ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Χορεύοντας πλάι στ' αγάλματα

Χορεύοντας πλάι στ' αγάλματα Facebook Twitter
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (19/7/20), Βαγγέλης Μπίκος. Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα
0

Μπορεί ο χορός, που κατά κύριο λόγο σημαίνει κίνηση, να συνυπάρξει με την ακινησία των μνημείων των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων; Και ποια είναι η δυναμική που μπορεί να αναπτυχθεί από αυτήν τη σχέση; Αυτό φαίνεται να είναι το στοίχημα στο οποίο ποντάρουν οι χορευτές και οι χορογράφοι του Μπαλέτου της ΕΛΣ μέσα από μια σειρά χορευτικών soli που έχουν ξεκινήσει να παρουσιάζονται και θα συνεχίσουν να λαμβάνουν χώρα στους εσωτερικούς χώρους αρχαιολογικών μουσείων σε όλη τη χώρα.

Ο χορός λοιπόν δίνει το δικό του ξεχωριστό στίγμα στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή χορευτών του Μπαλέτου της ΕΛΣ αλλά και του καταξιωμένου Γιώργου Κοτσιφάκη. Ως μια συνομιλία κίνησης και ακινησίας, θα παρουσιαστούν χορογραφίες των Ιωάννας Πορτόλου, Γιάννη Νικολαΐδη, Χρήστου Παπαδόπουλου, Κωνσταντίνου Ρήγου και χορευτών του Μπαλέτου της ΕΛΣ.

Τα χορευτικά soli πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του προγράμματος του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Όλη η Ελλάδα, ένας πολιτισμός» ενώ οι παραστάσεις διεξάγονται μέσα στο ωράριο λειτουργίας των Μουσείων και προσφέρονται δωρεάν. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει, όμως προσοχή διότι η προκράτηση θέσης είναι υποχρεωτική. Προκρατήσεις εδώ.

Η μεγαλύτερη πρόκληση σχετικά με αυτό το εγχείρημα είναι να καταφέρεις να δημιουργήσεις έναν διάλογο με το περιβάλλον και τα εκθέματα, να δημιουργήσεις μια νέα ισορροπία, μια σύγκρουση, που θα γεννήσουν μια καινούρια συνθήκη, ενδιαφέρουσα για τον θεατή.

Πόσο διαφορετικό όμως είναι ο σύγχρονος χορός να παρουσιάζεται μέσα σε δημόσιο χώρο και δη μέσα σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους σε σχέση με τη σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής; Όπως λέει ο διευθυντής Μπαλέτου της ΕΛΣ, Κωνσταντίνος Ρήγος, «ο κάθε σκηνικός χώρος έχει τη δική του συνθήκη - ψυχολογία, ο θεατής τον αναγνωρίζει και είναι εξοικειωμένος με το πλαίσιο μέσα στο οποίο παρακολουθεί μια παράσταση, στους δημόσιους χώρους, όμως, τα πλαίσια θέασης αλλάζουν, δημιουργείται ένα ξάφνιασμα, μια νέα συνθήκη τόσο για τον θεατή όσο και για τον περφόρμερ. Αυτή η νέα συνθήκη δημιουργεί έναν ηλεκτρισμό. Χωρίς τις γνωστές σκηνικές συνθήκες το θέαμα είναι γυμνό από το πλαίσιό του και άρα ευάλωτο, αλλά ίσως και πιο ουσιαστικό. Η σχέση απόστασης διαλύεται και δημιουργείται ένας καινούριος κώδικας επικοινωνίας. Είναι σαν την στιγμή που ερωτευόμαστε: ξεκινάμε από την αρχή.

Χορεύοντας πλάι στ' αγάλματα Facebook Twitter
Ελευθερία Στάμου. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Χορεύοντας πλάι στ' αγάλματα Facebook Twitter
Έλτον Ντιμρότσι. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους - μουσεία η συνθήκη αυτή φορτίζεται από το περιεχόμενο των εκθεμάτων που έχουν τη δική τους αφήγηση και με την οποία οφείλεις να συνδιαλλαγείς. Πλέον ο περφόρμερ δεν είναι μόνος του απέναντι στον θεατή αλλά πάνω του πέφτει και το μάτι των "ακίνητων" θεατών που παρευρίσκονται στον χώρο πριν από αυτόν, έχουν την δική τους ιστορία και θα μείνουν στο σκοτάδι, και όταν οι άλλοι θα έχουν φύγει».

Η μεγαλύτερη πρόκληση σχετικά με αυτό το εγχείρημα, σύμφωνα πάντα από τον ίδιο, «είναι να καταφέρεις να δημιουργήσεις έναν διάλογο με το περιβάλλον και τα εκθέματα, να δημιουργήσεις μια νέα ισορροπία, μια σύγκρουση, που θα γεννήσουν μια καινούρια συνθήκη, ενδιαφέρουσα για τον θεατή».

Στο χορευτικό solo κατά το οποίο χορογράφησε τον Βαγγέλη Μπίκο στον χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου (κεντρική φωτο), o Κωνσταντίνος Ρήγος εμπνεύστηκε από την περίοδο του εγκλεισμού και τη σιωπή της πόλης. «Ένα σώμα αρχετυπικό, αντρικό, στέρεο, εγκλωβισμένο μέσα σε καδρόνια αναστήλωσης αναπνέει από την αρχή. Ζωντανεύει από τον αέρα που εκπνέει ένα πνευστό όργανο δημιουργώντας τη μελωδία της αναπνοής του, αλλά και της τελικής του αποδέσμευσης από τον περιορισμό. Μια εικαστική κινητική διαδρομή όπου το σώμα δημιουργεί αρχιτεκτονικές χειρονομίες σε συνομιλία με τα "στατικά" αγάλματα στον χώρο» σημειώνει σχετικά με αυτό.

Ο χορευτής Γιώργος Κοτσιφάκης θα παρουσιάσει ένα χορευτικό σόλο σε χορογραφία Χρήστου Παπαδόπουλου, με τη συνοδεία του καλλιτεχνικού διευθυντή της Εστουδιαντίνας Νέας Ιωνίας Βόλου και δεξιοτέχνη στο σαντούρι Ανδρέα Κατσιγιάννη αρχικά την 1η Αυγούστου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Σαλαμίνας, στο Αθανασάκειο Μουσείο Βόλου (31 Αυγούστου), στο Διαχρονικό Μουσείο Λάρισας (2 Σεπτεμβρίου), στο Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό Τρικάλων (6 Σεπτεμβρίου) και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καρδίτσας (7 Σεπτεμβρίου).

Χορεύοντας πλάι στ' αγάλματα Facebook Twitter
Σόλο του Γιώργου Κοτσιφάκη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά. Φωτ.: Βαλέρια Ισάεβα

Ο Χρήστος Παπαδόπουλος σημειώνει σχετικά: «Παρατηρώντας ένα έργο τέχνης που εκτίθεται σε ένα μουσείο και κυρίως ένα γλυπτό από την αρχαϊκή, κλασική ή ελληνιστική εποχή, το μυαλό μας νιώθω πως ελευθερώνεται σε ένα φαντασιακό τοπίο γεμάτο παλμό και κίνηση. Αυτό συμβαίνει με θαυμαστό τρόπο όταν η ιδέα του δημιουργού-γλύπτη υπερβαίνει την ύλη, αλλά και με τη σειρά της η ύλη που βρίσκεται μπροστά μας ξυπνά μέσα σε κάθε της μόριο την ιδέα. Αυτό επιτρέπει μια απόλυτα προσωπική, σχεδόν μοναχική σχέση του παρατηρητή με το γλυπτό, δημιουργώντας μια ψευδαίσθηση ζωής. Αυτή η στιγμιαία εντύπωση ζωής της πέτρας, όπου σχεδόν μπορείς να διακρίνεις την αναπνοή της, αποτέλεσε και την πρωταρχική κινησιολογική μας αφετηρία.

Μέσα από αυτό το συναρπαστικό παιχνίδι ιδέας και ύλης, η μελέτη της σχέσης σώματος και ήχου μοιάζει κοντινή. Ο ήχος μπορεί να οπτικοποιείται, να μετουσιώνεται σε ύλη και σώμα, αποκτώντας χωρική διάσταση. Από τη μεριά του το σώμα επιχειρεί να οικειοποιηθεί την αφαίρεση του ήχου, να παίξει με τον τρόπο αναπαραγωγής του μέσα από το μουσικό όργανο, παράγοντας ένα πολύσημο αφήγημα.

Παίζοντας με αυτές τις σκέψεις φτιάξαμε μαζί με τον χορευτή και συνεργάτη μου, Γιώργο Κοτσιφάκη, και με τον μουσικό μας, Αντρέα Κατσιγιάννη, ένα σύντομο ντουέτο για ένα σώμα και ένα όργανο».

«Ο χορός, όπως και οποιαδήποτε παρασταστική τέχνη, μπορεί να υπάρξει παντού. Πόσο μάλλον σε ένα μουσείο ή έναν αρχαιολογικό χώρο όπου ο επισκέπτης είναι εκεί για να δει κάτι» λέει ο Γιάννης Νικολαΐδης που χορογραφεί την Ελευθερία Στάμου.

Η ίδια πιστεύει ότι κάθε έκθεμα κρύβει μια ιστορία από πίσω, σε κάθε ακινησία ενός αγάλματος υπάρχει κίνηση, έστω και στατική. «Αυτό που βλέπω είναι μεν κάτι στατικό και άψυχο, αλλά κοιτώντας το κάθε μνημείο δημιουργώ στο μυαλό μου την ιστορία, κοιτάζω τις γεωμετρίες, την ορμή, τα χρώματα, τις εκφράσεις, τις υφές και σκέφτομαι πως όλα αυτά είναι στοιχεία που μπορούν να συνθέσουν μια ολόκληρη χορογραφία.

Το solo που φτιάξαμε με τον χορογράφο μου, Γιάννη Νικολαΐδη, είναι ιδιαίτερο και σαν ιδέα, αλλά και λόγω του κοστουμιού και της τεχνικής του δυσκολίας. Θέλαμε να δηλώσουμε πώς είναι κάποιος να ζει σε ένα ξένο σώμα και την προσπάθεια που μπορεί καταβάλλει ώστε να απαλλαγεί από αυτό» εξηγεί η χορεύτρια της ΕΛΣ.

Χορεύοντας πλάι στ' αγάλματα Facebook Twitter
Έλενα Κέκκου. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Χορεύοντας πλάι στ' αγάλματα Facebook Twitter
Φώτης Διαμαντόπουλος και Ρέα Τσαντούρη. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Στην προσέγγιση του Γιάννη Νικολαΐδη δεν υπάρχει απολύτως καμία σύνδεση της κίνησης των χορευτών με τα μνημεία ή τα εκθέματα. «Ωστόσο, ξεκινώ με τη βασική αίσθηση που έχω συχνά σε ένα μουσείο, ότι τα εκθέματα, δηλαδή, σε αυτό δεν προορίζονταν να είναι εκεί. Είναι αιχμάλωτα του χρόνου που έχει περάσει ή της ανθρώπινης απληστίας. Νιώθω το ίδιο, τις ελάχιστες φορές που έχω βρεθεί σε ζωολογικούς κήπους».

Αυτό που διερευνά με το συγκεκριμένο solo είναι «ο περιορισμός που μπορεί να επιβληθεί σε ένα ανθρώπινο σώμα, σε βαθμό που αυτός γίνεται εγκλωβισμός. Σε μια συνθήκη όπου το πνεύμα παγιδεύεται σε ένα σώμα, που αδυνατεί να το εξυπηρετήσει. Αυτή η συνθήκη είναι συνήθως μοιραία και τσακαλώνει ανεπανόρθωτα τον άνθρωπο που τη ζει. Τα σώματα των χορευτών μου εγκλωβίζονται σκόπιμα σε κοστούμια-πανοπλίες, τα οποία είναι κατασκευασμένα για να κρατούν τα περιεχόμενα τους ασφαλή, άκαμπτα και αυστηρά περιορισμένα. Είναι οι δικοί μου ιππότες της ασφάλτου» καταλήγει.

Για την χορεύτρια της ΕΛΣ, Μαργαρίτα Κώστογλου, που επίσης χορογραφείται από τον Γιάννη Νικολαΐδη, η τέχνη του χορού είναι και αυτή ένα μέρος του πολιτισμού μας. «Ο συνδυασμός της με τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία είναι πολύ συμβολικός, καθώς η δική μας τέχνη συναντά τις άλλες και μέσω της επαφής αυτής δημιουργείται ένα πάντρεμα μοναδικό και πρωτότυπο. Η συνομιλία του σώματός μας με τα εκθέματα των αρχαιολογικών χώρων είναι μια εμπειρία δύσκολη, αλλά πολύ ενδιαφέρουσα. Με την κίνηση μας, την έκφραση και τη ζωντάνια του τώρα ερχόμαστε σε επαφή με την ακινησία και την ιστορία του παρελθόντος, που έχει τόσα πολλά να μας πει και να μας διδάξει, παρόλο που μένει σιωπηλό και στατικό για αιώνες. Μέσω του σώματος και της ψυχής μας συνδεόμαστε με το άψυχο και όλη αυτή η εμπειρία προκαλεί δέος και είναι πηγή έμπνευσης και συγκίνησης για τον χορευτή.

Για μένα η αντίφαση μεταξύ της κίνησης των χορευτών και της ακινησίας των εκθεμάτων ουσιαστικά δεν υπάρχει. Πρόκειται για βαθιά σύνδεση. Αισθάνομαι ότι μέσα από τα κορμιά μας αναβιώνει και αποτυπώνεται η κίνηση που κάποτε είχαν τα εκθέματα, η κίνηση που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία τους. Είναι ένας φόρος τιμής που αποδίδουμε εμείς σήμερα μέσω της δικής μας έκφρασης και σωματικότητας, στην κίνηση και στην υπόσταση του παρελθόντος.

Αυτό που θα ήθελα να δηλώσω μέσα από το solo μου, σε χορογραφία του Γιάννη Νικολαΐδη, είναι η ιδέα του απεγκλωβισμού. Η φυγή δηλαδή από καθετί που μπορεί να μας κρατάει δέσμιους, είτε συνειδητά είτε ασυνείδητα, είτε σωματικά είτε ψυχικά. Η φυγή από όλα αυτά που μας εμποδίζουν να ελευθερωθούμε, να αναπνεύσουμε και να ζήσουμε πιο ουσιαστικά. Η διαδικασία αυτή παίρνει χρόνο και είναι επίπονη, στοιχείο το οποίο προσπαθώ να αποδώσω με τις κινήσεις μου στην αρχή του solo. Έπειτα όμως από τη δύσκολη προσπάθεια για αποδέσμευση και απώλεια του "βάρους" έρχεται σταδιακά η κάθαρση και η λύτρωση, η οποία γίνεται πραγματικό βίωμα για μένα στο τέλος του συγκεκριμένου solo».

Η Ιωάννα Πορτόλου, που χορογραφεί τον Φώτη Διαμαντόπουλο και τη Ρέα Τσαντούρη, σημειώνει σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζει την τέχνη του χορού με τους αρχαιολογικούς χώρους πως «το σώμα υπάρχει και αναπνέει στο παρόν. Το παρελθόν υπάρχει καταγεγραμμένο στα σώματα που το έζησαν και μετά συνεχίζει να ζει στην συλλογική μνήμη», ενώ μας καλεί να ξαναθυμηθούμε το Άρθρο 1 του συντάγματος που λέει ότι «Όλοι οι άνθρωποι γεννιούνται ελεύθεροι και ίσοι στην αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα» αλλά και την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (10 Δεκεμβρίου 1948) που λέει ότι «Με τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και τη δημιουργία των Ηνωμένων Εθνών η διεθνής κοινότητα ορκίστηκε να μην ξανασυμβούν ποτέ στο μέλλον οι αγριότητες και η κτηνωδία που προκάλεσε αυτός ο πόλεμος». Κι αναρωτιέται: «Πώς ακούγεται όμως σήμερα αυτό το κείμενο αν μπορούσαμε να το εκφωνήσουμε από ένα βάθρο; Πόσο επηρεάζει το ιστορικό πλαίσιο ή η έλλειψη του;».

Η Έλενα Κέκκου, που χορογραφεί τον εαυτό της, πιστεύει ότι όλες οι μορφές τέχνης συσχετίζονται διότι διέπονται από την ίδια ιδέα: την αποκωδικοποίηση του συναισθήματος. «Η κίνηση εμπεριέχει ακινησία και το αντίστροφο. Η έκφραση μέσα από τις δύο αυτές έννοιες είναι η σύνδεση μεταξύ τους. Κάθε ύπαρξη είναι μοναδική. Η ανθρώπινη ύπαρξη είναι μια ατέρμονη γραμμή που, κατά την πορεία της, τέμνεται με άλλες γραμμές δημιουργώντας αλληλεπίδραση. Ξεκινά μόνη και καταλήγει μόνη. Η ουσία, ωστόσο, βρίσκεται στο ενδιάμεσο. Η κίνηση εμπεριέχει έναν κώδικα που ξεκλειδώνει την ουσία της ύπαρξης και την οριοθετεί. Η επιλογή της θέσης είναι αυτή που καθορίζει την διαδρομή» καταλήγει.

Χορεύοντας πλάι στ' αγάλματα Facebook Twitter
Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο (21/7/20), Στέλιος Κατωπόδης. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Τέλος, σύμφωνα με τον χορευτή της ΕΛΣ Στέλιο Κατωπόδη, ο οποίος θα εκτελέσει χορογραφίες του Κωνσταντίνου Ρήγου αλλά και του Αγάπιου Αγαπιάδη, τα χορευτικά soli στα μουσεία «είναι ευκαιρία να συναντηθεί με καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες, αγιογράφους, σμιλευτές, γλύπτες, δημιουργούς που έχουν αφήσει κομμάτι τους επάνω στα δημιουργήματα τους, ψυχή-ενέργεια-έμπνευση, και να συνομιλήσω με την εποχή τους και το πνεύμα τους. Τα έργα και τα μνημεία είναι το σκηνικό και ο χορός η σκηνική δράση. Η διανόηση του σώματος συναντά το πνεύμα εποχών που χάραξαν ιστορία και έδωσαν συνέχεια στον πολιτισμό. Η τέχνη του χορού λειτουργεί καθόλα σαν σύνδεση στον χρόνο και ο χώρος αποκτά μια άλλη υπόσταση γιατί πλημμυρίζει από συναίσθημα και χειρονομία που ο συμβολισμός τους αποκωδικοποιεί τον λόγο που στέκεται αγέρωχα στο χρόνο. Μέσα από αυτό το solo, θέλω να δηλώσω ότι ο ελληνισμός και ο ανθρώπινος πολιτισμός έχουν συνέχεια, διαπνέουν και εμπνέονται στο τώρα, κάνοντας βουτιά στο παρελθόν, και ατενίζουν το φως που φέρνει το μέλλον».

Δείτε όλο το πρόγραμμα εδώ.

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην έρημη Πειραιώς 260

Θέατρο / Στην έρημη Πειραιώς 260

Η LiFO περιπλανήθηκε με 8 καλλιτέχνες στα κτίρια και στο προαύλιο του «σπιτιού» του Φεστιβάλ Αθηνών, που φέτος θα παραμείνει κλειστό, και συνομίλησε μαζί τους για τις αναμνήσεις τους, αναμένοντας τη διευρυμένη διοργάνωση του 2021.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑ / ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ