Ένα «Ταξίδι στη Σελήνη» που περνά από τα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού

Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

Ο Βασιλιάς Βρόντος θέλει να παραχωρήσει την εξουσία στον γιο του, πρίγκιπα Καπρίς. Εκείνος πάλι, που μόλις έχει επιστρέψει από ένα μεγάλο ταξίδι κατά το οποίο γνώρισε τον κόσμο όλο, το μόνο που ονειρεύεται είναι να πάει στη Σελήνη. Ο επιστήμονας Μικροσκόπιος θα αναλάβει την υλοποίηση της επιθυμίας του, γι’ αυτό φτιάχνει ένα τεράστιο κανόνι. Αλλά ο Βρόντος και ο Μικροσκόπιος δεν θέλουν να αφήσουν μόνο του τον Καπρίς και επιβαίνουν μαζί του σε ένα διαστρικό κέλυφος που εκτινάσσεται στον ουρανό.

Οι κάτοικοι της Σελήνης τούς υποδέχονται έκπληκτοι, καθώς νόμιζαν ότι η Γη είναι ακατοίκητη, αλλά ο βασιλιάς τους, ο Κόσμος, θέλει να τους συλλάβει, μέχρι που αποτρέπουν τη σύλληψη η βασίλισσα Μαρμίτα και η πριγκίπισσα Φαντασία. Οι Γήινοι, με τη σειρά τους, ανακαλύπτουν ότι στη Σελήνη δεν υπάρχει αγάπη, τα παιδιά έρχονται κατόπιν παραγγελίας και οι γυναίκες χρησιμεύουν είτε ως οικονόμοι είτε ως έργα τέχνης!

Ο Καπρίς ερωτεύεται κεραυνοβόλα τη Φαντασία και ο Μικροσκόπιος τη Μαρμίτα. Αρχικά εκείνες δεν ανταποκρίνονται, αλλά τα μήλα που έχουν φέρει μαζί τους προκαλούν τη Φαντασία, η οποία ερωτεύεται τον Καπρίς. Καθώς κανείς δεν ξέρει τι είναι έρωτας, νομίζουν ότι η Φαντασία είναι άρρωστη. Οι γιατροί σηκώνουν τα χέρια ψηλά και ο πατέρας της αποφασίζει να την πουλήσει στο παζάρι. Συγχρόνως η Μαρμίτα, υπό την επιρροή των μήλων, υποκύπτει στον έρωτα του Μικροσκόπιου.

Όμως ξεσπάει χιονοθύελλα, η κρύα θάλασσα καλύπτει την επιφάνεια της Σελήνης και όλοι καταφεύγουν σε ένα ηφαίστειο για να γλιτώσουν από το θανατηφόρο κρύο. Τότε μια ηφαιστειακή έκρηξη τους στέλνει όλους στην επιφάνεια και διαλύει τον παγετό. Καθώς βλέπουν τη Γη να ανατέλλει, όλοι θαυμάζουν το όμορφο φως που αναδύεται από αυτήν.

Η όπερα απευθύνεται σε όλους. Άλλωστε δεν είναι ακριβώς το αυθεντικό έργο των πέντε ωρών, κάτι ανάλογο των σημερινών μπλοκμπάστερ του Χόλιγουντ, γιατί στη δική μας διασκευή κάναμε κάτι άλλο. Έχει χιούμορ, έχει μια φρεσκάδα, σάτιρα, κι αυτό που το διαφοροποιεί είναι το πώς βλέπουμε τη Γη.

Το 1875 ο Ζακ Όφενμπαχ (1819-1880), επηρεασμένος από τα δύο βιβλία του Ιούλιου Βερν «Από τη Γη στη Σελήνη» και «Ταξίδι στο κέντρο της Γης», που δέκα χρόνια πριν είχαν κάνει τρομερή αίσθηση, εμπνεύστηκε και έγραψε μια όπερα-φαντασμαγορία με τίτλο «Ταξίδι στη Σελήνη». Αν σήμερα θυμίζει ευχάριστο παραμυθάκι, στην εποχή της αποτέλεσε μια τεράστια πρωτοτυπία και συνεπακόλουθα επιτυχία στον παρισινό καλλιτεχνικό χώρο. 

Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ο Γερμανός συνθέτης, που εργάστηκε όλη του τη ζωή στη Γαλλία και υπήρξε ένας από τους δημιουργούς της οπερέτας και της κωμικής όπερας, έγραψε ένα έργο που συνδύαζε το φανταστικό στοιχείο με τις επιστημονικές κατακτήσεις της εποχής, βασισμένος στο ποιητικό κείμενο των Αλμπέρ Βανλό, Εζέν Λετεριέ και Αρνόλ Μορτιέ.

Στο πρώτο του ανέβασμα ήταν ένα φαντασμαγορικό υπερθέαμα το οποίο την αμέσως επόμενη σεζόν μιμήθηκαν επτά διαφορετικά θεάματα βαριετέ. Λέγεται ότι περιλάμβανε δύο μπαλέτα, είκοσι εικόνες, 673 κοστούμια, ένα κανόνι που εκτόξευε τους ήρωες στη Σελήνη, μία ηφαιστειακή έκρηξη και την κεντρική αίθουσα του παρισινού αστεροσκοπείου. Το 1876 παρουσιάστηκε στο Λονδίνο και στη Βιέννη. Αφού συμπλήρωσε 185 παραστάσεις, ανέβηκε εκ νέου στο Παρίσι, σε διαφορετική σκηνή. 

Ο ιδιαίτερα επιτυχημένος και αναγνωρισμένος διεθνώς Γάλλος σκηνοθέτης Λοράν Πελί, στον οποίο ανατέθηκε από την Οπερά Κομίκ να σκηνοθετήσει το άγνωστο αριστούργημα του Όφενμπαχ, δεδομένου ότι θεωρείται αυθεντία στο ανέβασμα έργων του συνθέτη, το διασκεύασε ευρηματικά σε συνεργασία με τη δραματουργό Αγκάτ Μελινάν.

Στο σχετικά απλοϊκό έργο οι πολύπλοκες σκηνικές απαιτήσεις του αυθεντικού λιμπρέτου αντικαταστάθηκαν με φαντασία, απ’ όπου ξεπετάγεται ένας ονειρικός κόσμος. Σε μια τεράστια παιδική χαρά συναντιούνται οι κάτοικοι της Γης και της Σελήνης, όπου παιδιά ντυμένα με κοστούμια των «μεγάλων» ερμηνεύουν βασιλείς, λαϊκούς ανθρώπους, αστρονόμους, πρίγκιπες και υπουργούς και παράλληλα άλλα παιδιά ανεβαίνουν στη σκηνή και διαδηλώνουν για το κλίμα και τη Γη που πνίγεται στις ανοιχτές χωματερές.

Οι σκηνοθεσίες του Πελί ξεχωρίζουν λόγω της έντονης θεατρικότητας, των σουρεαλιστικών επινοήσεων και του σκοτεινού χιούμορ, ενώ υπογράφει πάντα ο ίδιος τα κοστούμια, κάποιες φορές και τα σκηνικά, όπως στην παραγωγή με τη Maîtrise Populaire (Λαϊκή Χορωδία Νέων) της Οπερά Κομίκ, η οποία θα παρουσιαστεί στην Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) για δύο παραστάσεις, εγκαινιάζοντας τη στρατηγική συνεργασία της με την ιστορική όπερα του Παρισιού, ένα από τα ιστορικά λυρικά θέατρα της Ευρώπης με έτος ιδρύσεως το 1714. Συμμετέχουν η Ορχήστρα αλλά και η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, ενώ οι σολίστ της Maîtrise Populaire ερμηνεύουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους. 

Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Ο σκηνοθέτης Λοράν Πελί. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Συναντήσαμε τον Λοράν Πελί στο περιθώριο των προβών του στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Λυρικής και μας είπε: «Όταν μου προτάθηκε από την Οπερά Κομίκ να ανεβάσω μια όπερα του Όφενμπαχ που να παιχτεί από τα παιδιά της Maîtrise Populaire, την εφηβική παιδική χορωδία, σκέφτηκα ότι μόνο το "Ταξίδι στη Σελήνη" θα μπορούσα ανεβάσω, καθώς είναι το μοναδικό που δεν έχει σεξ και ερωτισμό – αλλιώς είναι δύσκολο να διαχειριστείς ανάλογα θέματα. Είναι ένα έργο φανταστικό, που θυμίζει παραμύθι, με χαρακτήρα σατιρικό, παιγνιώδες και διαθέτει χιούμορ. Συζητώντας με τη σκηνογράφο μου, την Μπαρμπαρά ντε Λεμπούρ, καταλήξαμε ότι θα χρησιμοποιούσαμε πολλή φαντασία. Καθώς πρόκειται για την ιστορία ενός νέου πρίγκιπα που έχει ταξιδέψει πολύ, δεν τον ενδιαφέρει πια η γη και θέλει να κατακτήσει τη Σελήνη, καταλήξαμε να παρουσιάσουμε τη γη σαν έναν τόπο κατεστραμμένο, ένα βουνό από σκουπίδια που αναγκάζει τον νεαρό να φύγει και να πάει σε έναν άλλο τόπο, όμορφο και ποιητικό, όπως μοιάζει να είναι η Σελήνη». 

Στην ερώτηση σε ποιους ακριβώς απευθύνεται η παράσταση και αν επηρεάστηκε από την ομότιτλη ταινία του Ζορζ Μελιές, απάντησε: «Η όπερα απευθύνεται σε όλους. Άλλωστε, δεν είναι ακριβώς το αυθεντικό έργο των πέντε ωρών, κάτι ανάλογο των σημερινών μπλοκμπάστερ του Χόλιγουντ, γιατί στη δική μας διασκευή κάναμε κάτι άλλο. Έχει χιούμορ, έχει μια φρεσκάδα, σάτιρα και αυτό που το διαφοροποιεί είναι το πώς βλέπουμε τη γη. Όταν οι ήρωες της όπερας την ατενίζουν από τη Σελήνη το κάνουν με ένα βλέμμα αισιοδοξίας για το μέλλον της, πόσο μάλλον αφού παίζεται από παιδιά. Μπορείς να πεις ότι διαθέτει την αθωότητα και τη φρεσκάδα που διέθετε η ταινία του Μελιές». 

Η Maîtrise Populaire, υπό τη διεύθυνση της Σαρά Κονέ, ξεκίνησε το 2016 με στόχο να εκπαιδεύσει παιδιά από δέκα έως είκοσι πέντε ετών στο τραγούδι, τον χορό και τη λυρική τέχνη. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και ταυτόχρονα για ένα εκπαιδευτικό και κοινωνικό πρότζεκτ. Οι συμμετέχοντες στη χορωδία έρχονται αντιμέτωποι με τις απαιτήσεις του οπερατικού ρεπερτορίου μέσα από τη συμμετοχή τους στις μεγάλες παραγωγές της Οπερά Κομίκ. 

Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Σάρα Κονέ. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Παρούσα στις πρόβες και η εμπνεύστρια και δημιουργός της Maîtrise Populaire. Ενθουσιασμένη που πλησιάζει η αθηναϊκή πρεμιέρα του «Ταξιδιού στη Σελήνη», μας εξήγησε το σκεπτικό του εγχειρήματος της: «Επί της ουσίας πρόκειται για μια πολιτική κίνηση γιατί η πλειονότητα των παιδιών προέρχεται κυρίως από τα προάστια και από υποβαθμισμένες περιοχές. Είναι παιδιά που δεν έχουν πολλές ευκαιρίες να μάθουν μουσική. Έτσι, για τον πρώτο κύκλο ακροάσεων τα μέλη της Οπερά Κομίκ ταξιδεύουν σε σχολεία των προαστίων, εξηγούν στα παιδιά τι είναι αυτό το πρότζεκτ και επιλέγουν αυτά που θα περάσουν στον επόμενο κύκλο ακροάσεων. Το 50% πρέπει να είναι από υποβαθμισμένες περιοχές, το υπόλοιπο 50% είναι παιδιά της μεσαίας τάξης.

Ωστόσο είναι η μοναδική σχολή για όπερα όπου, εκτός από τραγούδι, διδάσκεται κίνηση, χορός, ταπ ντανς, υποκριτική και μουσική, καλύπτοντας ηλικίες από 12 μέχρι 25 χρονών. Η συνεργασία μας με την Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ είναι μια απίστευτη ιστορία, γιατί όταν ήρθαμε πρώτη φορά τον Οκτώβριο βρήκαμε μια παραδοσιακή, καλή χορωδία με καθαρές φωνές που όμως δεν είχαν σχέση με κίνηση. Τα παιδιά είχαν συμμετάσχει σε παραστάσεις όπερας αρκετές φορές, αλλά δεν είχαν παίξει ποτέ. Η προοπτική της συμμετοχής τους στη δική μας παράσταση τους έδωσε χαρά και μεγάλο ενθουσιασμό. Όταν επιστρέψαμε τον Φεβρουάριο η πρόοδος ήταν ενθαρρυντική κι έτσι μπορέσαμε να επιλέξουμε, μετά από οντισιόν, 22 άτομα. 

Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Όλοι οι σολίστ προέρχονται από τη σχολή, κι αυτό είναι υπέροχο γιατί έχουν εξελιχθεί πια σε πραγματικούς τραγουδιστές όπερας. Λ.χ. η πριγκίπισσα της Σελήνης έχει περάσει στην Ακαδημία Όπερας, μια όπερα αποτελούμενη από παιδιά, αλλά όχι αποκλειστικά, είναι για όλους. Η ιδέα ότι τα παιδιά μπορούν να κάνουν ό,τι και οι μεγάλοι, ίσως και ακόμα περισσότερα, είναι πολύ δημιουργική. Όταν ξεκινάς τόσο νέος, όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Πάντως, είναι ευκολότερο για τα παιδιά να δημιουργήσουν ρόλους επί σκηνής γιατί οι ενήλικες, για να παίξουν, πρέπει να επιστρέψουν στην παιδική τους ηλικία. Τα παιδιά είναι παιδιά, κι αυτό τα διευκολύνει. 

Στη σχολή μπαίνεις μετά από οντισιόν. Συνήθως δίνουν περί τα 500 άτομα και γίνεται επιλογή. Καλύπτει όλες τις τάξεις γυμνασίου και λυκείου μέχρι και το μπακαλορεά, οπότε όλα τα παιδιά  παρακολουθούν μαθήματα της τάξης στην οποία βρίσκονται τη χρονιά που επιλέχθηκαν. Κανονικό σχολείο με κανονικές τάξεις το πρωί και μετά το μεσημέρι τα ειδικά μαθήματα. Βρίσκεται στο κέντρο του Παρισιού, στο Μαρέ, και πολλά από τα παιδιά ταξιδεύουν έως και μία ώρα καθημερινά. Είναι μια σχολή-φαινόμενο και πολύς κόσμος έρχεται μόνο για να δει τραγουδιστές μικρής ηλικίας να παίζουν.

Φυσικά, υπάρχουν και οι συνδρομητές της Οπερά Κομίκ που έρχονται σε όλες τις παραστάσεις και ο Λοράν Πελί είναι ειδικός σε αυτού του είδους το ρεπερτόριο του Όφενμπαχ, οπότε πολλοί ήρθαν να δουν την παράσταση χάρη σε κείνον. Το σημαντικότερο ήταν ότι ένας τόσο διάσημος και σπουδαίος σκηνοθέτης, που δουλεύει στη Μετροπόλιταν και αλλού, σκηνοθέτησε παιδιά. Προσωπικά, έχω ξεχωρίσει μία χορεύτρια και μία τραγουδίστρια που πιστεύω ότι θα κάνουν μεγάλη καριέρα. Και στην ελληνική χορωδία εντόπισα ένα άτομο με ξεχωριστή φωνή. Γενικότερα, όσον αφορά τα 22 παιδιά από την Αθήνα, θεωρώ ότι έχουν όλα τα φόντα να κάνουν καριέρα, αλλά χρειάζεται πολιτική στήριξη και χρήματα γι' αυτό». 

Ο μόλις 22 χρονών Αρτίρ Ρουσέλ, που ερμηνεύει το πριγκιπόπουλο το οποίο θέλει να ταξιδέψει στη Σελήνη, συμμετέχει στη Maîtrise Populaire από τα 17 του και είναι η πρώτη του όπερα. Μας μίλησε για την εμπειρία του: «Ξεκίνησα να παρακολουθώ τα μαθήματα τραγουδιού του πρότζεκτ της Σαρά Κονέ μετά το σχολείο κάθε μέρα, όταν ήμουν 11, και μπήκα στη Maîtrise στα 17, όταν ξεκίνησε να λειτουργεί στο πλαίσιο της Οπερά Κομίκ. Έχω συμμετάσχει σε κονσέρτα και ως φιγκιράν σε παραστάσεις, αν και ήθελαν μικρότερους σε ηλικία κι εγώ είμαι ήδη αρκετά μεγάλος, με αποτέλεσμα να μην κάνω για τη χορωδία. Στο "Ταξίδι στη Σελήνη" είναι ο πρώτος μου ρόλος σε όπερα. Το πρόγραμμα της Maîtrise είναι τόσο καινούργιο κι εγώ είμαι από τους παλιότερους, αλλά μου πρόσφερε πολλές ευκαιρίες. Τώρα παρακολουθώ μαθήματα στο Κονσερβατουάρ για να συνεχίσω ως τραγουδιστής όπερας.  

Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Ο μόλις 22 χρονών Αρτίρ Ρουσέλ, που ερμηνεύει το πριγκιπόπουλο που θέλει να ταξιδέψει στη Σελήνη, συμμετέχει στη Maîtrise Populaire από τα 17 του και αυτή είναι η πρώτη του όπερα. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Ο 15χρονος Νταρέν, μαθητής από το Μπανιέ, ένα προάστιο στα νότια του Παρισιού. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Η παράστασή μας είναι για όλους, υπάρχουν σημεία που καταλαβαίνουν τα παιδιά και άλλα που καταλαβαίνουν οι ενήλικες. Ας πούμε ότι ο πρίγκιπας έχει επισκεφθεί ένα σαλόν με γυναίκες, αλλά μόνο στη Σελήνη ερωτεύεται. Αλλά και η πριγκίπισσα  της Σελήνης ανακαλύπτει τον έρωτα χάρη σε κείνον. Υπάρχουν αστεία που τα παιδιά προσλαμβάνουν διαφορετικά από τους μεγάλους. Το ρεπερτόριο της Οπερά Κομίκ είναι για όλους και ευτυχώς έχει πολλά προγράμματα για νεότερους και αυτό είναι υπέροχο. Πολλά από τα παιδιά που συμμετέχουν αγαπούν την όπερα και θέλουν να συνεχίσουν. Ο σκηνοθέτης ξέρει να κάνει χιούμορ επί σκηνής και αυτό αρέσει σε όλους». 

Πλησιάσαμε και έναν μαθητή από το Μπανιέ, ένα προάστιο στα νότια του Παρισιού, τον δεκαπεντάχρονο Νταρέν, που μας είπε: «Με επέλεξαν πριν από τέσσερα χρόνια, μετά από οντισιόν. Μας χώρισαν κάποια παιδιά, τα περισσότερα μεγαλύτερα σε ηλικία, σε γκρουπ και τραγουδήσαμε, και επέλεξαν εμένα, έναν φίλο μου και άλλον έναν. Εγώ είχα αρχίσει να παίζω ποδόσφαιρο και όχι μόνο δεν τραγουδούσα αλλά ούτε ήξερα τι θα πει όπερα, οπότε δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι θα τραγουδούσα. Μετά τη δεύτερη οντισιόν με επέλεξαν και έμεινα. Θα τελειώσω σε τρία χρόνια και θα πάρω το μπακαλορεά. Συμμετέχουμε σε παραστάσεις όπερας που χρειάζονται παιδική χορωδία, σε συναυλίες και κονσέρτα όπου πάντα υπάρχει και κίνηση, όχι μόνο τραγούδι, ενώ στο τέλος κάθε χρόνου ανεβάζουμε μια παράσταση όπου παίζουμε αποκλειστικά οι μαθητές της σχολής. 

Η ζωή μου έχει αλλάξει πολύ, έχω πολλές δραστηριότητες καθημερινά και είναι κουραστικό, γιατί πρέπει να σηκώνομαι νωρίς και να επιστρέφω σπίτι αργά, καθώς η απόσταση είναι μεγάλη. Πρέπει να προλαβαίνω το σχολείο, το τραγούδι αλλά και το ποδόσφαιρο, το οποίο δεν σταμάτησα – μου αρέσει πολύ και δεν σκέφτομαι το μέλλον. Από τους τρεις που επέλεξαν, ο φίλος μου δεν συνέχισε γιατί ακριβώς τού φαινόταν κάτι πολύ ξένο και ότι θα τον κοροϊδεύουν. Μάλιστα, με ρωτάει τι βρίσκω σε αυτό και παραμένω. Εγώ του απαντάω ότι είναι κάτι που μου αρέσει και θα το κάνω. Φυσικά, κανένας από τους παλιούς μου συμμαθητές δεν έχει έρθει ποτέ να με ακούσει και ούτε ξέρουν τι είναι η όπερα. Πράγματι, η όπερα είναι κάτι που δεν συνδέεται καθόλου με τη ζωή τους ή τα ενδιαφέροντά τους. Δεν θα πάνε μέχρι το Παρίσι να δουν κάτι που δεν ξέρουν». 

Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Η παιδική χορωδία της ΕΛΣ. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Στις παραστάσεις της Αθήνας ένα πολύ βασικό κομμάτι αυτής της διαστημικής εποποιίας είναι η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ υπό τη διεύθυνση της Κωνσταντίνας Πιτσιάκου. Τα 22 παιδιά που επελέγησαν για να συμμετέχουν στην παραγωγή δεν είχαν μόνο τη μουσική προετοιμασία.

Παράλληλα έπρεπε να εντρυφήσουν στη γαλλική γλώσσα και να παρακολουθήσουν για πρώτη φορά μια σειρά μαθημάτων χορού και κίνησης, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις κινησιολογικές απαιτήσεις της παράστασης. Μέσα από αυτό το απαιτητικό και γεμάτο εμπειρίες ταξίδι κατάφεραν να μεταμορφωθούν στους επαγγελματίες που θα έχουμε τη δυνατότητα να απολαύσουμε στη σκηνή της Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος.

Εκτός από τη σκηνοθεσία, ο Λοράν Πελί υπογράφει και τα ποιητικά κοστούμια. Τα ευρηματικά σκηνικά υπογράφει η Μπαρμπαρά ντε Λεμπούρ και τους αρμονικούς φωτισμούς ο Ζοέλ Αντάμ, ενώ την παραγωγή θα διευθύνει ο καταξιωμένος αρχιμουσικός Ηλίας Βουδούρης. 

Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Ένα φαντασμαγορικό ταξίδι στη Σελήνη και στα υποβαθμισμένα προάστια του Παρισιού Facebook Twitter
Η παιδική χορωδία της ΕΛΣ με τη διευθύντρια Κωνσταντίνα Πιτσιάκου. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Δείτε πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ