Μισό αιώνα μετά, το «The Dark Side of the Moon» εξακολουθεί να αντηχεί έντονα

Μισό αιώνα μετά, το «The Dark Side of the Moon» εξακολουθεί να αντηχεί έντονα Facebook Twitter
GETTY
0

Θλιμμένα, εσωστρεφή, αργόσυρτα τραγούδια για την τρέλα, τη θνητότητα και την απληστία, διανθισμένα με έντονες ορχηστρικές βινιέτες. Μπορούσε να είναι αυτή η συνταγή της επιτυχίας ενός από τα πιο δημοφιλή άλμπουμ όλων των εποχών;

Ουδείς πάντως μπορεί να αμφισβητήσει την τεράστια δημοτικότητα και αντοχή του ανεξίτηλου στον χρόνο άλμπουμ που κυκλοφόρησαν οι Pink Floyd πριν από 50 χρόνια, την 1η Μαρτίου του 1973. Το “Dark Side…” θα δέσποζε στην δισκογραφία σαν ένας ανεξιχνίαστος μονόλιθος που εγκαταστάθηκε για τα επόμενα δεκατέσσερα χρόνια στο Top 200 του Billboard, διαπερνώντας την περίοδο του πανκ, την έκρηξη του πρώιμου hip-hop, την κυριαρχία του MTV. Το άλμπουμ κυκλοφόρησε μια εποχή που η αγορά ενός δίσκου εμπεριείχε αφοσίωση και όσο οικείο κι αν έγινε αργότερα μέσω των ραδιοφωνικών μεταδόσεων, καθένας ήθελε να έχει την δική του κόπια ή μια καινούρια κόπια που θα αντικαθιστούσε την φθαρμένη παλιά. Στην ψηφιακή εποχή, το "The Dark Side of the Moon" επέστρεψε στα charts με τη μορφή CD, προσθέτοντας κι άλλα εκατομμύρια αντίτυπα στις ήδη αστρονομικές πωλήσεις του.

Φυσικά, θα υπάρξει άλλη μια πολυτελής επανέκδοση του άλμπουμ με αφορμή την επέτειο. Το νέο boxed set, που θα κυκλοφορήσει στις 24 Μαρτίου, διαθέτει remixes υψηλής ανάλυσης και surround ήχου και άλλα extras, αν και σε μεγάλο βαθμό θα έλεγε κανείς ότι είναι περιττό μετά το εξαντλητικό "Immersion Edition" του “Dark Side of the Moon” που κυκλοφόρησε το 2011. Επίσης, ο Roger Waters ανακοίνωσε ότι θα κυκλοφορήσει το δικό του ριμέικ του "Dark Side", που θα περιέχει δικά του φωνητικά και όχι τη βραχνή, θλιμμένη φωνή του κιθαρίστα των Pink Floyd, David Gilmour, ενώ θα προσθέσει και προφορικό λόγο, όπως δήλωσε, πάνω από τα ορχηστρικά κομμάτια του άλμπουμ, μαζί με κάποια «όχι rock 'n' roll κιθαριστικά σόλο».

Το 1973, το "Dark Side" ήταν ένα άλμπουμ που λειτουργούσε εξίσου ιδανικά ως μέσο επίδειξης ενός νέου στερεοφωνικού – ή, για μερικούς πρώτους χρήστες, ενός τετραφωνικού συστήματος – και ως προσωπική μυσταγωγία με ακουστικά κι ένα τζόιντ. Τα ρολόγια, οι συναγερμοί και τα κουδούνια που ανοίγουν το "Time" προκαλούν την ίδια εντύπωση μετά από τόσα χρόνια, ενώ τα αεικίνητα συνθεσάιζερ του "On the Run" εξακολουθούν να φέρνουν ζάλη. Το επιβλητικό τέμπο και η απόκοσμη αντήχηση αναγγέλλουν εξαρχής το μεγαλεπήβολο εύρος του “Dark Side of the Moon”, το οποίο αρχίζει και τελειώνει με τον ήχο ενός σφυγμού. Το άλμπουμ αντιπαραβάλλει το ηχητικό μεγαλείο και τις μεγάλες διακηρύξεις με την εμπειρία της ανθρώπινης κλίμακας.

Όπως και άλλα εμβληματικά best sellers των δεκαετιών του 1970 και του 1980 – το "Thriller" του Michael Jackson, το "Hotel California" των Eagles, το "Rumours" των Fleetwood Mac – το "Dark Side of the Moon" πραγματεύεται την απογοήτευση, το φόβο και την αγανάκτηση, παρά την αστραφτερή παραγωγή του. Είναι ανήσυχο και εμμονικό κατά βάθος, όχι τακτοποιημένο. Αμέτρητες μπάντες και παραγωγοί θα διδάσκονταν από τους Pink Floyd πώς να συνδυάζουν το μεγαλείο και τη δυσφορία, πώς κάποιοι σωστά  τοποθετημένοι ήχοι μπορούν να πουν πολύ περισσότερα από μια στείρα επίδειξη δεξιοτεχνίας.

Το "Dark Side" ήταν σε μεγάλο βαθμό προϊόν της εποχής του. Οι αρχές της δεκαετίας του 1970 σημαδεύτηκαν από την ακμή του prog-rock, ιδιαίτερα στη Βρετανία, όπου συγκροτήματα όπως οι Genesis, οι King Crimson και οι Yes κατασκεύαζαν άσματα σε μέγεθος σουίτας ξετυλίγοντας αφηγήσεις μεγαλοπρεπούς έπαρσης. Όμως οι αρχές της δεκαετίας του 1970 ήταν επίσης μια εποχή όπου οι ουτοπικές υποσχέσεις της εποχής των χίπις είχαν αρχίσει να ξεθωριάζουν και να μεταλλάσσονται σε εμπορικό προϊόν. Το "Dark Side of the Moon" αποτυπώνει τις αφελείς ελπίδες που χάνονται.

Σε πρόσφατες συνεντεύξεις του πάντως, ο Waters περιέγραψε το μήνυμα του άλμπουμ με πιο θετικό τρόπο. «Αυτό που είναι πραγματικά σημαντικό είναι η σύνδεση μεταξύ μας ως ανθρώπινα όντα, η όλη ιδέα της ανθρώπινης κοινότητας», δήλωσε στην Berliner Zeitung τον Φεβρουάριο. Πέρα από τέτοιους αναθεωρητισμούς όμως, ακούγοντάς το ξανά σήμερα μπορεί να διαπιστώσει κανείς πόσο το “Dark Side of the Moon” μοιάζει να ασπάζεται την αποξένωση, τη ματαιότητα και την απελπισία. Και τα εκατομμύρια των ακροατών του νιώθουν το ίδιο.  

Με τοιχεία από τους The New York Times

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

56’ με τον Degear0001

Μουσική / Το νέο διαστημικό άλμπουμ του Degear0001 έχει ήχους από παιδικά παιχνίδια

Ο νεαρός μουσικός, που πειραματίζεται με παιδικά πλήκτρα και «χακαρισμένα» αντικείμενα, μόλις κυκλοφόρησε ένα spacey άλμπουμ με weird pop, που σίγουρα θα ήθελες να χορέψεις σε ένα παραληρηματικό πάρτι με χαμόγελα και φλούο χρώματα.
M. HULOT
Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Μουσική / Νέγρος του Μοριά: «Mιλάω για τη σκοτεινή πλευρά της Ελλάδας»

Ο ταλαντούχος μουσικός κυκλοφόρησε ένα από τα καλύτερα ραπ άλμπουμ της χρονιάς, στο οποίο εξερευνά την εμπειρία του να είσαι μαύρος στην Ελλάδα του 2025 και το οποίο αποθέωσε η Guardian. Μιλά αποκλειστικά στη LiFO, λίγο πριν τη συναυλία του στις 31 Μαΐου στο Universe Multivenue Open Air.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Μουσική / Οι γονείς της Αγγελίνας κάποια στιγμή κουράστηκαν να παρακολουθούν τις παραστάσεις που οργάνωνε ως παιδί

Η Aγγελίνα είναι μια τραγουδοποιός 22 ετών που μεγάλωσε στην Αθήνα. Όταν ήταν μικρή ήθελε να γίνει ηθοποιός και συγγραφέας, αλλά ο δρόμος την πήγε στη μουσική κι έτσι έβγαλε το πρώτο της τραγούδι το 2023, που λέγεται «Sta Riha». Αγοράζει ακόμη μπουρμπουλήθρες από τα περίπτερα και της αρέσει να οδηγάει το σαράβαλό της. Κοιμάται καλά τα βράδια, αν δεν σκέφτεται πολύ. Όταν ανεβαίνει στην σκηνή, λέει μέσα της πως το άγχος της είναι ενθουσιασμός.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ