Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter
1

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη - Σοφία Βέμπο στη ''Στέλλα'' (1955) του Μιχάλη Κακογιάννη

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη έφυγε χθες το απόγευμα από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών. Η αντίστροφη μέτρηση είχε αρχίσει γι' αυτήν ένα χρόνο πριν, όταν χτυπήθηκε από οξύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Η τελευταία της δημόσια εμφάνιση είχε γίνει τον Δεκέμβρη του 2013 στην παρουσίαση του βιβλίου ''Έλληνες σκηνοθέτες του 20ου αι.'' του Θανάση Νιάρχου στο Εθνικό Θέατρο.

 

Η ίδια εκνευριζόταν όταν της μιλούσαν όλοι για το ρόλο της Αννέτας που είχε λυκοφιλία με τη Στέλλα στην ομότιτλη θρυλική ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη. Η τόσο καθολική αποδοχή του ρόλου μιας λαϊκής γκόμενας την εξόργιζε, εκείνη που έμελλε να αφήσει τη σφραγίδα της στο θέατρο, σε έργα του Πιραντέλο, του Τένεσι Ουίλλιαμς ή του Lorca.

 

Στο συγκεκριμένο αφιέρωμα θυμόμαστε τη Βούλα Ζουμπουλάκη ως ερμηνεύτρια του Μάνου Χατζιδάκι στον κινηματογράφο και στο θέατρο, αρχής γινομένης φυσικά από τη ''Στέλλα'' του 1955.

 

 

Το "Εφτά τραγούδια θα σου πω" σε στίχους του σκηνοθέτη Κακογιάννη ήταν το λαϊκό τραγούδι που η Ζουμπουλάκη ερμήνευε στην αρχή της ταινίας. Το ίδιο τραγούδι το έλεγε και η Μελίνα Μερκούρη παρακάτω, κάνοντας το, μαζί με το "Αγάπη πού'γινες δίκοπο μαχαίρι", δύο από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές της ως τραγουδίστρια.

 

Η Μερκούρη ήταν ξανθιά, η Ζουμπουλάκη μελαχρινή. Η πρώτη ήταν εξωστρεφής και καλόκαρδη, η δεύτερη εσωστρεφής και πανούργα. Στη δική της ερμηνεία στο "Εφτά τραγούδια θα σου πω", η Ζουμπουλάκη προσπαθεί να αποσπάσει τον ερωτισμό των μουσικών που τη συνοδεύουν, εν προκειμένω της ορχήστρας του Βασίλη Τσιτσάνη. Η Μελίνα, αντίθετα, τραγουδάει σα να έχει όλους τους άντρες στα πόδια της. Η εγγραφή του τραγουδιού με τη Βούλα Ζουμπουλάκη διασώθηκε αποκλειστικά στην ηχητική μπάντα και στη μεγάλη οθόνη, ενώ αυτή με τη Μελίνα Μερκούρη πέρασε κανονικά στη δισκογραφία.

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

 

Η τραγουδίστρια Ζουμπουλάκη άρεσε πολύ στον Χατζιδάκι. Εκτιμούσε την αριστοκρατική φινέτσα της και τις σπουδές μονωδίας που είχε κάνει στο Εθνικό Ωδείο. Δεν είναι τυχαίο ό,τι λίγο πριν την κερδίσει το σανίδι και η μεγάλη οθόνη, η Ζουμπουλάκη πρωτοεμφανίστηκε το 1952 στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε ηλικία 23 ετών.

 

Το 1961 μία από τις θεατρικές παραστάσεις που έσκισαν στην Αθήνα ήταν του έργου ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε'' του Πιραντέλο από τον θίασο Δημήτρη Μυράτ - Βούλας Ζουμπουλάκη στο Θέατρο Αθηνών. Πρωταγωνιστές φυσικά οι ίδιοι, ζευγάρι στη ζωή και στην τέχνη. Δίπλα τους, επίσης, μια πλειάδα ηθοποιών, από τη Ζωή Φυτούση και τον Βύρωνα Πάλλη μέχρι την Αλίκη Ζωγράφου, τον Γιάννη Αργύρη, τη Μαρία Κωνσταντάρου και τον Βάσο Ανδρονίδη. Η μετάφραση και η σκηνοθεσία ήταν του Μυράτ και τα σκηνικά - κοστούμια του Δημήτρη Μυταρά.

 

 

Στην ταινία ''Η Αθήνα τη νύχτα'', ένα ντοκιμαντέρ - θησαυρός του 1962, καταγράφηκε σε φιλμ η μορφή και η ερμηνεία της Βούλας Ζουμπουλάκη στην ''Πέτρα'', το υπέροχο τραγούδι σε μουσική και στίχους του Μάνου Χατζιδάκι από την παράσταση ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε''. Να τι είχε γράψει ο ίδιος ο Χατζιδάκις σχετικά στο πρόγραμμα της παράστασης: Όσο για το ''Ο ταχυδρόμος πέθανε'', την ''Πέτρα'' και το ''Μαντολίνο'', τα τρία καινούργια τραγούδια μου για την αποψινή παράσταση, δεν λύνουν τα προβλήματα μας, όμως ταιριάζουν στον Αυτοσχεδιασμό του Πιραντέλο. Είναι τραγικά και ελαφριά μαζί, και δημιουργούν ''ειδικό'' κλίμα Μεσογειακής αγωνίας - θά'λεγα. Κι είτε είναι λαϊκά, είτε όχι, επειδή τά'φτιαξα εγώ, με πολύ μεράκι μάλιστα, κι επειδή πιστεύω πως λένε κάτι παραπάνω, σας τα παραδίνω με ήσυχη τη συνείδηση ότι πράττω καλώς...

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

 

Το υπ' αριθμ. 18 έργο του Μάνου Χατζιδάκι από το ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε'' για μικρή ορχήστρα, χορωδία και δύο γυναικείες φωνές (της Ζωής Φυτούση και της Βούλας Ζουμπουλάκη) κυκλοφόρησε σε δίσκο extended play το 1961 με σχέδιο του Δημήτρη Μυταρά στο εξώφυλλο. Η ''Πέτρα'', έτσι όπως γράφτηκε με τη φωνή της Ζουμπουλάκη, παραμένει αξεπέραστη ηχογράφηση, παρ' ότι τα επόμενα χρόνια δισκογραφήθηκε ακόμη με τις ερμηνείες της Φλέρυς Νταντωνάκη και της Μαρίας Φαραντούρη.

 

* Η κηδεία της Βούλας Ζουμπουλάκη θα γίνει την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου στις 16.00 από το Α΄Νεκροταφείο

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Prodigy: Το χρονολόγιο μιας ξέφρενης πορείας

Μουσική / Από τα παράνομα rave ως τα μεγαλύτερα φεστιβάλ του πλανήτη: Πώς οι Prodigy καθόρισαν την ηλεκτρονική μουσική

Οι σπουδαίοι Βρετανοί επιστρέφουν στην Αθήνα μετά από πολλά χρόνια στο πλαίσιο του Release Athens 2023. Αυτές είναι μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές τους.
THE LIFO TEAM
«Πύργος του Κυανοπώγωνα»: Αντέχει ακόμα στην εποχή μας το αιμοσταγές αριστούργημα του Μπέλα Μπάρτοκ;

The Review / «Πύργος του Κυανοπώγωνα»: Αντέχει ακόμα στην εποχή μας το αιμοσταγές αριστούργημα του Μπέλα Μπάρτοκ;

Ο Χρήστος Παρίδης συζητά με τον μουσικοκριτικό Γιάννη Σβώλο σχετικά με την παράσταση «Ο πύργος του Κυανοπώγωνα» που ανεβαίνει από την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σούλα Παρασίδη

Μουσική / Σούλα Παρασίδη: «Από την πρώτη στιγμή η όπερα μού έγινε εμμονή»

Λίγο πριν από την πρώτη της εμφάνιση στη χώρα μας, στο Θέατρο Παλλάς, όπου θα ερμηνεύσει την «Ιφιγένεια εν Ταύροις» του Γκλουκ, η Ελληνο-καναδή σοπράνο συστήνεται στο ελληνικό κοινό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
EON: Το νέο μεγάλο venue της Αθήνας στήνεται στη βιομηχανική ζώνη του Ελαιώνα

Μουσική / EON: Το νέο μεγάλο venue της Αθήνας στήνεται στη βιομηχανική ζώνη του Ελαιώνα

Εναρμονισμένο με ένα πανευρωπαϊκό trend, καλύπτοντας την ανάγκη μιας μερίδας clubbers της πόλης για μέρη rough αισθητικής, ο χώρος-όραμα από την ομάδα του ADD Festival και του six d.o.g.s κάνει soft opening, παρουσιάζοντας το πρωτοποριακό οπτικοακουστικό πρότζεκτ του DVS1 «The Wall of Sound», που όμοιό του δεν έχει συμβεί στην πόλη.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια
Ας αναπαυθεί εν ειρήνη,ήταν σπουδαία ηθοποιός η κα Ζουμπουλάκη.Με αφορμή το βίντεο από τη Στέλλα τώρα.Αγαπημένη ταινία ειδωμένη πάμπολλες φορές.Στη νιότη μου είχα φυσικά γοητευθεί από την Στέλλα (Mελίνα).Νέα,ωραία,ψηλή,ξανθιά,δυναμική,γοητευτική,ανεξάρτητη,με όλους τους αρσενικούς στα πόδια της.Χρόνια μετά,παρατήρησα πως ασκούσε πλέον επάνω μου μία έλξη πιό δυνατή η φιγούρα που ερμήνευε η Βέμπο.Βαρύ περπάτημα,παρουσία με ειδικό βάρος και εκτόπισμα,και μία ώριμη γυναικεία σεξουαλικότητα,του θυληκού που δεν είναι ακριβώς ωραίο,ούτε τόσο νέο πιά,αλλά σου δίνει την αίσθηση πως μπορεί να σ αγαπήσει περισσότερο από ό,τι αγαπά τον εαυτό του και την εικόνα του.Η Στέλλα είναι η πριγκίπησα στην οποία πρέπει να υποκλιθείς.Η Μαρία είναι το θυληκό που στην αγκαλιά του θα αισθανθείς εσύ θεός.Αυτά...και sorry για την πολυλογία,και το πιθανά εκτός θέματος μπλα μπλα.

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ