Τι είναι το «Expanded Piano» του Σταύρου Γασπαράτου;

Τι είναι το «Expanded Piano» του Σταύρου Γασπαράτου; Facebook Twitter
Οι ειδικές απαιτήσεις που έχει η μουσική για παράσταση ή ταινία, το να μπορώ να κινούμαι ελεύθερα μέσα στη μουσική και τους ήχους, ταίριαξαν πολύ στη μουσική που μου άρεσε να γράφω...
0

Ο Σταύρος Γασπαράτος από μικρός έπαιζε κι έγραφε μουσική. Όταν μάθαινε κλασική κιθάρα, βέβαια, δεν μπορούσε να φανταστεί ότι, χρόνια μετά, θα πειραματιζόταν με ήχους και μουσικές που παράγονται από διαφορετικές πηγές, και δη από ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Γιατί το «Expanded Piano», η πιο πειραματική δουλειά του μέχρι τώρα, που θα παρουσιαστεί στις 10 και 11 Ιουνίου στο Μέγαρο Μουσικής (αίθουσα Σκαλκώτα), είναι ένα μουσικό έργο-installation-performance για ένα πιάνο κι έναν υπολογιστή. «Δηλαδή;» τον ρωτώ. «Χρησιμοποιώ έναν υπολογιστή για να αλληλεπιδράσει μ' ένα πιάνο και να παραχθεί μουσική που κατά το ήμισυ προέρχεται από το πιάνο και κατά το άλλο μισό από ήχους που έχουν προγραμματιστεί σ' έναν υπολογιστή».


Θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι σπουδές του (μηχανολόγος) στο Πολυτεχνείο τον επηρέασαν στη «μηχανική» της μουσικής, μια εποχή που η τέχνη όχι απλώς χρησιμοποιεί την τεχνολογία αλλά διαμορφώνεται απ' αυτήν. Ωστόσο, ο ίδιος αποδίδει πολύ μεγαλύτερη σημασία στον ρόλο που έπαιξε το θέατρο στην έως τώρα πορεία και εξέλιξή του: «Τέλη της δεκαετίας του '90 είχα ένα μουσικό σχήμα, τους "Γύρω-Γύρω" – κυκλοφορήσαμε μάλιστα και τρία άλμπουμ. Ο Νίκος Κυπουργός, που είχε ακούσει το πρώτο απ' αυτά, με κάλεσε να δουλέψουμε μαζί για μια παράσταση στο Αμόρε (στον Πυρετό του Ουάλας Σον, πρώτη σκηνοθεσία της Βίκυς Γεωργιάδου). Ήταν το 2000, τότε μπήκα στο θέατρο και στο σινεμά και δεν ξαναβγήκα ποτέ...

Μου αρέσει να πειραματίζομαι με καινούργια πράγματα, μου αρέσει να πηδώ από τον έναν ήχο στον άλλον, μου αρέσει να παντρεύω διαφορετικά είδη και ύφη, διαφορετικές φόρμες μουσικής – κάτι που είναι προαπαιτούμενο για κάποιον που θέλει να γράψει για θέατρο και σινεμά.


Οι ειδικές απαιτήσεις που έχει η μουσική για παράσταση ή ταινία, το να μπορώ να κινούμαι ελεύθερα μέσα στη μουσική και τους ήχους, ταίριαξαν πολύ στη μουσική που μου άρεσε να γράφω. Μου αρέσει να πειραματίζομαι με καινούργια πράγματα, μου αρέσει να πηδώ από τον έναν ήχο στον άλλον, μου αρέσει να παντρεύω διαφορετικά είδη και ύφη, διαφορετικές φόρμες μουσικής – κάτι που είναι προαπαιτούμενο για κάποιον που θέλει να γράψει για θέατρο και σινεμά. Μου αρέσει, επίσης, ο μίνιμαλ κυκλικός τρόπος γραφής που ταιριάζει πολύ στο θέατρο και στο σινεμά, παρότι κατά καιρούς έχω συνθέσει πολύ διαφορετικά πράγματα...».


Στο «Expanded Piano», πάντως, αλλού είναι το ενδιαφέρον. «Ήθελα να κάνω μια πρόταση στο EMPAC (Εxperimental Μedia Performing Art Centre) στη Νέα Υόρκη και άκουγα πολλά έργα για prepared piano που έχουν γράψει διάφοροι συνθέτες, με πρώτον και καλύτερο τον Τζον Κέιτζ. Εκείνος αλλοίωνε τον ήχο του πιάνου βάζοντας καρφιά, χαρτί, ξύλινα και ελαστικά αντικείμενα στις χορδές του. Εγώ θέλησα να πειραματιστώ μ' ένα ηλεκτρονικά προετοιμασμένο πιάνο. Ο υπολογιστής πλέον παράγει μουσική, είναι ένα άλλου είδους όργανο, κι εγώ αντιμετωπίζω ως ισάξιες διαφορετικές πηγές ήχου. Για να φέρεις την προσωπικότητά σου μέσα στους ήχους, να βγάλεις κάτι προσωπικό, δικό σου, πρέπει να δουλέψεις με τον υπολογιστή τόσο, όσο κι αν έπαιζες τσέλο ή κλαρινέτο».


Η πρώτη εκδοχή του «Expanded Piano» (που σε λίγες μέρες θα κυκλοφορήσει σε άλμπουμ από τη βερολινέζικη Αd Noisem) παρουσιάστηκε στις 7 Νοεμβρίου 2014 στην αίθουσα συναυλιών του EMPAC (1.600 θέσεων). «Τώρα, για το Φεστιβάλ Αθηνών ανασχεδιάζω την όλη εφαρμογή επειδή και ο χώρος είναι διαφορετικός αλλά και γιατί θέλω να δοκιμάσω τη μορφή με την οποία το "Expanded Piano" θα ταξιδέψει στην Ευρώπη και στην Αμερική. Η όλη ιδέα σε μεγάλο βαθμό αφορά το πώς τοποθετείται ο ήχος στον χώρο όταν το κοινό είναι παρόν, ώστε να δίνεται η εντύπωση ότι "κινείται" στον χώρο και "κυκλώνει" το κοινό. Θα χρησιμοποιήσω εγκατάσταση 8 καναλιών που θα μοιράζει τον ήχο στον χώρο σε δύο επίπεδα, ένα στο ύψος του αυτιού κι ένα ψηλά, ώστε να ίπταται πάνω από τους θεατές» λέει.


Με το που ξεκινάει το «Expanded Piano», ένα intro, ένα εισαγωγικό μουσικό μέρος, «εξηγεί» την κατάσταση των πραγμάτων, εκθέτει στο κοινό την ιδέα του έργου. «Ούτε ως πρόθεση ούτε ως γραφή μοιάζει αυτό που κάνω εγώ με αυτά που έκανε ο Κέιτζ – αν μπορώ να κάνω σύγκριση με το έργο μιας απίστευτης προσωπικότητας, μιας ιδιοφυΐας! Ο Κέιτζ, μαζί με κάποιους άλλους, άλλαξε τη σκέψη πάνω στη μουσική, υποστηρίζοντας ότι αυτό που έχει σημασία δεν είναι αυτό που βλέπεις αλλά ο τρόπος που το διαβάζεις. Έτσι κι αυτό που ακούς, οι τυχαίοι ήχοι, αν τους βάλεις στο σωστό context, είναι ισάξιοι με οτιδήποτε έχει γράψει ο Μπαχ. Η σύνθεση είναι το έργο τέχνης, όχι τα επιμέρους υλικά της.


Με βρίσκει απολύτως σύμφωνο η σκέψη του, ωστόσο το "Expanded Piano" δεν προορίζεται για μυημένους στην experimental μουσική και στα παράξενα μουσικά έργα, μπορεί να το παρακολουθήσει οποιοσδήποτε. Με ενδιαφέρει, κι ελπίζω να συμβεί, από ένα σημείο και μετά το κοινό να ξεχάσει εντελώς τα τεχνικά στοιχεία και να αφεθεί στην ακουστική εμπειρία».

Σταύρος Γασπαράτος
Expanded Piano
10 & 11 Ιουνίου Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη (Μετρό: Μέγαρο Μουσικής)
210 7282333


* Την ημέρα της πρεμιέρας, στις 10 Ιουνίου, στις 11 π.μ. o Σταύρος Γασπαράτος (και οι συνεργάτες του) θα κάνει στην αίθουσα Σκαλκώτα ένα workshop ανοιχτό για το κοινό, στο οποίο θα μιλήσει για τη σχέση της τέχνης με την τεχνολογία και για το πώς στήθηκε η εγκατάσταση του «Expanded Piano».

Γιάννης Κακλέας
Αχαρνής του Αριστοφάνη
10 & 11 Ιουλίου

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Αρχαιολογικός Χώρος Ασκληπιείου Επιδαύρου
27530 22026, 27530 22096


* Ο Σταύρος Γασπαράτος γράφει τη μουσική για τους «Αχαρνής» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αν γράψεις κακή κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ, θα λάβεις απειλές για τη ζωή σου: Mέσα στον ψηφιακό πόλεμο που αντιμετωπίζουν οι μουσικοκριτικοί

Μουσική / Έγραψες αρνητική κριτική για την Τέιλορ Σουίφτ; Την έβαψες

Πέντε μουσικοί συντάκτες εξηγούν πώς ασκούν την κριτική τους σε μια εποχή όπου η γνώμη για μια σούπερ σταρ μπορεί να προκαλέσει διαδικτυακό εκφοβισμό, παρενόχληση ή ακόμα και αποκάλυψη προσωπικών στοιχείων.
THE LIFO TEAM
Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ