματικό γεγονός που συνέβη στο Κάνσας

Το αδιέξοδο μιας γυναίκας που, έχοντας χάσει τα πάντα, εκδικείται τον πρώην άντρα της, σκοτώνοντας ό,τι έχει πιο ακριβό στη ζωή, τα παιδιά της: Από τον Ευριπίδη μέχρι το Κάνσας των ΗΠΑ, η ιστορία της Μήδειας αποτελεί κομμάτι κάθε εποχής.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ