Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης

Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Το μεταφυσικό που έχουμε χάσει, εγώ προσπαθώ να το βρω με άλλο τρόπο. Μέσα από το σεξ... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
0
  • Γεννήθηκα στους Αμπελόκηπους και έζησα τα πρώτα χρόνια της ζωής μου πίσω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού. Είμαι γκάγκαρος Αθηναίος. Και βαζελοχτυπημένος, γιατί είμαι ενάντια στις ομάδες, τις θρησκείες, τις πατρίδες. Έτσι είμαι, έτσι γεννήθηκα. Τα σημάδια στη μύτη και στο κεφάλι είναι από τις πέτρες που μου πετούσαν οι βάζελοι, γιατί δεν ήμουν δικός τους.
Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Το μεταφυσικό που έχουμε χάσει, εγώ προσπαθώ να το βρω με άλλο τρόπο. Μέσα από το σεξ... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Κατάγομαι από μια φτωχή, αριστερή οικογένεια. Οι γονείς μου είναι μικρασιατικής καταγωγής, από Αϊβαλί και Αϊδίνι. Ο μπαμπάς μου ήρθε στην Αθήνα στα 7 του και έμεινε στου Ψυρρή. Η μαμά ήταν νοικοκυρά. Πουκαμισού στα νιάτα της, επονίτισσα. Ο μπαμπάς ήταν δοσατζής, όπως στις ταινίες, πούλαγε είδη προικός με δόσεις. Θυμάμαι, προσπαθούσε τότε να βγάλει δίπλωμα και δεν μπορούσε με τον εθνάρχη τον Καραμανλή (είχε κάνει στη Μακρόνησο ο πατέρας μου). Μετά από κάποια χρόνια πήρε τελικά άδεια για μηχανάκι κι έτσι ξεκίνησε το μαρτύριό μου. Ως πρωτότοκος είχα το άγχος να μάθω τους πελάτες του μπαμπά, γιατί αν πάθαινε κάτι, θα έμεναν τα πράγματα απούλητα κι εμείς δεν θα είχαμε να φάμε. Πήγαινα μαζί του, αλλά ήταν το μαρτύριό μου. Ακόμα και τώρα ξυπνάω με εφιάλτες, ότι είμαι πάνω στο μηχανάκι το Ζούνταπ. Για να αντεπεξέλθω, έγινα καλλιτέχνης. Έβγαζα φωτογραφίες τις πελάτισσες και μετά πήγαινα και τους τις πούλαγα. Πήγαινε πολύ καλύτερα από τη δουλειά του μπαμπά.
Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Μετά τους Αμπελόκηπους, πήγαμε στον Χολαργό. Και ένα καλοκαίρι που τα πράγματα ήταν δύσκολα οικονομικά, το τελευταίο του Γυμνασίου, βρήκα δουλειά στον Μουσικό Θίασο Κρήτης από μια αγγελία. Έγινα χορευτής και τραγουδούσα 3 δικά μου τραγούδια, ψιλοπρόστυχα – αντιμετωπίζω το μουνί και τον πούτσο ως χέρι και πόδι, έτσι είμαι, δεν μπορώ να το δω διαφορετικά. Μπήκα στα βαθιά τότε, σε ένα μπουλούκι-βαριετέ, ένα μεγάλο σχολείο για μένα. Έκανα, μεταξύ άλλων, και τον κομπέρ του Μανωλιού, που έπαιζε ο βασικός θιασάρχης. Επειδή, όμως, δεν έβγαζε γέλιο –ήταν μαλακίες τα αστεία που έλεγε–, άρχισε να με χτυπάει πάνω στη σκηνή, να μου δίνει σφαλιάρες για να γελάσει ο κόσμος. Τότε του λέω: «Δεν γίνεται να συνεχίσει αυτό, δεν μπορώ. Θες να σου γράψω κανένα νούμερο;». Κι έτσι ξεκίνησα να γράφω και γελούσε επιτέλους ο κόσμος.
Για μένα είναι σχολείο μεγάλο η εκκλησία, γι' αυτό πηγαίνω σε μοναστήρια και λειτουργίες. Παίρνω πολλά από τις λειτουργίες. Το στήσιμο, τους χρόνους, τη φαλλοκρατία και τον απίστευτο μισογυνισμό που έχει η θρησκεία μας.
  • Συνεργάστηκα και με τον Χουβαρδά, κάναμε τον Αλέκο με τα κυδώνια, το Χριστός Πάσχων... Πήγαμε σε όλη την Ευρώπη. Αυτό έγινε όταν ήμουν στη Νομική. Δεν την τελείωσα. Δεν έχω πάρει πτυχίο ή μπορεί να το έχω πάρει και να μην το ξέρω, γιατί καταργούνται κάποια μαθήματα, δεν ξέρω, δεν ασχολούμαι. Για τους γονείς το έκανα, αλλά δεν άντεχα να συνεχίσω. Έβγαζα περισσότερα χρήματα ως καλλιτέχνης.
  • Όταν ήμουν στο 2ο ή 3ο έτος στο πανεπιστήμιο έγινε ένας διαγωνισμός για την Εθνική Τράπεζα. Πήρα μέρος και είχα πολύ καλή σειρά. Με προσέλαβαν και με έβαλαν στη διοίκηση της τράπεζας. Ήταν μια κόλαση για μένα. Μόνο ο συνδικαλισμός δούλευε καλά. Παραιτήθηκα γιατί πρήστηκα. Εκεί που έγραφα –έστελνα χιλιάρικα με voucher στην τύχη– άρχισε να πρήζεται το χέρι μου κι έβγαλα και μια μπάλα στο κεφάλι. Αλλεργία στη συγκεκριμένη δουλειά, μου είπε ο γιατρός.
  • Οι «Μουσικές Ταξιαρχίες» ακολούθησαν τη «Χαρούμενη Κουδουνίστρα». Έχουν περάσει 18 καλλιτέχνες από τις Ταξιαρχίες. Τότε ήταν η μόδα του γκρουπ, όχι της σόλο καριέρας. Όταν πρωτοπαίξαμε στο «Σκάλα» το '79-'80, ξεκινήσαμε να κάνουμε 3 παραστάσεις και φτάσαμε τις 380 – χωρίς ρεπό. Αρχίσαμε Αύγουστο και είχε τέτοια απήχηση που συνεχίσαμε όλο τον χρόνο. Κάναμε, όμως, το κέφι μας. Είχε περάσει όλη η Αθήνα από κει.
Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Η καινούργια παράσταση είναι ένα χωρατόριο σε «ρε μίζερο». Είναι μια αντίδρασή μου και μία οργή στις κομματικές συμμορίες, στα κομματόσκυλα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Οι περιπέτειές μου με τα δικαστήρια ξεκίνησαν το '80. Τώρα έχουν φτάσει τα 100. Όλα αθωωτικά, για βραβείο Γκίνες είμαι. Δεν έχω καμιά καταδικαστική απόφαση, εκτός από την υπόθεση με τον Νταλάρα, αλλά και γι' αυτή πήγα στον Άρειο Πάγο και παραγράφηκε ως απλή εξύβριση μετά από 3 χρόνια. Το όνομά του το λέω, τα λεφτά τώρα είναι λίγα. Αν θες να κάνεις κέφι, αντί να πας σε πουτάνες, λες 3 φορές το όνομα και πληρώνεις 9.000 ευρώ. Η αγωγή που μου έκανε τότε ήταν για 100 εκατομμύρια. Πολλά λεφτά.
Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Ο κινηματογράφος είναι ομαδική τέχνη και δεν τα πάω καλά με αυτά. Εγώ είμαι συγκεντρωτικός. Θέλω να τα κάνω όλα, να έχω τον έλεγχο. Ο Δράκουλας των Εξαρχείων δεν έγινε όπως θα έπρεπε. Ωστόσο αυτή η ταινία έγινε καλτ. Ήμουν στην Αντίπαρο κι έρχονταν Σουηδές να με αγκαλιάσουν. Παίζεται στη Σουηδία στην τηλεόραση ως καλτ ευρωπαϊκός κινηματογράφος. Θα μπορούσε να είχε γίνει πολύ καλύτερος. Μου αρέσει όμως ο κινηματογράφος, πολύ. Τα βίντεό μου τα κάνω εγώ.
Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Ο κινηματογράφος είναι ομαδική τέχνη και δεν τα πάω καλά με αυτά. Εγώ είμαι συγκεντρωτικός. Θέλω να τα κάνω όλα, να έχω τον έλεγχο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Αυτό που με συγκίνησε στον τάφο της Αμφίπολης είναι ότι για πρώτη φορά έχουμε εκπρόσωπο τάφου, την Άννα Παναγιωταρέα. Μπορεί ως χώρα να είμαστε μέσα στον βούρκο, αλλά ακούω κάτι τέτοια και με στέλνουν. Είναι αυτό που λέω «Υπαρκτός Σουρεαλισμός». Είναι αυτό που με ωθεί να κάνω τη συγκεκριμένη δουλειά. Μου δίνει μεγάλη χαρά. Τρελαίνομαι.
Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Δεν κάνω διαφορετικές παραστάσεις. Μία παράσταση κάνω πάντα. Όπως είναι η Θεία Λειτουργία. Δεν μπορείς να πας να πεις στον παπά άλλαξε την αρχή. Για μένα είναι σχολείο μεγάλο η εκκλησία, γι' αυτό πηγαίνω σε μοναστήρια και λειτουργίες. Παίρνω πολλά από τις λειτουργίες. Το στήσιμο, τους χρόνους, τη φαλλοκρατία και τον απίστευτο μισογυνισμό που έχει η θρησκεία μας. Η γυναίκα είναι μίασμα, σκουλήκι και επισήμως για τη θρησκεία. Όλα αυτά τα έχω μέσα στο πρόγραμμα. Μου αρέσει αυτό το μπέρδεμα. Όπως και η κακώς εννοούμενη ομοφυλοφιλία. Άλλο ομοφυλόφιλος, άλλο πούστης. Πούστηδες είναι οι περισσότεροι πολιτικοί.
Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • Η καινούργια παράσταση είναι ένα χωρατόριο σε «ρε μίζερο». Είναι μια αντίδρασή μου και μία οργή στις κομματικές συμμορίες, στα κομματόσκυλα. Οι πολιτικοί όλων των κομμάτων είναι πληρωμένοι δωσίλογοι. Τους κρεμάω στην παράσταση, αφού δεν τους κρεμάνε, όπως θα έπρεπε, στο Σύνταγμα. Για να δώσω ένα παράδειγμα, βιάζουν ένα κοριτσάκι ένας Πασοκτζής κι ένας Νεοδημοκράτης και γύρω-γύρω ένας ΚΚΕ και ένας ΣΥΡΙΖΑ τον παίζουν, αλλά καταγγέλλουν κιόλας. Δεν υπάρχει κανένας πολιτικός που να αξίζει. Κι εγώ να ασχοληθώ, το ίδιο θα γίνω. Είναι το σύστημα τέτοιο. Δεν κάνει ο άνθρωπος την καρέκλα, η καρέκλα κάνει τον άνθρωπο. Έχω πληροφορίες ότι η μαφία της Ιταλίας θαυμάζει το πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα.
Ο Αθηναίος της εβδομάδας: Τζίμης Πανούσης Facebook Twitter
Οι πολιτικοί όλων των κομμάτων είναι πληρωμένοι δωσίλογοι. Τους κρεμάω στην παράσταση, αφού δεν τους κρεμάνε, όπως θα έπρεπε, στο Σύνταγμα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
  • «Το μεταφυσικό που έχουμε χάσει, εγώ προσπαθώ να το βρω με άλλο τρόπο. Μέσα από το σεξ. Την ώρα του ταυτόχρονου οργασμού, για παράδειγμα, φτάνεις στον Θεό. Αυτή είναι η θρησκεία για μένα».

Ο Τζίμης Πανούσης παρουσιάζει το «Guantanamo club» στην Ακτή Πειραιώς (Πειραιώς 178 & Λαμίας, 210 3418020), από τις 17 Οκτωβρίου, κάθε Παρασκευή και Σάββατο για 10 μόνο παραστάσεις.

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ