«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

CHECK Tέρας: Η παράσταση ενός Έλληνα συγγραφέα άρχισε το ταξίδι της από το Λος Άντζελες Facebook Twitter
Η Sophia Delphi και ο Michael Dukakis πρωταγωνιστούν στην παράσταση. Φωτ.: Αnthoula Medenas/ @WASTEHAZARD
0

Μια σύγχρονη τραγωδία έκανε πρεμιέρα στο Λος Άντζελες και ξεκινά το ταξίδι της στον κόσμο. Είναι ένα έργο του ελληνικής καταγωγής Γιωργή Δεσποτάκη που συμπράττει με τη σκηνοθέτιδα Τατού Δέδε και μαζί προσεγγίζουν το «αμερικανικό όνειρο» υπό το πρίσμα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας

Οι δυο δημιουργοί ένωσαν τις εμπειρίες τους ως Έλληνες του εξωτερικού και μετανάστες αλλά και τις παιδικές και εφηβικές αναμνήσεις τους από μια Ελλάδα που σιγά-σιγά χάνεται. Το έργο διερευνά το οικογενειακό τραύμα, τις queer ταυτότητες και τον αναγκαστικό εκπατρισμό. Σε έναν κόσμο που μοιάζει να γυρίζει προς τα πίσω, προς τον συντηρητισμό, η παράσταση TERAΣ αντιμετωπίζει κατάματα τους κινδύνους που διατρέχουν τα ΛΟΑΤΚΙΑ+ άτομα και οι γυναίκες στις σημερινές κοινωνίες. Καταγράφει πώς το status quo περιορίζει σε μεγάλο βαθμό τις επιλογές των ανθρώπων, αναγκάζοντάς τους να ενεργούν αποκλειστικά και μόνο από φόβο.

Συνδυάζοντας παραδοσιακές τεχνικές του θεάτρου σκιών με προβολές και οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, η παράσταση που ανέβηκε στο Odyssey Theatre δημιουργεί μια πολυεπίπεδη, multimedia αφήγηση. Επαναπροσδιορίζοντας την παράδοση και προσεγγίζοντας με νόημα το παρελθόν, μπαίνει σε ένα υβριδικό καλλιτεχνικό πεδίο για να αφηγηθεί μια αρχετυπική ιστορία οικογενειακής σύγκρουσης, διαφυγής από τους κοινωνικούς κανόνες, καταπίεσης και ελευθερίας.

«Έχοντας μελετήσει τη δομή και τις αρχές της αρχαίας τραγωδίας, με το TERAΣ αναζητώ τον τρόπο που μπορεί να επιτευχθεί η κάθαρση στην εμμένουσα πατριαρχική κοινωνία του σήμερα. Ίσως το πιο σπουδαίο έναυσμα για να προχωρήσω ήρθε αφότου είχα ξεκινήσει την έρευνα και την πρώτη γραφή του έργου – ήταν η δολοφονία του Ζακ, το 2018».

Στην παράσταση παίζει ο Michael Dukakis, ένας Έλληνας βέρος νησιώτης, Λέσβιος, η Sophia Delphi, μια Ελληνοαμερικανή η οποία μέσα από το έργο συνδέεται με την κληρονομιά της –προβάρει τις ελληνικές ατάκες της με τον πατέρα της–, ο Μεξικανο-αμερικανός Oscar Falcon και το Madison Stamm, που φέρνει στον ρόλο και την εμπειρία του ως μη δυαδικού άτομου.

CHECK Tέρας: Η παράσταση ενός Έλληνα συγγραφέα άρχισε το ταξίδι της από το Λος Άντζελες Facebook Twitter
Γιωργής Δεσποτάκης και Τατού Δέδε έξω από το Odyssey Theatre του Λος Άντζελες. Φωτ.: Αnthoula Medenas/ @WASTEHAZARD
CHECK Tέρας: Η παράσταση ενός Έλληνα συγγραφέα άρχισε το ταξίδι της από το Λος Άντζελες Facebook Twitter
Η παράσταση χρησιμοποιεί παραδοσιακές τεχνικές, όπως το θέατρο σκιών, και δημιουργεί μια πολυεπίπεδη, multimedia αφήγηση. Φωτ.: Αnthoula Medenas/ @WASTEHAZARD

Στο έργο, ο Τομ (κάποτε Θωμάς) αποφασίζει να επιστρέψει στην πατρίδα του, ένα ακριτικό νησί της Μεσογείου, μετά από είκοσι χρόνια στις ΗΠΑ. Ξαναγυρνώντας, λοιπόν, με τον Αμερικανό σύζυγό του στην ομοφοβική κοινωνία από την οποία θέλησε να ξεφύγει κάποτε, ανακαλύπτει ότι η οικογένειά του βρίσκεται σε παρακμή. Μέσα σε δύο δεκαετίες η Ελλάδα έχει μετατραπεί από τη λαμπερή χώρα υποδοχής των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 σε έναν τόπο ανέχειας, διχόνοιας και κοινωνικής αναταραχής.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι οικογενειακοί δεσμοί εγκλωβίζουν και η πλοκή επιταχύνεται. Τώρα η αδελφή του Τομ, η Βαρβάρα, που τον είχε βοηθήσει να δραπετεύσει από το καταπιεστικό νησί, του ζητάει να της ανταποδώσει τη χάρη, βοηθώντας τη να σκοτώσει τον κατάκοιτο πατέρα τους. Μπορεί αυτή η πράξη να την ελευθερώσει; Τι είναι σωστό και τι λάθος; Μπορούμε να ξεφύγουμε από το κοινωνικό μας πεπρωμένο; Πώς μπορεί να επιτευχθεί η κάθαρση το 2025;

Αυτά είναι κάποια από τα ζητήματα που θέτει το έργο το οποίο παίζεται στο Odyssey Theatre του Λος Άντζελες. Ζητώ από το Γιωργή Δεσποτάκη να μοιραστεί μαζί μας την πρώτη του θεατρική ανάμνηση που, όπως και πολλών παιδιών της γενιάς του, δεν ήταν άλλη από τον Οδυσσεβάχ της Ξένιας Καλογεροπούλου. Οι γονείς του γνωρίστηκαν σε καλοκαιρινές διακοπές, ο πατέρας του σπούδαζε στο Μπέρκλεΐ μηχανολόγος μηχανικός και η μητέρα του στο Λονδίνο παιδοψυχολογία. Το Γιωργή γεννήθηκε στην Καλιφόρνια, αλλά από ενός έτους μετακόμισαν στην Ελλάδα, για να είναι κοντά στους παππούδες.

«Είχα, λοιπόν, αυτό το προνόμιο της διπλής υπηκοότητας, αλλά δεν ένιωσα ποτέ εντελώς άνετα μεγαλώνοντας στην Ελλάδα. Υπήρχε πάντα κάπως η αίσθηση ότι ήμουν ξένο γιατί η οικογένειά μου είναι κατά το ήμισυ Αμερικανοί – με κάποιους μιλούσα αγγλικά. Στην ελληνική καθημερινότητα είχα την αίσθηση ότι ήμουν ξένο, ότι δεν ταίριαζα με τους γύρω μου, και το ένιωθα αυτό ακόμα και στο πώς μιλούσα τα αγγλικά. Αλλά, φυσικά, δεν ήταν μόνο αυτό. Από την πρώτη δημοτικού θυμάμαι ξεκάθαρα να με φωνάζουν πράγματα που ακόμα τότε δεν ήξερα πώς να τα εκλάβω. Άμα σε λένε “αδελφή” για να σε πληγώσουν, πώς να πάρεις την προσβολή και να τη δεχτείς ως ταυτότητά σου;» λέει.

CHECK Tέρας: Η παράσταση ενός Έλληνα συγγραφέα άρχισε το ταξίδι της από το Λος Άντζελες Facebook Twitter
Το Madison Stamm φέρνει στον ρόλο και την εμπειρία του ως μη δυαδικού ατόμου. Φωτ.: Αnthoula Medenas/ @WASTEHAZARD

Όταν πήγε να σπουδάσει στην Αγγλία, στο Πανεπιστήμιο του Warwick, Film & TV Studies, ανοίχτηκε κοινωνικά και το πιο ορατό ξένο δικό του στοιχείο, το ελληνικό, φάνταζε ρομαντικό και θελκτικό στους συμφοιτητές του. Επέστρεψε στα 21, δούλεψε στην Άνωση ως βοηθός της υπεύθυνης Μυθοπλασίας, αλλά έψαχνε να βρει και την ταυτότητά του. «Ανέκαθεν αναρωτιόμουν τι σημαίνει το ότι γεννήθηκα στην Αμερική, τι σημαίνει υπηκοότητα και τι ιθαγένεια. Είχα την ανάγκη να γνωρίσω την Καλιφόρνια, έτσι το 2009 μετακόμισα στο Λος Άντζελες, όπου παρακολούθησα το Professional Program in Screenwriting στο UCLA. Τα επόμενα έξι χρόνια έκανα κάθε λογής δουλειά όσο κυνηγούσα τα όνειρά μου: σερβιτόρος σε ελληνικό εστιατόριο (στο open air Grove Mall Greek spot, που λεγόταν Ulysses’ Journey και πλέον δεν υπάρχει), σε κέτερινγκ για γάμους, έγραψα app content για το "So you think you can dance" και τις Delta Airlines, έκανα fundraising για τη Διεθνή Αμνηστία», εξηγεί.

Με τον σύντροφό του τότε μετακόμισαν στην Ισπανία για να διδάξουν αγγλικά. «Όσο βρισκόμασταν εκεί, άρχισα να γράφω το TERAΣ, το 2017 συγκεκριμένα. Έχοντας μελετήσει τη δομή και τις αρχές της αρχαίας τραγωδίας, με το TERAΣ αναζητώ τον τρόπο που μπορεί να επιτευχθεί η κάθαρση στην εμμένουσα πατριαρχική κοινωνία του σήμερα. Ίσως το πιο σπουδαίο έναυσμα για να προχωρήσω ήρθε αφότου είχα ξεκινήσει την έρευνα και την πρώτη γραφή του έργου – ήταν η δολοφονία του Ζακ, το 2018, όταν ακόμα ζούσα στη Μαδρίτη. Με τάραξε, όπως πολύ κόσμο στην ελληνική και διεθνή κουίρ κοινότητα. Τότε ένιωσα ότι αυτό που προσπαθούσα να πω ήταν όχι μονάχα άξιο προσοχής αλλά και απαραίτητο», συνεχίζει.

Μετά την πανδημία επέστρεψε στο Λος Άντζελες, αναζητώντας το πώς θα συνεχίσει. Εκεί συνδέθηκε με την Τατού Δέδε, μια σοβαρή καλλιτέχνιδα με όραμα και πάθος και καριέρα 15 χρόνων σε μουσική, χορό και σκηνοθεσία. Το Γιωργή έκανε το όνειρό του πραγματικότητα, ενώ βιοποριζόταν δουλεύοντας ως δάσκαλος σε παιδικό σταθμό όπου φρόντιζε παιδιά 2-5 χρονών.

«Υπάρχει κάτι πολύ θεραπευτικό σε αυτή την εμπειρία. Νιώθω ότι είμαι το ασφαλές άτομο που έλειπε από τη δική μου σχολική ζωή. Εγώ είχα την τύχη να έχω τον θείο μου, Alexi Kaye Campbell, ηθοποιό που έγινε επιτυχημένος θεατρικός συγγραφέας στην Αγγλία και είναι μαζί με τον σύντροφό του, τον επίσης διακεκριμένο σκηνοθέτη, Dominic Cooke, εδώ και 25 χρόνια. Είχα ένα σπουδαίο παράδειγμα του πώς θα μπορούσε να είναι η ζωή μου. Κατά τα άλλα, τέτοια πρότυπα έλειπαν εντελώς από την παιδική μου ηλικία στην Ελλάδα των '90s».

CHECK Tέρας: Η παράσταση ενός Έλληνα συγγραφέα άρχισε το ταξίδι της από το Λος Άντζελες Facebook Twitter
Από αριστερά: Michael Dukakis, Madison Stamm, Sophia Delphi και Oscar Falcon. Φωτ.: Αnthoula Medenas/ @WASTEHAZARD

Μοιράζεται μαζί μου μια τρομακτική εμπειρία που έζησε σε λεωφορείο μετά από ένα απογευματινό μάθημα σε δημόσιο σχολείο στο Χόλιγουντ. Ήταν τρεις νεαροί άντρες, μεθυσμένοι, που παρενοχλούσαν ένα παιδί ντυμένο με φόρεμα. «Για κάποιον λόγο, χωρίς να το σκεφτώ, μπήκα στη μέση. Μου πέταξαν τις μπίρες τους στα μούτρα, μου είπαν ότι είχαν κάνει φυλακή και δεν τους ένοιαζε τίποτα και ο ένας τους μου έριξε την πρώτη μπουνιά. Με έδειραν και οι τρεις, ενώ οι υπόλοιποι επιβάτες απλώς παρακολουθούσαν.

Το αίσθημα μοναξιάς ήταν αποπνικτικό. Ένιωθα ότι υπήρχε απόλυτη έλλειψη πρόνοιας εκ μέρους των αρχών, αλλά ο κοινωνικός μου περίγυρος συσπειρώθηκε και με υποστήριξε θερμά. Αισθάνθηκα ότι είχα φύγει από την Ελλάδα ψάχνοντας μια ασφάλεια που νόμιζα ότι θα μου έδινε η “γη της επαγγελίας” όπου γεννήθηκα. Ξαφνικά αυτή η ψευδαίσθηση διαλύθηκε. Ο ίδιος κίνδυνος υπήρχε και εδώ, στο Χόλιγουντ, μέρα μεσημέρι. Δεν ήταν η Ελλάδα που φοβόμουν αλλά κάτι που υπάρχει πλέον παντού.   

Έκτοτε, η δουλειά έγινε η σωσίβια λέμβος μου. Δουλεύω μαζί με την Τατού και μια κοινότητα αποτελούμενη από άτομα διαφόρων ηλικιών και εμπειριών, από την Αμερική μέχρι την Ελλάδα και την Αυστραλία. Όσον αφορά το TERAΣ, η επιθυμία μου είναι να ταξιδέψει. Σε κάθε στάση του, τα αγγλικά θα μεταφράζονται στην εκάστοτε τοπική γλώσσα και το ελληνικό κομμάτι θα παραμένει ελληνικό, μια εξαγωγή ντόπιου συναισθήματος που κρύβει τις λεπτομέρειες του λόγου, μα αποκαλύπτει ένα παγκόσμιο νόημα, κατανοητό πέρα από τις λέξεις».

Η παράσταση TERAΣ του Γιωργή Δεσποτάκη σε σκηνοθεσία της Τατού Δέδε θα παίζεται στο Odyssey Theatre Ensemble στο Λος Άντζελες μέχρι και τις 27 Απριλίου.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ