Επιστροφή στα βασικά!

Επιστροφή στα βασικά! Facebook Twitter
Είναι χαρακτηριστικό το εξής: η Φθινοπωρινή Σονάτα τελειώνει όπως αρχίζει, με μια επιστολή της κόρης προς τη μητέρα της...
1

Η Σαρλότ είναι διάσημη πιανίστρια. Όλη η ζωή της ήταν αφιερωμένη στην καριέρα της. Δεν υπολόγισε ποτέ αρκετά ούτε τον άνδρα της, ούτε τις δύο κόρες που απέκτησε μαζί του. Πάντα έλειπε ή ήταν απασχολημένη, προετοιμάζοντας το επόμενο ρεσιτάλ της. Δύο χρόνια που έμεινε στο σπίτι λόγω προβλημάτων υγείας, ήταν εφιάλτης για τη μεγάλη κόρη της, την Εύα. Ήθελε να γίνει καλή μαμά, όταν δεν είχε τον τρόπο ούτε τη διάθεση να στραφεί και να ασχοληθεί ουσιαστικά με τις κόρες της.


Η Εύα είναι παντρεμένη μ' έναν εφημέριο που δεν ερωτεύτηκε ποτέ, σε κάποια επαρχιακή πόλη. Το αγοράκι που είχε αποκτήσει μαζί του πνίγηκε σ' ένα πηγάδι (η επιρροή του ιψενικού θεάτρου είναι στο σημείο αυτό έντονη). Λίγο καιρό μετά παίρνει στο σπίτι της την αδελφή της, που έχει σοβαρό νευρολογικό πρόβλημα, για να τη φροντίζει. Η μητέρα τους πάντα εξαφανισμένη, απορροφημένη στις επαγγελματικές υποχρεώσεις της.

Η Φθινοπωρινή Σονάτα στηρίζεται στον λόγο, στον διάλογο των δύο γυναικών, αλλά επειδή αναφέρεται σε βαθιά ψυχολογικά τραύματα, απαιτεί την ολική (ψυχή τε και σώματι) εμπλοκή της κάθε ηθοποιού, και μάλιστα σε διαρκή αναφορά και αλληλεπίδραση με την άλλη.


Ώσπου, έπειτα από 7 χρόνια που έχουν να συναντηθούν, η Σαρλότ αποφασίζει να ανταποκριθεί στην πρόσκληση της κόρης και να την επισκεφτεί. Μέσα σε μία μέρα, μάνα και κόρη θα πουν όσα δεν μπόρεσαν να πουν ποτέ στην έως τότε ζωή τους. Μπορεί να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος; Είναι εφικτή η συγχώρεση και η αποδοχή του ανθρώπου που μας έδωσε τη ζωή, αλλά μας στέρησε ό,τι είναι απολύτως αναγκαίο για να ζήσει κανείς, την αγάπη, την ασφάλεια, την αίσθηση ότι κάποιος μας νοιάζεται;
Ο μεγάλος Σουηδός σκηνοθέτης Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (1918-2007) έγραψε και σκηνοθέτησε τη Φθινοπωρινή Σονάτα το 1978. Καθώς μεγάλο μέρος του έργου του (έργα και ταινίες) έχει αυτοβιογραφικές αναφορές, μπαίνει κανείς στον πειρασμό να δει στην προβληματική σχέση μητέρας-κόρης τη δική του επώδυνη σχέση με τον πατέρα του, έναν αυστηρό λουθηρανό ιερέα που τον κλείδωνε στην ντουλάπα όταν έβρεχε το κρεβάτι του – αργότερα, φοιτητής πια, θα έρθει σε ρήξη μαζί του, που θα διαρκέσει πολλά χρόνια.


Το ζήτημα «οικογένεια», συζυγικές σχέσεις και σχέσεις γονέων και παιδιών, θα τον απασχολήσει επίμονα σε πολλά έργα/σενάριά του. Είναι χαρακτηριστικό το εξής: η Φθινοπωρινή Σονάτα τελειώνει όπως αρχίζει, με μια επιστολή της κόρης προς τη μητέρα της. Της γράφει: «Αγαπητή μητέρα, συνειδητοποιώ τώρα πόσο άσχημα σου φέρθηκα. Ήρθα σ' εσένα με απαιτήσεις και όχι με αγάπη. Σε βασάνισα με ένα πικρό, παλιό μίσος που δεν υπάρχει πια. Έκανα λάθος και σου ζητώ να με συγχωρέσεις. Δεν ξέρω αν αυτό το γράμμα θα φτάσει στα χέρια σου. Δεν ξέρω καν αν θα το διαβάσεις. Ίσως να είναι ήδη πολύ αργά. Όμως ελπίζω η συνειδητοποίησή μου να μην ήταν μάταιη. Υπάρχει ένα είδος εξιλέωσης. Εννοώ τη μεγάλη ευκαιρία να φροντίσει ο ένας τον άλλο, να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλον, να δείξουμε αγάπη. Δεν θα σε αφήσω να χαθείς ξανά από τη ζωή μου. Θα επιμείνω».

Επιστροφή στα βασικά! Facebook Twitter


Λίγα χρόνια αργότερα, ωστόσο, στο Μετά την πρόβα (1984) ο Μπέργκμαν βάζει την ηρωίδα του να λέει τα εξής για τη σχέση με τη μητέρα της: «Πώς θα μπορούσα να υποκριθώ μια κατανόηση που δεν έχω; Χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να τη μισήσω πέρα για πέρα. Αντί γι' αυτό τριγύριζα μ' ένα φοβερό άγχος που σχεδόν με χάζεψε. Τώρα τη μισώ και νιώθω πολύ καλύτερα. Για κείνη το πράγμα πρέπει μάλλον να έχει τελειώσει». Ίσως ο ίδιος δεν είχε καταλήξει αν το μίσος ή η συγχώρεση μπορούν να φέρουν τη λύτρωση – αν μπορεί να υπάρξει αληθινή λύτρωση σε τραύματα που φέρει κάποιος από την παιδική του ηλικία.


Η «σκοτεινή πλευρά της μητρότητας», ο ναρκισσισμός, η κατάθλιψη, δεν είναι τα μόνα ζητήματα που θίγει ο Μπέργκμαν στη Φθινοπωρινή Σονάτα, αφού στους μονολόγους και στον διάλογο των δύο γυναικών επανέρχεται η αγωνία του συγγραφέα και σκηνοθέτη για τον Θεό και τον άνθρωπο, για το Καλό και το Κακό. Είναι απ' αυτά τα έργα που σε παίρνουν μαζί τους από την πρώτη πρόταση και δεν σ' αφήνουν παρά τη στιγμή του τέλους, αφού έχουν προκαλέσει ορυμαγδό συναισθημάτων και αυτήν τη δύσκολη ενδοσκόπηση και αναμέτρηση με τις θεμελιακές σχέσεις της ζωής μας: με τους γονείς μας, με τα παιδιά μας. Η συγκίνηση που προκαλεί είναι λυτρωτική – ιδίως αν αισθάνεσθε ως θεατές κουρασμένοι απ' όλο αυτό το πλήθος παραστάσεων που παρουσιάζονται στην Αθήνα, από τις οποίες το συναίσθημα είναι εξόριστο. Κι ας μην έχουμε πολλούς διανοούμενους σκηνοθέτες – ίσως ακριβώς γι' αυτό έχει επικρατήσει αυτή η «τραγική» παρεξήγηση, ότι το συναίσθημα και η συγκίνηση συνδέεται με ευκολίες, με παρωχημένο θέατρο, αν όχι και με «εμπορικά» κριτήρια.


Η Μαρία Μαγκανάρη, ευτυχώς, θέλησε να ελευθερωθεί από τον καταναγκασμό της φόρμας στον λόγο και την κίνηση, που μπορεί να προχώρησε τη σκηνική τέχνη, αλλά έχει οδηγήσει σε μία άνευ προηγουμένου «συναισθηματική» ξηρασία. Αναφέρομαι σε στρεβλώσεις που οδηγούν στην απαξίωση του θεάτρου του λόγου (ακόμη και σπουδαία έργα του κλασικού ρεπερτορίου μετατρέπονται σε κακόγουστες παρωδίες από φόβο μήπως η σκηνική ερμηνεία θεωρηθεί συντηρητική) και στην εμμονή με το σωματικό παίξιμο, που μετατρέπει το θέατρο σε «χοροθέατρο» (με ελάχιστο λόγο).

Επιστροφή στα βασικά! Facebook Twitter


Στη διασκευή της (η Μαγκανάρη αξιοποίησε κυρίως το σενάριο της ταινίας του Μπέργκμαν) αφαίρεσε τους δύο μικρότερους ρόλους, της άρρωστης αδελφής και του εφημέριου, κι εστίασε στο δίπολο μητέρας-κόρης. Στην πορεία της συνάντησής τους αποδεικνύεται, ωστόσο, ότι οι δύο γυναίκες δεν αποτελούν δύο πόλους, αφού και η μητέρα είναι μια πληγωμένη κόρη. Γι' αυτό, κι ενώ θέλουν να έρθουν κοντά, τελικά απωθούνται σαν δύο όμοια ηλεκτρικά φορτία. Οι ψυχολόγοι το λένε, συχνά επαναλαμβάνουμε τους γονείς μας, πληγώνουμε τα παιδιά μας, όπως εκείνοι πλήγωσαν εμάς.


Εννοείται ότι όλη η προσοχή μετακινείται στις ερμηνείες των δύο ηθοποιών. Η Φθινοπωρινή Σονάτα στηρίζεται στον λόγο, στον διάλογο των δύο γυναικών, αλλά επειδή αναφέρεται σε βαθιά ψυχολογικά τραύματα, απαιτεί την ολική (ψυχή τε και σώματι) εμπλοκή της κάθε ηθοποιού, και μάλιστα σε διαρκή αναφορά και αλληλεπίδραση με την άλλη. Η Μαρία Κεχαγιόγλου και η Ανθή Ευστρατιάδου κατορθώνουν να αποδώσουν έξοχα με το παίξιμό τους τους μικρούς γκρεμούς στους οποίους πέφτουν κάθε λίγο οι δύο γυναίκες, τις ανατάσεις τους στο όνομα της ανεκπλήρωτης αγάπης, την απελπισία τους όταν διαπιστώνουν ότι υπάρχουν ρήγματα που δεν γεφυρώνονται, όσο κι αν το επιθυμούν οι δύο πλευρές.


Η μουσική στη Φθινοπωρινή Σονάτα έχει βασικό ρόλο και μία από τις πιο ωραίες σκηνές στην παράσταση είναι αυτή που η Εύα παίζει πιάνο, άτεχνα και χωρίς να «σκέφτεται» τη μουσική, και η μητέρα τής εξηγεί πώς παίζεται. Οι δύο ηθοποιοί δεν παίζουν πιάνο, ερμηνεύουν το κομμάτι που ακούγεται, η μία με «να, να, να», η άλλη με «τα, τα, τα». Αν μου έλειψε κάτι από τη θαυμάσια παράσταση, είναι μια εμπνευσμένη σκηνογραφία. Στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων η παρουσία του Λευτέρη Βογιατζή είναι έντονη και οι εικόνες των σκηνογραφικών λύσεων που έβρισκε με τους συνεργάτες του για τα έργα που ανέβαζε δεν έχουν ξεθωριάσει.

«Φθινοπωρινή Σονάτα» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Σκην.: Μ. Μαγκανάρη

Ερμηνεύουν: Μ. Κεχαγιόγλου, Ανθή Ευστρατιάδου


Θέατρο Οδου Κυκλαδων «Λευτερης Βογιατζης»
Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη
210 8217877, Πέμ.- Κυρ. 21:00 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
ΕΞΕΡΕΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΥΟ ΗΘΟΠΟΙΟΥΣ ΣΕ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΑΛΛΑ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΟ ΘΕΑΤΡΟ. ΧΙΛΙΑ ΜΠΡΑΒΟ !!! ΤΟ ΑΞΙΖΕΙ !!!