Η απολαυστική, ανυπότακτα κωμική «Καρδιά του σκύλου»

Η ανυπότακτα κωμική «Καρδιά του σκύλου» Facebook Twitter
Ο Σερβετάλης δεν χαρίζει στον θεατή αυτονόητες απαντήσεις: ο ήρωας που πλάθει είναι κραυγαλέα «αντιπαθής» και ταυτόχρονα αφόρητα συμπαθής. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης
0

Τον αστακό του τον συνοδεύει με κρασί Σαν-Ζιλιέν. Αγαπά την όπερα και επισκέπτεται τακτικά το Μπαλσόι, φορώντας ένα μακρύ παλτό αλεπούς. Μυρίζει μανταρίνι, πούρο, άρωμα και κολόνια. Ζει σε πολυτελές διαμέρισμα επτά δωματίων, ένα εκ των οποίων φιλοξενεί το ιατρείο του. Φοράει κόκκινα λαστιχένια γάντια και τεμαχίζει νεκρούς εγκεφάλους τραγουδώντας άριες. Τα εργαλεία κροταλίζουν, οι ασθενείς στοιβάζονται σαν τσαμπιά έξω από την πόρτα του: τον αποκαλούν «μάγο» και «γητευτή», πληρώνουν αμύθητα ποσά για να εξασφαλίσουν κάποια από τις περίφημες θεραπείες αναζωογόνησης που τον έχουν κάνει διάσημο σε όλη τη Μόσχα. Τοποθετεί ωοθήκες μαϊμούς σε μεσήλικη ασθενή με ρυτιδιασμένο λαιμό και εξασφαλίζει νεανικές σεξουαλικές αποδόσεις σε πενηνταπεντάχρονο κύριο που δεν προλαβαίνει να μετράει τις ερωμένες του.

Παρά την εδραιωμένη φήμη του, ο καθηγητής Πρεομπραζένσκι δεν επαναπαύεται. Ονειρεύεται τολμηρά κατορθώματα που θα συνεισφέρουν τα μάλα στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους, είναι μάλιστα πεπεισμένος ότι, με λίγη τύχη, θα τα υλοποιήσει σύντομα, και, να, αυτό το γλυκύτατο κοπρόσκυλο σε κανέναν δεν θα λείψει, λίγη πάχυνση χρειάζεται μόνο και μετά στο χειρουργείο: αν η μεταμόσχευση πετύχει, τότε ένα νέο πλάσμα θα γεννηθεί, ένα θαύμα της ιατρικής, που θα σπάσει τα όρια, θα αναιρέσει τις διακρίσεις και θα εκτοξεύσει την ανθρωπότητα σε μια απαστράπτουσα τροχιά απρόσμενων κατακτήσεων και ευεργετικών ανατροπών. 

Το μυστήριο της ανθρώπινης επιθυμίας, το μυστήριο της «καρδιάς του σκύλου», θα παραμείνει, προς το παρόν τουλάχιστον, απαραβίαστο: ούτε η βιολογική παρέμβαση ούτε η κοινωνική εκπαίδευση θα μπορέσουν να ξεριζώσουν ολοκληρωτικά τον απρόβλεπτο και επαναστατικό χαρακτήρα της.  

Η επέμβαση ολοκληρώνεται επιτυχώς, ο ασθενής επιβιώνει, ο Σάρικ γίνεται Σάρικοφ, ο λιπόσαρκος σκύλος αποκτά υπόφυση και όρχεις νεαρού άνδρα, αρχίζει να περπατάει στα δύο πόδια, τα δάχτυλά του ισιώνουν, τα πέλματα μακραίνουν, η μουσούδα υποχωρεί. Δεν είναι όμως όλα τα νέα ευχάριστα. Ο Καθηγητής βιώνει τη μία απογόητευση μετά την άλλη: το δημιούργημά του καθόλου δεν συμμορφώνεται με τις προσδοκίες του. Ο Σάρικοφ δεν διαθέτει ίχνος φινέτσας, μάλλον το αντίθετο: είναι κοντός και κακόγουστος, ανεπίδεκτος μαθήσεως, πετάει τ’ αποφάγια στο πάτωμα, ουρεί όπου βρει, φτύνει εδώ κι εκεί, καπνίζει ασύστολα, προκαλεί καταστροφές στο διαμέρισμα, κλέβει χρήματα, μεθάει, χουφτώνει νεαρές κυρίες στα σκαλοπάτια, επιτίθεται με λάγνες ορέξεις στις υπηρέτριες, κάνει παρέα με Μπολσεβίκους, διαποτίζεται από ταξικό μίσος και χρησιμοποιεί ασύστολα τις χειρότερες βρισιές της ρωσικής γλώσσας.

Η ανυπότακτα κωμική «Καρδιά του σκύλου» Facebook Twitter
Ως ένα γοτθικό παραμύθι υψηλής αισθητικής που δονείται από κωμικές αναταράξεις συνέλαβαν η Έφη Μπίρμπα και οι συνεργάτες της τη νουβέλα του Μπουλγκάκοφ σε τούτη την άκρως απολαυστική παράσταση. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Τι πρέπει να γίνει; Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτό το εργαστηριακό «τέρας»; Υπάρχει ελπίδα αναμόρφωσής του ή χρειάζονται πιο ριζικές «λύσεις»; Ποιος συνδυασμός βιολογικού και πολιτισμικού προγραμματισμού μπορεί να προκαθορίσει τη συμπεριφορά του ατόμου;

Ο Μπουλγκάκοφ παρωδεί αριστοτεχνικά το μεγάλο κοινωνικό πείραμα που διεξάγεται στα τέλη του 1924 στη μετεπαναστατική Μόσχα, όταν τα υψηλά επιτελεία των Μπολσεβίκων συνεργάζονται με επιφανείς επιστήμονες της χώρας, προκειμένου να δημιουργήσουν τον homo Sovieticus, το νέο εξελιγμένο είδος ανθρώπου που θα ενταχθεί απρόσκοπτα και θριαμβευτικά στη ριζικά διαφορετική κοινωνία που οραματίζεται ο κομμουνισμός (η ιδέα εγκαταλείφθηκε λίγα χρόνια αργότερα). Το ρωσικό κίνημα ευγονικής βρίσκεται σε άνθηση και πολλοί επιφανείς βιολόγοι της εποχής πιστεύουν ακράδαντα στη δύναμη της επιστήμης τους να μετασχηματίσει τις αντιλήψεις μας και να χαράξει νέα μονοπάτια βιολογικής και κατ’ επέκταση κοινωνικής προόδου.

Η Καρδιά του σκύλου δεν είναι, όμως, μια απλή αντι-σοβιετική σάτιρα ούτε μια αφελής προειδοποίηση για τις πιθανές ολέθριες συνέπειες της επιστημονικής ύβρεως. Εκατό χρόνια μετά τον Φράνκενσταϊν της Σέλεϊ, το τέρας ξεφεύγει ξανά από τον δημιουργό του. Το τερατώδες σώμα, ως ζωντανό θέαμα, ενσαρκώνει τη διαφορά από τη βασική ανθρώπινη νόρμα: είναι αποκλίνον, μη κανονικό και θέτει τα ίδια ερωτήματα, έστω και υπό την αχλή της κωμωδίας: τι είναι η καρδιά; Είναι κάτι που μεταφυτεύεται; Και αν ναι, είναι επιθυμητό αυτό; Πόση διαφορετικότητα αντέχουμε; Πόσο «άλλο» μπορεί να είναι το παιδί μας; Πόσο πρέπει να μας μοιάζει; Πόσο να μας υπακούει; Ποιο πλάσμα είναι αποδεκτό ως έχει και ποιο χρειάζεται να υποστεί επεμβάσεις; Υπάρχει ανώτερη και κατώτερη μορφή ζωής; Ποιος το αποφασίζει και με ποια κριτήρια;

Η ανυπότακτα κωμική «Καρδιά του σκύλου» Facebook Twitter
Στα πλεονεκτήματα της παράστασης συγκαταλέγεται δίχως αμφιβολία η αβίαστη ερμηνεία του Αντώνη Μυριαγκού ως Καθηγητή. Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Ως ένα γοτθικό παραμύθι υψηλής αισθητικής που δονείται από κωμικές αναταράξεις συνέλαβαν η Έφη Μπίρμπα και οι συνεργάτες της τη νουβέλα του Μπουλγκάκοφ σε τούτη την άκρως απολαυστική παράσταση. Τέσσερις διαφορετικοί άξονες εμπλέκονται εδώ αρμονικά, στοιχειοθετώντας σταδιακά μια σχέση γόνιμης αντίστιξης: πρώτον, ο γοητευτικά «διχασμένος» σκηνικός χώρος – αριστερά το «ψυχρό», τακτοποιημένο ιατρείο, δεξιά η χαοτική, «θερμή» τραπεζαρία∙ δεύτερον, η αδιάκοπη αίσθηση ρευστότητας∙ τρίτον, η αντιπαράθεση του ελαφρώς γκροτέσκου θέματος και των σουρεαλιστικών στοιχείων του με την αψεγάδιαστη ομορφιά της κλασικής μουσικής που τυλίγει τα πάντα σε μια ανακουφιστική, εξυψωτική αχλή∙ τέταρτον, η κωμική ιδιοφυΐα του Άρη Σερβετάλη που διαλύει και ταυτόχρονα ενώνει όλα τα προηγούμενα.  

Ο ασθενής με τα τεράστια δάχτυλα και το πορτοκαλοκεχριμπαρί κάτουρο, η στροβιλιζόμενη και ετοιμόρροπη σοπράνο που αναζητά τις χαμένες οκτάβες της, το γυαλιστερό μπλε πάτωμα που αλλάζει χρώμα και γίνεται σμαραγδί, οι τρεις μακρόστενες φιγούρες με τις γωνιώδεις κινήσεις, εμπνευσμένες από τον ρωσικό κονστρουκτιβισμό, η μακριά ουρά ενός φορέματος από μπροκάρ ύφασμα, που σέρνεται φιδίσια μέσα σε ένα σύννεφο καπνού, το τραπεζομάντιλο της υπερμακρόστενης τραπεζαρίας που μετατρέπεται σε πετσέτα λαιμού, η έλλειψη λογικής συνάφειας μεταξύ λόγου και χειρονομιών στην αφήγηση των τριών υπηρετριών-αφηγητριών, ο αργός ρυθμός με τον οποίο ανεβαίνουν, σαν ένα σώμα, τα σκαλοπάτια της πλατείας, το «Valse Triste» του Sibelius, αναρίθμητες σαγηνευτικές λεπτομέρειες συνενώνονται επί σκηνής για να οικοδομήσουν αυτό το σχεδόν υπνωτιστικό τοπίο που αναδύεται χάρη στη διακριτικά σμιλεμένη και αδιάκοπα εξελισσόμενη χορογραφία σωμάτων, αποχρώσεων και αντικειμένων της παράστασης.

Ο Άρης Σερβετάλης καταβροχθίζει τροφές, γλείφει πιάτα, καταπίνει ποταμούς βότκας, ελίσσεται, σπάει και ανασυντίθεται, σκαρφαλώνει στα τραπέζια και χοροπηδά, επιδίδεται σε ξεκαρδιστικά ερωτικά ξεσπάσματα προς τον Καθηγητή, κυνηγάει γάτους στους διαδρόμους, θέτει εαυτόν, ψυχή τε και σώματι, στην υπηρεσία του σκυλανθρώπου Σάρικοφ, χαρτογραφώντας με αβίαστο χιούμορ την εκκολαπτόμενη συνείδηση ετούτου του εργαστηριακά κατασκευασμένου πλάσματος που καλείται να εκπροσωπήσει τις ψευδαισθήσεις της επιστημονικής κοινότητας και της όποιας άλλης μορφής εξουσίας.

Η ανυπότακτα κωμική «Καρδιά του σκύλου» Facebook Twitter
Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Γιατί αυτό κάνει το θέατρο: θέτει τα μεγάλα ερωτήματα μέσω των σωμάτων. Μας καλεί να αναλογιστούμε πώς νιώθουμε για το «τέρας». Θεωρούμε κι εμείς ότι το πείραμα απέτυχε και ότι αυτό το παράξενο, μη ταξινομήσιμο, ον πρέπει να εξουδετερωθεί; Ο Σερβετάλης δεν χαρίζει στον θεατή αυτονόητες απαντήσεις: ο ήρωας που πλάθει είναι κραυγαλέα «αντιπαθής» και ταυτόχρονα αφόρητα συμπαθής. Στη νουβέλα, όπως και στην παράσταση, η άρνηση του Σάρικοφ να «εκπολιτιστεί» –είτε από τους αστούς φροντιστές του είτε από τους Μπολσεβίκους συντρόφους του– συνιστά καθησυχαστική απόδειξη της ισχύος της ανθρώπινης βούλησης, που επιμένει να χαράζει τη δική της πορεία αψηφώντας τις καλύτερες προθέσεις των ιθυνόντων για την κατασκευή ενός θαυμαστού καινούργιου κόσμου. Το μυστήριο της ανθρώπινης επιθυμίας, το μυστήριο της «καρδιάς του σκύλου», θα παραμείνει, προς το παρόν τουλάχιστον, απαραβίαστο: ούτε η βιολογική παρέμβαση ούτε η κοινωνική εκπαίδευση θα μπορέσουν να ξεριζώσουν ολοκληρωτικά τον απρόβλεπτο και επαναστατικό χαρακτήρα της.  

Στα πλεονεκτήματα της παράστασης, τέλος, θα συγκαταλεγόταν δίχως αμφιβολία η αβίαστη ερμηνεία του Αντώνη Μυριαγκού ως Καθηγητή και της Ηλέκτρας Νικολούζου ως γκουβερνάντας βγαλμένης από τον κόσμο της χιτσκοκικής Ρεβέκκας. Το μοναδικό μειονέκτημα αφορά ένα μάλλον τεχνικό ζήτημα, αυτό του ήχου, εφόσον αισθανόμαστε διαρκώς ότι πρέπει να καταβάλλουμε μεγάλη προσπάθεια για να καταλαβαίνουμε τα λεγόμενα.

Η ανυπότακτα κωμική «Καρδιά του σκύλου» Facebook Twitter
Φωτ.: Γιώργος Καπλανίδης

Περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση μπορείτε να βρείτε εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Άρης Σερβετάλης: «Όχι, σε καμία περίπτωση δεν θέλω να ξεχάσω τον φετινό χειμώνα»

Θέατρο / Άρης Σερβετάλης: «Όχι, σε καμία περίπτωση δεν θέλω να ξεχάσω τον φετινό χειμώνα»

Μια ειλικρινής, αποκαλυπτική συζήτηση με τον ηθοποιό Άρη Σερβετάλη για το θέατρο, το σινεμά, την επικαιρότητα και την πίστη, με αφορμή την παράσταση «Το Όνειρο ενός Γελοίου» και την ταινία «Αγέλη Προβάτων» στις οποίες πρωταγωνιστεί.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
20 παραστάσεις

Winter Preview 2024 / 20 παραστάσεις για έναν συναρπαστικό θεατρικό χειμώνα

Βάγκνερ και «Σαλό» στη Λυρική, Στρίντμπεργκ στο Εθνικό, Λόρκα στο Τέχνης, η επιστροφή του αριστουργηματικού «ROHTKO» στη Στέγη και πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες προτάσεις που κάνουν πρεμιέρα προσεχώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ