Doja Cat: Μια αληθινή σούπερ σταρ του 21ου αιώνα

Doja Cat: Μια αληθινή σούπερ σταρ του 21ου αιώνα Facebook Twitter
Η ψηφιακή εμπειρία διαμόρφωσε το αντισυμβατικό χιούμορ της που συχνά τη βάζει σε μπελάδες και η online περσόνα της δημιουργεί παρεξηγήσεις
0

Την πρώτη φορά που η Doja Cat έγινε viral ήταν με το βίντεο του κομματιού «ΜΟΟΟ!» το 2018. Σε αυτό έκανε twerking με στολή αγελάδας και τεράστιο ντεκολτέ, τραγουδώντας επαναλαμβανόμενα τον στίχο «Βitch, I’m a cow». Συχνά πυκνά μούγκριζε κιόλας, σε μια σκηνή μάλιστα είχε χώσει τηγανητές πατάτες στα ρουθούνια της.

Την πρώτη φορά που ένας από τους παραγωγούς της, ο Yeti Beats, είδε το βίντεο και άκουσε το τραγούδι, το θεώρησε «εντελώς χαζό και αστείο» ‒ ωστόσο το διαδίκτυο πήρε άφθονο υλικό για meme. Περιείχε όλα τα στοιχεία που διαμορφώνουν την περσόνα μιας σούπερ σταρ την εποχή των social media, «χιούμορ, προσαρμοστικότητα και παιχνιδιάρικη διάθεση», σύμφωνα με τους «New York Times». Η Doja Cat μεγάλωσε μέσα στο διαδίκτυο, οπότε έχει εκπαιδευτεί να ελίσσεται αριστοτεχνικά μέσα σε αυτό.

Οι «New York Times» μπορεί να μην αναφέρονται στο ταλέντο της, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν λείπει από την Doja Cat. Όποιος την παρακολουθεί από την εποχή του καταπληκτικού «Go to town» και του «Tia Tamera» με τη Rico Nasty, από το ντεμπούτο άλμπουμ της «Amala» το 2018, το γνωρίζει καλά αυτό. Το «ΜΟΟ!» δεν υπήρχε καν στο άλμπουμ, ήταν ένα κομμάτι που έφτιαξε σε μία μέρα αποκλειστικά για τους φαν της.

Το τεράστιο άνοιγμά της στo mainstream δυστυχώς επέτρεψε την επανένταξη του Dr. Luke στη μουσική βιομηχανία με ανεπαισθητο και κάπως αθόρυβο τρόπο. Δεν φταίει ακριβώς η Doja. Θα μπορούσε να συμβεί σε οποιοδήποτε καλλιτέχνη. Σε λίγο εξάλλου λήγει το συμβόλαιό της και θα μπορέσει να αποδεσμευτεί από αυτόν.

Σήμερα τα τραγούδια της Doja ακούγονται παντού, με πιο πρόσφατο χιτ τη συνεργασία της με την SZA στο «Kiss me more» που κάνει διάφορα ρεκόρ αυτήν τη στιγμή στο Billboard. To «Kiss me more» βρίσκεται στο τρίτο άλμπουμ της, το «Planet Her», που κυκλοφόρησε πέρσι. Η καριέρα της είχε εκτοξευτεί δύο χρόνια πριν με το «Hot Pink», το δεύτερο άλμπουμ της, συγκεκριμένα με το ντίσκο χιτ «Say So».

Kiss me more

Η Doja Cat δίκαια θεωρείται η πιο συναρπαστική φιγούρα που έχει εμφανιστεί τελευταία στην ποπ μουσική. Ως ράπερ ίσως να έχει ξεπεράσει σε επιτυχία ακόμα και την Cardi B, η οποία έχει παραμείνει στάσιμη τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, είναι από τις λίγες μουσικούς τέτοιου βεληνεκούς που δεν φοβάται να πειραματιστεί με τον ήχο και την εικόνα της. Τα κομμάτια είναι μια μείξη διαφορετικών πραγμάτων, ενώ η ερμηνεία της είναι μοναδική και αλλάζει κάθε φορά ανάλογα με τα συναισθήματα και τον χαρακτήρα του που υποδύεται.

Η Amala Dlamini, όπως είναι το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε το 1995 στο Λος Άντζελες. Η μητέρα της είναι μια Αμερικανο-εβραία σχεδιάστρια και ο πατέρας της ο γνωστός Νοτιοαφρικανός ηθοποιός Dumisani Dlamini, ο οποίος ήταν ουσιαστικά απών ‒ εγκατέλειψε την οικογένειά του επειδή νοσταλγούσε την πατρίδα του. Η Doja συχνά δηλώνει σε συνεντεύξεις ότι έχουν απομακρυνθεί.

Η μητέρα της αποφάσισε να μετακομίσει στη Νέα Υόρκη, μαζί με την οικογένειά της. Με τον αδερφό της συχνά δέχονταν ρατσιστικές επιθέσεις επειδή ήταν τα μόνα παιδιά στην περιοχή με mixed καταγωγή. Ο χορός, μαζί με το ίντερνετ, τη βοηθούσαν να ξεφεύγει. Πέρναγε ατελείωτες ώρες σε chat rooms, το θεωρούσε μια μορφή κοινωνικοποίησης. Αυτό όμως την έφερε σε επαφή με αρκετά τρολ ήδη από νεαρή ηλικία. Η ψηφιακή εμπειρία διαμόρφωσε το αντισυμβατικό χιούμορ της που συχνά τη βάζει σε μπελάδες και η online περσόνα της δημιουργεί παρεξηγήσεις. Έχει ζητήσει συγγνώμη πάρα πολλές γι’ αυτά. «Κανείς δεν ενδιαφέρεται», δήλωσε στο «Rolling Stone», γι’ αυτό δεν χρειάζεται να είναι κανείς απόλυτα ειλικρινής στο διαδίκτυο. Η άρνησή της να φανεί αυθεντική ή να υπερασπιστεί σθεναρά τη φήμη ή την επιτυχία της είναι που την έχει σώσει από την εύκολη ακύρωση, σύμφωνα με τους NYT. Είναι χαρούμενη που κάνει μουσική και το ίδιο θέλει να αισθάνονται και οι ακροατές της.

Say So

Χαρακτηριστική ήταν η στάση της όταν αποκαλύφθηκε ότι το «Say So» ήταν δημιούργημα του Dr. Luke, του πιο μισητού ανθρώπου στη μουσική βιομηχανία. Ήταν το πρώτο του Νο 1 στα τσαρτ μετά την περιβόητη δικαστική διαμάχη του με την Kesha, που τον κατηγόρησε για κακοποίηση. Η φήμη του μπορεί να αμαυρώθηκε και αρκετοί σταρ να τον έκαναν πέρα, κατάφερε όμως να επιβληθεί σε μια σειρά από νεότερους καλλιτέχνες που είχαν την ατυχία να υπογράψουν στην εταιρεία του πολύ πριν συμβούν όλα αυτά. Η Doja Cat ήταν μία από αυτούς, όπως και η Sawetie. Ήταν δεκαεφτά χρονών και ανέβαζε κομμάτια στο SoundCloud της, όταν υπέγραψε μαζί του, το 2013, πριν από τη μήνυση της Kesha.

Το τεράστιο άνοιγμά της στo mainstream δυστυχώς επέτρεψε την επανένταξη του Dr. Luke στη μουσική βιομηχανία με ανεπαισθητο και κάπως αθόρυβο τρόπο. Δεν φταίει ακριβώς η Doja. Θα μπορούσε να συμβεί σε οποιοδήποτε καλλιτέχνη. Σε λίγο εξάλλου λήγει το συμβόλαιό της και θα μπορέσει να αποδεσμευτεί από αυτόν.

Στην περίπτωσή της, δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι η επιτυχία της είναι εξίσου δικό της κατόρθωμα και, απ’ ό,τι φαίνεται, έχει έρθει για να μείνει.

Get into it

@dojacat

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαρίνα Σάττι

PORTRAITS 2022 / Μαρίνα Σάττι: «Με αυτή την εποχή, που η πληροφορία ταξιδεύει τόσο γρήγορα, δεν πολυταυτίζομαι»

Αντί να κυνηγά τη φρενήρη, εφήμερη καθημερινότητα μιας ποπ σταρ, η μουσικός που έγινε το internet sensation μιας γενιάς προτιμά να δουλεύει σε δικούς της χρόνους και να περνά τα Σαββατοκύριακά της με τις «κόρες» (chóres) της, την πολυμελή γυναικεία χορωδία που δημιούργησε «για να μην είναι μόνη της», αφήνοντας την επιτυχία να της χτυπάει σταδιακά την πόρτα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT