Επανερμηνεία, όχι αναβίωση

Επανερμηνεία, όχι αναβίωση Facebook Twitter
0

Δεν υπάρχει λόγος να αισθάνεται κανείς άσχημα που δεν γνωρίζει την Αμερικανίδα πρωτοπόρο της μεταμοντερνιστικής περφόρμανς Ανν Χάλπριν. Ανήκει στις περιπτώσεις που η Ευρώπη άργησε να ανακαλύψει - κι ένας λόγος είναι, ίσως, ότι αν η Χάλπριν έδειξε γυμνά σώματα και υποστήριξε την κινησιολογία της καθημερινότητας ήδη από τη δεκαετία του '60, τότε πολλοί σημερινοί δημιουργοί που διεκδικούν τίτλους καινοτομίας με τον ίδιο τρόπο είναι απλώς tres passe!

Η Ανν Κολό λέει ότι στη Γαλλία πρωτογνώρισαν τη Χάλπριν μέσω μίας έκθεσης που έγινε το 2006 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Λυών με τίτλο «Αnna Halprin a l' origine de la performance». Τότε έγινε γνωστό στο ευρύτερο κοινό ότι έχει υπογράψει, εκκινώντας από τη δεκαετία του '50, εκατόν πενήντα παραστάσεις που επηρέασαν κάθετα πολλούς μεταγενέστερους χορογράφους, χορευτές και περφόρμερ, επιμένοντας σε πρωτοφανείς ακόμη εκείνη την εποχή τρόπους παραγωγής: συλλογικότητα στη δημιουργία, συνεργασία με καλλιτέχνες από διαφορετικούς χώρους, επιμονή στον πειραματισμό και στους αυτοσχεδιασμούς, προετοιμασία και παρουσίαση των παραστάσεων στη φύση (αλλά και σε γκαλερί, πάρκινγκ, εργοτάξια), άρση των ορίων μεταξύ τέχνης και ζωής, χορευτών και θεατών. Η δουλειά της εξέφρασε πρωτότυπα και αυθεντικά τις πολιτικές, αντιπολεμικές και αντιρατσιστικές ιδέες στις οποίες πολλά χρωστά η αμερικανική τέχνη του '60 και του '70 (οι πιο ενδιαφέρουσες δεκαετίες της αμερικανικής Ιστορίας του 20ού αι.).

Το επόμενο βήμα για την αποκατάσταση του ρόλου της Χάλπριν στην ιστορία της περφόρμανς ήταν να ζωντανέψει ξανά κάποια από τις σημαντικές παραστάσεις της. Η Ανν Κολό, που από το 1993 έως το 2001 με το Κουαρτέτο Albrecht Knust ειδικεύτηκε στην «αναβίωση» παλαιότερων χορογραφικών έργων (κυρίως πρωτοπόρων Aμερικανών χορευτών/χορογράφων, όπως η Ντόρις Χάμφρεϊ, ο Στιβ Πάξτον, η Υβόν Ράινερ), ήταν το κατάλληλο πρόσωπο. Δουλεύοντας με την 89χρονη σήμερα Χάλπριν, η Κολό μπόρεσε να παρουσιάσει το Σεπτέμβριο του 2008 το Parades and changes του 1965. «Δεν πρόκειται για αναβίωση, πιο σωστά περιγράφει τη δουλειά μου η έννοια της "αναδημιουργίας" ή της "επανερμηνείας". Γιατί ναι μεν η τωρινή παράσταση βασίζεται στο υλικό της παλιάς (σημειώσεις της Χάλπριν, πράγματα που μου είπε η ίδια και ο συνθέτης της μουσικής της παράστασης Μόρτον Σουμπότνικ, δημοσιευμένα κείμενα, κριτικές, φωτογραφίες και φιλμ), αλλά, εκ των πραγμάτων, δεν μπορεί να είναι ίδια με την πρωτότυπη. Δεν υπάρχουν οι ίδιοι άνθρωποι, οι συνθήκες είναι απολύτως διαφορετικές και η μνήμη μάς εξαπατά. Η ίδια η Χάλπριν, παρακολουθώντας τις πρόβες, κάποιες στιγμές αντιδρούσε, έλεγε "όχι, δεν ήταν έτσι" και τότε της έδειχνα το υλικό που αποδείκνυε ότι απλά είχε ξεχάσει. Είναι ανθρώπινο, νομίζουμε ότι ελέγχουμε τη μνήμη, τις σημαντικές στιγμές του παρελθόντος μας, αλλά δεν είναι αλήθεια. Στην πορεία χάνουμε πολλά» λέει η 47χρονη Κολό.

Παραδέχεται ότι το παρελθόν είναι ένας προνομιακός χώρος των ενδιαφερόντων της, αλλά χωρίς πνεύμα νοσταλγίας. «Το παρελθόν μ' ενδιαφέρει πάντα σε σχέση με το παρόν, ως ένα σύνολο εμπειρικών γνώσεων με τις οποίες μπορούμε να εξηγήσουμε το σήμερα. Μ' ενδιαφέρουν έργα παλαιότερα, που νιώθω ότι μιλούν απευθείας στο δικό μας χρόνο. Και κατά την προετοιμασία του Parades and changes εκεί εστιάσαμε: στα παλιά κίνητρα και πώς αυτά λειτουργούσαν τους σημερινούς ερμηνευτές, προσπαθώντας να προσεγγίσουμε τις "χειρονομίες" με τις οποίες η Χάλπριν και οι συνεργάτες μπόρεσαν να ανοίξουν νέα πεδία στην τότε σκηνή του χορού. Εννοείται προσπαθήσαμε να νιώσουμε κατά το δυνατό περισσότερο την ένταση της δεκαετίας του '60, αυτήν τη γενικευμένη στην Αμερική διάθεση για αλλαγή και ισότητα, για απελευθέρωση από ήθη, συμπεριφορές, ιδεολογίες που εξέφραζαν τη συντήρηση μιας άλλης εποχής. Στην Ευρώπη δεν γνωρίζουμε καλά τι συνέβαινε στις ΗΠΑ τότε - ήταν σαν ένα καζάνι που έβραζε, ένα περιβάλλον εξαιρετικά δημιουργικό για τους καλλιτέχνες».

Η Άννα Χάλπριν είπε για το Parades and changes ότι είναι μία «τελετή για την εμπιστοσύνη» και η Αν Κολό εξηγεί γιατί: «Η παράσταση έχει ανάγκη και βασίζεται στην εμπιστοσύνη. Γιατί καθώς οι χορευτές εμφανίζονται σχεδόν από την αρχή γυμνοί, είναι αναγκαίο να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον, να έχουν εμπιστοσύνη στο νόημα της σκηνικής δράσης και, το σημαντικότερο, να νιώθουν εμπιστοσύνη προς το κοινό για να μπορέσουν να λειτουργήσουν. Στόχος της παράστασης, σήμερα τουλάχιστον, δεν είναι να προκαλέσει αλλά να δείξει πόσο όμοιοι και πόσο εύθραυστοι είμαστε όλοι οι άνθρωποι. Το γυμνό σκοπό έχει να εγκαθιδρύσει την κοινότητα των χορευτών και των θεατών, να εξαφανίσει τον αόρατο τοίχο μεταξύ σκηνής και πλατείας. Οι περφόρμερ δεν είναι υπερ-ήρωες, ούτε πρότυπα κάλλους, αλλά συνηθισμένοι άνθρωποι». Και, όχι, δεν πρόκειται για εννοιοκρατική παράσταση, αλλά για μία πράξη που στηρίζεται απόλυτα στις φυσικές ποιότητες της σωματικής έκφρασης.

Λέει ότι το γυμνό σήμερα σαφώς δεν σοκάρει όπως άλλοτε, αλλά η αποδοχή του εξακολουθεί να εξαρτάται από το πόσο συντηρητική είναι μία χώρα. Στη δεκαετία του '60, στη Νέα Υόρκη, η παράσταση προκάλεσε μέγα σκάνδαλο, ενώ στη Σουηδία την παρουσίασε η τηλεόραση. Όσο για τους λόγους που ο αμερικανικός χορός δεν είναι πια τόσο τολμηρός και επιδραστικός όσο 40 και 50 χρόνια πριν, η Κολό πιστεύει πως οφείλεται στο ότι στις ΗΠΑ δεν υπάρχει η πίστη στην τέχνη ως κοινωνικό αγαθό, που πρέπει να χορηγείται από το κράτος, δεν υπάρχουν θέατρα ή χορογραφικά κέντρα επιχορηγούμενα από το κράτος ή τις πόλεις, όπως στη Γαλλία. Χορεύτρια η ίδια, με πολλά χρόνια εμπειρίας σε ομάδες, είναι μία από τους έξι περφόρμερ που θα ζωντανέψουν το Parades and changes στη σκηνή της Πειραιώς 260. Με μέσο όρο ηλικίας γύρω στα 40, το σύνολο προβαίνει μέσα από την παράσταση και σ' ένα ακόμη σχόλιο, κατά της τυραννίας της νεότητας: «Σαφώς κι έχει ενδιαφέρον να βλέπουμε άλλου τύπου σώματα στη σκηνή, που δεν έχουν απαραιτήτως σχέση με την τελειότητα. Ευτυχώς, στο χορό εδώ και δεκαετίες άνθρωποι μέσης ηλικίας ή με παραπανίσια κιλά μπορούν να εκφραστούν, προσφέροντας αλήθεια στη σκηνή».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Κοτσιφάκης

Χορός / Γιώργος Κοτσιφάκης: «Θέλω και στη ζωή να κάνω όσα συμβαίνουν στη σκηνή»

Του είπαν «δεν θα γίνει χορευτής με τίποτα» – σήμερα θεωρείται από τους καλύτερους χορευτές της Ευρώπης. Ξεκίνησε την καριέρα του συμμετέχοντας στο «2» του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και σήμερα κάνει διεθνή περιοδεία με το «My fierce ignorant step».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ