Λεπίς

Λεπίς Facebook Twitter
0

Η ιδέα που κινεί το UrbanDig Project-Ανασκαφή Φαντασμάτων Πολιτισμού στη Σύγχρονη Πόλη της ομάδας «Όχι παίζουμε» είναι σαφώς ενδιαφέρουσα: «ανακαλύπτει» σημεία της πόλης με εν πολλοίς άγνωστη ιστορία και τα παραδίδει εκ νέου στο κοινό μέσω επιτόπιων παραστάσεων/δράσεων. Η πρώτη παράσταση του Γιώργου Σαχίνη και του Χρήστου Κανελλόπουλου, που έδειξε ότι ένας χώρος με ιστορία μπορεί να γίνει ο ίδιος «πρωταγωνιστής» μοναδικής γοητείας μιας θεατρικής πράξης, ήταν το Καρδιά με Κόκαλα (2006) στην αυλή του ερειπωμένης οικίας του αυτόχειρα ποιητή Ναπολέοντα Λαπαθιώτη στα Εξάρχεια. Στη συνέχεια, το ενδιαφέρον της ομάδας για το in situ θέατρο ατόνησε. Επανήλθε πέρσι, μετά την απόσχιση από την ομάδα του εικαστικού Γιάννη Σκουρλέτη και του μουσικού Κώστα Δαλακούρα (που έφτιαξαν την ομάδα Βijoux de Kant), με την παράσταση Ελπίς στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων (Ακαδημίας 50), όπου από το 1842 έως το 1971 λειτούργησε το πρώτο γενικό νοσοκομείο της Αθήνας, το Δημοτικό Γενικό Νοσοκομείο «Ελπίς».

Αναγραμματισμός της λέξης Ελπίς είναι η λέξη Λεπίς, τίτλος της νέας site-specific παράστασης του Γιώργου Σαχίνη και της Ειρήνης Αλεξίου. Ο υπό ανακάλυψιν χώρος είναι αυτήν τη φορά το Δημοτικό Βρεφοκομείο της Αθήνας, το όμορφο κτίριο στην πλατεία Κουμουνδούρου (Πειραιώς 51) που στέγασε το ίδρυμα για τα έκθετα βρέφη από το 1874 έως τη δεκαετία του 1970. Η ιστορία του ιδρύματος, που για δεκαετίες συνδέθηκε και με την πρώτη παιδιατρική κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι συγκλονιστική και πολυεπίπεδη. Αφορά τα πρώτα βήματα του νέου ελληνικού κράτους προς ένα κράτος πρόνοιας που μεριμνά για τους άπορους και ασθενείς, την ιστορία δηλαδή της μετά χιλίων εμποδίων, προβλημάτων, διαλειμμάτων, αστικής προόδου εν Ελλάδι.

Το κτιριακό ίχνος, επιπλέον, εμπεριέχει τη συγκινησιακή υπεραξία από τα αυθεντικά δράματα γονέων και παιδιών, όπως αυτά αποκαλύπτονται στην καταγεγραμμένη ιστορία του: ξέρουμε, ας πούμε, για γυναίκες που έφερναν στον κόσμο παιδιά (που εγκατέλειπαν) για να εξασφαλίσουν τα προς το ζην ως τροφοί σε εύπορες οικογένειες ή για άλλες που εγκατέλειπαν τα παιδιά τους και παρουσιαζόντουσαν εν συνεχεία ως θηλάστριες, ώστε και το παιδί τους να φροντίζουν και να πληρώνονται.

Η πρωτοτυπία του UrbanDig Project είναι αυτή: η περφόρμανς γίνεται μοχλός για να γνωρίσουμε, μέσα από την ιστορία του κτιρίου, την ιστορία του τόπου και των ανθρώπων του. Όχι χωρίς οφέλη για την ποιότητα της παραστατικής πράξης, αφού κανένα θέατρο δεν μπορεί να προσφέρει τη συγκινησιακή ενέργεια που ένα κτίριο, όπως το Βρεφοκομείο, μεταγγίζει στην καλλιτεχνική δημιουργία.

Αυτά στη θεωρία. Στην πράξη, όμως, τι διαπιστώνει κανείς; Αυτό το μοναδικό κτίριο, το Βρεφοκομείο Αθηνών, που σε οποιαδήποτε σοβαρή ευρωπαϊκή πρωτεύουσα θα είχε γίνει θεματικό μουσείο της βρεφικής και παιδικής ηλικίας, στην Αθήνα έγινε δημοτική πινακοθήκη. Που σημαίνει ότι απογυμνώθηκε απ’ ό,τι περιείχε και ως άδειο κέλυφος υποδέχτηκε τους πίνακες της συλλογής του Δήμου το 1982 - μέχρι την περσινή μεταφορά της στο ανακαινισμένο κτίριο του Χάνσεν, στο Μεταξουργείο.

Ως άδειο κέλυφος το κτίριο δεν πρόσφερε την καταλυτική ατμόσφαιρα κι ενέργεια που μπορεί να προσφέρει ένας τόσο ιδιαίτερος, μη-θεατρικός χώρος στο θεατρικό γεγονός και η περφόρμανς Λεπίς δεν λειτούργησε ως ζωντανή απόδειξη της αλληλεπίδρασης του ιστορικού και του «πραγματικού» παράγοντα στο καλλιτεχνικό έργο. Η περιδιάβαση στο κτίριο δεν «μιλούσε» - το έλλειμμα συγκινησιακής φόρτισης η σκηνοθεσία προσπάθησε να το καλύψει με τις ηχογραφημένες παιδικές φωνούλες που ακούγονταν σαν ηχητικά φαντάσματα στα άδεια δωμάτια. 

Ούτε και οι αποκομμένες φράσεις από το Σα θα γίνουμε άνθρωποι (1924) του Πέτρου Πικρού (μιας αμφιλεγόμενης προσωπικότητας της Αριστεράς και της λογοτεχνικής γενιάς του ’30, που θέλησε ν’ αποτυπώσει με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια τη ζωή των λούμπεν, υιοθετώντας μια γλώσσα κι ένα συντακτικό που ν’ αντανακλά τη βία και την εξαθλίωση της ζωής των ηρώων του) βοήθησαν πολύ. Πειραγμένα λαϊκά τραγούδια της εποχής και πρωτότυπη μουσική που έγραψαν οι Imam Baildi συνθέτουν το ηχητικό σενάριο μιας δράσης στην οποία ένας άνδρας, το έκθετο που μεγάλωσε, αναζητεί την απούσα μάνα του σε περιοχές της φαντασίας. Εικόνες κοριτσιών και γυναικών ζωντανεύουν (θολές, παραμορφωμένες, κινητικά δύσμορφες, με αυτοκτονικές συμπεριφορές) για να καλύψουν τα κενά της μνήμης. Η μητέρα ταυτίζεται με μια «ξεπατωμένη ρομβία» κι η ηθοποιός οπτικοποιεί τη μεταφορά, «φορώντας» το κουτί της ξαχαρβαλωμένης λατέρνας.

Εδώ εντοπίζω τη βασική μου αντίρρηση στο «θέατρο» που κάνει ο Γιώργος Σαχίνης: αισθητικοποιεί ό,τι επιλέγει κάθε φορά ως θέμα του. Δεν μπορεί να αντιμετωπίσει το καθαυτό γεγονός (το δράμα του Λαπαθιώτη ή του παιδιού που εγκαταλείφθηκε στη βρεφοδόχο) παρά μόνο μέσα από την «ευγενή» καλλιτεχνική διαμεσολάβηση, ωραιοποιημένα δηλαδή. Αλλά ο πόνος, η ήττα, δεν εικονογραφούνται. Η «πραγματική» παρουσία τεσσάρων αστέγων σ’ ένα απάγκιο σημείο του Βρεφοκομείου έπρεπε, νομίζω, να είναι ο οδηγός στη δουλειά του. Αλλιώς, ό,τι προσπαθεί, βουλιάζει στο ψέμα αυτού που παριστάνει το αληθινό. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ