Η μαριονέτα του Θεού

Η μαριονέτα του Θεού Facebook Twitter
0
Το κείμενο της παράστασής σας βασίζεται σε κάποιο θεατρικό έργο;

Όχι, βασίζεται στο αποκατεστημένο ημερολόγιο του Νιζίνσκυ, το οποίο διαφέρει αισθητά από την παλιότερη εκδοχή που ξέραμε και που ήταν λογοκριμένη απ’ τη γυναίκα του Ρομόλα. Παράλληλα, έκανα χρήση του αυτοβιογραφικού της βιβλίου, όπου αναφέρεται στον ρόλο που έπαιξε στη ζωή του. Χρησιμοποίησα, επίσης, την αλληλογραφία της παρτενέρ του Καρσάβινα, τα ημερολόγια της αδελφής του Μπρονισλάβα, τις σημειώσεις της μητέρας του, αλλά και δημοσιεύματα της εποχής.

Τι είναι αυτό που σας ελκύει τόσο πολύ στον Νιζίνσκυ ;

Ο Νιζίνσκυ είναι η κλασική περίπτωση του καλλιτέχνη, ο οποίος είχε μια λαμπρή πορεία που διήρκησε πολύ μικρό διάστημα και δεν ταυτίστηκε με τον βίο του. Έζησε άλλα τριάντα χρόνια αφότου σταμάτησε τον χορό, πολλά εκ των οποίων μέσα σε άσυλο. Κι ενώ ήταν ένας καλλιτέχνης που θαυμάστηκε σαν θεός, απ’ τη στιγμή που σταμάτη- σε, δεν ενδιαφέρθηκε κανείς πια γι’ αυτόν.

Δεν υπήρξε ένας ζωντανός μύθος;

Φυσικά, αλλά μετά τον πόλεμο. Δεν ήταν ένας απλός καλλιτέχνης. Ήταν απόλυτα ταυτισμένος με τη μοντερνιτέ, υπήρξε συνεργάτης του Στραβίνσκι, του Ντεμπισί, του Μπακστ, του Φοκίν, του Κοκτώ, σχετίστηκε με το σύνολο της διανόησης των αρχών του 20ού αιώνα.

Και ουσιαστικά ήταν ο πρώτος που αποδόμησε το κλασικό μπαλέτο, εξελίσσοντας τη χορογραφική ιδιοφυΐα του Φοκίν…

Ναι, με τα Παιχνίδια, όπου δύο γυναίκες κι ένας άντρας παίζουν τένις, υπονοώντας την ερωτική συνεύρεση. Ήταν ο πρώτος που προσπάθησε ν’ αναβιώσει τα ανάγλυφα της Αρχαίας Ελλάδας και της Αιγύπτου, καταργώντας την 3η διάσταση του χορού, ενώ απάλλαξε τις χορογραφίες του από τις πέντε στάσεις του κλασικού μπαλέτου. Λέει στο ημερολόγιό του ότι δεν τον ενδιέφερε το μπαλέτο κι ότι ενώ μέχρι τότε τα θέματα του χορού ήταν παραμυθάκια και αρχαιοελληνικοί μύθοι, εκείνος αντλούσε τα δικά του από την καθημερινή ζωή. Επίσης, θεωρούσε ότι ο χορός μπορεί να γίνεται με πολύ αργές κινήσεις, με μεγάλες παύσεις. Δεν ήθελε σκηνικά κι απέρριψε τον Μπακστ, έναν διόλου τυχαίο σκηνογράφο. Όλα αυτά θυμίζουν τη σημερινή εποχή, κι όμως τα είπε έναν αιώνα πριν.

Τον θεωρούσαν σχεδόν αμόρφωτο, αλλά μάλλον είχε ένα τεράστιο καλλιτεχνικό ένστικτο.

Μέσα απ’ το ημερολόγιό του δείχνει να επικοινωνεί με τον Τολστόι και να κατανοεί τον Ντοστογιέφσκι. Μπορεί να μην ήταν καλλιεργημένος ακαδημαϊκά, αλλά ήταν ένας διορατικός άνθρωπος.

Οπότε, λέτε ότι το περίφημο άλμα του δεν ήταν μόνο χορευτικό, αλλά κι ένα άλμα του πνεύματος; Ήταν ένας ιδιοφυής καλλιτέχνης που ένιωθε παραγνωρισμένος;

Αυτό ακριβώς σχολιάζει η παράσταση. Ξεκινάει από ένα περιστατικό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό, όταν το 1939 τον επισκέφτηκε στο σπίτι του μια ομάδα μαθητών χορού κι επάνω στην κουβέντα τού ζήτησαν να τους δείξει το περίφημο άλμα του. Εκείνος, σε ηλικία σαράντα εννέα χρόνων, σηκώθηκε και το έκανε, και μάλιστα υπάρχει φωτογραφία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό LIFE. Αν δει κανείς τις άκρες των ποδιών του, θα καταλάβει ότι βρίσκονται στο ύψος της μπάρας, δηλαδή στο 1.20. Άρα, ήταν αλήθεια όσα έλεγαν για εκείνο το άλμα που τον έκανε γνωστό, από το Φάντασμα του ρόδου μέχρι τον Μαύρο Σκλάβο. Η παράσταση μιλάει για τη φυσική ικανότητα του Νιζίνσκυ, αλλά τον αναδεικνύει σε πνευματική προσωπικότητα. Και δεν εννοώ ιδεοληπτική, γιατί πολλοί τον θεωρούν θρησκόληπτο. Τον Θεό τον αντιλαμβανόταν ως «καλή πρόθεση». Δεν πίστευε ότι υπάρχουν ηθικές κι ανήθικες πράξεις, αλλά μόνο πράξεις που δείχνουν αγάπη, κι ότι αυτές είναι ο Θεός.

Εξακολουθεί να ισχύει η άποψη ότι ήταν ψυχασθενής ή έχει αποκατασταθεί;

Πέθανε νοητικά υγιής στα 59 του, από νεφρική ανεπάρκεια. Υπάρχει η γνωμάτευση του Άντλερ που λέει ότι έπασχε από σύνδρομο κατωτερότητας. Η αλήθεια είναι ότι στη Σχολή Μαρίνσκι συνέβαιναν διάφορα που οι συμμαθητές του τού τα φόρτωναν, είτε επειδή ήταν Πολωνός είτε γιατί τον θεωρούσαν άσχημο. Παραλίγο να χάσει την υποτροφία του κι έκτοτε αναγκάστηκε να μη μιλάει και να αναλαμβάνει την ευθύνη για ό,τι του έκαναν. Ακόμα και στον σοβαρό τραυματισμό του αδελφού του, εκείνος ανέλαβε την ευθύνη. Πολύ πιθανόν να είχε δίκιο ο Άντλερ ότι θυματοποιούσε τον εαυτό του.

Πού επικεντρώνετε την παράστασή σας;

Η παράσταση δεν είναι μια αναπαράσταση της ζωής του, αλλά μια σύνθεση εμπνευσμένη από αυτόν, μέσω της οποίας θέλω να μιλήσω για τη σημασία της πνευματικότητας σήμερα. Πώς η έλλειψή της μας οδήγησε στα καταστροφικά αποτελέσματα που βιώνουμε. Ένα λοξό ντοκιμαντέρ. Ο Νιζίνσκυ λέει ότι η κοινωνία εξαρτάται από το χρήμα κι ότι οι κριτικοί πληρώνονται. Ότι ο καλλιτέχνης αφοσιώνεται στην τέχνη του και κάποιοι βγάζουν λεφτά από αυτό. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και σήμερα, με τον αριθμό των αφοσιωμένων στην πνευματικότητα να έχει ελαχιστοποιηθεί. Άρα, ο Νιζίνσκυ είναι ακόμα ζωντανός.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ