«SOS»: Η μεγάλη επιστροφή της SZA

Η μεγάλη επιστροφή της SZA Facebook Twitter
Κανείς δεν περίμενε ότι η χρονιά θα έκλεινε με ένα τόσο αριστουργηματικό άλμπουμ επειδή, για να το θέσουμε όσο πιο απλά γίνεται, περί αυτού πρόκειται.
0

Χρειάστηκαν πέντε χρόνια για το SOS, το ολοκαίνουργιο άλμπουμ της SZA, που κυκλοφόρησε πρόσφατα και σε κάνει να συνειδητοποιείς πόσο τελικά έλειπε από τη μουσική βιομηχανία η φωνή της και η μοναδική της μουσική.

Από το 2017 που κυκλοφόρησε το ντεμπούτο της Ctrl, η καλλιτέχνις από το Σεν Λούις του Μιζούρι αναδείχθηκε σε μια από τις φωτεινότερες και ταλαντούχες σταρ της δεκαετίας.

Το ντεμπούτο της θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα άλμπουμ για το σύγχρονο R&B, ίσως το σημαντικότερο. Επαναπροσδιόρισε τον ήχο του και το ξαναέφερε στη μόδα, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα γενιά γυναικών δημιουργών όπως η Summer Walker και η Jazmine Sullivan. Μιλάμε σήμερα για μια αναγεννημένη σκηνή, στην οποία βέβαια εξακολουθεί να πρωτοστατεί η SZA.

Το SOS, το δεύτερο άλμπουμ της, ήταν δικαίως ένα από τα πολυαναμενόμενα των τελευταίων χρόνων και η αλήθεια είναι πως άργησε πολύ να βγει. Πανδημίες, ακυρώσεις, αμφιβολίες και ανασφάλεια αλλά και προβλήματα με την εταιρεία της καθυστέρησαν την κυκλοφορία του.

Στο SOS άλλοτε ραπάρει, άλλοτε ροκάρει (F2F), άλλοτε έχει πιο lo-fi ήχο ή είναι πιο ηλεκτρονική και φολκ, ενώ παραμένει εντελώς emo με αριστοτεχνικά καψούρικα και εξομολογητικά κομμάτια που μιλάνε για αποτυχημένες σχέσεις και εκφράζουν τις σκοτεινές σκέψεις της, τις επιθυμίες και τους πόθους της.

Όχι πως η ίδια ήταν εντελώς σιωπηλή ή απούσα από το προσκήνιο όλο αυτόν τον καιρό. Είχε κάνει, μάλιστα, ίσως δυο από τις σημαντικότερες συνεργασίες της καριέρας της: το All the Stars με τον Kendrick Lamar για το σάουντρακ του Black Panther που προτάθηκε για όσκαρ –αλλά δεν το πηρε– και πέρσι το Kiss Me More με την Doja Cat που της χάρισε το Grammy.

Η μουσική της SZA είναι «ριζοσπαστική» όπως τη χαρακτηρίζουν έξω, διαφορετική και πολύμορφη. Το καταλαβαίνεις από τις πρώτες νότες του νέου της δίσκου. Στο SOS άλλοτε ραπάρει, άλλοτε ροκάρει (F2F), άλλοτε έχει πιο lo-fi ήχο ή είναι πιο ηλεκτρονική και φολκ, ενώ παραμένει εντελώς emo με αριστοτεχνικά καψούρικα και εξομολογητικά κομμάτια που μιλάνε για αποτυχημένες σχέσεις και εκφράζουν τις σκοτεινές σκέψεις της, τις επιθυμίες και τους πόθους της.

Στο Kill Bill φαντασιώνεται ότι ξεπαστρεύει τον πρώην της και την καινούργια του φιλενάδα. Στο Gone Girl, που έχει επίσης δανειστεί τον τίτλο του από τη δημοφιλή ταινία του Φίντσερ, εξετάζει τον χωρισμό και την παραίτηση. «Χρειάζομαι το άγγιγμα σου, όχι τoν έλεγχο σου» λέει, και στη συνέχεια «αν με αγκαλιάσεις υπερβολικά σφιχτά, αγόρι, θα με χάσεις».

SZA - Kill Bill (Audio)

Στο εξώφυλλο κάθεται σε μια σανίδα καταδύσεων, περιτριγυρισμένη από το βαθύ μπλε του ωκεανού, με τα μάτια της κλειστά και το πρόσωπό της στραμμένο προς τον ουρανό, χαμένη στις σκέψεις της.

Αναφέρεται σε μια από τις τελευταίες φωτογραφίες της πριγκίπισσας Νταϊάνα, μια βδομάδα πριν από τον θάνατό της στο γιοτ του Μοχάμεντ Αλ Φαγιέντ. «Μου άρεσε το πόσο απομονωμένη αισθανόταν, και αυτό ήταν που ήθελα να αποτυπώσω περισσότερο», δήλωσε η SZA, που το πραγματικό της όνομα είναι Solána Imani Rowe, σε μια συνέντευξή της, παραπέμποντας με αυτόν τον τρόπο και στη δική της προβληματική σχέση με τη διασημότητα ή στο ότι παράτησε τις σπουδές της στη θαλάσσια βιολογία για να γίνει μουσικός (sic).

Το άλμπουμ περιέχει συνεργασίες με τον Don Toliver, τη Phoebe Bridges, τον Travis Scott, με τον οποίο είχε ξανασυνεργαστεί στο πρώτο της άλμπουμ στο κορυφαίο Love Galore, τον Ol' Dirty Bastard στο Forgiveness, στο οποίο σαμπλάρει την Bjork – συγκεκριμένα το Hidden Place από το Vespertine.

Το Forgiveness, που κλείνει τον δίσκο, πραγματικά ξεχωρίζει από το άλμπουμ, όπως ξεχωρίζει και το Special που με τους στίχους του έκανε τους μουσικοκριτικούς στο εξωτερικό να αναπηδήσουν στις θέσεις τους παρατηρώντας πως εκπέμπει έντονα vibes από το Creep των Radiohead. «I wish I was special/I gave all my special/Away to a loser/Now I'm just a loser/I used to be special/But you made me hate me/Regret that I changed me/I hate that you made me/Just like you».

Ακόμη κι αν μαγεύεσαι, όμως, από την μουσική ευελιξία της SZA και δεν μπορείς να διαλέξεις ποιο κομμάτι σου αρέσει περισσότερο –στα 23 τραγούδια του έχει ελάχιστα ατοπήματα– δεν είναι από αυτά τα άλμπουμ που μπορείς να ακούσεις μονορούφι. Και δεν φταίει γι’ αυτό η διάρκειά του, παρότι κρατάει πάνω από μια ώρα, αλλά ο απαιτητικός και φιλόδοξος χαρακτήρας του.

Τόσο απαιτητικός, μάλιστα, που κυκλοφορούν φήμες ότι μπορεί να είναι και η τελευταία δουλειά της 33χρονης δημιουργού, αν και πρόσφατα δήλωσε ότι έχει ήδη έτοιμο και ένα EP.  Και ευτυχώς, επιτέλους το ταλέντο της δικαιώθηκε με το άλμπουμ της να σκαρφαλώνει στην κορυφή του Billboard Ηοt200 και όλα τα κομμάτια της να βρίσκουν μια θέση στο Hot100, κάτι που καταφέρνει μόνο η Taylor Swift με κάθε νέα κυκλοφορία της.

Κανείς δεν περίμενε ότι η χρονιά θα έκλεινε με ένα τόσο αριστουργηματικό άλμπουμ επειδή, για να το θέσουμε όσο πιο απλά γίνεται, περί αυτού πρόκειται. Είναι σπουδαίο, κι ας μην υπάρχει φέτος σε καμία λίστα με τις καλύτερες κυκλοφορίες της χρονιάς λόγω της κάπως αργοπορημένης άφιξής του.

SZA - Shirt 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT