Joan Didion: «Λέμε στον εαυτό μας ιστορίες για να ζήσουμε»

Joan Didion: «Λέμε στον εαυτό μας ιστορίες για να ζήσουμε» Facebook Twitter
Το γυάλινο σπίτι της παράστασης -ένα σπίτι σαν κι αυτό που έμενε και η ίδια η συγγραφέας- εκπροσωπεί το ουτοπικό αρχιτεκτονικό τοπίο της Καλιφόρνιας στα '60s.
0

Το 2018 φτάνει στο τέλος του και μαζί του μια πληθώρα επετειακών εκδηλώσεων γύρω από την πεντηκοστή επέτειο της εκρηκτικής χρονιάς του 1968 – της χρονιάς που άλλαξε (ή υποτίθεται ότι άλλαξε) τον κόσμο.


Με αφορμή αυτή την επέτειο, η καλλιτεχνική ομάδα Early Morning Opera επιχείρησε να μεταφέρει στη σκηνή κείμενα της Τζόαν Ντίντιον από το βιβλίο «The White Album», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Next Wave στην Ακαδημία Μουσικής του Μπρούκλιν (BAM).

Γραμμένο σε διάστημα δέκα ετών (1968-1978) , το «Λευκό Άλμπουμ» είναι μια συλλογή από κάποια από τα πιο σημαντικά δοκίμια της σπουδαίας συγγραφέως, δημοσιογράφου και σεναριογράφου που είχε βιώσει τις αναταράξεις της δεκαετίας του '60 εκ των έσω και από την πρώτη σειρά.

«Λέμε ιστορίες στον εαυτό μας για να ζήσουμε...». Αυτή είναι η φημισμένη αρχή του βιβλίου. Γραμμένο σε διάστημα δέκα ετών (1968-1978), το «Λευκό Άλμπουμ» είναι μια συλλογή από κάποια από τα πιο σημαντικά δοκίμια της σπουδαίας συγγραφέως, δημοσιογράφου και σεναριογράφου που είχε βιώσει τις αναταράξεις της δεκαετίας του '60 εκ των έσω και από την πρώτη σειρά.

Κοινωνικές αναταραχές και εξεγέρσεις, πολιτικές δολοφονίες, απεργίες, οδοφράγματα, φοιτητικά κινήματα αλλά και σταρ του Χόλιγουντ σε πλήρη ντεκαντάνς, ο Τζιμ Μόρισον να μονολογεί στο καμαρίνι του, η Λίντα Κασάμπιαν (το μέλος της αιματηρής «Οικογένειας» του Μάνσον) στο δικαστήριο να φορά ένα φόρεμα που της είχε αγοράσει η ίδια η Ντίντιον....

Joan Didion: «Λέμε στον εαυτό μας ιστορίες για να ζήσουμε» Facebook Twitter
Στοιχεία για τη δεκαετία του '60: η καλλιτεχνική ομάδα Early Morning Opera επιχείρησε να μεταφέρει στη σκηνή κείμενα της Τζόαν Ντίντιον στα πλαίσια του Φεστιβάλ Next Wave στην Ακαδημία Μουσικής του Μπρούκλιν.

Οι συνομιλίες με το ξανθό συνεσταλμένο κορίτσι που πείστηκε από τον Μάνσον να πάρει μέρος στη σφαγή εκείνη τη μοιραία νύχτα που έκλεισε με τον πιο φρικιαστικά τελετουργικό τρόπο τη δεκαετία του '60, αποτελούν και μερικά από τα πιο συγκλονιστικά σημεία του βιβλίου. «Όλα έγιναν για να με διδάξουν κάτι» λέει η Λίντα στο βιβλίο για να σχολιάσει κατόπιν η Ντίντιον: «Η Λίντα Κασάμπιαν δεν πίστευε ότι δεν υπάρχει σχέδιο στο τυχαίο. Η ίδια λειτουργούσε με αυτό που αργότερα αναγνώρισα ως "θεωρία των ζαριών", όπως λειτουργούσα κι εγώ εκείνα τα χρόνια».

Με βάση ίσως αυτή τη θεωρία, ο σκηνοθέτης του έργου έστησε μια πολυεπίπεδη παράσταση. Στο πρώτο επίπεδο, εμφανίζεται μια νεαρή, ξυπόλητη Ντίντιον που απαγγέλλει το δοκίμιο ολόκληρο, μαζί με άλλους τέσσερις ερμηνευτές που υποδύονται επώνυμους χαρακτήρες που δεσπόζουν στην αφήγηση.

Joan Didion: «Λέμε στον εαυτό μας ιστορίες για να ζήσουμε» Facebook Twitter
Το βιβλίο της Τζόαν Ντίντιον «The White Album», με την ίδια στο εξώφυλλο.

Στο δεύτερο επίπεδο της παράστασης, ανεβαίνουν στη σκηνή είκοσι φοιτητές, ακτιβιστές και καλλιτέχνες για να πάρουν μέρος σ' ένα πάρτι που ξεκινά στο γυάλινο σπίτι που αποτελεί και τη μοναδική κατασκευή του σκηνικού. Το τρίτο επίπεδο της παράστασης είναι το ίδιο αυτό το σπίτι που εκπροσωπεί το ουτοπικό αρχιτεκτονικό τοπίο της Καλιφόρνιας στα '60s, ένα σπίτι σαν κι αυτό που έμενε και η ίδια η συγγραφέας εκείνα τα χρόνια του μαγικού σουρεαλισμού.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ