Τι απίστευτη σύμπτωση, πριν από 3 χρόνια πάλι για την Kylie και τη Roisin γράφαμε

Τι απίστευτη σύμπτωση πριν από 3 χρόνια πάλι για την Kylie και την Roisin γράφαμε Facebook Twitter
O Σεπτέμβρης ήταν γεμάτος σπουδαία γυναικεία άλμπουμ από νεότερες δημιουργούς που καλύπτουν όλο το μουσικό φάσμα.
0

Η ξεροκεφαλιά της ντίσκο ντίβας

Σε μια συζήτηση που είχα τις προάλλες για την Donna Summer θυμήθηκα αυτό το παλιό κουτσομπολιό με τις ομοφοβικές δηλώσεις που υποτίθεται πως είχε κάνει κατά τη διάρκεια μιας συναυλίας στα τέλη των ’80s. Ήταν η εποχή που είχε ξαναβρεί τον Θεό και ξεστόμισε μπροστά σε ένα έκπληκτο κοινό το δανεικό «It was Adam and Eve, not Adam and Steve» και το τερμάτισε με το «I have seen the evils of homosexuality. AIDS is the result of your sins» («Ήταν ο Αδάμ και η Εύα, όχι ο Αδάμ και ο Στηβ. Έχω δει τα κακά της ομοφυλοφιλίας. Το AIDS είναι το αποτέλεσμα των αμαρτιών σας»).

Δεν επιβεβαιώθηκε ποτέ επίσημα ότι τα είχε πει όλα αυτά και η ίδια το διέψευσε ουκ ολίγες φορές, αλλά και μόνο η φήμη ήταν αρκετή για να την ακολουθεί σε ολόκληρη την καριέρα της και να της στοιχίσει ψυχολογικά.

O παιχνιδιάρικος balearic ήχος του Koze κολακεύει πετυχημένα τα σέξι πειραματικά φωνητικά της Murphy που δεν φαίνεται να παίρνει τον εαυτό της πολύ στα σοβαρά. Λείπει, όμως, αισθητά ο άκρατος μετά-ντίσκο αισθησιασμός του Roisin Machine.

Κάτι ανάλογο συνέβη και τώρα με τη Roisin Murphy, μόνο που στην περίπτωσή της έκανε ένα σχόλιο στο διαδίκτυο, εκεί που ουσιαστικά τίποτα δεν πεθαίνει.

cover
Roisin Murphy, Hit Parade

Απάντησε κάτω από ένα ποστ του anti-trans ακτιβιστή Graham Linehan, ασκώντας κριτική στα φάρμακα που δίνουν για την αντιμετώπιση της δυσφορίας φύλου οι μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες, οι οποίες εκμεταλλεύονται «μπερδεμένα μικρά παιδιά» με σκοπό το κέρδος. Φυσικά, μετά τον σάλο έγραψε ένα κατεβατό ότι παρεξηγήθηκαν τα λόγια της κ.λπ., αλλά η ζημιά είχε γίνει.

Ήταν η χειρότερη προώθηση που μπορούσε να κάνει για το «Hit Parade», το νέο της άλμπουμ σε συνεργασία με τον DJ Koze. Ίσως ένα από τα καλύτερα άλμπουμ της χρονιάς που διανύουμε και της καριέρας της στιγματίστηκε ανεπανόρθωτα – σχεδόν. Η «Guardian» του έδωσε 5 αστεράκια με βαριά καρδιά και γενικά όλοι το αποθεώνουν, παρά τα όσα δήλωσε. Θα το βάλουν, όμως, ψηλά στις λίστες με τα καλύτερα άραγε;

Το «Hit Parade» έχει αρκετές δυνατές ποπ στιγμές, π.χ. τα «Can’t Replicate», «Free Will». O παιχνιδιάρικος balearic ήχος του Koze κολακεύει πετυχημένα τα σέξι πειραματικά φωνητικά της Murphy που δεν φαίνεται να παίρνει τον εαυτό της πολύ στα σοβαρά. Λείπει, όμως, αισθητά ο άκρατος μετα-ντίσκο αισθησιασμός του Roisin Machine που σε έπιανε κάπως απροετοίμαστο. Από την άλλη, Donna, Roisin, «η πλειοψηφία του κοινού σας ανήκει στην ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα. Από πιο δέντρο κατεβήκατε;».

Róisín Murphy - 'CooCool' 

Pop for the ages

Στα 55 χρόνια της η Kylie Minogue δεν παραμένει απλώς παραγωγική αλλά βγάζει και δισκάρες, και μάλιστα, χωρίς να προκαλεί με τις δηλώσεις ή τη συμπεριφορά της για να κατακτήσει την κορυφή και να πολυσυζητηθεί. Πώς τα καταφέρνει επί 35 και βάλε χρόνια, σε κάνει πράγματι να αναρωτιέσαι. Ήταν πολύ εύστοχο το πρόσφατο άρθρο του «Independent» για το διαρκές αίνιγμα που συνιστά η Kylie Minogue. Νομίζεις ότι γνωρίζεις τα πάντα γι’ αυτήν, ενώ στην ουσία δεν γνωρίζεις τίποτα.

Aν το καλοσκεφτείς, είναι κάτι σπάνιο για σταρ τέτοιου μεγέθους, αλλά η Kylie ήταν πάντοτε έτσι: κρατούσε τις σκέψεις και τη ζωή της μακριά από τη δημοσιότητα. Δεν ήταν ποτέ η «προβληματική» σταρ. Τουναντίον, πάντοτε τη χαρακτήριζε μια αξιοπρέπεια, ακόμη και στα κουτσομπολιά που κυκλοφορούσαν για τις high profile σχέσεις της, π.χ. με τον Nick Cave.

cover
Kylie Minogue, Tension

Τo «Tension», ο 16ος δίσκος της που μόλις κυκλοφόρησε, τη βρίσκει να ξαναγυρνά στη χορευτική ποπ μετά ένα σύντομο πέρασμα από την κάντρι και την ντίσκο. Άρχισε να ετοιμάζει το άλμπουμ όταν εγκατέλειψε το Λονδίνο –έμενε εκεί από τη δεκαετία του ’90– και επέστρεψε στη γενέτειρά της, τη Μελβούρνη. Το χαρακτήρισε ως «μια μείξη προσωπικής ενδοσκόπησης, κλαμπ ξεγνοιασιάς και μεγαλογχολικής έξαψης». Πριν από τρία χρόνια έτυχε να κυκλοφορήσουν την ίδια περίοδο νέους δίσκους και η Kylie Minogue και η Roisin Murphy. Μόλις είχαμε βγει από την πανδημία, η μουσική της μόδας τότε ήταν η ντίσκο και οι δυο ποπ σταρ πειραματίζονταν με το συγκεκριμένο είδος, οπότε σκεφτήκαμε να κάνουμε ένα versus.

Αντικειμενικά, το «Roisin Machine» ήταν κλάσεις ανώτερο από το κάπως χλιαρό «Disco». Φέτος, συνέβη το αντίστροφο, και δεν έχει να κάνει τόσο με την πολιτική ορθότητα. Τα κομμάτια του «Tension» αποπνέουν ποπ αθωότητα και είναι φτιαγμένα έτσι ώστε να σου φτιάχνουν τη διάθεση και να σε ανεβάζουν. Σε αυτήν τη φάση της καριέρα της η Kylie δεν χρειάζεται να κάνει κανένα statement, μόνο καλή ποπ, κι αυτό σίγουρα το καταφέρνει εδώ με χιτ όπως το «Padam, Padam» και το απίθανο ομώνυμο τραγούδι του δίσκου με το επικίνδυνα κολλητικό «Touch me right there», αν και τώρα που το σκέφτομαι όλο το άλμπουμ έχει άπειρα ρεφρέν που παίζουν στο repeat στο μυαλό σου.

Kylie Minogue - Padam Padam

Πέρα από αυτά...

O Σεπτέμβρης ήταν γεμάτος σπουδαία γυναικεία άλμπουμ από νεότερες δημιουργούς που καλύπτουν όλο το μουσικό φάσμα. Θα ήταν, επομένως, λίγο άδικο να μιλάμε πάλι μόνο για την Roisin και την Kylie.

Η Mitski έβαλε τέλος στις φήμες –που είχε δημιουργήσει η ίδια– ότι παρατάει τη μουσική και κυκλοφόρησε το «The land is inhospitable and so are we». Είναι στο ίδιο δραματικό μοτίβο με τις προηγούμενες δουλειές της, αλλά με μια σειρά από σύντομες απίθανες οργανικές ενορχηστρώσεις που σε ορισμένα σημεία σε κάνουν να ανατριχιάζεις.

Τόσο το «Softscars», το τρίτο άλμπουμ του ατόμου που είναι γνωστό ως yeule από τη Σιγκαπούρη, όσο και τo «GUTS» της Olivia Rodrigo μοιάζουν να ζουν σε ένα παράλληλο σύμπαν, βγαλμένο από τα ’90s. Και τα δύο είναι εξαιρετικές δουλειές. Η Rodrigo γνωρίζει σαρωτική επιτυχία, και μεταξύ μας όχι άδικα, αρκεί να σταματήσει να γράφει μπαλάντες.

Τι απίστευτη σύμπτωση πριν από 3 χρόνια πάλι για την Kylie και την Roisin γράφαμε Facebook Twitter
Olivia Rodrigo, GUTS

Από την άλλη, για όσους απορούσαν τόσα χρόνια, η Doja Cat είναι ράπερ και το αποδεικνύει στο «Scarlet». Δεν πιάνεται αισθητικά, αλλά, πέρα από τα τρια τρομερά σινγκλ-κράχτες που προλόγιζαν τον δίσκο, δεν έχει να προσφέρει τίποτα παραπάνω, τουλάχιστον προς το παρόν.

Άλμπουμ όμως έβγαλαν και τρεις μεγάλες κυρίες της πειραματικής σκηνής, η Loraine James με το επικά συναισθηματικό «Gentle Confrontation», η Tirzah με το ατμοσφαιρικά θορυβώδες «Trip9love» και η Laurel Halo με το πολυαναμενόμενο «Atlas», ένα ambient, μινιμαλιστικό αριστούργημα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT