Ο πρωτοποριακός φωτογράφος William Eggleston γράφει μουσική!

Ο πρωτοποριακός φωτογράφος William Eggleston γράφει μουσική! Facebook Twitter
Το «Μusik» είναι το πρώτο άλμπουμ του αμερικανού φωτογράφου William Eggleston, το οποίο περιέχει ηχογραφήσεις και αυτοσχεδιασμούς του καλλιτέχνη από τη δεκαετία του ’80. Φωτογραφία: Peter Townsend / Secretly Canadian.
0

To 1983 o William Eggleston πήγε να φωτογραφίσει την Graceland. Χάθηκε στα δωμάτια του Elvis, γεμάτα από συνθετικά χρώματα και υλικά, αλλά προτίμησε να δώσει στις εικόνες του μια πιο οικεία μαρτυρία, απεικονίζοντας το κιτς προσεκτικά, από κοντά και με μια ήσυχη ευλάβεια. Tα πάντα σε αυτό το λεύκωμα φαίνονται ψεύτικα και κατασκευασμένα. Σαν ένας ιδιότροπος συνδυασμός χρυσής πολυτέλειας, πλαστικής space age και ξύλινης χαβανέζικης exotica. Όπως και σε άλλες καλοκαιρινές εικόνες της νότιας ζωής του σπουδαίου φωτογράφου, αυτό είναι το «ψεύτικο» της μεταπολεμικής καταναλωτικής κουλτούρας, ειδικά όπως εκδηλώνεται σε ένα μέρος των Ηνωμένων Πολιτειών που χαρακτηρίζεται αφενός από μια αισθησιακή νοσταλγία και αφετέρου από τις φυλετικές, οικονομικές και πολιτικές συγκρούσεις. Ενώ, βέβαια, οι αισθητικές ευαισθησίες του Elvis και του Eggleston διαφέρουν, είναι και οι δύο, σπουδαίοι καλλιτέχνες του αμερικανικού Νότου.

Ο Eggleston γράφει μουσικές φράσεις, άλλοτε με την πολυφωνική τεχνοτροπία της φούγκας και άλλοτε γεμίζοντας τις μεταβάσεις με ισχυρά ηλεκτρονικά crescendos που δίνουν στα κομμάτια μια κινηματογραφική ενέργεια.

Ο πρωτοποριακός φωτογράφος William Eggleston γράφει μουσική! Facebook Twitter
Όλα τα κομμάτια του «Μusik» διαθέτουν ένα σχεδόν ζαχαρένιο ρομαντισμό, έναν ποιητικό λυρισμό, μια μεταβαλλόμενη αίσθηση της κίνησης και αναπόφευκτο «χρώμα».

Και οι δύο μεγάλωσαν στο Μέμφις και παρέμειναν δεμένοι με το Νότο παρά το γεγονός ότι γνώρισαν την επιτυχία αλλού. Είναι γνωστοι για την κατάχρηση ουσιών, όπως και για τη διφορούμενη συμπεριφορά τους. Η τέχνη τους συνδέεται με τις εντάσεις, τις συγκρούσεις, αλλά και τις γεύσεις που ορίζει το σπίτι τους. Και το χρώμα είναι ο συνδετικός κρίκος που ενώνει τις ζωές τους. Ο Elvis, όταν κάποτε έκανε δώρο ένα αυτοκίνητο στην μητέρα του, δεν της αγόρασε μια απλή Κάντιλακ. Της αγόρασε μια ροζ Κάντιλακ.

Μέχρι τη στιγμή που ο Eggleston επισκέφθηκε την Graceland, είχε καταφέρει να χωθεί ενεργά στην ροκ εν ρολ σκηνή, όχι μόνο του Μέμφις, αλλά και της Νέας Υόρκης. Στα μέσα της δεκαετίας του '70 τα βήματά του τον έφεραν από το Factory μέχρι τα πιο άγνωστα punk στέκια της πόλης. Η μεγάλη φιλία του με τον Alex Chilton, τα αμέτρητα πορτρέτα του τραγουδιστή, όπως και η λάμπα στο κόκκινο δωμάτιο που έγινε εξώφυλλο στο «Radio City» των Big Star δείχνουν την μεγάλη αγάπη του φωτογράφου με το μουσικό σύμπαν. Κι ενώ το σπίτι του Eggleston στο Μέμφις, μοιάζει με ένα εργαστήριο του Φρανκεστάιν γεμάτο από ηλεκτρονικά όργανα, κανένα κομμάτι του δεν είχε ποτέ κυκλοφορήσει σε άλμπουμ.

ΑΚΟΥΣΤΕ ΜΙΑ ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΟΥ EGGLESTON

 

Και κάπως έτσι φτάνουμε σήμερα στο «Μusik», μια συλλογή από ηχογραφήσεις από τη δεκαετία του '80 που χρησιμεύουν ως το πρώτο επίσημο άλμπουμ του William Eggleston, το οποίο κυκλοφορεί από τη Secretly Canadian. To άλμπουμ αποτελείται από αυτοσχεδιασμούς που ηχογραφήθηκαν με ένα Korg OW / 1 FD Pro συνθεσάιζερ. Πριν από μερικά χρόνια ο Tom Lunt, μουσικός παραγωγός και φίλος του γιου του Eggleston, έδειξε ένα ενδιαφέρον για τις ηχογραφήσεις του φωτογράφου και έτσι, με την άδειά του, ξεκίνησε να ανακτά την μουσική του μέσα από παλιά DATs, DCC κασσέττες και floppy δισκέτες. Κατάφερε να συγκεντρώσει πάνω από 60 ώρες μουσικής, εκ των οποίων ένα μέρος αποτελεί το πρώτο επίσημο άλμπουμ του αμερικανού φωτογράφου.

Οι αυτοσχεδιασμοί ποικίλουν σε διάρκεια και στιλ. Ένα σύντομο εισαγωγικό με συνθετικές καμπάνες δίνει τη θέση του στο πρώτο πλήρες κομμάτι, μια άσκηση πάνω στο μπαρόκ όργανο που γνέφει στον Bach, έναν από τους αγαπημένους συνθέτες του (και τον λόγο του γερμανικού τίτλου του άλμπουμ). Ο Eggleston γράφει μουσικές φράσεις, άλλοτε με την πολυφωνική τεχνοτροπία της φούγκας και άλλοτε γεμίζοντας τις μεταβάσεις με ισχυρά ηλεκτρονικά crescendos που δίνουν στα κομμάτια μια κινηματογραφική ενέργεια. Και όπως οι φωτογραφίες του συχνά μοιάζουν κινηματογραφικές, υπάρχουν στο χρόνο, με αφηρημένες αφηγήσεις, έτσι και οι αυτοσχεδιασμοί του θα μπορούσαν να είναι μικρά κινηματογραφικά σκορ, παρόμοια με εκείνα της Wendy Carlos στο «Κουρδιστό Πορτοκάλι».

Μερικά κομμάτια διατηρούν την επιρροή του Bach ή του Berlioz, άλλα υποχωρούν σε πιο new age ατμόσφαιρες. Ορισμένα χρησιμοποιούν κρουστικούς ήχους, άλλα μιμούνται χορδές, άλλα ακούγονται πιο γήινα, πιο ξύλινα. Ωστόσο, όλα τα κομμάτια έχουν ένα σχεδόν ζαχαρένιο ρομαντισμό, έναν ποιητικό λυρισμό, μια μεταβαλλόμενη αίσθηση της κίνησης και ένα αναπόφευκτο «χρώμα».

Ο πρωτοποριακός φωτογράφος William Eggleston γράφει μουσική! Facebook Twitter
Οι αυτοσχεδιασμοί του Eggleston ποικίλουν σε διάρκεια και στιλ. Ένα σύντομο εισαγωγικό με συνθετικές καμπάνες δίνει τη θέση του στο πρώτο πλήρες κομμάτι, μια άσκηση πάνω στο μπαρόκ όργανο που γνέφει στον Bach. Φωτογραφία: Peter Townsend / Secretly Canadian.

Το μεγαλύτερο κομμάτι του άλμπουμ "Untitled Piano Improvisation FD 6.9", λίγο μεγαλύτερο από 16 λεπτά, είναι το μόνο που δεν θέλει να φιλοξενήσει κανέναν συνθετικό ήχο. Και είναι αυτό που μοιάζει να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα, όχι μόνο επειδή κλείνει την πόρτα στα ξεπερασμένα συνθετικά ηχοχρώματα, αλλά επειδή εδώ κυριαρχούν η αξιοπρέπεια και η απουσία: η αξιοπρέπεια ενός πειραματικού πνεύματος και η απουσία ενός άδειου σπιτιού, που γεμίζει από την μαγεία ενός μόνο πιάνου.

Ο Eggleston, ο οποίος παίζει πιάνο από την ηλικία των τεσσάρων ετών, δήλωσε για αυτές τις ηχογραφήσεις: «Όταν παίζω, παίζω πραγματικά για τον εαυτό μου. Εάν υπάρχουν φίλοι μου τριγύρω, όταν συμβαίνει αυτό, μου λένε συχνά: "Ω, Bill, είναι τόσο όμορφο. Θα ήθελα πολύ να το ακούσω πάλι". Και εγώ τους λέω "Δεν την γράφω την μουσική". Είναι σαν να βρίσκεται εδώ για λίγο, και μετά χάνεται - σαν ένα όνειρο».

 

To «Μusik» κυκλοφορεί από την Secretly Canadian.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT