Η μαριονέτα του Θεού

Η μαριονέτα του Θεού Facebook Twitter
0
Το κείμενο της παράστασής σας βασίζεται σε κάποιο θεατρικό έργο;

Όχι, βασίζεται στο αποκατεστημένο ημερολόγιο του Νιζίνσκυ, το οποίο διαφέρει αισθητά από την παλιότερη εκδοχή που ξέραμε και που ήταν λογοκριμένη απ’ τη γυναίκα του Ρομόλα. Παράλληλα, έκανα χρήση του αυτοβιογραφικού της βιβλίου, όπου αναφέρεται στον ρόλο που έπαιξε στη ζωή του. Χρησιμοποίησα, επίσης, την αλληλογραφία της παρτενέρ του Καρσάβινα, τα ημερολόγια της αδελφής του Μπρονισλάβα, τις σημειώσεις της μητέρας του, αλλά και δημοσιεύματα της εποχής.

Τι είναι αυτό που σας ελκύει τόσο πολύ στον Νιζίνσκυ ;

Ο Νιζίνσκυ είναι η κλασική περίπτωση του καλλιτέχνη, ο οποίος είχε μια λαμπρή πορεία που διήρκησε πολύ μικρό διάστημα και δεν ταυτίστηκε με τον βίο του. Έζησε άλλα τριάντα χρόνια αφότου σταμάτησε τον χορό, πολλά εκ των οποίων μέσα σε άσυλο. Κι ενώ ήταν ένας καλλιτέχνης που θαυμάστηκε σαν θεός, απ’ τη στιγμή που σταμάτη- σε, δεν ενδιαφέρθηκε κανείς πια γι’ αυτόν.

Δεν υπήρξε ένας ζωντανός μύθος;

Φυσικά, αλλά μετά τον πόλεμο. Δεν ήταν ένας απλός καλλιτέχνης. Ήταν απόλυτα ταυτισμένος με τη μοντερνιτέ, υπήρξε συνεργάτης του Στραβίνσκι, του Ντεμπισί, του Μπακστ, του Φοκίν, του Κοκτώ, σχετίστηκε με το σύνολο της διανόησης των αρχών του 20ού αιώνα.

Και ουσιαστικά ήταν ο πρώτος που αποδόμησε το κλασικό μπαλέτο, εξελίσσοντας τη χορογραφική ιδιοφυΐα του Φοκίν…

Ναι, με τα Παιχνίδια, όπου δύο γυναίκες κι ένας άντρας παίζουν τένις, υπονοώντας την ερωτική συνεύρεση. Ήταν ο πρώτος που προσπάθησε ν’ αναβιώσει τα ανάγλυφα της Αρχαίας Ελλάδας και της Αιγύπτου, καταργώντας την 3η διάσταση του χορού, ενώ απάλλαξε τις χορογραφίες του από τις πέντε στάσεις του κλασικού μπαλέτου. Λέει στο ημερολόγιό του ότι δεν τον ενδιέφερε το μπαλέτο κι ότι ενώ μέχρι τότε τα θέματα του χορού ήταν παραμυθάκια και αρχαιοελληνικοί μύθοι, εκείνος αντλούσε τα δικά του από την καθημερινή ζωή. Επίσης, θεωρούσε ότι ο χορός μπορεί να γίνεται με πολύ αργές κινήσεις, με μεγάλες παύσεις. Δεν ήθελε σκηνικά κι απέρριψε τον Μπακστ, έναν διόλου τυχαίο σκηνογράφο. Όλα αυτά θυμίζουν τη σημερινή εποχή, κι όμως τα είπε έναν αιώνα πριν.

Τον θεωρούσαν σχεδόν αμόρφωτο, αλλά μάλλον είχε ένα τεράστιο καλλιτεχνικό ένστικτο.

Μέσα απ’ το ημερολόγιό του δείχνει να επικοινωνεί με τον Τολστόι και να κατανοεί τον Ντοστογιέφσκι. Μπορεί να μην ήταν καλλιεργημένος ακαδημαϊκά, αλλά ήταν ένας διορατικός άνθρωπος.

Οπότε, λέτε ότι το περίφημο άλμα του δεν ήταν μόνο χορευτικό, αλλά κι ένα άλμα του πνεύματος; Ήταν ένας ιδιοφυής καλλιτέχνης που ένιωθε παραγνωρισμένος;

Αυτό ακριβώς σχολιάζει η παράσταση. Ξεκινάει από ένα περιστατικό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό, όταν το 1939 τον επισκέφτηκε στο σπίτι του μια ομάδα μαθητών χορού κι επάνω στην κουβέντα τού ζήτησαν να τους δείξει το περίφημο άλμα του. Εκείνος, σε ηλικία σαράντα εννέα χρόνων, σηκώθηκε και το έκανε, και μάλιστα υπάρχει φωτογραφία που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό LIFE. Αν δει κανείς τις άκρες των ποδιών του, θα καταλάβει ότι βρίσκονται στο ύψος της μπάρας, δηλαδή στο 1.20. Άρα, ήταν αλήθεια όσα έλεγαν για εκείνο το άλμα που τον έκανε γνωστό, από το Φάντασμα του ρόδου μέχρι τον Μαύρο Σκλάβο. Η παράσταση μιλάει για τη φυσική ικανότητα του Νιζίνσκυ, αλλά τον αναδεικνύει σε πνευματική προσωπικότητα. Και δεν εννοώ ιδεοληπτική, γιατί πολλοί τον θεωρούν θρησκόληπτο. Τον Θεό τον αντιλαμβανόταν ως «καλή πρόθεση». Δεν πίστευε ότι υπάρχουν ηθικές κι ανήθικες πράξεις, αλλά μόνο πράξεις που δείχνουν αγάπη, κι ότι αυτές είναι ο Θεός.

Εξακολουθεί να ισχύει η άποψη ότι ήταν ψυχασθενής ή έχει αποκατασταθεί;

Πέθανε νοητικά υγιής στα 59 του, από νεφρική ανεπάρκεια. Υπάρχει η γνωμάτευση του Άντλερ που λέει ότι έπασχε από σύνδρομο κατωτερότητας. Η αλήθεια είναι ότι στη Σχολή Μαρίνσκι συνέβαιναν διάφορα που οι συμμαθητές του τού τα φόρτωναν, είτε επειδή ήταν Πολωνός είτε γιατί τον θεωρούσαν άσχημο. Παραλίγο να χάσει την υποτροφία του κι έκτοτε αναγκάστηκε να μη μιλάει και να αναλαμβάνει την ευθύνη για ό,τι του έκαναν. Ακόμα και στον σοβαρό τραυματισμό του αδελφού του, εκείνος ανέλαβε την ευθύνη. Πολύ πιθανόν να είχε δίκιο ο Άντλερ ότι θυματοποιούσε τον εαυτό του.

Πού επικεντρώνετε την παράστασή σας;

Η παράσταση δεν είναι μια αναπαράσταση της ζωής του, αλλά μια σύνθεση εμπνευσμένη από αυτόν, μέσω της οποίας θέλω να μιλήσω για τη σημασία της πνευματικότητας σήμερα. Πώς η έλλειψή της μας οδήγησε στα καταστροφικά αποτελέσματα που βιώνουμε. Ένα λοξό ντοκιμαντέρ. Ο Νιζίνσκυ λέει ότι η κοινωνία εξαρτάται από το χρήμα κι ότι οι κριτικοί πληρώνονται. Ότι ο καλλιτέχνης αφοσιώνεται στην τέχνη του και κάποιοι βγάζουν λεφτά από αυτό. Αυτό ακριβώς συμβαίνει και σήμερα, με τον αριθμό των αφοσιωμένων στην πνευματικότητα να έχει ελαχιστοποιηθεί. Άρα, ο Νιζίνσκυ είναι ακόμα ζωντανός.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ