«Μαχαγκόννυ» στην Άγρια Δύση: Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί ένα μνημειώδες πολιτικό κείμενο στη Λυρική

«Μαχαγκόννυ» στην Άγρια Δύση σε σκηνοθεσία Γιάννη Xουβαρδά Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

ΤΡΕΙΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΕΣ, διωγμένοι από τις Αρχές, αναζητούν κατάλληλο μέρος για να κρυφτούν από ομοσπονδιακούς πράκτορες. Αποφασίζουν να ιδρύσουν στη μέση της ερήμου την πόλη της αφθονίας και της ευημερίας. Ονειρεύονται να οικοδομήσουν έναν τόπο αναψυχής όπου οι άντρες μπορούν να περάσουν φίνα. Την ονομάζουν Μαχαγκόννυ, δηλαδή πόλη-πλεκτάνη, γιατί, μεταξύ άλλων, στα σχέδιά τους έχουν να παγιδεύσουν χρυσοθήρες που αναζητούν τον επίγειο παράδεισο.

Τα νέα για τη δημιουργία της μεθυστικής πόλης διαδίδονται γρήγορα. Κόσμος συρρέει από παντού. Φαγητό, κραιπάλες, ποτό, κορίτσια, χρηματικά ανταλλάγματα, ελευθερία. Η πόλη αρχίζει να δουλεύει βάσει σχεδίου. Για πόσο, όμως, μπορεί να αρκείται στην καπιταλιστική μέθη; Σύντομα, οι κάτοικοι-πελάτες αντιλαμβάνονται ότι τα προσφερόμενα αγαθά δεν τους παρέχουν την πολυπόθητη ευτυχία. Οι τριγμοί στην πόλη του καταναλωτισμού, των διασκεδάσεων, της απόλαυσης δεν αφήνουν κανέναν ανεπηρέαστο. Τα θέλγητρα αρχίζουν να θολώνουν, η βία δηλητηριάζει τα πάντα, τα πιο ταπεινά ανθρώπινα κίνητρα επικρατούν, αντιμαχόμενες φατρίες και διενέξεις πυρπολούν το όνειρο.

Ο Γιάννης Χουβαρδάς, επιλέγοντας αυτήν τη φορά ως πεδίο δράσης του έναν κόσμο ουτοπικό σαν αυτόν που θεριεύει στην ψυχή όσων πλανεύτηκαν από το αμερικανικό όνειρο, στήνει μια «χρυσή πόλη των ονείρων μας που θα γίνει σκόνη και θα αφανιστεί μπροστά στα μάτια μας». Μέσα από τον επικό, φαντασμαγορικό και απολύτως κατασκευασμένο κόσμο των Μπρεχτ - Βάιλ, ο κορυφαίος Έλληνας θεατρικός σκηνοθέτης επιστρέφει από τις 12 Απριλίου στην Εθνική Λυρική Σκηνή με την Άνοδο και την πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ.

Το αριστούργημα του 20ού αιώνα των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ είναι ένα μνημειώδες πολιτικό κείμενο που περιγράφει την άνοδο και την πτώση μιας πόλης του κέρδους και των ηδονών, ασκώντας κριτική στο καπιταλιστικό σύστημα. Σχεδόν εκατό χρόνια μετά την πρεμιέρα της στη Λειψία το 1930, η σάτιρα αυτή παραμένει μια αλληγορία για την εκμετάλλευση και τον ηδονισμό που είναι πάντα καταδικασμένος να καταλήξει σε φλεγόμενη καταστροφή. Όπως οι βιβλικές πόλεις Σόδομα και Γόμορρα καταστράφηκαν από τον Θεό για να τιμωρηθούν η απιστία και ανηθικότητα των κατοίκων, έτσι και το Μαχαγκόννυ, η σύγχρονη εκδοχή τους, θα προκαλέσει την τέλεια τιμωρία.

«Αυτό είναι που με γοητεύει πάνω απ’ όλα στο Μαχαγκόννυ, το ότι μιλάει για το μέλλον όλων μας με έναν αληθινά συγκλονιστικό και ιδιαίτερα ψυχαγωγικό τρόπο. Προοικονομεί ακόμα και το Τείχος του Βερολίνου, το πριν και το μετά την κατεδάφισή του, μέχρι και στο τέλος της ανθρωπότητας αναφέρεται, σε ένα μεγαλειώδες, μουσικά και κειμενικά, δυστοπικό, μελλοντολογικό φινάλε»

Στο δικό του Μαχαγκόννυ ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου επιχειρεί μια πολιτική ανάγνωση με στιγμές «αγανάκτησης και απελπισίας» και αναζητά το σύγχρονο κατηγορητήριο και τις αναφορές στο σήμερα. Στους δρόμους της πόλης, που θα στηθεί στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, κουμάντο κάνουν οι πιονιέροι του Τέξας με τα μακρύκαννα περίστροφα και οι πιστολέρο της Άγριας Δύσης. Τα ντελικάτα κορίτσια ξημεροβραδιάζονται στα μεθυσμένα σαλούν. Ο παγκόσμιος καπιταλισμός θεριεύει και χορεύει φορώντας μπότες με σπιρούνια, αλλά, όταν τραγουδάει, δανείζεται την αρρενωπή φωνή του Τζον Γουέιν. Για τις σημερινές «χρυσές πόλεις των ονείρων μας», τον καπιταλισμό, τη σύνδεσή του με τον Μπρεχτ αλλά και τη βία που θεριεύει στα ελληνικά σπίτια κουβεντιάσαμε με τον Γιάννη Χουβαρδά. Πώς θα φτιαχνόταν σήμερα ένα σύγχρονο Μαχαγκόννυ. «Μα αυτού του είδους τα όνειρα έχουν γίνει ήδη πραγματικότητα. Μιλάω για το Λας Βέγκας. Μια τεχνητή, εν πολλοίς, πόλη που χτίστηκε και αναπτύχθηκε για να καλύψει τις υλικές ανάγκες ενός ανδρικού κυρίως πληθυσμού που εγκαταστάθηκε εκεί μαζικά στις αρχές του 20ού αιώνα για να ανεγερθεί το περίφημο Φράγμα του Χούβερ και στη συνέχεια εξελίχθηκε με τη συνδρομή και υπό την αιγίδα μεγαλοκαπιταλιστών αλλά και κορυφαίων στελεχών του οργανωμένου εγκλήματος. Μια αριστουργηματική καρικατούρα του Λας Βέγκας αποτελεί και η σύλληψη του Μαχαγκόννυ από τους Μπρέχτ και Βάιλ. Αν, πάλι, ψάχνουμε οπωσδήποτε εντελώς σημερινά και περισσότερο φιλικά προς το περιβάλλον (τουλάχιστον στα λόγια) παραδείγματα, αναζητήστε το The Line που χτίζεται στην έρημο της Σαουδικής Αραβίας».

— Με τον Μπρεχτ πώς συνδέεστε;
Διανοητικά πολύ στενά, ιδεολογικά όχι τόσο, πια. Οι δογματικές πολιτικο-πολιτιστικές θεωρίες του έχουν, κατά τη γνώμη μου, σε μεγάλο βαθμό ξεπεραστεί ή και αφομοιωθεί από τη mainstream κουλτούρα σε βαθμό που δεν αναγνωρίζονται. Παραμένουν, ωστόσο, γοητευτικές όταν τις μεταφράζει κανείς με πιο ελεύθερο και δημιουργικό τρόπο, κάτι που πια γίνεται παγκοσμίως και θα προσπαθήσω κι εγώ να κάνω στην παράσταση της Λυρικής. Φυσικά, ο Μπρέχτ παραμένει πάντα μέγας συγγραφέας και θεατράνθρωπος, ιδίως στην τελευταία, πιο σύνθετη δημιουργική του περίοδο. Και η συνύπαρξή του με τον Κουρτ Βάιλ αυτόματα «μαλακώνει» και καθιστά πιο ελκυστικές τις όποιες υπέρμετρα σκληρές γωνίες του, ενώ του προσδίδει επιπρόσθετο βάθος και διαστάσεις.

— Έχετε πει πως συχνά στις σκηνοθεσίες σας υπάρχει μια μεταφορά. Σε αυτήν τη δουλειά πού θα τη συναντήσουμε;
Χωρίς να υπεισέλθω σε λεπτομέρειες –μου αρέσει να αφήνω τον θεατή να διεισδύει αυτεξούσια στα νοήματα των παραστάσεών μου–, θα πω μόνο πως στην προκειμένη περίπτωση το έργο το ίδιο είναι η μεταφορά. Μια μεταφορά για την καταστροφική και αυτοκαταστροφική ενέργεια του καπιταλισμού και την εγγενή ουτοπία του αμερικανικού ονείρου.

— Ποιο είναι το κυρίαρχο συναίσθημα σε ένα έργο που σχολιάζει τις πιο ταπεινές μας πλευρές;
Συνεχείς εναλλαγές συναισθημάτων αποτρέπουν την κυριάρχηση ενός. Μπροστά μας παρελαύνουν για να διαλέξουμε πού θα βρούμε καταφύγιο η απόλαυση, η ευφορία, ο ζόφος, η έκπληξη, η συγκίνηση, η αγωνία, ο θυμός, το γέλιο, η διανοητική και ψυχική διέγερση, ίσως και πολλά άλλα που δεν μπορώ καν να προβλέψω.

— Τι είναι για σας χειρότερο; Η λύσσα για την κατάκτηση της εξουσίας με κάθε μέσο ή η πλάνη εκείνου που ονειρεύεται επίγειους παραδείσους;
Ασφαλώς το πρώτο. Το δεύτερο, παρόλο που μπορεί μακροπρόθεσμα να αποδειχθεί πιο επώδυνο γι’ αυτόν που ονερεύεται, δεν είναι ούτε κατά διάνοια τόσο επικίνδυνο όσο το πρώτο.

— Ποιον από τους δύο χαρακτήρες συναντάτε συχνότερα;
Στην προσωπική και επαγγελματική μου ζωή τον δεύτερο χαρακτήρα. Στην κοινωνική και πολιτική ζωή που με περιβάλλει, μακράν τον πρώτο – όπως, νομίζω, όλοι μας.

— Η μουσική σε ένα τέτοιο έργο πολλαπλασιάζει ή λειαίνει τις αιχμές;
Άλλοτε το πρώτο, άλλοτε το δεύτερο. Σίγουρα βοηθάει να περάσει πιο έμμεσα και ψυχαγωγικά το περιεχόμενο του Μπρεχτ, που είναι πάντα αιχμηρό. Στο Μαχαγκόννυ, το κορυφαίο, κατά τη γνώμη μου, προϊόν της συνεργασίας των δύο γιγάντων, η μουσική είναι το μαγικό κλειδί ώστε ο θεατής-ακροατής να πετάξει από το κάθισμά του πάνω από την ορχήστρα και μέσα στη σκηνή, μαζί με τους μουσικούς, τους τραγουδιστές και τους ηθοποιούς, σε μια πτήση απόλυτης μέθεξης.

— Τι ήταν αυτό που έκανε τόσο δημιουργική τη συνεργασία αυτών των δύο γιγάντων, όπως λέτε;
Κυρίως η παθολογική αγάπη τους για το κοινό όραμα, ένα θέατρο απαλλαγμένο από τη «δουλεία» του ψυχολογικού ρεαλισμού. Και, βέβαια, ο τεράστιος σεβασμός που είχαν ο ένας για τον άλλον. Προφανώς, είχαν και τις συγκρούσεις τους. Για παράδειγμα, στο ίδιο το Μαχαγκόννυ κάποια στιγμή ο Μπρεχτ θεώρησε ότι η μουσική είχε αυτονομηθεί πάρα πολύ και είχε κατά κάποιον τρόπο πάρει το πάνω χέρι, οπότε εκείνος αποστασιοποιήθηκε. Αλλά σε γενικές γραμμές οι δυο τους ανέπνεαν μαζί και η δουλειά του ενός αναδείκνυε τη δουλειά του άλλου.

— Η εποχή της Βαϊμάρης και όσα μας κληροδότησε έχει ποικιλοτρόπως χρησιμοποιηθεί στις μέρες μας, συχνά δε μέχρι γραφικότητας. Γιατί επιστρέφουμε σε αυτήν;
Το Μαχαγκόννυ δεν έχει οφθαλμοφανείς αναφορές στην εποχή του, μόνο έμμεσες. Είναι ένα προφητικό έργο, όπως και το Μετρόπολις του Φριτς Λανγκ, που είναι η πιο σημαντική πηγή έμπνευσης για μένα στην παράσταση. Άλλωστε, τα δύο έργα γεννιούνται σχεδόν ακριβώς την ίδια εποχή. Αυτό είναι που με γοητεύει πάνω απ’ όλα στο Μαχαγκόννυ, το ότι μιλάει για το μέλλον όλων μας με έναν αληθινά συγκλονιστικό και ιδιαίτερα ψυχαγωγικό τρόπο. Προοικονομεί ακόμα και το Τείχος του Βερολίνου, το πριν και το μετά την κατεδάφισή του, μέχρι και στο τέλος της ανθρωπότητας αναφέρεται, σε ένα μεγαλειώδες, μουσικά και κειμενικά, δυστοπικό, μελλοντολογικό φινάλε.

— Το έργο περιγράφει την άνοδο και την πτώση μιας πόλης του κέρδους και των ηδονών. H ελληνική κοινωνία από τι έχει υποφέρει περισσότερο;
Από το να καθρεφτίζεται σε πολιτικά και κοινωνικά πρότυπα ναρκισσιστικά, εγωμανή, ανασφαλή, χαμηλού επιπέδου και ανειλικρινή.

H άνοδος και η πτώση της πόλης Μαχαγκόννυ
Κουρτ Βάιλ / Μπέρτολτ Μπρεχτ

12, 14, 19, 21, 23, 25 Απριλίου 2024
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής - ΚΠΙΣΝ
Ώρα έναρξης: 19:30 (Κυριακή: 18:30)

Μουσική διεύθυνση: Μίλτος Λογιάδης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς
Συνεργάτιδα σκηνοθέτρια: ΄Εμιλυ Λουίζου
Δραματουργός: Έρι Κύργια
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Φωτισμοί: Ράινχαρτ Τράουπ
Βίντεο: Παντελής Μάκκας
Διεύθυνση χορωδίας:Αγαθάγγελος Γεωργακάτος

Λεοκάντια Μπέγκμπικ
Άννα Αγάθωνος
Φάττυ
Χρήστος Κεχρής
Μωυσής Τριάδας
Τάσος Αποστόλου
Τζέννυ Χιλ
Μαρισία Παπαλεξίου
Τζίμμυ Μάχονυ
Βασίλης Καβάγιας
Τζακ
Γιάννης Καλύβας
Μπιλ
Χάρης Ανδριανός
Τζο
Γιάννης Γιαννίσης
Τόμπυ
Γιάννης Καλύβας
6 Κορίτσια
Μαρία Μητσοπούλου, Ήρα Ζέρβα, Λιουντμίλα Μπονταρένκο, Αντωνία Δεσπούλη, Μπαρούνκα Πράιζινγκερ, Μάγδα Τζαβέλλα

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Μέγας δωρητής ΕΛΣ: Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ)

www.nationalopera.gr

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

 
Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ