Λήθη / Insenso

Λήθη / Insenso Facebook Twitter
0
Λήθη / Insenso Facebook Twitter

Φαινομενικά διαφορετικά, κι όμως τόσο στη Λήθη όσο και στο Insenso η συγγραφική υπογραφή είναι σαφής κι ευδιάκριτη. Ο Δημητριάδης, έχοντας βουτήξει στα βαθιά της σκέψης και της γραφής, αποπειράται να εμπλουτίσει το σκηνικό κείμενο με στοχασμό πάνω στα βασικά του θεάτρου (Τι μπορεί να είναι θέατρο σήμερα; Τι είναι ηθοποιός, τι το θεατρικό πρόσωπο που ερμηνεύει και ποια η μεταξύ τους ισορροπία;) αλλά και στα βασικά της ανθρώπινης ύπαρξης (Ισχύει η διάζευξη νους / σώμα; Τι είναι ο έρωτας και πώς ισορροπεί η σχέση εγγύτητας / απόστασης στο ερωτικό δίπολο; Ποια είναι η σχέση ατόμου και Ιστορίας και ποιο είναι το υποκείμενο του συλλογικού σώματος; Τι είναι μνήμη και τι λήθη;). Και παρότι τα ζητήματα που τον απασχολούν είναι δύσκολα, πόσο μάλλον για να αντιμετωπιστούν μέσα από έναν λόγο προορισμένο για τη θεατρική σκηνή, ο Δημητριάδης καταφέρνει να παρασύρει τον θεατή στον κόσμο που κάθε φορά στήνει ως πεδίο ανίχνευσης και διαλόγου, και να τον γοητεύσει. Πώς; Με το πάθος του. Ο Δημητριάδης, αν και διανοούμενος συγγραφέας, είναι αισθησιοκράτης. Μέσα από το σώμα και τις αισθήσεις ο άνθρωπος γνωρίζει τον κόσμο και τον εαυτό του. Μέσα από το σώμα και τις αισθήσεις ο άνθρωπος ανεβαίνει στα υψηλά της φιλοσοφικής διερώτησης. Όπως γράφει στη Λήθη: «Εκεί που τελειώνει το σώμα μου τελειώνω κι εγώ. Εκεί θα τελειώσω. Στο τέλος του σώματος είναι το τέλος μου».

Πηγαίνετε να δείτε την Εκάβη Ντούμα να ερμηνεύει τη Λήθη στο θέατρο Πορεία. Δεν είχα δει πέρσι την πρώτη εκδοχή της παράστασης του Τάρλοου, με τον Δημοσθένη Παπαδόπουλο, αλλά η πληρότητα της σκηνοθετικής πρότασης και η καιόμενη κατάθεση της ηθοποιού με εντυπωσίασαν. Μέσα σ’ ένα ορθογώνιο κουτί με γυάλινη την μπροστινή επιφάνεια η Εκάβη θα εκθέσει το γυμνό της σώμα, επιδιώκοντας την καταβύθιση στην απόλυτη γυμνότητα της ύπαρξης - εκεί δηλαδή όπου όλα τα μυστήρια και όλα τα διανοητικά αραμπέσκ χάνουν τη σημασία και τη γοητεία τους και μένει μόνο μια αλήθεια, η «φιλάνθρωπη βεβαιότητα», η «φιλάνθρωπη παραδοχή» ότι το σώμα υπάρχει και κάποια στιγμή δεν θα υπάρχει. «Ό,τι πεθαίνει αγαπάει ό,τι πεθαίνει» - ή έτσι θα ’πρεπε, τουλάχιστον.

Το πολύπλοκο κουτί-βιτρίνα που επιτρέπει να παρακολουθούμε τη γυναίκα-σώμα σαν σε εργαστήριο, με ειδικό φωτισμό θα γίνει σταυρός, όπου το σώμα σταυρώνεται, πάσχει, γίνεται σοφό, ανασταίνεται. Στο τέλος, αφού η ηθοποιός ντυθεί με σεμνά, απρόσωπα ρούχα μαθήτριας κολεγίου, το κουτί θα χωριστεί στα δύο και θ’ αρχίσει σιγά-σιγά να γέρνει ώσπου να έρθει σε οριζόντια θέση - ένας γυάλινος τάφος. Αρχή και τέλος του κόσμου, αυτό το ταπεινό και ταπεινωμένο ανθρώπινο σώμα μπορεί τώρα να ξεκουραστεί. «Η αιώνια λήθη του σώματος», η λύτρωση. Τίποτε άλλο.

Το σώμα έχει πρωτεύοντα ρόλο και στο άλλο κείμενο του Δημητριάδη που παρουσιάζεται αυτές τις μέρες στην Αθήνα. Το Insenso, που πρωτοπαρουσίασε η Ρούλα Πατεράκη πέρσι σε μορφή αναλογίου και ετοιμάζει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός σε μια πολυπρόσωπη εκδοχή για το Φεστιβάλ Αθηνών (8, 9 & 10 Ιουλίου), στα χέρια του Εμμανουήλ Κουτσουρέλη έγινε παράσταση για δύο γυναίκες, τη Σταματίνα Παπαμιχάλη και τη Μαρίζα Στάρη. Το σαν μονόλογος κείμενο του Δημητριάδη πατάει στην ταινία του Λουκίνο Βισκόντι Senso (1954). Από την παθιασμένη ιστορία του έρωτα της κόμισσας Λίβια Σερπιέρι για τον Αυστριακό αξιωματικό Φραντς Μάλερ (σε μια εποχή που η Ιταλία ήταν σε εμπόλεμη συνθήκη με την Αυστρία) ο Δημητριάδης κρατάει μόνο το πρόσωπο της ερωτευμένης γυναίκας. Που έδωσε τα πάντα για να πάρει πίσω εμπαιγμό και προδοσία. Καταδίδει τον εραστή της, που εκτελείται ως λιποτάκτης. Αν τον είχε σκοτώσει η ίδια, τουλάχιστον θα έμενε δικός της για πάντα. Δεν το έκανε και το αδικαίωτο πάθος της στοιχειώνει τον λόγο της.

Η κόμισσα στο κείμενο του Δημητριάδη δεν έχει χαρακτήρα, είναι η μορφή του συντετριμμένου ερωτικού υποκειμένου που μέσα από λέξεις προσπαθεί να εκφράσει την οδύνη για τον χαμένο έρωτα - μια οδύνη που δεν είναι της τάξης του λόγου αλλά περισσότερο ένας «σωματικός» παροξυσμός. Κι επειδή δεν μπορεί να εκφραστεί και να αποφορτιστεί διά του λόγου, η Λίβια οδηγείται στη νοητική κατάρρευση, στη διάρρηξη του Εγώ, στην παράνοια. Πιθανόν γι’ αυτό ο Εμμανουήλ Κουτσουρέλης χώρισε την ηρωίδα σε δύο πανομοιότυπα «αντίγραφα», σαν δυο φωνές του ίδιου προσώπου, λίγο πριν το Εγώ, ως συγκροτημένη ταυτότητα, υποχωρήσει σε μια κατάσταση ολικής κατάρρευσης, όπου συμβαίνει το εξής παράδοξο και λυτρωτικό: όλες οι αντιθέσεις καταρρίπτονται, η Λίβια γίνεται Φραντς και όσοι ζουν ξαναβρίσκουν αυτούς που για πάντα χάθηκαν.

Η παράσταση ακολουθεί τις γραμμές που ορίζει ο συγγραφέας και επικεντρώνει στην ερμηνεία του λόγου από τις δύο ηθοποιούς. Έντιμη και καθαρή, η σκηνική πρόταση αναδεικνύει, χωρίς να επιδεικνύεται, τον μοναδικής ποιότητας λόγο του Δημητριάδη, που, παρεμπιπτόντως έγραψε το Ιnsenso εν βρασμώ ψυχής. Ως απότοκο μιας δικής του πραγματικής ιστορίας, το πάθος του Insenso είναι όλο αληθινό.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ