Η χήρα και ο γραμματιζούμενος

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
0

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

 

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing

 

Η κινεζική όπερα είναι ένας ολόκληρος κόσμος με μεγάλη ιστορία, εν πολλοίς ξένος στο δυτικό κοινό. Αναγκαστικά (εξαιτίας της γλώσσας και της ριζικά διαφορετικής κουλτούρας) αντιμετωπίζουμε αυτή την παλιά μορφή τέχνης με τα πολλά παρακλάδια (υφολογικά, τεχνοτροπικά, γλωσσικά, ανάλογα με τον τόπο προέλευσής της) ως υπόθεση εξωτική, που μόνο «παθητικά» μπορούμε να παρακολουθήσουμε. Η αλήθεια είναι ότι σήμερα, ακόμα και στην Κίνα, το κοινό χρειάζεται βοήθεια για να μπορέσει να παρακολουθήσει τα έργα π.χ. της όπερας Λιγιουάν, μίας από τις παλαιότερες μορφές κινεζικής όπερας που αναπτύχθηκε στην πόλη Κουαντσό της επαρχίας Φουτζίαν, απέναντι από την Ταϊβάν, την εποχή της δυναστείας Σονγκ (960-1279) και Γιουάν (1207-1368). Οι διάλογοι και οι στίχοι των τραγουδιών είναι γραμμένοι στη διάλεκτο της περιοχής, που έχει προ πολλού πάψει να χρησιμοποιείται – οι νέοι ηθοποιοί που εξειδικεύονται στην ερμηνεία της όπερας Λιγιουάν τη μαθαίνουν όπως εμείς μαθαίνουμε τα αρχαία ελληνικά.

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing


Μεσολάβησε, βέβαια, και η πολιτιστική επανάσταση του Μάο (1966-1976), με δεδηλωμένο στόχο να αντιμετωπιστούν ως εχθροί οι παλιές παραδόσεις, συνήθειες και ιδέες. Έργα από τη μακρά παράδοση της κινεζικής όπερας θεωρήθηκε ότι εξέφραζαν αντιδραστικές πολιτικές ιδέες και μια κοσμοθεωρία μη συμβατή προς τις αρχές του μαοϊσμού. Το περιεχόμενο και ο παραδοσιακός τρόπος ερμηνείας έπρεπε να «εκσυγχρονιστούν» και να γραφτούν νέα, επαναστατικά έργα. Ιστορίες με φαντάσματα; Μα, αυτό σημαίνει ότι «υπάρχει ενδιαφέρον γι' αυτό που έχει πεθάνει, παρά γι' αυτό που ζει». Η Τσιάνγκ Τσινγκ, η γυναίκα του Μάο, «παρουσίασε στους συντρόφους της Όπερας του Πεκίνου τα άπαντα του Μάο Τσε Τουνγκ (τόμοι 1-4), παροτρύνοντάς τους να μελετήσουν με προσοχή τα κείμενα του αρχηγού και να αφομοιώσουν τη σκέψη του» (Το θέατρο στην Ασία, εκδ. Δωδώνη), ώστε να προσαρμόσουν την τέχνη τους στα νέα πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά δεδομένα. Οι ήρωες των έργων έπρεπε να είναι πλέον στρατιώτες, αγρότες, εργάτες. Πολλές τοπικές όπερες έκλεισαν και στα χρόνια που ακολούθησαν διακόπηκε η συνεχής, επί αιώνες, διδασκαλία των παλιών τεχνικών και των ερμηνευτικών τρόπων της κινεζικής όπερας.

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing


Ευτυχώς όχι οριστικά, όπως θα διαπιστώσουν οι θεατές της παράστασης Η χήρα και ο γραμματιζούμενος που θα παρουσιάσει στο Φεστιβάλ Αθηνών ο Πειραματικός Θίασος Όπερας Λιγιουάν. Η δραστήρια διευθύντρια του σχήματος και εξαιρετική ηθοποιός Τζεν Τζινπίν (η οποία έχει σκηνοθετήσει την παράσταση και ερμηνεύει τη χήρα) ανήκει στην τελευταία γενιά των ηθοποιών που μυήθηκαν στην τεχνική ερμηνείας της Όπερας Λιγιουάν από τους παλιούς δασκάλους. Και παρότι το έργο είναι σύγχρονου συγγραφέα (του Ουάν Ρενζιέ, γεν. 1942), η δομή, τα παραδοσιακά στοιχεία (η μουσική Nanyin του Νότου που ερμηνεύει επί σκηνής με τα παραδοσιακά όργανα πολυμελής ορχήστρα και παρακολουθεί κάθε στιγμή της σκηνικής δράσης, η σύνθεση του θιάσου, οι τύποι των ρόλων κ.ο.κ.) και οι τεχνικές ερμηνείας (οι δεκαοκτώ στυλιζαρισμένες κινήσεις) ακολουθούνται πιστά. Πρόζα, τραγούδι, χορός, σκηνογραφία, κοστούμια, φώτα, όλα υπηρετούν έναν σκηνικό κώδικα υψηλής αισθητικής που εντυπωσιάζει με την εκλεπτυσμένη ομορφιά και τη χάρη του.

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing


Η ιστορία του έργου Η χήρα και ο γραμματιζούμενος είναι απλή, αλλά ισορροπεί τέλεια ζητήματα καρδιάς και ηθικής, συγκίνηση και κωμικά στοιχεία. Ο σύμβουλος Πενγκ, νιώθοντας ότι το τέλος του είναι κοντά κι επιθυμώντας η νεαρή γυναίκα του να μείνει πιστή στη μνήμη του, καλεί τον Ντογκ (ο γραμματιζούμενος) να την παρακολουθεί και να 'ρχεται κάθε μήνα στον τάφο του για να του δίνει αναφορά. Ο Ντογκ είναι υποχρεωμένος στον Πενγκ και δέχεται την ταπεινωτική αποστολή. Παρακολουθώντας στενά την όμορφη χήρα, ωστόσο, την ερωτεύεται, κι ας τον πειράζουν οι γύρω του, βλέποντας την περίεργη συμπεριφορά του.


Ένα βράδυ, ένα τραγούδι που ακούει να έρχεται από το σπίτι της τον βάζει σε πειρασμό. Σκαρφαλώνει και μπαίνει στο σπίτι της να δει αν κάποιος μυστικός εραστής απολαμβάνει τις χάρες της γυναίκας. Αυτή είναι μία από τις πλέον όμορφες σκηνές του έργου: ο άνδρας και η χήρα κρύβονται ο ένας από τον άλλο μέσα στο μεγάλο, σκοτεινό σπίτι, ώσπου σ' ένα απομονωμένο δωμάτιο πέφτουν ο ένας πάνω στον άλλο. Η γυναίκα τον ταπεινώνει, λέει πως είναι γι' αυτήν τόσο ενοχλητικός όπως οι μύγες στο κρέας. Αλλά έχει ερωτευτεί τον Ντογκ και αφού ο θυμός της ξεθυμάνει, οι δυο τους θα κοιμηθούν αγκαλιά.

Η χήρα και ο γραμματιζούμενος Facebook Twitter
Φωτό: Υuan Wei Et Hai Qing


Τι να πει, τώρα, ο Ντογκ στον τάφο του συμβούλου; Το φάντασμα του συζύγου ζητάει την τιμωρία της άπιστης αλλά ο γραμματιζούμενος, χρησιμοποιώντας τις γνώσεις του, αφορισμούς του Κομφούκιου και του Μένκιου, τον πείθει πως ό,τι ισχύει στον κόσμο των ζωντανών δεν μπορεί να ισχύει και στον κόσμο των νεκρών. Το φάντασμα υποχωρεί και οι δυο εραστές μπορούν πλέον να ενώσουν τις ζωές τους.


Η παράσταση φτάνει στην Αθήνα μετά από κύκλο παραστάσεων στο Μπομπινί (Maison de la Culture de la Seine-Saint-Denis), με συστάσεις που μιλούν για «μάθημα θεάτρου», για ένα «αριστούργημα».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ