Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter
1

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter
Βούλα Ζουμπουλάκη - Σοφία Βέμπο στη ''Στέλλα'' (1955) του Μιχάλη Κακογιάννη

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη έφυγε χθες το απόγευμα από τη ζωή σε ηλικία 86 ετών. Η αντίστροφη μέτρηση είχε αρχίσει γι' αυτήν ένα χρόνο πριν, όταν χτυπήθηκε από οξύ εγκεφαλικό επεισόδιο. Η τελευταία της δημόσια εμφάνιση είχε γίνει τον Δεκέμβρη του 2013 στην παρουσίαση του βιβλίου ''Έλληνες σκηνοθέτες του 20ου αι.'' του Θανάση Νιάρχου στο Εθνικό Θέατρο.

 

Η ίδια εκνευριζόταν όταν της μιλούσαν όλοι για το ρόλο της Αννέτας που είχε λυκοφιλία με τη Στέλλα στην ομότιτλη θρυλική ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη. Η τόσο καθολική αποδοχή του ρόλου μιας λαϊκής γκόμενας την εξόργιζε, εκείνη που έμελλε να αφήσει τη σφραγίδα της στο θέατρο, σε έργα του Πιραντέλο, του Τένεσι Ουίλλιαμς ή του Lorca.

 

Στο συγκεκριμένο αφιέρωμα θυμόμαστε τη Βούλα Ζουμπουλάκη ως ερμηνεύτρια του Μάνου Χατζιδάκι στον κινηματογράφο και στο θέατρο, αρχής γινομένης φυσικά από τη ''Στέλλα'' του 1955.

 

 

Το "Εφτά τραγούδια θα σου πω" σε στίχους του σκηνοθέτη Κακογιάννη ήταν το λαϊκό τραγούδι που η Ζουμπουλάκη ερμήνευε στην αρχή της ταινίας. Το ίδιο τραγούδι το έλεγε και η Μελίνα Μερκούρη παρακάτω, κάνοντας το, μαζί με το "Αγάπη πού'γινες δίκοπο μαχαίρι", δύο από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές της ως τραγουδίστρια.

 

Η Μερκούρη ήταν ξανθιά, η Ζουμπουλάκη μελαχρινή. Η πρώτη ήταν εξωστρεφής και καλόκαρδη, η δεύτερη εσωστρεφής και πανούργα. Στη δική της ερμηνεία στο "Εφτά τραγούδια θα σου πω", η Ζουμπουλάκη προσπαθεί να αποσπάσει τον ερωτισμό των μουσικών που τη συνοδεύουν, εν προκειμένω της ορχήστρας του Βασίλη Τσιτσάνη. Η Μελίνα, αντίθετα, τραγουδάει σα να έχει όλους τους άντρες στα πόδια της. Η εγγραφή του τραγουδιού με τη Βούλα Ζουμπουλάκη διασώθηκε αποκλειστικά στην ηχητική μπάντα και στη μεγάλη οθόνη, ενώ αυτή με τη Μελίνα Μερκούρη πέρασε κανονικά στη δισκογραφία.

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

 

Η τραγουδίστρια Ζουμπουλάκη άρεσε πολύ στον Χατζιδάκι. Εκτιμούσε την αριστοκρατική φινέτσα της και τις σπουδές μονωδίας που είχε κάνει στο Εθνικό Ωδείο. Δεν είναι τυχαίο ό,τι λίγο πριν την κερδίσει το σανίδι και η μεγάλη οθόνη, η Ζουμπουλάκη πρωτοεμφανίστηκε το 1952 στην Εθνική Λυρική Σκηνή σε ηλικία 23 ετών.

 

Το 1961 μία από τις θεατρικές παραστάσεις που έσκισαν στην Αθήνα ήταν του έργου ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε'' του Πιραντέλο από τον θίασο Δημήτρη Μυράτ - Βούλας Ζουμπουλάκη στο Θέατρο Αθηνών. Πρωταγωνιστές φυσικά οι ίδιοι, ζευγάρι στη ζωή και στην τέχνη. Δίπλα τους, επίσης, μια πλειάδα ηθοποιών, από τη Ζωή Φυτούση και τον Βύρωνα Πάλλη μέχρι την Αλίκη Ζωγράφου, τον Γιάννη Αργύρη, τη Μαρία Κωνσταντάρου και τον Βάσο Ανδρονίδη. Η μετάφραση και η σκηνοθεσία ήταν του Μυράτ και τα σκηνικά - κοστούμια του Δημήτρη Μυταρά.

 

 

Στην ταινία ''Η Αθήνα τη νύχτα'', ένα ντοκιμαντέρ - θησαυρός του 1962, καταγράφηκε σε φιλμ η μορφή και η ερμηνεία της Βούλας Ζουμπουλάκη στην ''Πέτρα'', το υπέροχο τραγούδι σε μουσική και στίχους του Μάνου Χατζιδάκι από την παράσταση ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε''. Να τι είχε γράψει ο ίδιος ο Χατζιδάκις σχετικά στο πρόγραμμα της παράστασης: Όσο για το ''Ο ταχυδρόμος πέθανε'', την ''Πέτρα'' και το ''Μαντολίνο'', τα τρία καινούργια τραγούδια μου για την αποψινή παράσταση, δεν λύνουν τα προβλήματα μας, όμως ταιριάζουν στον Αυτοσχεδιασμό του Πιραντέλο. Είναι τραγικά και ελαφριά μαζί, και δημιουργούν ''ειδικό'' κλίμα Μεσογειακής αγωνίας - θά'λεγα. Κι είτε είναι λαϊκά, είτε όχι, επειδή τά'φτιαξα εγώ, με πολύ μεράκι μάλιστα, κι επειδή πιστεύω πως λένε κάτι παραπάνω, σας τα παραδίνω με ήσυχη τη συνείδηση ότι πράττω καλώς...

 

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

Η Βούλα Ζουμπουλάκη που απεβίωσε χθες στα 86, είχε τραγουδήσει μοναδικά Χατζιδάκι Facebook Twitter

 

Το υπ' αριθμ. 18 έργο του Μάνου Χατζιδάκι από το ''Απόψε αυτοσχεδιάζουμε'' για μικρή ορχήστρα, χορωδία και δύο γυναικείες φωνές (της Ζωής Φυτούση και της Βούλας Ζουμπουλάκη) κυκλοφόρησε σε δίσκο extended play το 1961 με σχέδιο του Δημήτρη Μυταρά στο εξώφυλλο. Η ''Πέτρα'', έτσι όπως γράφτηκε με τη φωνή της Ζουμπουλάκη, παραμένει αξεπέραστη ηχογράφηση, παρ' ότι τα επόμενα χρόνια δισκογραφήθηκε ακόμη με τις ερμηνείες της Φλέρυς Νταντωνάκη και της Μαρίας Φαραντούρη.

 

* Η κηδεία της Βούλας Ζουμπουλάκη θα γίνει την Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου στις 16.00 από το Α΄Νεκροταφείο

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

Διεθνή / Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

«Έχει ένα μπαλκόνι και φοβόμαστε ότι μπορεί να κάνει κάτι για να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του» είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου που τηλεφώνησε στην αστυνομία - Οι μαρτυρίες για περίεργη συμπεριφορά
LIFO NEWSROOM
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Ενοχοποιητικά στοιχεία: Tραπ μουσική και βία

Μουσική / Tραπ μουσική και βία: Μπερδεύοντας τον στίχο με την πραγματικότητα

Με ρητορικές και νομικίστικες μανούβρες που αρνούνται την καλλιτεχνική της φύση, το κατηγορητήριο κατά της τραπ μετατρέπει ένα μουσικό είδος σε ενοχοποιητικό στοιχείο.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ & ΛΑΜΠΡΟΣ ΦΑΤΣΗΣ
Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Μουσική / Αφέλεια ή ελπίδα; Το ισραηλο-παλαιστινιακό συγκρότημα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Το boyband με την ονομασία as1one που αποτελείται από τέσσερις Ισραηλινούς και δύο Παλαιστίνιους σχηματίστηκε λίγο πριν από την 7η Οκτωβρίου και παρά τις επικρίσεις που έχει δεχτεί, τα μέλη του επιμένουν ότι έχουν επιλέξει τον σωστό δρόμο.
THE LIFO TEAM
«Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Βιβλίο / «Ο θάνατός τους θα είναι η ανάστασή μας»: Μια έκδοση με τους προκλητικούς στίχους της Κρίστα Παπίστα

Μια από τις πιο κουίρ και τολμηρές φωνές στην ελληνική μουσική κυκλοφόρησε ένα πρωτότυπο βιβλίο από τις εκδόσεις του βιβλιοπωλείο Arsenale που βρίσκεται στην Ανάφη.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Έτσι βγαίνουμε τώρα

Urban Culture / Έτσι βγαίνουμε τώρα

Άφθονη τέχνη για όλους, μεγάλα και niche πάρτι, ελληνικά και technο: Η Αθήνα έχει γίνει μια πόλη που μπορεί να προκαλέσει FOMO ακόμα και σ’ εκείνους που αρνούνται ότι το παθαίνουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, M.HULOT, ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ, ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Radio Lifo / Τελικά, φταίει η τραπ για την αύξηση της βίας των ανηλίκων;

Δημιουργεί πρότυπα η τραπ μουσική; Έχει κάνει -έστω παραδόξως- κάτι καλό στην ελληνική κοινωνία; Πόσο επικίνδυνο είναι να ακούμε σήμερα έναν πολιτικό να ζητά την ποινικοποίηση ενός μουσικού είδους; Ο Τάσος Μπρεκουλάκης και η Βάνα Κράβαρη συζητούν για το αν και κατά πόσο η τραπ ευθύνεται για την αύξηση της βίας των ανηλίκων.
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια
Ας αναπαυθεί εν ειρήνη,ήταν σπουδαία ηθοποιός η κα Ζουμπουλάκη.Με αφορμή το βίντεο από τη Στέλλα τώρα.Αγαπημένη ταινία ειδωμένη πάμπολλες φορές.Στη νιότη μου είχα φυσικά γοητευθεί από την Στέλλα (Mελίνα).Νέα,ωραία,ψηλή,ξανθιά,δυναμική,γοητευτική,ανεξάρτητη,με όλους τους αρσενικούς στα πόδια της.Χρόνια μετά,παρατήρησα πως ασκούσε πλέον επάνω μου μία έλξη πιό δυνατή η φιγούρα που ερμήνευε η Βέμπο.Βαρύ περπάτημα,παρουσία με ειδικό βάρος και εκτόπισμα,και μία ώριμη γυναικεία σεξουαλικότητα,του θυληκού που δεν είναι ακριβώς ωραίο,ούτε τόσο νέο πιά,αλλά σου δίνει την αίσθηση πως μπορεί να σ αγαπήσει περισσότερο από ό,τι αγαπά τον εαυτό του και την εικόνα του.Η Στέλλα είναι η πριγκίπησα στην οποία πρέπει να υποκλιθείς.Η Μαρία είναι το θυληκό που στην αγκαλιά του θα αισθανθείς εσύ θεός.Αυτά...και sorry για την πολυλογία,και το πιθανά εκτός θέματος μπλα μπλα.