Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες)

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
1


«Ωραία γυναίκα ήταν αυτή!», είπε η μάνα μου, -σχεδόν συνομήλικη της Βούλας Ζουμπουλάκη και μόνιμη θεατής των παραστάσεων που ανέβαζαν με τον Δημήτρη Μυράτ στο Θέατρο Αθηνών-, μόλις της είπα ότι η Βούλα Ζουμπουλάκη πέθανε.

Η δική μου γενιά τη γνώρισε μόνο από τον κινηματογράφο. Στο θέατρο την είδα μια φορά, συχνότερα την έβλεπα να κατηφορίζει την Βουκουρεστίου με ένα αχνό κραγιόν, μεγάλα φυμέ γυαλιά και να χαμογελά αφηρημένα.

Η Βούλα Ζουμπουλάκη έπαιξε έναν αληθινά κόντρα ρόλο για το οποίο είναι πιο διάσημη παρόλο που στο θέατρο έπαιξε μεγαλύτερους και καλύτερους ρόλους. Ήταν η αλησμόνητη Αννέτα στην «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη. Και έδωσε με μαεστρία την εικόνα της ζηλιάρας, διψασμένης δεύτερης που αγωνίζεται να γίνει πρώτη

Η Βούλα Ζουμπουλάκη συνόψιζε κάτω από την ταμπέλα «Μυράτ-Ζουμπουλάκη», αυτό που σήμαινε αστικό θέατρο, αστός ηθοποιός, μορφωμένος. Στις δεκαετίες που αυτή η γωνία Πανεπιστημίου και Βουκουρεστίου ήταν σχεδόν Κολωνάκι, τόπος των σικ συναντήσεων και των «καλών» εξόδων της Παρασκευής και του Σαββάτου για να δει ο κόσμος θέατρο.

Η Βούλα Ζουμπουλάκη γεννήθηκε το 1924 και είχε κάνει σπουδές στη Νομική, πράγμα σπάνιο για τις γυναίκες μιας γενιάς που απέκτησαν ψήφο τη δεκαετία του 50. Σπούδασε παράλληλα υποκριτική και τραγούδι στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και στη Σχολή Μονωδίας του Εθνικού Ωδείου.

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Νόρα Βαλσάμη (Λαίδη Τσίλτερν), Γιώργος Κροντήρης (Μέησον), Βούλα Ζουμπουλάκη (Κυρία Τσιέβελι) στο «Ένας ιδανικός σύζυγος» (1992), Εθνικό Θέατρο: Κεντρική Σκηνή.

Προερχόταν από τους Έλληνες της Αιγύπτου, γεννημένη στο Κάιρο και έφερε τον αέρα των ανθρώπων που είναι αστοί χωρίς να επιδεικνύονται, κάνουν τέχνη γιατί έχουν μια κομψή άποψη για την ομορφιά, άλλωστε αυτές οι επιλογές που σήμερα φαίνονται συντηρητικές είναι αυτές που έφεραν το αστικό θέατρο, ένα θέατρο ανάλαφρο, της Ευρώπης και της Αμερικής στην Ελλάδα. Αλλά και Λόρκα, Τενεσί Ουίλιμας και Πιραντέλο.


Ήταν παιδί μιας οικογένειας καλλιτεχνών, ο αδερφός της Πέτρος Ζουμπουλάκης είναι ζωγράφος και ο ανιψιός της Γιάννης Ζουμπουλάκης κριτικός κινηματογράφου. Ο άλλος αδερφός της Δημητρης Ζουμπουλάκης ήταν ο παιδίατρος «όλων των παιδιών», όπως έλεγε η μητέρα μου, ένας συναρπαστικός γιατρός της εποχής του.

Με τον Δημήτρη Μυράτ γνωρίστηκαν στην Σχολή του Εθνικού και παντρεύτηκαν στη γενέθλια πόλη της, το Κάιρο, το 1951. Αν και ο πρώτος της σημαντικός ρόλος ήταν, ως Μαρτίριο στο στο «Σπίτι της Μπερνάντα Αλμπα», στο θέατρο Κοτοπούλη, σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή. – όπου τότε ο Μυράτ ήταν διευθυντής-, έγινε αληθινά πρωταγωνίστρια όταν από το 1957 άνοιξαν το δικό τους θέατρο. Ήταν το σπίτι τους κυριολεκτικά. Σε μια επίσκεψη στο Αθηνών μπορεί κανείς να διακρίνει το περιβάλλον, το καρυδένιο γραφείο, μια οικιακή πολυτέλεια που έδειχνε μεγάλο σεβασμό. Είναι κρίμα που δεν μπορεί κανείς σήμερα να δει το γραφείο του Μυράτ και της Ζουμπουλάκη, τους πίνακες και τις λάμπες και τα κρυστάλλινα τασάκια, την ακαθημερινή πολυτέλεια, που στην πλατεία εκφραζόταν με σεβασμό στον θεατή.

Με τον Μυράτ έπαιξε όλα τα χρόνια. Μια αληθινή ντάμα σε ρόλους όπως «Υπόθεση Ντρέυφους» του Σκουλούδη, «Το φως της καρδιάς» του Ουΐλλιαμς, τους «Δίκαιους» του Καμί, το θρυλικό «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» του Πιραντέλο , «Εσθήρ» του Ρακίνα, «Απαγορευμένο τετράδιο» του Τσέσπεντες, «Αντιγόνη» του Σοφοκλή »,« Διάλογοι »του Πλάτωνα,« Εκάβη »του Ευριπίδη , «Να ντύσουμε τους γυμνούς» του Πιραντέλο.

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Με τη Νόνικα Γαληνέα στο «Η σκιά» Θέατρο Αθηνών, Φεβρουάριος 1968 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυράτ.

Είναι αξιοσημείωτο ότι μέχρι το 1968 ήταν μέλος του θιάσου του Δημήτρη Μυράτ. Ο Μυράτ έβαλε το όνομά της στην ταμπέλα του θεάτρου το οποίο μετονομάστηκε σε Μυράτ Ζουμπουλάκη, μετά από 17 χρόνια που ήταν μαζί. Μετά το θάνατο του Μυράτ έπαιξε ελάχιστα, λίγο στο Εθνικό, το 1991 και στο θίασο του Γιώργου Μεσσάλα.

Η Ζουμπουλάκη αποσύρθηκε αθόρυβα από το θέατρο. Εμφανιζόταν σπανίως σε πρεμιέρες και θυμάμαι την Κάτια Δανδουλάκη να τρέχει με χαρά μικρού παιδιού να την αγκαλιάσει και να την φιλήσει. Χωρίς να κάνει ποτέ βαρύγδουπες δηλώσεις και σχόλια για το θέατρο απολάμβανε μια ευτυχή κατάσταση μέσα στον σεβασμό των συναδέλφων της και των νεώτερών της, ακόμα και αν δεν την είχαν προλάβει να παίζει.

Η Βούλα Ζουμπουλάκη έπαιξε έναν αληθινά κόντρα ρόλο για το οποίο είναι πιο διάσημη παρόλο που στο θέατρο έπαιξε μεγαλύτερους και καλύτερους ρόλους. Ήταν η αλησμόνητη Αννέτα στην «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη. Και έδωσε με μαεστρία την εικόνα της ζηλιάρας, διψασμένης δεύτερης που αγωνίζεται να γίνει πρώτη. Τραγούδησε το «Εφτά τραγούδια θα σου πω», μαγικά.

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Δημήτρης Μυράτ και Βούλα Ζουμπουλάκη με τον πρώην πρωθυπουργό Παναγιώτη Κανελλόπουλο.

Η Βούλα Ζουμπουλάκη ήταν μια χορτάτη γυναίκα. Γνώρισε χαρές και επιτυχίες, αγάπη και σεβασμό, έζησε χωρίς την αγωνία της πρωτιάς, έξω από τον ανταγωνισμό, σε ένα δικό της βελούδινο κόσμο, τον κόσμο του πιο αστικού θεάτρου της Αθήνας του θεάτρου Αθηνών. Καμιά φορά κατεβαίνω και νομίζω θα τη δω με την Άννα Συνοδινού να κάθονται στο ακριανό τραπέζι του Ζόναρς μέσα από τη τζαμαρία και να χαμογελάνε μεταξύ τους. Ή τη σκηνή στην οποία η Συνοδινού της απονέμει το βραβείο Κοτοπούλη με τη χαρά να καθρεφτίζεται στα πρόσωπα και των δυο.

Αν υπάρχει μια εικόνα που θέλετε να κρατήσετε είναι η Αννέτα, με το μικρό φουλάρι κόμπο στο λαιμό. Θα σας δώσω άλλη μια: Μια κομψή γυναίκα με μελί μαλλιά κατηφορίζει στο δρόμο, με μια μπεζ βιζόν και φορά Αρπέζ. Ήταν πολύ σημαντική ηθοποιός, δίπλα σε έναν σπουδαίο ηθοποιό. Από αυτές που όρισαν μια ολόκληρη γενιά υποκριτικής, ήθους και παρουσίας.

ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΜΙΑΣ ΖΩΗΣ

Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Με τη Μελίνα Μερκούρη και τη Σοφία Βέμπο στη "Στέλλα"
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Με τον Μυράτ
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Οχι, κύριε Τζόνσον
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Διωγμός (1964)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Διωγμός (1964)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Ίλιγγος (1963)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Ίλιγγος (1963)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Ίλιγγος (1963)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Ίλιγγος (1963)
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Στέλλα
Βούλα Ζουμπουλάκη: αστή, ηθοποιός, μορφωμένη (+σπάνιες εικόνες) Facebook Twitter
Με τον Μυράτ

Θέατρο
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Θέατρο / Η Στεφανία Γουλιώτη θα χωρίσει 100 φορές μέσα σε 24 ώρες

Ενώ βρίσκεται σε περιοδεία σε όλη την Ελλάδα με τον «Ηρακλή Μαινόμενο», προετοιμάζεται ήδη σωματικά και –κυρίως– ψυχικά για έναν αδιανόητο θεατρικό μαραθώνιο: τον Οκτώβριο θα αναμετρηθεί με 100 άντρες ή non-binary/queer άτομα στην παράσταση «The Second Woman», για τις ανάγκες της οποίας θα βρίσκεται επί 24 συνεχόμενες ώρες στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«Πλούτος» του Αριστοφάνη: Η φαντασία στην εξουσία

Αρχαίο Δράμα Explained / «Πλούτος» του Αριστοφάνη: Η φαντασία στην εξουσία

Τι κρύβεται πίσω από τη φαντασίωση του ξαφνικού πλουτισμού των φτωχών Αθηναίων που παρουσιάζεται στο κείμενο του Αριστοφάνη. Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του «Πλούτου».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Θέατρο / Το τέλος είναι εδώ (και ο Αισχύλος το είχε προβλέψει)

Η «Ορέστεια» του Τερζόπουλου που έκανε πρεμιέρα στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο δεν συνομιλεί μονάχα με το υπαρξιακό έρεβος του τραγικού, σμιλεύοντας τα πετρώματα του ασυνειδήτου σε εκθαμβωτικές εικόνες. Αφηγείται ταυτόχρονα την ιστορία του θεάτρου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ικέτιδες στην Επίδαυρο: Δίνοντας φωνή στις σιωπηλές γυναίκες μιας ολόκληρης εποχής

Θέατρο / Ικέτιδες στην Επίδαυρο: Δίνοντας φωνή στις σιωπηλές γυναίκες μιας ολόκληρης εποχής

Η Μαριάννα Κάλμπαρη επανασυστήνει στο κοινό τον εν πολλοίς άγνωστο μύθο των Δαναΐδων αλλά και το συναρπαστικό κείμενο του Αισχύλου, ενώνοντας λυτρωτικά τις φωνές των αρχαίων ηρωίδων με εκείνες των σημερινών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης δεν μπορεί να ησυχάσει

Θέατρο / Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Ζητούσα τη συμπάθεια, την αποδοχή, έτσι γεννήθηκε η κωμωδία μέσα μου»

Ο αγαπητός ηθοποιός μιλά για το ταξίδι του στο θέατρο, για τη μοίρα του κωμικού και για τη σημασία της καθημερινής μελέτης, καθώς ετοιμάζεται να κυνηγήσει ανεμόμυλους υποδυόμενος τον Δον Κιχώτη σε καλοκαιρινή περιοδεία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού» ο Γιόζεφ Νατζ παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας το “Full Moon”

Χορός / Ο Γιόζεφ Νατζ χορογραφεί τις φάσεις του φεγγαριού στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Παραμονές της πανσελήνου του «Κόκκινου Ελαφιού», ο φημισμένος ουγγρικής καταγωγής χορογράφος και εικαστικός επιστρέφει στην Καλαμάτα με το «Full Moon», μια δυνατή παράσταση αφιερωμένη στην αφροαμερικανική τζαζ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

Στις Πρόβες της Επιδαύρου / Ποια είναι τελικά αυτή η Εκάβη που δεν είναι Εκάβη;

«Hecuba, not Hecuba» ονομάζεται το νέο μεγάλο «στοίχημα» του Τιάγκο Ροντρίγκες, η παράσταση που παρουσιάζει ο Πορτογάλος σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν με την Comédie-Française στην πρώτη του Επίδαυρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κατερίνα Ευαγγελάτου και Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης

Πολιτισμός / Τελικά, έχει η τέχνη τη δύναμη να αλλάξει τον κόσμο;

Στην ανοιχτή συζήτηση με γενικό άξονα «Τέχνη και κοινωνία», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού χώρου αναζήτησαν το νόημα της ενασχόλησής τους με τις τέχνες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Οι Βάκχες και ο διπλός καθρέφτης της ανθρώπινης φύσης

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου θέλει να μετουσιώσει την ευριπίδεια τραγωδία του μυστικισμού, της έκστασης αλλά και της βαρβαρότητας σε μια καλλιτεχνική εμπειρία με ενορχηστρωτή τον ίδιο τον Διόνυσο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Συναντώντας τις ηθοποιούς της παράστασης «Θεόφιλος sold»

Θέατρο / «Βρίσκουμε την ποίηση και την αθανασία μέσα στη θνητότητα»

Οι νεαρές ηθοποιοί Αιμιλιανή Σταυριανίδου και Αριάδνη Κωσταντακοπούλου δεν ήξεραν σχεδόν τίποτα για τον λαϊκό ζωγράφο Θεόφιλο, όταν τους πρότεινε η Όλια Λαζαρίδου να συμμετέχουν στην παράσταση «Θεόφιλος sold».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ντίνα Κώνστα: «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Σαν Σήμερα Πέθανε / Ντίνα Κώνστα (1938-2022): «Έκανα αυτό που ήθελα, δεν έπληξα στη ζωή μου με γάμους και παιδιά»

Η Ελληνίδα ηθοποιός που πέρασε από όλες τις μεγάλες θεατρικές σκηνές της Αθήνας και αγαπήθηκε από το ευρύ κοινό για τους τηλεοπτικούς της ρόλους ως «Γιολάντα» στο «Δις Εξαμαρτείν» και Ντένη Μαρκορά στους «Δύο ξένους» αφηγήθηκε την πολυκύμαντη ζωή της στο LiFO.gr.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η παράνοια του Πλούτου και το αέναο κυνήγι του χρήματος

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Η παράνοια του Πλούτου και το αέναο κυνήγι του χρήματος

Ο Γιάννης Κακλέας επιστρέφει στην ανελέητη σάτιρα του Αριστοφάνη με μια ελεύθερη μεταφορά του «Πλούτου» που θα ανεβάσει στην Επίδαυρο, φιλοδοξώντας να πει πολλές σκληρές αλήθειες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Χάθηκα, παλεύοντας με τα κύματα του αισχύλειου ωκεανού»

Στις πρόβες της Επιδαύρου / Θεόδωρος Τερζόπουλος: «Χάθηκα, παλεύοντας με τα κύματα του αισχύλειου ωκεανού»

Έπειτα από έξι μήνες προβών, η πολυαναμενόμενη Ορέστεια, η παράσταση που ετοίμασε ο σπουδαίος διεθνής σκηνοθέτης πάνω στην τριλογία του Αισχύλου, στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο, είναι έτοιμη για την Επίδαυρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

σχόλια

1 σχόλια