Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ού αιώνα

Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
0

Σε δημοπρασία βγαίνουν 140 φωτογραφικά έργα από την αξιοσημείωτη και μεγάλης αξίας συλλογή του Ρίτσαρντ Γκιρ, του 72χρονου σταρ που πρωταγωνιστεί στον αμερικανικό κινηματογράφο επί τέσσερις δεκαετίες σχεδόν. 

Η διαδικτυακή δημοπρασία του οίκου Christie's στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει μερικούς από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους του μέσου, από τους πρωτοπόρους όπως ο Άλφρεντ Στίγκλιτζ και ο Άλφρεντ Γουέστον μέχρι τους μετέπειτα γίγαντες Ρίτσαρντ Άβεντον και Νταϊάν Άρμπους, και είναι αξιοσημείωτη για το εύρος της. Ο Διεθνής Επικεφαλής Φωτογραφιών του Christie's, Ντάριους Χάιμς, λέει ότι η συλλογή βρίσκεται σε «ένα επίπεδο αισθητικής προσαρμογής και κομψότητας που σπάνια βλέπεις», ωστόσο, ο Ρίτσαρντ Γκιρ δύσκολα αποκαλεί τον εαυτό του συλλέκτη, εξηγώντας το σκεπτικό του με απλά λόγια και λέγοντας ότι απέκτησε «εικόνες που του μίλησαν».

Το πάθος του Γκιρ για τη φωτογραφία πυροδοτήθηκε από ένα δώρο που του έκανε η μητέρα του όταν ήταν μικρός, μια φωτογραφική μηχανή Kodak Brownie. Άρχισε να βγάζει φωτογραφίες με αυτή και, όπως θυμάται σήμερα: «Είμαι σίγουρος ότι η ποιότητα ήταν κακή, αλλά θυμάμαι ότι άρχισα να καταλαβαίνω τη σύνθεση».

Όταν άρχισε να κάνει ταινίες στον κινηματογράφο, στα μέσα της δεκαετίας του 1970, είδε από πρώτο χέρι τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να οικοδομηθεί μια αφήγηση χρησιμοποιώντας πολλαπλές κάμερες – «η καθεμία από αυτές λέει μια διαφορετική ιστορία».

Το πάθος του Γκιρ για τη φωτογραφία πυροδοτήθηκε από ένα δώρο που του έκανε η μητέρα του όταν ήταν μικρός, μια φωτογραφική μηχανή Kodak Brownie. Άρχισε να βγάζει φωτογραφίες με αυτή και όπως θυμάται σήμερα: «Είμαι σίγουρος ότι η ποιότητα ήταν κακή, αλλά θυμάμαι ότι άρχισα να καταλαβαίνω τη σύνθεση».

 Ο Γκιρ περνούσε ατέλειωτες ώρες στα βιβλιοπωλεία που έμεναν ανοιχτά όλη νύχτα στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες, ξεφυλλίζοντας τόμους για δασκάλους του μέσου όπως ο Ίρβινγκ Πεν και ο Έντουαρντ Κέρτις.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έγινε φίλος με τον φωτογράφο μόδας Χερμπ Ριτς. «Τον ήξερα πριν γίνει φωτογράφος», λέει ο Γκιρ. «Ήταν στη συμμορία… και μας έβγαζε φωτογραφίες». Ο Ριτς ήταν ο φωτογράφος που πάντα προτιμούσε ο Γκιρ να τον φωτογραφίζει και, όπως λέει, «ήταν ο μόνος με τον οποίο ήθελα να συνεργαστώ… Έτσι πιθανότατα το 80 ή 90 τοις εκατό των φωτωγραφιών μου που κατέληξαν σε περιοδικά ήταν τραβηγμένες από εκείνον». Ο Γκιρ περνούσε επίσης πολύ χρόνο με τον Ριτς σε φωτογραφήσεις και θυμάται τον άνετο τρόπο του φίλου του με τα μοντέλα και το ενδιαφέρον του για κάθε εικόνα που τραβούσε.

Άρχισε να επισκέπτεται εκθέσεις φωτογραφίας όποτε ταξίδευε για δουλειά σε άλλες Πολιτείες ή χώρες, ενώ συχνά πήγαινε σε δημοπρασίες με τον Ριτς. «Δεν αγόραζα απαραίτητα, ήταν σαν να πηγαίνω σε ένα μουσείο. Πήγαινα για να βλέπω όμορφα πράγματα» λέει. Σήμερα αυτές τις επισκέψεις ο Γκιρ τις αποκαλεί «μια εξελικτική διαδικασία εκγύμνασης των ματιών σου και των δικών σου ευαισθησιών», που τον βοήθησε όταν άρχισε να αγοράζει φωτογραφίες θέλοντας να κάνει μια σοβαρή συλλογή.

Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Ο Ρίτσαρντ Γκιρ. Φωτο: EPA/ANGELO CARCONI

Από την αρχή γοητεύτηκε από το έργο της Νταϊάν Άρμπους, της οποίας οι φωτογραφίες ατόμων με αναπτυξιακές αναπηρίες τον ενόχλησαν και τον ενδιέφεραν ιδιαίτερα. Η δημοπρασία περιλαμβάνει αρκετά πρώιμα έργα της, συμπεριλαμβανομένης μιας φωτογραφίας που τραβήχτηκε σε έναν κινηματογράφο του Μανχάταν, με τη δέσμη του προβολέα παγωμένη σαν μια ακτίνα ηλιακού φωτός σε έναν καθεδρικό ναό.

Ο Γκιρ μυήθηκε στο έργο της Άρμπους από την Ελίζαμπεθ Άβεντον, νύφη του μεγάλου φωτογράφου μόδας, του οποίου δύο πορτρέτα του Μπομπ Ντίλαν εμφανίζονται στην πώληση. Το 2007 έπαιξε τον Billy the Kid στην ταινία του Τοντ Χέινς «I'm Not There», στην οποία έξι ηθοποιοί απεικονίζουν πραγματικούς ή φανταστικούς χαρακτήρες που ενέπνευσαν τα τραγούδια του Ντίλαν ή αντιπροσωπεύουν κομβικές στιγμές στην καριέρα του. Η φωτογραφία του Άβεντον που τραβήχτηκε στη Νέα Υόρκη το 1965 είναι μια από τις αγαπημένες του.

Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Diane Arbus, 42nd Street Movie Theater Audience, N.Y.C. (1958). Courtesy of Christie’s Images, Ltd.

Η συλλογή του Γκιρ περιλαμβάνει επίσης παραδείγματα πρώιμης φωτογραφίας, εικόνες του Έντουαρντ Κέρτις και του Γκιστάβ Λε Γκρέι, με τα υπέροχα σύννεφα που θυμίζουν ιμπρεσιονιστικό πίνακα και υποκρύπτουν την τεχνική πολυπλοκότητα της φωτογραφίας.

Η σύνθετη μελέτη του Λε Γκρέι είναι ένα σπάνιο τοπίο στη συλλογή του Γκιρ, στην οποία κυριαρχούν άνθρωποι και αναλαμπές της καθημερινής ζωής. Ο ηθοποιός, που πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του μπροστά στην κάμερα, λέει ότι το βασικό του εργαλείο αφήγησης είναι τα συναισθήματα και αυτό μπορεί να το δει κάποιος και στη συλλογή του, που είναι μια ματιά στο πώς οι σπουδαίοι φωτογράφοι μας έκαναν να δούμε τον κόσμο διαφορετικά, με καθένα από τα έργα τους να αφηγείται μια ιστορία.

Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Herb Ritts, Djimon with Octopus, Hollywood (1989). Courtesy of Christie’s Images, Ltd.
Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Peter Beard (1938–2020), The Ngong Hills and the Great Rift Valley (Tsavo Die-Off), 1975. Courtesy of Christie’s Images, Ltd.
Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Gustave le Gray, Mediterranean with Mount Agde, 1856-1859. Courtesy of Christie’s Images, Ltd.
Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
DianeI Arbus (1923–1971), Teenager with a baseball bat, N.Y.C., 1962. Courtesy of Christie’s Images, Ltd.
Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Richard Avedon, Bob Dylan, Folk Singer, New York City (1963). Courtesy of Christie’s Images, Ltd.
Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Diane Arbus, (1923–1971), James Brown at home in curlers, Queens, N.Y., 1966
Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Sally Mann (B. 1951), Shiva at Whistle Creek, 1992.
Ρίτσαρντ Γκιρ: Ένας επίμονος συλλέκτης εξαιρετικών φωτογραφιών του 20ου αιώνα Facebook Twitter
Ο Ρίτσαρντ Γκιρ με τον Ντάριους Χάιμς των Christie’s.
Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι ιδιωτικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν στο μουσείο φωτογραφίας της Λωζάνης

Φωτογραφία / Οι προσωπικές φωτογραφίες του Πικάσο από τον Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν

Το Musée de l' Élysée της Λωζάνης απέκτησε εκατό φωτογραφίες του Ντέιβιντ Ντάγκλας Ντάνκαν που απαθανατίζουν τον πιο σημαντικό ζωγράφο του 20ού αιώνα στο σπίτι και στο ατελιέ του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Δεν είναι λίγο *κάπως* να λέει ο Έλτον Τζον «διαταραγμένο» τον Μάικλ Τζάκσον, όταν ο ίδιος ήταν εκτός ελέγχου για 20 χρόνια;

Δ. Πολιτάκης / Δεν είναι λίγο *κάπως* να λέει ο Έλτον Τζον «διαταραγμένο» τον Μάικλ Τζάκσον, όταν ο ίδιος ήταν εκτός ελέγχου για 20 χρόνια;

«Κανείς δεν με πίεσε να πίνω και να κάνω ναρκωτικά» γράφει ο Έλτον Τζον στα απομνημονεύματά του όπου περιλαμβάνεται κι ένα περίεργο ερωτικό τρίγωνο αποτελούμενο από την Πριγκίπισσα Νταϊάνα, τον Ρίτσαρντ Γκιρ και τον Σιλβέστερ Σταλόνε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη γίνονται έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Μια έκθεση για τους πολύ προσωπικούς χώρους των καλλιτεχνών

Η έκθεση «Συναντήσεις» της Χλόης Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη είναι μια σειρά φωτογραφιών που ξεκινά το 1992, στο ατελιέ του πατέρα της, και φτάνει μέχρι σήμερα, με την ίδια να επισκέπτεται φίλους εικαστικούς κατά τη διάρκεια της δουλειάς τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Φωτογραφία / Οι νικητές και οι φιναλίστ του Nature Photography Contest 2024

Οι νικητές του δεύτερου ετήσιου Διαγωνισμού Φωτογραφίας Φύσης παρουσιάζουν εκπληκτικές εικόνες που κόβουν την ανάσα και αποκαλύπτουν τη ζωή στον πλανήτη μας. Ο φετινός διαγωνισμός αναδεικνύει τη δύναμη της φωτογραφίας να αποτυπώνει τοπία, την άγρια ζωή και τη λεπτή ισορροπία που διατηρεί τη ζωή στη Γη.
THE LIFO TEAM
«Η ζωή είναι παράξενη και αστεία» - Μία ταινία για τη ζωή και το έργο του σπουδαίου Βρετανού φωτογράφου Martin Parr

Φωτογραφία / Η ζωή και το έργο του φωτογράφου Martin Parr γίνονται ντοκιμαντέρ

«Προσπαθώ να δείξω τα πράγματα που θεωρώ ενδιαφέροντα και μερικές φορές είναι αστεία. Οι άνθρωποι είναι αστείοι, οπότε πώς γίνεται να μην είναι και το έργο αστείο; Δεν θεωρώ τον εαυτό μου χιουμοριστικό φωτογράφο, αλλά η ζωή είναι παράξενη και αστεία».
THE LIFO TEAM