Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery

Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
I Am In Training Don’t Kiss Me by Claude Cahun. Φωτο: Jersey Heritage Trust
0

Η πρώτη κιόλας φωτογραφία που «εισάγει» τον θεατή στην είδηση της έκθεσης που ξεκίνησε σήμερα στο National Portrait Gallery, δεν είναι παρά μία ατμοσφαιρική λήψη της Τζίλιαν Γουάρινγκ που ποζάρει έχοντας στο χέρι της μια μάσκα, τη μάσκα της Κλοντ Καχούν. Είναι μακιγιαρισμένη έτσι που να θυμίζει σταρ του βωβού κινηματογράφου, το φύλο δεν είναι το ζητούμενο εδώ και στη μπλούζα της αναγράφεται το εξής: "Ι am in training don't kiss me".

Εκείνο που κάνει η Γουάρινγκ είναι να δίνει δεύτερη ζωή σε μια φωτογραφία της Καχούν που τραβήχτηκε πριν από 70 χρόνια. Ο λόγος για το μακρινό 1927 και για ένα στιγμιότυπο στο οποίο η Γαλλίδα καλλιτέχνις κοιτά σταθερά, γεμάτη αυθάδεια τον φωτογραφικό φακό, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η ζωή αντέχει αναγνώσεις πέρα από το ανδρικό και το γυναικείο φύλο. 

Στη συγκεκριμένη έκθεση, ήδη πολυσυζητημένη μεταξύ των θαυμαστών της ανατρεπτικής τέχνης και ζωής της Καχούν, συγκεντρώνονται για πρώτη φορά τα έργα της, όχι όμως μόνα τους, αλλά σε απευθείας συνομιλία με τα έργα της Γουάρινγκ. Πρόκειται για μια συνομιλία αυτοπροσωπογραφιών που εμβαθύνει σε θέματα ταυτότητας και φύλου, έτσι όπως αποδίδονται μέσα από τις μεταμφιέσεις των δύο εικαστικών. Φυσικά, την προσοχή -ακόμη και σήμερα- έλκει ο τρόπος με τον οποίο η Καχούν διαχειρίστηκε το ζήτημα του φύλου. Η δική της προσωπική, παράξενη ιστορία και η ακατανόητη -για την εποχή της, τουλάχιστον- να δημιουργεί περσόνες για να περάσει από το ένα φύλο στο άλλο, μέχρι την ύπαρξη ενός τρίτου φύλου που ανέλυσε μέσα από άρθρα της πάνω στη θεωρία του Havelock Ellis, συζητήθηκαν όσο λίγα θέματα στους καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής της. 

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 29 Μαΐου 2017 και εστιάζει στο πρωτοπόρο πνεύμα της Καχούν και στην επαναστατική ανδρόγυνη ματιά της, έτσι όπως αποτυπώνεται στα πολυάριθμα προφητικά σχεδόν -για την ταυτότητα του φύλου- πορτρέτα της. 

Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
My exquisite corpse by Gillian Wearing with Gary Hume (head), Michael Landy (torso) and Gillian Wearing (legs), 2016 © Gary Hume © Michael Landy © Gillian Wearing, courtesy Maureen Paley, London;
Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
Claude Cahun’s Self-portrait (with Nazi badge between her teeth), 1945. Photograph: Courtesy of the artist
Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
At Claude Cahun's grave by Gillian Wearing 2015; Courtesy the artist Gillian Wearing, courtesy Maureen Paley, London, Regen Projects, Los Angeles and Tanya Bonakdar Gallery, New York
Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
Me as Mapplethorpe by Gillian Wearing, 2009. Photograph: © Gillian Wearing, courtesy Maureen Paley, London, Regen Projects, Los Angeles and Tanya Bonakdar Gallery, New York
Φωτογραφία
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

Φωτογραφία / Οι γονείς μου κρατιούνται χέρι-χέρι μετά τον υποβοηθούμενο θάνατό τους

«Η ζωή τους γινόταν όλο και πιο δύσκολη. Δεν ήθελαν να πάνε σε οίκο ευγηρίας και κανένας από τους δύο δεν ήθελε να ζήσει χωρίς τον άλλον. Έτσι έφυγαν από τη ζωή μαζί». Η πιο προσωπική φωτογραφία του Martin Roemers
THE LIFO TEAM
Αποτυπώνοντας την ολοκληρωτική χαρά του ποδοσφαίρου σε μια και μόνο στιγμή

Φωτογραφία / Αποτυπώνοντας την έκσταση του ποδοσφαίρου σε μερικά κλικ

Ο φωτογράφος André Coelho βρέθηκε στο στάδιο Nilton Santos στο Ρίο ντε Τζανέιρο, που ήταν γεμάτο με χιλιάδες οπαδούς της Μποταφόγκο που δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν για να δουν την αγαπημένη τους ομάδα από κοντά.
THE LIFO TEAM
Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Νίκος Οικονομόπουλος / Νίκος Οικονομόπουλος: «Οι μοδάτοι φωτογραφίζουν σήμερα με φιλμ· αλλά η ψηφιακή είναι μακράν ανώτερη φωτογραφία»

Σε μια σπάνια συνέντευξή του, ο διεθνούς φήμης φωτογράφος του Magnum μιλά στον M. Hulot για την συναρπαστική φωτογραφική του ανέλιξη και τις σκέψεις του πάνω στα αιώνια διλήμματα της τέχνης του.
M. HULOT
Αγκαλιές και φιλιά στο τέλος του κόσμου. H τρυφερή μελαγχολία στις εικόνες του Spyros Rennt

Spyros Rennt / «Το κουίρ είναι το βάρος που σηκώνουμε απέναντι στην κοινωνία που δεν μας αγκαλιάζει»

Φίλοι, γνωστοί, άγνωστοι, εραστές: Στο τέταρτο φωτογραφικό του βιβλίο «Intertwined», ο Έλληνας καλλιτέχνης Spyros Rennt στρέφει το βλέμμα του προς μια πιο ήσυχη πλευρά της κουίρ επαφής.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ