Μισό αιώνα μετά, το «The Dark Side of the Moon» εξακολουθεί να αντηχεί έντονα

Μισό αιώνα μετά, το «The Dark Side of the Moon» εξακολουθεί να αντηχεί έντονα Facebook Twitter
GETTY
0

Θλιμμένα, εσωστρεφή, αργόσυρτα τραγούδια για την τρέλα, τη θνητότητα και την απληστία, διανθισμένα με έντονες ορχηστρικές βινιέτες. Μπορούσε να είναι αυτή η συνταγή της επιτυχίας ενός από τα πιο δημοφιλή άλμπουμ όλων των εποχών;

Ουδείς πάντως μπορεί να αμφισβητήσει την τεράστια δημοτικότητα και αντοχή του ανεξίτηλου στον χρόνο άλμπουμ που κυκλοφόρησαν οι Pink Floyd πριν από 50 χρόνια, την 1η Μαρτίου του 1973. Το “Dark Side…” θα δέσποζε στην δισκογραφία σαν ένας ανεξιχνίαστος μονόλιθος που εγκαταστάθηκε για τα επόμενα δεκατέσσερα χρόνια στο Top 200 του Billboard, διαπερνώντας την περίοδο του πανκ, την έκρηξη του πρώιμου hip-hop, την κυριαρχία του MTV. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε μια εποχή που η αγορά ενός δίσκου εμπεριείχε αφοσίωση και όσο οικείο κι αν έγινε αργότερα μέσω των ραδιοφωνικών μεταδόσεων, καθένας ήθελε να έχει την δική του κόπια ή μια καινούρια κόπια που θα αντικαθιστούσε την φθαρμένη παλιά. Στην ψηφιακή εποχή, το "The Dark Side of the Moon" επέστρεψε στα charts με τη μορφή CD, προσθέτοντας κι άλλα εκατομμύρια αντίτυπα στις ήδη αστρονομικές πωλήσεις του.

Φυσικά, θα υπάρξει άλλη μια πολυτελής επανέκδοση του άλμπουμ με αφορμή την επέτειο. Το νέο boxed set, που θα κυκλοφορήσει στις 24 Μαρτίου, διαθέτει remixes υψηλής ανάλυσης και surround ήχου και άλλα extras, αν και σε μεγάλο βαθμό θα έλεγε κανείς ότι είναι περιττό μετά το εξαντλητικό "Immersion Edition" του “Dark Side of the Moon” που κυκλοφόρησε το 2011. Επίσης, ο Roger Waters ανακοίνωσε ότι θα κυκλοφορήσει το δικό του ριμέικ του "Dark Side", που θα περιέχει δικά του φωνητικά και όχι τη βραχνή, θλιμμένη φωνή του κιθαρίστα των Pink Floyd, David Gilmour, ενώ θα προσθέσει και προφορικό λόγο, όπως δήλωσε, πάνω από τα ορχηστρικά κομμάτια του άλμπουμ, μαζί με κάποια «όχι rock 'n' roll κιθαριστικά σόλο».

Το 1973, το "Dark Side" ήταν ένα άλμπουμ που λειτουργούσε εξίσου ιδανικά ως μέσο επίδειξης ενός νέου στερεοφωνικού – ή, για μερικούς πρώτους χρήστες, ενός τετραφωνικού συστήματος – και ως προσωπική μυσταγωγία με ακουστικά κι ένα τζόιντ. Τα ρολόγια, οι συναγερμοί και τα κουδούνια που ανοίγουν το "Time" προκαλούν την ίδια εντύπωση μετά από τόσα χρόνια, ενώ τα αεικίνητα συνθεσάιζερ του "On the Run" εξακολουθούν να φέρνουν ζάλη. Το επιβλητικό τέμπο και η απόκοσμη αντήχηση αναγγέλλουν εξαρχής το μεγαλεπήβολο εύρος του “Dark Side of the Moon”, το οποίο αρχίζει και τελειώνει με τον ήχο ενός σφυγμού. Το άλμπουμ αντιπαραβάλλει το ηχητικό μεγαλείο και τις μεγάλες διακηρύξεις με την εμπειρία της ανθρώπινης κλίμακας.

Όπως και άλλα εμβληματικά best sellers των δεκαετιών του 1970 και του 1980 – το "Thriller" του Michael Jackson, το "Hotel California" των Eagles, το "Rumours" των Fleetwood Mac – το "Dark Side of the Moon" πραγματεύεται την απογοήτευση, το φόβο και την αγανάκτηση, παρά την αστραφτερή παραγωγή του. Είναι ανήσυχο και εμμονικό κατά βάθος, όχι τακτοποιημένο. Αμέτρητες μπάντες και παραγωγοί θα διδάσκονταν από τους Pink Floyd πώς να συνδυάζουν το μεγαλείο και τη δυσφορία, πώς κάποιοι σωστά  τοποθετημένοι ήχοι μπορούν να πουν πολύ περισσότερα από μια στείρα επίδειξη δεξιοτεχνίας.

Το "Dark Side" ήταν σε μεγάλο βαθμό προϊόν της εποχής του. Οι αρχές της δεκαετίας του 1970 σημαδεύτηκαν από την ακμή του prog-rock, ιδιαίτερα στη Βρετανία, όπου συγκροτήματα όπως οι Genesis, οι King Crimson και οι Yes κατασκεύαζαν άσματα σε μέγεθος σουίτας ξετυλίγοντας αφηγήσεις μεγαλοπρεπούς έπαρσης. Όμως οι αρχές της δεκαετίας του 1970 ήταν επίσης μια εποχή όπου οι ουτοπικές υποσχέσεις της εποχής των χίπις είχαν αρχίσει να ξεθωριάζουν και να μεταλλάσσονται σε εμπορικό προϊόν. Το "Dark Side of the Moon" αποτυπώνει τις αφελείς ελπίδες που χάνονται.

Σε πρόσφατες συνεντεύξεις του πάντως, ο Waters περιέγραψε το μήνυμα του άλμπουμ με πιο θετικό τρόπο. «Αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό είναι η σύνδεση μεταξύ μας ως ανθρώπινα όντα, η όλη ιδέα της ανθρώπινης κοινότητας», δήλωσε στην Berliner Zeitung τον Φεβρουάριο. Πέρα από τέτοιους αναθεωρητισμούς όμως, ακούγοντάς το ξανά σήμερα μπορεί να διαπιστώσει κανείς πόσο το “Dark Side of the Moon” μοιάζει να ασπάζεται την αποξένωση, τη ματαιότητα και την απελπισία. Και τα εκατομμύρια των ακροατών του νιώθουν το ίδιο.  

Με τοιχεία από τους The New York Times

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Μουσική / Lou: Πόσες ανοιχτά λεσβίες ξέρεις αυτήν τη στιγμή στην ελληνική μουσική σκηνή;

Αυτό που κάνει η Lou στην ελληνική μουσική σκηνή είναι μοναδικό και θαρραλέο: queer μουσική για κάγκουρες με εφόδιο τις μουσικές της γνώσεις και επίγνωση αυτού που εκπροσωπεί, κάνοντας το τραπ όχημα για να περάσει τα μηνύματά της.
M. HULOT
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ