Η ΕΛΣ υποδέχεται την Έξοδο και την άνοιξη με ένα διαδικτυακό φεστιβάλ

Η ΕΛΣ υποδέχεται την Έξοδο και την άνοιξη με ένα διαδικτυακό φεστιβάλ Facebook Twitter
«Opera Povera» – Γιάννης Χριστόπουλος. Φωτο: Α. Σιμόπουλος
0

Η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) ήταν η πρώτη που αποφάσισε ακύρωση πρεμιέρας της λόγω της πανδημίας, στις 8 Μαρτίου, με τη ματαίωση της Πάπισσας Ιωάννας του Γιώργου Βασιλαντωνάκη, σχεδόν μία εβδομάδα πριν αποφασιστεί το καθολικό κλείσιμο όλων των θεάτρων της Αθήνας και της υπόλοιπης χώρας. Αυτό συνοδεύτηκε από την παύση οποιασδήποτε δραστηριότητας στους χώρους του Πολιτιστικού Κέντρου Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, μέρος του οποίου αποτελεί και η Λυρική, οπότε, όσο κρατάει η απειλή της πανδημίας και βρίσκονται σε εφαρμογή τα περιοριστικά μέτρα για καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, απαιτείται η προσαρμογή του προγράμματός της στις νέες συνθήκες. Πόσο μάλλον της συμμετοχής της στο Φεστιβάλ Αθηνών, που παραδοσιακά ξεκινούσε πανηγυρικά στο Ηρώδειο με όπερα, κάτι που μέχρι αυτήν τη στιγμή είναι εντελώς απίθανο να συμβεί. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής, κ. Γιώργος Κουμεντάκης, και οι συνεργάτες του κατέληξαν σε μια λύση ιδιαίτερα συμβατή με τις συνθήκες της εποχής, να ακολουθήσουν την τακτική που όλοι χρησιμοποιήσαμε καθ' όλη τη διάρκεια του lockdown, δηλαδή τη χρήση του Ίντερνετ. Ως εκ τούτου, από τις 17 Μαΐου έως και τις 2 Ιουνίου θα διαρκέσει το 1ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ της ΕΛΣ με βασική θεματική την άνοιξη. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα περιλαμβάνει βιντεο–παραστάσεις με μουσική, τραγούδια και χορό και θα έχει τίτλο «Έξοδος: Άνοιξη».


Επικοινωνήσαμε με τον κ. Κουμεντάκη και μας εξήγησε το σκεπτικό του σχετικά με αυτή την πρωτοβουλία: «Πρόκειται για παράλληλους προγραμματισμούς εκτός του υπάρχοντος προγραμματισμού, τον οποίο προσπαθούμε να διατηρήσουμε, χωρίς όμως να ξέρουμε τι θα συμβεί τους επόμενους μήνες. Οπότε, για να κρατήσουμε ζωντανό τον οργανισμό, κάνουμε το διαδικτυακό φεστιβάλ, ενώ παράλληλα σχεδιάζουμε κι άλλες δράσεις μέχρι το τέλος του χρόνου, ακριβώς γιατί πάντοτε η επιθυμία όλων μας στη Λυρική είναι να εκφραζόμαστε, εφευρίσκοντας, εν προκειμένω, τρόπους μέσα σε αυτή την περίεργη περίοδο της πανδημίας και ενώ ο βασικός μας προγραμματισμός θα προσαρμόζεται στο υγειονομικό πρωτόκολλο της εποχής. Όλοι μας αντιλαμβανόμαστε ότι βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά και ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε πότε, αν και κάτω από ποιες συνθήκες θα πραγματοποιηθούν οι προγραμματισμένες μας παραστάσεις. Πόσα άτομα θα είναι στη σκηνή και πόσοι μουσικοί θα συμμετέχουν. Κάνουμε συνεχώς ασκήσεις επί χάρτου, έχουμε πολλά σενάρια, για να είμαστε έτοιμοι σε κάθε περίπτωση, αλλά αυτό που ετοιμάζουμε τώρα είναι αυτό που μπορούμε και στόχος μας είναι να το εξελίσσουμε, γιατί πληροί όλες αυτές τις προϋποθέσεις. Άλλωστε, είναι ένας τρόπος σημαντικής ανταπόκρισης στο υγειονομικό πρωτόκολλο που ακολουθούμε έτσι κι αλλιώς, καθώς παράλληλα προετοιμαζόμαστε κανονικά για να καλύψουμε τους καλοκαιρινούς μήνες». Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πιθανότητα να πραγματοποιηθούν οι παραστάσεις του Ριγολέτο και της Τόσκα;

Αυτός ο κόσμος είναι πρωτόγνωρος και για εμάς, έτσι ανακαλύπτουμε νέα στοιχεία, νέες μουσικές, νέο υλικό, νέες στάσεις, γι' αυτό το πρόγραμμα είναι πολυμορφικό, έχει αρκετά πράγματα.


«Εμείς πρέπει να είμαστε έτοιμοι για παν ενδεχόμενο. Αν υπάρξει οποιαδήποτε περίπτωση να κάνουμε οτιδήποτε, θα πρέπει σε πολύ μικρό διάστημα να προσαρμοστούμε ανάλογα. Ο τρόπος που δουλεύει ο οργανισμός είναι με πολύ μεγάλη ευελιξία και ικανότητα προσαρμογής στις νέες συνθήκες. Δηλαδή, αν μας πουν "μπορείτε να κάνετε αυτό", θα το κάνουμε ή θα προσαρμοστούμε σε αυτό που μπορούμε. Αυτό που θα μας "σκοτώσει" θα είναι να μην μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Κάθε φορά που θα έχουμε καινούργια στοιχεία για τις περιόδους του καλοκαιριού, του φθινοπώρου και του χρόνου, θα κάνουμε καινούργιο προγραμματισμό. Αλλά είναι βέβαιο ότι το διαδικτυακό φεστιβάλ θα κινηθεί μέχρι το τέλος του χρόνου, είτε επανέλθει ο κανονικός σχεδιασμός είτε όχι. Έτσι, αν τα πράγματα δεν είναι αυτά που θέλουμε ούτε την επόμενη χρονιά, θα συνεχίσουμε με αυτόν τον τρόπο».

Η ΕΛΣ υποδέχεται την Έξοδο και την άνοιξη με ένα διαδικτυακό φεστιβάλ Facebook Twitter
«Άνοιξη στα Απαλάχια» – Έλενα Τοπαλίδου. Φωτο: Α. Σιμόπουλος


Το 1ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ της Λυρικής, λοιπόν, αποτελείται από 11 νέες παραγωγές, συν μία παλιότερη, βιντεοσκοπημένη, παράσταση χορού, την Ιεροτελεστία της άνοιξης του Στραβίνσκι σε χορογραφία Δάφνι Κόκκινου, ακριβώς επειδή το θέμα της είναι η άνοιξη και ταίριαζε πάρα πολύ: η προσμονή της άνοιξης, η αναγέννηση της φύσης, ο ερχομός του καινούργιου. Οι υπόλοιπες 11 παραγωγές είναι εμπνευσμένες ειδικά για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των καλλιτεχνών της ΕΛΣ και όχι μόνο, καθώς συμμετέχουν και εξωτερικοί συνεργάτες. Καθένα από τα φεστιβάλ που θα ακολουθήσουν, και θα αποτελούνται πάντα από περίπου 10 παραγωγές, θα γίνει προσπάθεια να συμπληρωθούν από ακόμα περισσότερους εξωτερικούς συνεργάτες, όσο οι μόνιμοι θα βρίσκονται σε πρόβες για το κεντρικό πρόγραμμα.

Ο κ. Κουμεντάκης συμπληρώνει: «Θέλαμε μια home-made δράση με τις δικές μας ανάγκες, ακριβώς γιατί η Λυρική αυτήν τη στιγμή έχει ανάγκη να ξαναβρεί τον βηματισμό της εντός του οργανισμού. Ήδη υπάρχουν τεχνικοί που δουλεύουν σε διάφορα σημεία. Ξεκινάμε από τον οργανισμό και αν έχει νόημα να υπάρξει και στο μέλλον αυτός ο τρόπος, θα τον αναπτύσσουμε. Τώρα αντιλαμβανόμαστε ότι είναι κάτι που πραγματικά μπορεί να ανθήσει μέσα σε αυτή την πραγματικότητα, και, επειδή πρόκειται για θεματικές ενότητες, νομίζω ότι μπορούμε να μιλήσουμε με έναν άλλον τρόπο. Πράγματι, δεν μας εμποδίζει να συνεργαστούμε και με άλλους. Από την επόμενη φορά αυτή η ομπρέλα θα ανοίξει πάρα πολύ σε εξωτερικούς συνεργάτες και κάποια στιγμή τα πράγματα θα είναι μοιρασμένα. Έτσι όπως διαγράφεται το αμέσως επόμενο διάστημα, πρέπει να είσαι αλέρτ, να έχεις ευελιξία και έτοιμο υλικό. Μέχρι τώρα ήμασταν βολεμένοι σε ένα σύστημα καθιερωμένο. Αλλά τα πράγματα αλλάζουν, τίποτα δεν είναι σίγουρο, βλέπουμε και τις απαντήσεις των επιστημόνων. Κανείς δεν ξέρει τι θα συμβεί: όλοι προβλέπουν, άλλοι είναι πολύ αισιόδοξοι και άλλοι πολύ απαισιόδοξοι, αλλά εμείς δεν μπορούμε να αφήσουμε έναν οργανισμό στην τύχη του. Πρέπει να βρούμε κι άλλα μέσα έκφρασης και αυτά να είναι πάντα παρόντα. Ενδεχομένως να χρειαστούν κι άλλες ειδικότητες εντός του οργανισμού, ώστε να σχεδιάσουμε αυτά που αισθανόμαστε ότι είναι σημαντικά πράγματα για το μέλλον. Πρέπει να κάνουμε μια έρευνα ώστε να γίνουν αντίστοιχες κινήσεις. Να επισημάνω ότι όλος αυτός ο σχεδιασμός γίνεται από κοινού με την υπουργό Πολιτισμού. Μας ενώνει το ενδιαφέρον να μείνει ζωντανός ο οργανισμός και ας μην ξεχνάμε ότι η Λυρική είναι εποπτευόμενος φορέας. Έχουμε την απόλυτη προστασία και φροντίδα του υπουργείου, το οποίο μας βοηθάει να αντιλαμβανόμαστε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε όλοι, όπως και να συνεχίσουμε να είμαστε παρόντες, χωρίς να διακυβεύεται η υγεία των καλλιτεχνών, του προσωπικού και του κοινού μας».

Η ΕΛΣ υποδέχεται την Έξοδο και την άνοιξη με ένα διαδικτυακό φεστιβάλ Facebook Twitter
«Άνοιξη χωρίς περιορισμούς» – Behind Bars. Φωτο: Α. Σιμόπουλος

Εν τω μεταξύ, μερικές από τις διασημότερες όπερες διεθνώς έχουν ανακοινώσει την παύση της λειτουργίας τους για το 2020, αλλά αυτή είναι μια απόφαση που ο κ. Κουμεντάκης δεν θέλει να πάρει. Εξηγεί: «Εγώ δεν μπορώ να το κάνω αυτό, δεν είναι ίδιες οι συνθήκες, ούτε είχαμε, κατ' αναλογία πάντα, τον ίδιο αριθμό ασθενών και την ίδια ρύθμιση πρωτοκόλλων. Η Ελλάδα είναι σε πολύ καλύτερη φάση και ελπίζω ότι, όπως ανοίγουν όλα, με την ίδια δυναμική θα ανοίξει και ο πολιτισμός. Περιμένουμε τα συγκεκριμένα πρωτόκολλα».

Ο τρόπος που δουλεύει ο οργανισμός είναι με πολύ μεγάλη ευελιξία και ικανότητα προσαρμογής στις νέες συνθήκες. Δηλαδή, αν μας πουν «μπορείτε να κάνετε αυτό», θα το κάνουμε ή θα προσαρμοστούμε σε αυτό που μπορούμε. Αυτό που θα μας «σκοτώσει» θα είναι να μην μπορούμε να κάνουμε τίποτα.


Όσο όμως το Ίδρυμα Νιάρχος παρέμενε κλειστό, η άνοιξη θέριευε! Αυτή η έκρηξη της φύσης και της ζωής είναι το κυρίαρχο μοτίβο των παραστάσεων και κονσέρτων που θα παρακολουθήσουμε από τη διαδικτυακή πλατφόρμα της ΕΛΣ. Ο κ. Κουμεντάκης, που συνέλαβε και το καλλιτεχνικό concept του φεστιβάλ, υπερθεματίζει: «Αυτό που συμβαίνει μέσα μας, κάθε φορά που έρχεται η άνοιξη, εμένα τουλάχιστον με συγκλονίζει, ειδικά σε συνδυασμό με το Πάσχα, που δεν το ζήσαμε φέτος, τουλάχιστον όχι με τον τρόπο που ξέρουμε. Είναι μια συγκλονιστική στιγμή. Είναι η πιο καίρια εποχή του έτους, το καινούργιο που έρχεται, η νέα εποχή, η χημεία της άνοιξης σε αντιπαραβολή με αυτό που συμβαίνει αυτήν τη στιγμή, τις φρικτές ώρες της απομόνωσης. Για μένα, αυτή η απομόνωση είχε μια γαλήνη, η οποία όμως κραύγαζε, μια γαλήνη πολύ επικίνδυνη, με εσωτερικούς τριγμούς. Δεν ήταν κάτι απλό να ζεις μέσα στη μοναξιά του σπιτιού. Κι αυτό ακριβώς που πάμε να κάνουμε τώρα είναι να πούμε ότι αποκαθίσταται ξανά η επαφή μας με τη φύση, οι μεταξύ μας σχέσεις, ότι επανερχόμαστε. Ελπίζω να γίνει κι αυτό σιγά–σιγά, δημιουργώντας ένα σημείο αισιοδοξίας, αυτό ακριβώς που κάνει και η άνοιξη. Να θυμηθούμε ότι δεν είμαστε μόνοι μας, ότι, ακόμα και με αυτές τις μικρές δυνάμεις των λίγων ατόμων που μπορούν να έρθουν εδώ μέσα, μπορούμε να φτιάξουμε έναν ολόκληρο κόσμο, ελπίζοντας ότι αύριο θα είναι μια καλύτερη μέρα για όλη την ανθρωπότητα. Μπορεί να ακούγεται κάπως αφελής όλη αυτή η αισιοδοξία, δεδομένων των θανάτων που είχαμε, αλλά η ζωή συνεχίζεται – πρέπει να συνεχιστεί. Ιδιαίτερα μέσα από την πνευματικότητα, την οποία ελπίζω ότι παράγουμε μέσω της μουσικής, ένα καλό σημείο συντροφιάς και μια τάση προς τα μπρος. Μια χειρονομία ότι μαζί μπορούμε να κάνουμε τα επόμενα βήματα, που θα είναι καλύτερα».

Η ΕΛΣ υποδέχεται την Έξοδο και την άνοιξη με ένα διαδικτυακό φεστιβάλ Facebook Twitter
Θοδωρής Τζοβανάκης, Γιώργος Κουμεντάκης. Φωτο: Α. Σιμόπουλος


Το πρόγραμμα «Έξοδος: Άνοιξη» απαρτίζεται από επιλογές έργων που δεν ακούγονται συχνά, μάλιστα κάποια από αυτά έχουν τη σφραγίδα των ίδιων των μουσικών, με την έννοια ότι συμβάλλουν κι εκείνοι σε περιοχές όπου δεν είχαν ξαναδοκιμαστεί. Κάποια από τα έργα εκτελούνται πρώτη φορά στον ελληνικό χώρο και κάποια είναι βέβαιο ότι εκτελούνται πρώτη φορά στην ΕΛΣ. «Αυτός ο κόσμος είναι πρωτόγνωρος και για εμάς, έτσι ανακαλύπτουμε νέα στοιχεία, νέες μουσικές, νέο υλικό, νέες στάσεις, γι' αυτό το πρόγραμμα είναι πολυμορφικό, έχει αρκετά πράγματα. Το καθένα έχει την ιστορία του και το σενάριό του και ταυτόχρονα, καθώς το παρακολουθείς, μια πολύ ωραία διαφορετικότητα με ένα πολύ συγκεκριμένο concept πάντοτε. Το καθένα είναι για την άνοιξη, αλλά με διαφορετικό τρόπο» συμπληρώνει ο κ. Κουμεντάκης.


Ξεχωρίζοντας τα λιγότερο αναμενόμενα και πιο σπάνια highlights του προγράμματος, στεκόμαστε στις Μοναχικές μικρογραφίες της άνοιξης, όπου ο πιανίστας Θοδωρής Τζοβανάκης εκτελεί, ανάμεσα σε άλλα, τα 24 κομμάτια του «Παιδικού Άλμπουμ» του Τσαϊκόφσκι. Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν οι μεταγραφές έργων του Μπαχ για κρουστά στο Για μιαν άνοιξη χωρίς περιορισμούς του ντουέτου κρουστών Behind Bars, όπως και τα «Οκτώ δωδεκανησιακά τραγούδια» του Γιάννη Κωνσταντινίδη, μια εντελώς καινούργια διασκευή που έγινε ειδικά για τη Μαρίνα Σάττι και τις chorεs. Ο Γιάννης Μπελώνης ξαναείδε τα τραγούδια που επέλεξε ο Κωνσταντινίδης για να κάνει τη σουίτα του και τα μετέγραψε για φωνές, προσθέτοντας τα λόγια των τραγουδιών. Την προσοχή μας αξίζουν, επίσης, το Πέρασμα στην άνοιξη, μια μουσική παράσταση που έχουν στήσει τέσσερις μουσικοί της Ορχήστρας της Λυρικής Σκηνής σε έργα των Μπαχ, Βιβάλντι / Ρουσό, Βίλντγκανς, Ντότρεϊ, Λόουρι, η Άνοιξη στα Απαλάχια του Αμερικανού συνθέτη Άαρον Κόπλαντ, που γράφτηκε το 1944 μετά από παραγγελία της διάσημης χορογράφου Μάρθα Γκράχαμ, και εδώ ερμηνεύει η Έλενα Τοπαλίδου, αλλά και η Συνέλευση των ζώων του Γιώργου Κουρουπού σε λιμπρέτο του Περικλή Κοροβέση, το οποίο, σε μία από τις πλέον σπάνιες παρουσιάσεις του, θα συνοδεύεται από animation. Δύο παραστάσεις με γνωστά έργα, η Opera Povera και η Operetta Povera, θα παρουσιαστούν με ευρηματικό τρόπο, ενώ η Παιδική χορωδία της ΕΛΣ, στη δική της συμμετοχή με τίτλο «Πότε θα 'ρθει, πότε θα 'ρθει το καλοκαίρι», θα ερμηνεύσει αγαπημένα τραγούδια κάθε εποχής, με τους μουσικούς και τα μέλη της χορωδίας να συμμετέχουν ο καθένας από το σπίτι του. Πρόκειται για μια τεχνική που τον τελευταίο καιρό είδαμε να εφαρμόζουν πολλοί διεθνείς οργανισμοί και σχολές και, παρότι ίσως έχει εξαντληθεί ως ιδέα, εξακολουθεί να έχει μεγάλο ενδιαφέρον και δείχνει ότι ο κόσμος αντιδρά και βρίσκει λύσεις. Ο κ. Κουμεντάκης λέει σχετικά: «Ενώ για πάρα πολλούς το να ζουν μόνοι είναι στάση και τρόπος ζωής, όταν και γι' αυτούς διαταράχτηκε η ισορροπία, όταν το εμπόδιο, η απαγόρευση να είσαι με τον άλλον τους δημιούργησε μια νέα συνθήκη, αυτό έδωσε τη λύση για τη συνύπαρξη. Άλλωστε, ποιος μας εγγυάται ότι δεν θα ξανασυμβεί κάτι αντίστοιχο, ώστε να χρειαστεί να κλειστούμε πάλι στα σπίτια μας; Οφείλουμε να οξύνουμε τα μέσα μας και να εφεύρουμε τρόπους επιβίωσης».

Η ΕΛΣ υποδέχεται την Έξοδο και την άνοιξη με ένα διαδικτυακό φεστιβάλ Facebook Twitter
«Η συνέλευση των ζώων» – Τ. Χριστογιαννόπουλος, animation Ειρήνη Βιανέλλη. Φωτο: Α. Σιμόπουλος

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δείτε ένα απόσπασμα από την πρώτη συναυλία της Διαπολιτισμικής Ορχήστρας της Λυρικής στην Εναλλακτική Σκηνή

Lifo Picks / Δείτε ένα απόσπασμα από την πρώτη συναυλία της Διαπολιτισμικής Ορχήστρας της Λυρικής στην Εναλλακτική Σκηνή

Στην πρώτη της μεγάλη συναυλία στην Εναλλακτική Σκηνή, η Διαπολιτισμική Ορχήστρα παρουσίασε ένα μοναδικό πρόγραμμα γεμάτο τραγούδια και οργανικές συνθέσεις από την περιοχή της ευρύτερης Ανατολικής Μεσογείου.
Ποιο είναι το μέλλον του θεάτρου; 6 σημαντικοί σκηνοθέτες απαντούν από την καραντίνα τους

Θέατρο / Ποιο είναι το μέλλον του θεάτρου; 6 σημαντικοί σκηνοθέτες απαντούν από την καραντίνα τους

Πού οδεύει το θέατρο, ως επάγγελμα, ως θέαμα, ως μέσο κοινωνικοποίησης και ως περιεχόμενο; Επιχειρούμε να ανοίξουμε τη μεγάλη συζήτηση ζητώντας μια πρώτη προσέγγιση από τους Θόδωρο Τερζόπουλο, Ρούλα Πατεράκη, Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη, Λένα Κιτσοπούλου, Νίκο Καραθάνο και Άντζελα Μπρούσκου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ