ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Η αλληλογραφία της τρέλας

Η αλληλογραφία της τρέλας Facebook Twitter
0

Στην αλληλογραφία της γλύπτριας Καμίγ Κλοντέλ με τον έρωτα της ζωής της Αύγουστο Ροντέν και τον αδερφό της, διπλωμάτη Πολ Κλοντέλ, έχει βασιστεί η παράσταση Καμίγ Κλοντέλ: Το κύμα της τρέλας, που παρουσιάζεται έως τις 13/4 στο θέατρο Μεταξουργείο. Η παραγνωρισμένη καλλιτέχνις που αναστάτωσε και προκάλεσε τη συντηρητική, ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής της στις αρχές του 20ού αιώνα κατέληξε μάλλον άδικα στο άσυλο για 30 ολόκληρα χρόνια. Στην παράσταση πρωταγωνιστεί η πολύ καλή Λυδία Φωτοπούλου, που στέκει μόνη στη σκηνή, καλύπτοντας 30 ολόκληρα χρόνια της ζωής της ηρωίδας κατά τη διάρκεια ενός εξαντλητικού μονόλογου. Η σκηνοθεσία είναι του Στέλιου Κρασανάκη (που, εκτός από σκηνοθέτης, είναι και ψυχίατρος), η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας και εντάσσεται στην έκθεση «Αιτία θανάτου: Ευθανασία. Έργα από τη συλλογή Prinzhorn», που είδαμε στο Μουσείο Μπενάκη.

Στο έργο ερμηνεύετε την Καμίγ Κλοντέλ, καλύπτοντας μια περίοδο 30 ετών. Πώς είναι να ερμηνεύει κανείς μια ηρωίδα από την πολύ νεανική μέχρι την πολύ ώριμη ηλικία;

Ξέρετε, στόχος της συγκεκριμένης προσπάθειας δεν ήταν να ερμηνεύσω την ίδια την Καμίγ Κλοντέλ - πώς θα μπορούσα, άλλωστε, να αποφασίσω ότι είναι έτσι και όχι αλλιώς, χωρίς να προδώσω την πολυπλοκότητα ενός αληθινού προσώπου; Ο στόχος ήταν η συγκινησιακή ερμηνεία των ίδιων των επιστολών της και, μαζί με όλα τα άλλα στοιχεία της παράστασης, η γνωριμία του κοινού με ένα μέρος του ψυχισμού της, της ζωής και του έργου της. Έτσι, αυτή η μεγάλη περίοδος από το 1893, που χρονολογείται το πρώτο γράμμα που έχουμε, μέχρι το τελευταίο, το 1939, περνάει καθαρά μέσα από την ίδια την ενέργεια των επιστολών.

Το έργο είναι μονόλογος. Εχετε ξαναδοκιμαστεί σε κάτι παρόμοιο;

Ναι. Η πρώτη φορά ήταν με τον μονόλογο του Άκη Δήμου ... και Ιουλιέτα σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζηβανού το 1996, και η δεύτερη στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα του 2004 με το «Φύλλα της» του Αντρέα Φλουράκη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

Ποιες είναι οι δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος;

Η διαδικασία της προετοιμασίας ενός μονόλογου είναι ιδιαίτερα επώδυνη αλλά και ευτυχής, συγχρόνως. Η απουσία συμπαίκτη στη σκηνή, η δημιουργία της σωστής απεύθυνσης, η εσωτερική γύμνια που νιώθει κάποιες φορές ο ηθοποιός μόνος στη σκηνή, είναι κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζεις σε εναν μονολογο.

Πώς διαχειρίζεται κανείς ένα υλικό που δεν είναι έργο αλλά επιστολές, πόσο μάλλον σε έναν μονόλογο; Τι μπορείτε να δείτε μέσα από τις επιστολές της; Υπήρξε κάτι που να σας συγκίνησε;

Όταν ο Στέλιος Κρασανάκης μού πρότεινε να δουλέψουμε με αυτό το υλικό, γοητεύθηκα αλλά και τρομοκρατήθηκα! Δουλέψαμε, όμως, σε δύο στάδια κι αυτό με βοήθησε πολύ. Το πρώτο στάδιο ήταν η ανάγνωση αυτών των επιστολών σε μορφή θεατρικού αναλόγιου στο Μουσείο Μπενάκη, στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων για την έκθεση της συλλογής Prinzhorn. Έτσι, ξεκινήσαμε πρώτα με μια φωνητική, θα έλεγα, συνάντηση με την αλληλογραφία της Καμίγ, όπου ο στόχος ήταν οι καταστάσεις και τα γεγονότα που περιγράφονται να περάσουν μέσα από τον ρυθμό και τον ήχο και ελάχιστα από το σώμα. Στο δεύτερο στάδιο καταλάβαμε ότι η σωματικοποίηση είναι απαραίτητη, όχι μόνο γιατί προσδίδει θεατρικότητα στο όλο εγχείρημα αλλά και γιατί μέσω αυτής θα μπορούσα να αφηγηθώ καλύτερα τη συγκίνηση που προκαλεί η ζωή της και η τέχνη της. Έτσι, δουλέψαμε υπέροχα με την Αμάλια Μπένετ, προσπαθώντας να δώσουμε σώμα στις επιστολές της. Μέσα σ’ αυτές βλέπεις το πάθος της για ζωή, τον έρωτά της για την τέχνη της, τον έρωτα και το μίσος για τον Ροντέν, την κατάρρευσή της, την αγωνία της, το ελεύθερο πνεύμα της και το φυλακισμένο σε ένα άσυλο ψυχασθενών σώμα της. Δεν υπάρχει τίποτα εκεί μέσα που να μη σε συγκινεί! Το βίντεο του Χρήστου Δήμα, που φωτίζει την ίδια την Κλοντέλ, το έργο της, την εποχή της και ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, που δίνει φωνή στον Πολ Κλοντέλ, συμπληρώνουν τα χρονικά κενά της αλληλογραφίας. Όλοι οι συντελεστές της παράστασης δούλεψαν ώστε οι επιστολές της να γίνουν το υλικό μιας θεατρικής πράξης. Το σκηνικό της Ντόρας Λελούδα, με πρώτο υλικό το χαρτί, είναι, κατά κάποιον τρόπο, ο πολύτιμος συμπαίκτης μου, όπως και τα φώτα του Γιάννη Δρακουλαράκου, που μερικές φορές πραγματικά μετατρέπουν το χαρτί σε μάρμαρο.

Η Κλοντέλ θεωρείται από πολλούς ιδιαίτερα αδικημένη με την πάροδο των χρόνων. Θεωρείτε ότι κατά κάποιον τρόπο αποτίνετε φόρο τιμής σε αυτή την παραγνωρισμένη γυναίκα;

Το έργο της Καμίγ Κλοντέλ μπορεί να χρειάστηκε έναν αιώνα για να αναγνωρισθεί, αλλά στο τέλος δικαιώθηκε. Πολλοί σήμερα τη θεωρούν ανώτερη ακόμα και από τον Ροντέν. Και όπως και να ’χει, μέσα από τα υπέροχα γλυπτά της θα κοιτάζει πάντα τον κόσμο κατάματα! Η ζωή της όμως... Μια φράση σε ένα γράμμα της από το ψυχιατρείο όπου την έχουν κλείσει λέει «Θα ήθελα να γυρίσω σπίτι μου και να κλείσω τη πόρτα πίσω μου». Εύχεται, δηλαδή, κάτι που όλοι κάνουμε κάθε μέρα και μας φαίνεται πολύ φυσικό. Κι έτσι αρχίζεις νά σκέφτεσαι πόσοι ακόμα, μέχρι και σήμερα, γύρω σου έχουν την ίδια φυσική επιθυμία και δεν μπορούν να την πραγματοποιήσουν. Θα έλεγα ότι είναι περισσότερο σαν να σκύβεις λίγο, σαν να γονατίζεις δίπλα στη ζωή κάποιου και να κερδίζεις το δώρο της συναίσθησης. Πολλές φορές έχω σκεφτεί πως, αν δίπλα στην επίσημη ιστορία που μας μαθαίνουν στο σχολείο, υπήρχε και μια ιστορία που θα μας μάθαινε τις ζωές των συνανθρώπων μας, ο κόσμος μας σιγά-σιγά μπορεί να γινόταν καλυτερος

0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ