Κριτική της παράστασης «Εnter Sandman». Από τη Λουίζα Αρκουμανέα

Κριτική της παράστασης «Εnter Sandman». Από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Ο Ζάντμαν εμφανίζεται με φράκο και ημίψηλο καπέλο, ενώ το μακιγιαρισμένο πρόσωπό του σημαδεύει ένα χαμόγελο «σατανικό» σε στυλ Τζόκερ. Φωτο: Βασίλης Μακρής
0


«Εμπρός, παιδιά! Στα κρεβάτια σας, στα κρεβάτια σας! Σαν να μου φαίνεται πως ακούω κιόλας τον Ζάντμαν», φώναζε η μητέρα τα βράδια, λίγο πριν από τις εννιά. Τρόμος και φρίκη πλημμύριζαν τον μικρό Ναθάνιελ, όποτε αφουγκραζόταν τα βαριά βήματα του αλλόκοτου επισκέπτη στη σκάλα. Τι δουλειά είχε αυτός ο θρασύς δαίμονας να εισβάλει νυχτιάτικα στο γραφείο του πατέρα, ανοίγοντας βίαια την πόρτα; Τι έκαναν οι δύο άνδρες κλεισμένοι στο δωμάτιο του ισογείου, ενώ το σπίτι κοιμόταν;


Ο Ναθάνιελ ποτέ δεν πίστεψε τα λόγια της νταντάς, ότι δηλαδή ο Ζάντμαν γλιστράει στα κρεβάτια ανυπάκουων παιδιών και τους ρίχνει άμμο στα μάτια ώσπου να ματώσουν και να πεταχτούν από τις κόγχες. Όταν ο μικρός κρύβεται ένα βράδυ στο γραφείο του πατέρα του, ανακαλύπτει σοκαρισμένος ότι ο Ζάντμαν «δεν είναι άλλος από τον γερο-δικηγόρο Κοππέλιους που γευματίζει ενίοτε μαζί μας!». Αυτός ο «κακάσχημος διάβολος» αποδείχτηκε τελικά ένας γνώριμος της οικογένειας, ένα πρόσωπο οικείο, και όχι ένα τέρας των παραμυθιών. Ο οποίος, συλλαμβάνοντας τον μικρό ωτακουστή, προσπαθεί να του ρίξει πυρωμένη χόβολη στα μάτια για να του τα κλέψει. Η «προφητεία» της νταντάς επαληθεύεται: «Να τα μάτια που γυρεύαμε! Μάτια! Δύο όμορφα παιδικά μάτια!», ψιθυρίζει ηδονικά ο Κοππέλιους, που φαίνεται πως επιδιδόταν σε πειράματα αλχημείας μαζί με τον πατέρα του αθώου αγοριού.

Οι άριες της Μητέρας, τα ουρλιαχτά του Ζάντμαν, τα χτυπήματα του κουταλιού, τα κοπανήματα του χάρακα, οι οδυρμοί και οι επαναλήψεις λέξεων συνθέτουν απλώς μια κακόηχη σύγχυση που οδηγεί σε αδιέξοδο και ψυχικό «κλείδωμα».


Σε τι βαθμό μπορούμε να εμπιστευτούμε τον Ναθάνιελ; Πώς μπορούμε να ξέρουμε αν τα γεγονότα που περιγράφει στην επιστολή του, με την οποία ανοίγει η νουβέλα, συνέβησαν πράγματι; Kαι πώς να αξιολογήσουμε την πληροφορία ότι ο δικηγόρος Κοππέλιους εμφανίστηκε και πάλι στη ζωή του ενήλικου πλέον ήρωα, αυτήν τη φορά ως γυρολόγος ονόματι Τζουζέπε Κόππολα; Να υποθέσουμε ότι ο Ναθάνιελ δεν ξεπέρασε ποτέ την τραυματική εκείνη εμπειρία που τον έριξε για καιρό σε κώμα και πως η επώδυνη ανάμνηση ζωντάνεψε με την πρώτη πειστική ευκαιρία; Ήταν υπαρκτό πρόσωπο ο Κοππέλιους και είναι υπαρκτός ο Τζουζέπε Κόππολα ή μήπως έχουμε να κάνουμε με την τρικυμία ενός διαταραγμένου μυαλού;

Κριτική της παράστασης «Εnter Sandman». Από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής


Η Κλάρα, η αγαπημένη του Ναθάνιελ, νουθετεί τον μελλοντικό σύζυγό της ώστε να μην παραδίδεται οικειοθελώς στην εξουσία σκοτεινών δυνάμεων. Απορρίπτει το οργιώδες βλέμμα του μνηστήρα της ως αρρωστημένο και επιθυμεί να τον «συνεφέρει», να τον μετατρέψει σε πρόσχαρο συμβίο που θα τη συντροφεύσει σε μια τακτοποιημένη μικροαστική ζωή. Για τον Ναθάνιελ μια τέτοια «προσαρμογή» θα σήμαινε απώλεια της όρασής του − την καταστροφή της καλλιτεχνικής φύσης του και κατά συνέπεια τον θάνατο: εξού και η υπέρμετρη αγωνία για το ξερίζωμα των ματιών του από τον Ζάντμαν, μια φοβία που κατά τον Φρόιντ ταυτίζεται με το «άγχος του παιδικού συμπλέγματος ευνουχισμού» («Το Ανοίκειο», εκδ. Πλέθρον).


«Φτάνοντας στη μέση της ιστορίας, ο αναγνώστης αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ερμηνείας. Τι να πιστέψει; Ποιανού εκδοχή να εμπιστευθεί; Με ποιον ήρωα να ταυτιστεί; Τι να περιμένει από τον κόσμο της ιστορίας;», γράφει εύστοχα ο John M. Ellis στο δοκίμιό του «Clara, Nathanael and the Narrator: Interpreting Hoffmann's "Der Sandmann"». Η εμφάνιση του αφηγητή μοιάζει να προσφέρει σχετική ανακούφιση στον αναγνώστη, ο οποίος ευελπιστεί ότι επιτέλους θα μάθει την αλήθεια από έναν εξωτερικό παρατηρητή, που θα τραβήξει μια σταθερή γραμμή ανάμεσα στην ψευδαίσθηση και στην πραγματικότητα. Νέα ερωτήματα αναδύονται, όμως, τώρα: ποια η σχέση του αφηγητή με τον Ναθάνιελ; Μήπως ο δεύτερος είναι το alter ego του πρώτου; Πού ταυτίζονται και πού διαφοροποιούνται οι δυο τους;


Ο Ναθάνιελ «επιμένει να αντιμετωπίζει το φανταστικό με κυριολεκτική διάθεση και αφήνει τα φαντάσματα του μυαλού του να λάβουν απτή μορφή» και να τον συντρίψουν, σημειώνει η Μaria M. Tatar στο έξοχο δοκίμιό της «E.T.A. Hoffmann's "Der Sandmann": Reflection and Romantic Irony». Στον αντίποδα, ο αφηγητής αποφεύγει αυτήν τη θανάσιμη παγίδα. Ενσαρκώνοντας τον ιδεώδη ρομαντικό καλλιτέχνη, ξέρει να κρατάει αποστάσεις από την «εικόνα της φαντασίας» του, διατηρεί τον έλεγχο και επιμένει να τονίζει ότι η δημιουργική διαδικασία γεννά κόσμους αέρινους και όχι πραγματικούς, διάκριση που αδυνατεί να κάνει ο Ναθάνιελ, πληρώνοντας βαρύτατο τίμημα.

Κριτική της παράστασης «Εnter Sandman». Από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής


Διακόσια χρόνια μετά τη συγγραφή της περίφημης νουβέλας, το σπειροειδές σύμπαν του Χόφμαν, κορυφαίου εκπροσώπου του ρομαντικού κινήματος, μας σαγηνεύει ακόμη. Ο Θέμελης Γλυνάτσης επιχείρησε να τη μεταφέρει επί σκηνής και να δώσει σάρκα και οστά στους ήρωες του «Ζάντμαν».


Μοιρασμένοι πάνω και μέσα στο υπερυψωμένο Π της σκηνής, οι ηθοποιοί αναλαμβάνουν τους αναγνωρίσιμους ρόλους τους: έχουμε την κούκλα Ολύμπια (Κατερίνα Μαούτσου) καθισμένη με «σπάσιμο» στη μέση, παγωμένη στον χρόνο, να χτυπάει σταθερά το ασημένιο κουταλάκι της στα τοιχώματα ενός πορσελάνινου φλιτζανιού. Η Κλάρα (Σοφιάννα Θεοφάνους) κάθεται σε ένα ξύλινο αλογάκι και η Μητέρα (Μάιρα Μηλολιδάκη) σε μια καρέκλα. Ο Πατέρας (Γιάννης Φίλιας) φοράει στο κεφάλι μια χάρτινη σακούλα με τρύπα στο κέντρο και κραδαίνει έναν ξύλινο χάρακα, με τον οποίο ενίοτε χτυπάει τις γύρω επιφάνειες. Ο Ζάντμαν εμφανίζεται με φράκο και ημίψηλο καπέλο, ενώ το μακιγιαρισμένο πρόσωπό του σημαδεύει ένα χαμόγελο «σατανικό» σε στυλ Τζόκερ. Τέλος, έχουμε τον Ναθάνιελ 1 και τον Ναθάνιελ 2 (έτσι αναγράφονται στο πρόγραμμα), ο ένας εκ των οποίων έχει τα μάτια του μονίμως καλυμμένα με λωρίδες λευκής γάζας, ενώ ο άλλος βλέπει ανεμπόδιστα.

Βυθισμένες στο σκοτάδι, οι ανοιχτόχρωμες αυτές φιγούρες με τα λευκά πρόσωπα και τις υπολογισμένες κινήσεις θέλουν να κλέψουν κάτι από την αίγλη των φαντασμάτων και τη χλωμάδα των απωθημένων αναμνήσεων, καθηλωμένων στο υποσυνείδητο. Δεν μπορεί, όμως, όπως αποδεικνύεται, κάτι τόσο προφανές να ερεθίσει τη φαντασία μας. Το τρομακτικό δεν μπορεί να ευδοκιμήσει ως τέτοιο, όταν φανερώνει εξαρχής όλα τα χαρτιά του. Χρειάζεται να αναδυθεί μέσα από αντιθέσεις, μέσα από το ξάφνιασμα, την αποκάλυψη ότι η γραμμή που χωρίζει το ανοίκειο από το οικείο και το εξωπραγματικό από το πραγματικό είναι απίστευτα λεπτή και εύθραυστη. Εδώ τίποτε δεν υπονοείται, αλλά όλα προκύπτουν τελειωμένα, αποκρυσταλλωμένα, έτοιμα: δεν μας αφήνουν περιθώριο να τα ανακαλύψουμε, να μπούμε στη διαδικασία γόνιμων συνειρμών. Ο Ζάντμαν έχει ήδη ένα πολύ συγκεκριμένο και «πεζό» πρόσωπο. Ο ρόλος του «σωσία» μένει ανεξιχνίαστος. Η αμφισημία, η αβεβαιότητα που κατοικεί στην καρδιά του κειμένου, η διττή φύση των πραγμάτων δεν εξερευνώνται ποτέ σκηνικά ή υποκριτικά. Όλα στέκονται μονοσήμαντα και μας αρνούνται την εξέλιξη, το βύθισμα στον εφιάλτη. Θυμίζουν περισσότερο ένα όμορφο tableau vivant που θα λειτουργούσε κάλλιστα ως εικαστική εγκατάσταση αλλά όχι ως δραματική πράξη που επιζητά τη σύγκρουση των εντυπώσεων, των συναισθημάτων, των καταστάσεων.


Οι άριες της Μητέρας, τα ουρλιαχτά του Ζάντμαν, τα χτυπήματα του κουταλιού, τα κοπανήματα του χάρακα, οι οδυρμοί και οι επαναλήψεις λέξεων φιλοδοξούν να «διεγείρουν το συναίσθημα σε ένα πολύ βαθύ, σωματικό, σχεδόν πρωτόγονο» επίπεδο, σύμφωνα με το σημείωμα του σκηνοθέτη, στην ουσία όμως συνθέτουν απλώς μια κακόηχη σύγχυση που οδηγεί σε αδιέξοδο και ψυχικό «κλείδωμα». Το οποίο εντείνεται απείρως από το γεγονός ότι οι Ναθάνιελ 1 και 2 μιλούν στο μεγαλύτερο μέρος της παράστασης ταυτόχρονα, καθιστώντας σχεδόν αδύνατη την κατανόηση του κειμένου εκ μέρους μας.


Θα ήθελα να κλείσω εστιάζοντας στα υποδειγματικά κοστούμια: με αφετηρία τα ενδυματολογικά πρότυπα των αρχών του 19ου αιώνα, η ενδυματολόγος Αλεξία Θεοδωράκη δημιούργησε μια συναρπαστική αφαιρετική εκδοχή με σύγχρονες λεπτομέρειες και λεπτές παρεμβάσεις που χαρίζουν συναρπαστική μονοχρωμία, κρουστή υφή και έντονη θεατρικότητα τουλάχιστον στην όψη της παράστασης.

Κριτική της παράστασης «Εnter Sandman». Από τη Λουίζα Αρκουμανέα Facebook Twitter
Φωτο: Βασίλης Μακρής

Info:

SKROW THEATER

Αρχελάου 5, Παγκράτι, 210 7235842

Δευτέρα και Τρίτη: 21:00

Εισιτήριο: 8-12 ευρώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ