Ηρακλής άνευ μανίας

Ηρακλής άνευ μανίας Facebook Twitter
Όσο κι αν πασχίζουμε, ουδέποτε εντοπίζουμε επί σκηνής κάποια ουσιαστική σκέψη πάνω στο κείμενο του Ευριπίδη. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
0

Εξολόθρευσε τόσα τέρατα, σήκωσε στους ώμους του τον ουρανό, ταπεινώθηκε μες στις κοπριές, έκλεψε σπάνια βόδια, εξημέρωσε ανθρωποφάγα άλογα, αποδεκάτισε υπερμεγέθη λιοντάρια, ξεκλήρισε αγριόχοιρους, τρικέφαλους γίγαντες, ανυπότακτες Αμαζόνες, αρπακτικά πουλιά, πολυκέφαλα φίδια, και τώρα, τώρα που εκπλήρωσε την ύστατη υποχρέωσή του στον Ευρυσθέα, τώρα που θα μπορούσε να αφήσει τους δαίμονες πίσω του, τώρα που θα μπορούσε να ζήσει ανέμελος και δοξασμένος, να γευτεί την οικογενειακή θαλπωρή που τόσο στερήθηκε, τώρα ακριβώς πρέπει να τα χάσει όλα. Γυρίζοντας από τον Άδη, εκεί πρέπει να κατέλθει ξανά: στον Άδη εντός του.

Αυτός που πολεμούσε τα πιο επικίνδυνα κτήνη, τώρα θα γίνει ο ίδιος κτήνος. Ο κυνηγός του αφύσικου, του ανώμαλου, του τρομακτικού, θα γίνει ο ίδιος ό,τι πιο αφύσικο και τρομακτικό: ένας πατέρας που δολοφονεί τα παιδιά του. Όλοι οι άθλοι του θα χάσουν μεμιάς την αξία τους. Όλες οι υπεράνθρωπες προσπάθειές του να σώσει την ανθρωπότητα από το κακό, να εξοντώσει όσα μας τρομάζουν και απειλούν το όνειρο της ανόθευτης ομαλότητάς μας θα αποδειχθούν μάταιες. Πώς να συνεχίσεις να καμώνεσαι ότι εκπολιτίζεις τους άλλους, όταν εσύ διαπράττεις τη μέγιστη πράξη βαρβαρότητας;

Ο ποιητικός λόγος παραδίδεται σε ένα αφόρητο κενό κι εμείς σε μια έρημο στερημένη από την ευλογία της διαμεσολάβησης, αυτής της ειδικής σχέσης που γεννάται από την προσωπική, εναγώνια ενασχόληση των συντελεστών με τα διακυβεύματα ενός υψηλού κειμένου, με στόχο τη λυτρωτική μετάδοσή τους στον θεατή διαμέσου της θεατρικής πράξης. 

Σίγουρα καραδοκούσε μια ρωγμή σε τούτο το υπεραρσενικό σώμα. «Ούτε ποτέ μου δάκρυσα∙ και δεν φαντάστηκα ποτέ πως θα ’φτανα στο σημείο να δακρύσω», λέει στο τέλος. Το βλέμμα του Ευριπίδη, δίχως άλλο, τη διαισθάνθηκε. Είχε σαφώς πολλές αφορμές: ο ίδιος ο μύθος που πλέχθηκε με το πέρασμα του χρόνου γύρω από το πρόσωπο του Ηρακλή έμοιαζε ολοένα πιο αναποφάσιστος, πιο διχασμένος, όπως επισημαίνουν οι μελετητές. Γιατί ο Ηρακλής του μύθου αναδύεται πάντα διπλός, αποκαλύπτεται διαρκώς ως το αντίθετό του.

Ηρακλής άνευ μανίας Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γάλλος-Αμφιτρύων είναι μεν παρών, αλλά στάζει μελοδραματική κακομοιροσύνη ενώ ο αδίστακτος σφετεριστής Λύκος-Αινείας Τσαμάτης υποκύπτει σε έναν εύκολο, bad boy μανιερισμό. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Αυτό το πρότυπο ρώμης και γενναιότητας, ο ανίκητος υπερήρωας της αρχαιότητας, είναι ταυτόχρονα, όπως μαθαίνουμε, δούλος της βασίλισσας Ομφάλης και υποχείριο της Ήρας, της μητριάς του, που τον κατατρέχει και τον ξεφτιλίζει ανηλεώς. Αυτός ο ακούραστος εραστής που διακορεύει πενήντα παρθένες μέσα σε μια νύχτα, η απόλυτη ενσάρκωση της ανδροπρεπούς σεξουαλικότητας, εμφανίζεται, σε άλλες πηγές, ως ο όχι-και-τόσο-ανδροπρεπής μνηστήρας που ενδύεται έναν γυναικείο πέπλο, δώρο της Αθηνάς, ή ένα λουλουδάτο νυφικό στον γάμο με την κόρη ενός Θρακιώτη βασιλιά. Αυτός, ο φιλογύνης, που παντρεύεται συνεχώς και γεννοβολά ασταμάτητα, φανερώνεται ξάφνου μισογύνης, όταν απαγορεύει την είσοδο των γυναικών στον ναό του ή τη συμμετοχή τους στη λατρεία του. Αυτός που εξυμνείται για το πέος/ρόπαλό του, λοιδωρείται αλλού –στις κωμωδίες – για την κοιλία του, τη θηριώδη όρεξή του. Αυτός που έχει θεϊκή καταγωγή, καθότι γιος του Δία, αποδεικνύεται τελικά ο πιο θνητός, καθότι (θετός) γιος του Αμφιτρύωνα και απροσμέτρητα ευάλωτος στον ανθρώπινο πόνο.

Μέσα από αυτές τις αντιφάσεις συγκροτείται η ηρωική ταυτότητά του, επιμένει η Νικόλ Λορό, που βλέπει στον Ηρακλή την «ενσάρκωση της δοκιμαζόμενης δύναμης», το υπεραρσενικό που βιώνει το θηλυκό μέσω της οδύνης και της τρέλας – ας μην ξεχνάμε ότι η παιδοκτονία είναι ένα κατεξοχήν «γυναικείο έγκλημα», επισημαίνει η ελληνίστρια ανθρωπολόγος.

Ναι, ο Ηρακλής τρελαίνεται και όλα τα τέρατα που σάρωσε τώρα θα ζωντανέψουν εκ νέου. Γιατί όταν επιστρέφει, τίποτε δεν είναι όπως το γνώριζε. Ο κόσμος, φαίνεται, δεν έχει πια ανάγκη από ήρωες παλαιάς κοπής. Ο Δίας κουράστηκε να τον προστατεύει∙ κι η ζηλόφθονη Ήρα βρίσκει ελεύθερο το πεδίο για να εξοντώσει τον αγαπημένο λεοντόκαρδο των Ελλήνων, στέλνοντας τη Λύσσα να ρημάξει το μυαλό του. Ο ακαταπόνητος Ηρακλής, ο δυσθεώρητος πύργος της αρετής, θα σωριαστεί θεαματικά. Ο φαινομενικός λυτρωτής των οικείων του θα αποδειχθεί ο υπέρτατος καταστροφέας τους. Ισοπεδωμένος πια, θα αναλάβει την ανθρώπινη μοίρα του και, με τη συνδρομή του Θησέα, θα επιχειρήσει τον δυσκολότερο άθλο όλων: θα συνεχίσει να ζει...

Ηρακλής άνευ μανίας Facebook Twitter
Η Ίρις-Άγγελος-Ηρώ Μπέζου σκιαγραφεί τη μανία που χτύπησε τον ήρωα μέσα από έναν στερεοτυπικό, θορυβώδη θεατρινισμό, δέσμιο εξωτερικών σχημάτων. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα
Ηρακλής άνευ μανίας Facebook Twitter
Ο Χορός μένει μετέωρος, δίχως ταυτότητα, ανερμάτιστος, αδυνατώντας να συνάψει οποιονδήποτε συνεκτικό κνησιολογικό ή φωνητικό σχηματισμό συνόλου. Ο καθένας «χτυπιέται» μόνος του... Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Αν κάθε εποχή έβλεπε κάτι δικό της στον Ηρακλή –μέχρι και σε σύμβολο του Χριστού μετατράπηκε προς το τέλος της Αναγέννησης, αναφέρει ο Γιαν Κοτ–, εμείς τι επιλέγουμε να δούμε σε αυτόν σήμερα; Πώς καταρρέει η φουσκωμένη αρρενωπότητα γύρω μας; Τι ήχους βγάζει; Γιατί σκοτώνει τα παιδιά της; Γιατί μας καταδιώκει ακόμα αυτή η φαντασίωση του υπερμυώδους, υπερ-τεστοστερονούχου σωτήρα που θα καθαρίσει τους στάβλους μας και θα τεμαχίσει σε χίλια κομμάτια τις Λερναίες Ύδρες της ζωής μας; Πώς ανασταίνονται τα σύμβολα και πώς γκρεμίζονται;

Δυστυχώς, δεν συναντούμε καμία απάντηση στα ερωτήματα αυτά –ή σε όποια άλλα– στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Δημήτρης Καραντζάς.

Όσο κι αν πασχίζουμε, ουδέποτε εντοπίζουμε επί σκηνής κάποια ουσιαστική σκέψη πάνω στο κείμενο του Ευριπίδη. Γιατί, άραγε, επέλεξε ο σκηνοθέτης αυτό το κατεξοχήν «αλλόκοτο» έργο –ένας νεκρός που ανασταίνεται για να ξεκάνει τα παιδιά του, ένα υπόδειγμα ανδρείας που καταλήγει εγκληματίας– αν ήθελε να το περιβάλει με την πλέον «κανονική», την πλέον κυριολεκτική ματιά; Ανεξερεύνητο παραμένει το ζήτημα της τρέλας (τόσο γόνιμο ερέθισμα!), εφόσον τίποτε, ούτε σε υποκριτικό επίπεδο ούτε σε σκηνογραφικό ή σκηνοθετικό, δεν ξεφεύγει από τη μέγγενη του αναμενόμενου, του βατού, του συμβατικού. Όλα μοιάζουν διεκπεραιωτικά, απλή «εκτέλεση» των «οδηγιών», παρουσίαση του «γράμματος» και όχι του «πνεύματος» του κειμένου.

Ηρακλής άνευ μανίας Facebook Twitter
Η Στεφανία Γουλιώτη-Μεγάρα, σύζυγος του Ηρακλή, μπορεί να ομιλεί με τεχνική αρτιότητα, αλλά κατά τα άλλα διαγράφεται συναισθηματικά απούσα. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Η Στεφανία Γουλιώτη-Μεγάρα, σύζυγος του Ηρακλή, μπορεί να ομιλεί με τεχνική αρτιότητα, αλλά κατά τα άλλα διαγράφεται συναισθηματικά απούσα. Ο Γιώργος Γάλλος-Αμφιτρύων, γέρος πατέρας του, είναι μεν παρών, αλλά στάζει μελοδραματική κακομοιροσύνη. Ο αδίστακτος σφετεριστής Λύκος-Αινείας Τσαμάτης υποκύπτει σε έναν εύκολο, bad boy μανιερισμό. Η Ίρις-Άγγελος-Ηρώ Μπέζου σκιαγραφεί τη μανία που χτύπησε τον ήρωα μέσα από έναν στερεοτυπικό, θορυβώδη θεατρινισμό, δέσμιο εξωτερικών σχημάτων. Όσο για τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, αυτός επ’ ουδενί συνδέεται με το τραγικό μέγεθος του ρόλου του: μένει στα «χαμηλά», στα προσιτά, στα εύληπτα μονοπάτια, προσγειώνοντας τον Ηρακλή σε έναν τυποποιημένο ρεαλισμό που ξορκίζει κάθε ρανίδα πολυπλοκότητας και αντιφάσεων. Είναι ίσως αξιολύπητος, αλλά η τραγωδία, ως είδος, κινείται πέρα και πάνω από την επιφανειακή εκμαίευση οίκτου.

Ο Χορός μένει μετέωρος, δίχως ταυτότητα, ανερμάτιστος, αδυνατώντας να συνάψει οποιονδήποτε συνεκτικό κνησιολογικό ή φωνητικό σχηματισμό συνόλου. Ο καθένας «χτυπιέται» μόνος του...    

Δεν εξυφαίνεται κανένα νήμα που να συνδέει τις δράσεις και τα πρόσωπα. Ο Ηρακλής καταφθάνει σαν τράπερ με κουκούλα που είχε βγει για ύποπτες προμήθειες και τώρα μισοκρύβεται προ των θυρών και όχι ως αινιγματική μορφή νεκροζώντανου που επιστρέφει από τον Άλλο Κόσμο. Η άφιξη του πιστού Θησέα-Νίκου Μήλια ουδεμία ανακούφιση προσφέρει στον ηττημένο φίλο του, κι ας τον παίρνει, τυπικά, από το χέρι για να τον οδηγήσει σε μια νέα ζωή. Το βλέμμα του σκηνοθέτη δεν γονιμοποιεί τα νοήματα, δεν ερμηνεύει τα πάθη, δεν πλάθει εικόνες που να ερεθίσουν τη φαντασία ή το θυμικό μας. Δεν επιχειρείται κανενός είδους εστίαση σε κάποιο από τα φλέγοντα ζητήματα που θέτει εδώ ο Ευριπίδης, δεν αναλαμβάνεται κανένα ρίσκο, δεν καταβάλλεται καμία προσπάθεια ψυχαναλυτικής, κοινωνικής ή πολιτικής απεύθυνσης –για να αναφέρω ενδεικτικά μερικές πρόσφορες επιλογές–, η οποία θα μας βοηθούσε να προσεγγίσουμε το μυστήριο της ψυχικής θραύσης, της κατακλυσμιαίας πτώσης του ήρωα από τα ουράνια στα Τάρταρα.

Ηρακλής άνευ μανίας Facebook Twitter
Η άφιξη του πιστού Θησέα-Νίκου Μήλια ουδεμία ανακούφιση προσφέρει στον ηττημένο φίλο του, κι ας τον παίρνει, τυπικά, από το χέρι για να τον οδηγήσει σε μια νέα ζωή. Φωτ.: Γκέλυ Καλαμπάκα

Ο ποιητικός λόγος παραδίδεται σε ένα αφόρητο κενό κι εμείς σε μια έρημο στερημένη από την ευλογία της διαμεσολάβησης, αυτής της ειδικής σχέσης που γεννάται από την προσωπική, εναγώνια ενασχόληση των συντελεστών με τα διακυβεύματα ενός υψηλού κειμένου, με στόχο τη λυτρωτική μετάδοσή τους στον θεατή διαμέσου της θεατρικής πράξης. 

Μοναδική νότα διαφοροποίησης η μουσική του Φώτη Σιούτα: αφαιρετικά λυρική, μελαγχολική, υπαινικτική, προσφέρει μια γραμμή φυγής σε σύγχρονα τοπία προσωπικού αναστοχασμού, που θα μπορούσαν ίσως, αν ήταν όλα αλλιώς δρομολογημένα, να ξεκλειδώσει τις πύλες μιας πιο εσωτερικής και αναζωογονητικής ανάγνωσης. 

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πυγμαλίων Δαδακαρίδης

Θέατρο / Πυγμαλίων Δαδακαρίδης: «Δεν θέλω να στενοχωρήσω τους παλιούς, αλλά έχουμε καλύτερους ηθοποιούς σήμερα»

Ένα έργο που παίζεται σπάνια, μια μεγάλη καλοκαιρινή περιοδεία, ένας εξαιρετικός θίασος σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά: Ο Πυγμαλίων Δαδακαρίδης υποδύεται τον Ηρακλή Μαινόμενο, που πιστεύει ότι είναι η πιο ανθρώπινη τραγωδία του Ευριπίδη, για να φέρει μπροστά μας την ανθρώπινη διάσταση μιας μυθικής φιγούρας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Η ηθοποιός προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ