Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη

Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη Facebook Twitter
0
Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη Facebook Twitter

Σε μια εποχή πλησμονής πληροφοριών, σε καιρούς ακαριαίας διάδοσης της παραμικρής λεπτομέρειας για την όποια τρέχουσα ασημαντότητα (που φυσικά είναι προορισμένη να καταναλωθεί με βουλιμία και να επιστρέψει τάχιστα στη λίμνη της λήθης), είναι όμορφο, είναι πολύ όμορφο, να ανάγονται σε θρύλο κάποιες προσωπικότητες, κάποιοι δημιουργοί που άλλο δεν κάνουν από το να διακονούν με επίμονο πάθος την ποίηση της ζωής. Τέτοια προσωπικότητα είναι, το δίχως άλλο, ο Μιχάλι Βιγκ (Mihaly Vig). Είναι ο ποιητής της μουσικής. Είναι ο μουσικός της ποίησης. Είναι το φθινόπωρο της μουσικής, η νοτερότητά της, το δάκρυ της.

Ελάχιστα τα όσα γνωρίζουμεγι' αυτό τον Ούγγρο. Καλύτερα έτσι. Μένουν οι νότες και οι αρμονίες του. Το έργο του. Μένει η προσφορά του, που συνεχίζεται ακάθεκτη εδώ και τέσσερις δεκαετίες μακριά από τα απατηλά φώτα της δημοσιότητας και κοντά σε ό,τι σημαίνει αγέρωχη αξιοπρέπεια και αγέρωχο βλέμμα. Οι μουσικές του κυκλοφορούν σαν προκηρύξεις, χέρι με χέρι, για κάποιους μυημένους, για εκείνους που αναζητούν την ουσία, το μεδούλι των πραγμάτων, τη μελαγχολία της αντίστασης στον βόρβορο του τίποτα.


Μια νεοαναγεννησιακή μορφή, ο Μιχάλι Βιγκ, είναι ποιητής, κιθαρίστας, τροβαδούρος, ηθοποιός. Είναι ο μουσουργός που δίνει τη δέουσα βαρύτητα στις ασπρόμαυρες σκηνές του φίλου του, μέγιστου σκηνοθέτη της ανθρώπινης ευθραυστότητας, του Μπέλα Ταρ (Béla Tarr).

Μια νεοαναγεννησιακή μορφή, ο Μιχάλι Βιγκ, είναι ποιητής, κιθαρίστας, τροβαδούρος, ηθοποιός. Είναι ο μουσουργός που δίνει τη δέουσα βαρύτητα στις ασπρόμαυρες σκηνές του φίλου του, μέγιστου σκηνοθέτη της ανθρώπινης ευθραυστότητας, του Μπέλα Ταρ (Béla Tarr). Είναι ο εμψυχωτής δύο συγκροτημάτων που μπόλιασαν το πανκ με την κλασική μουσική και τη μινιμαλιστική φιλοσοφία («γυμνάζει τη σκέψη σε απογύμνωση» έγραφε ο Νίκος Καρούζος).


Γεννημένος στις 21 Νοεμβρίου του 1957, στη Βουδαπέστη, ο Μιχάλι Βιγκ άλλο δεν έστερξε να κάνει από το να αφοσιωθεί στην τέχνη. Πολύτιμοι αρωγοί και μόνιμοι σύντροφοί του σ' αυτό το ταξίδι βρέθηκαν να είναι δύο άλλοι Ούγγροι κορυφαίοι καλλιτέχνες, ο Μπέλα Ταρ και ο Λάσλο Κρασναχορκάι (Laszlo Krasznahorkai). Αυτή η τριάδα είναι θρυλική πλέον, ιδίως στους κύκλους εκείνων που επιμένουν ότι η ζωή είναι μια αλληλουχία θαυμάτων ακόμα και μες στο σκουπιδαριό και ότι το σεντούκι της ανθρωπιάς είναι γεμάτο με τιμαλφή. Κανείς μας δεν παύει να ακούει ξανά και ξανά τη μουσική του Βιγκ στην εναρκτήρια σκηνή της ταινίας Οι αρμονίες του Βέρκμαϊστερ του Ταρ, που μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα Η μελαγχολία της αντίστασης του Κρασναχορκάι. Κανείς μας δεν παύει να βλέπει ξανά και ξανά τον Βιγκ στο ρόλο του Ιερεμία στο μεγαλειώδες Satantango του Ταρ. Κανείς μας δεν παύει, στις ταραχώδεις, αλλά ωραίες συνάξεις μας, να ανοίγει το βιβλίο Πόλεμος και Πόλεμος (μτφρ. Ιωάννα Αβραμίδου, εκδ. Πόλις), αυτό το θησαυροφυλάκιο-μεταμυθιστόρημα του Κρασναχορκάι, και να διαβάζει στην εκάστοτε ομήγυρη τις σελίδες στις οποίες εμφανίζεται ο Βιγκ και οι Balaton, η μπάντα του.

«Κι έμεινε εκεί καρφωμένος, με τις σκέψεις του σκόρπιες μες στο κεφάλι του, να κοιτάζει το συγκρότημα, μετά το πλήθος, μετά πάλι το συγκρότημα, προσπάθησε μάταια να πιάσει το αυτί του κάποιες λέξεις από τα μουσικά κομμάτια που διαδέχονταν το ένα το άλλο, ασταμάτητα, έπιασε στον αέρα μόνο κάποια ψίχουλα, "είναι το τέλος", "όλα είναι ελεεινά", κι εκείνη η παγωμένη μελαγχολία των τραγουδιών τον άγγιξε αμέσως (...) παρατήρησε τον τραγουδιστή, που το αυστηρό του βλέμμα μαρτυρούσε τη θανάσιμη ανία του και τη διάθεση να μιλήσει μόνο για τη θανάσιμη ανία και, πότε πότε, σάρωνε με το αυστηρό του βλέμμα το μαζεμένο μπροστά στα πόδια του πλήθος και έδινε την εντύπωση πως ήθελε, στη θέα αυτού του πλήθους, να εγκαταλείψει τη σκηνή για πάντα, αλλά έμενε και συνέχιζε να τραγουδά (...). Μια καρδιά από τεφλόν, σιγοτραγουδούσαν εν χορώ με τον τραγουδιστή και, αμέσως μετά, έκαναν ένα τσιγαριλίκι και τέρμα οι έγνοιες, μόνον ο ελαφρύς τελετουργικός ίλιγγος (...) βρέθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με τον τραγουδιστή, ο οποίος, με συντετριμμένο ύφος, του έριξε μόνο μια διαπεραστική ματιά –πρέπει να ήταν ο Μιχάλι Βιγκ, εξήγησε ο Κόριμ την επομένη–, και πέρασε δίπλα του με μεγάλες δρασκελιές, τα μακριά μαλλιά του λικνίζονταν στον ρυθμό των βημάτων του» γράφει ο Λάσλο Κρασναχορκάι, και θυμίζει, με τον ανυπέρβλητο τρόπο του, τις ρυθμικές, σχεδόν παραληρηματικές σκηνές από το On the Road, όπου ο Τζακ Κέρουακ απαθανατίζει τον Τσάρλι Πάρκερ και τους μεγάλους της τζαζ.


Κανείς μας δεν παύει να ακούει ξανά και ξανά το τραγούδι του Βιγκ στο νουάρ Κολαστήριο του Μπέλα Ταρ. Αυτός ο σπαραγμός δεν ξεχνιέται ποτέ. Ένας λιτός, βουρκωμένος, υέτιος σπαραγμός. Μια τσαλακωμένη φωνή κι ένα ξεχαρβαλωμένο παλιό αρμόνιο, τίποτε άλλο. Και τα λόγια:


Τελείωσε
Πάει πια.
Πάει.
Και δεν έχει άλλο.
Δεν θα υπάρξει άλλο.
Ποτέ ξανά.
Σαν εφιάλτης είναι.
Όλα αυτά.
Εφιάλτης.
Αλλά ίσως κάποια μέρα.
Ίσως κάτι άλλο.
Κάτι καινούργιο.
Από πού θα έρθει;
Από πού;

Ο Mihaly Vig θα εμφανιστεί στο Θέατρο Σφενδόνη την Παρασκευή 7 και το Σάββατο 8 Οκτωβρίου.

Πριν από τις εμφανίσεις θα προβληθούν οι δύο ταινίες του Μπέλα Ταρ, Turin Horse (7/10) και Werckmeister Harmoniak (8/10).
Οι προβολές αρχίζουν στις 18:15 και ο Vig εμφανίζεται στις 21:30.
Θέατρο Σφενδόνη
Μακρή 4, Μακρυγιάννη, τηλ. κρατήσεων: 215 5158968
Είσοδος: 20 ευρώ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αρμονία του Bela Tarr

Συνεντεύξεις / Η αρμονία του Bela Tarr

Στο σύντομο πέρασμά του από την Αθήνα, ο Béla Tarr, ο ιδιόμορφος, μοναδικός, αισιόδοξος σε πείσμα του ζόφου που περιγράφει, σημαίνων Ούγγρος δημιουργός ταινιών όπως οι Αρμονίες του Βερκμάιστερ και το Άλογο του Τορίνο, επιβεβαίωσε την απόφασή του να κρεμάσει τον φακό του και επισήμανε την απέχθειά του στο ψηφιακό φορμάτ και τις πρόχειρες κρίσεις.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ
Όλο το καλό θέατρο που θα δούμε φέτος

Θέατρο / Όλο το καλό θέατρο που θα δούμε φέτος

Mετά την καλοκαιρινή «απόσταση», είναι αληθινή χαρά να διαπιστώνεις πόσα ενδιαφέροντα πράγματα ετοιμάζονται στις θεατρικές σκηνές της πόλης. Η πρώτη ματιά στο υλικό είναι χορταστική, καθώς καλύπτει με το παραπάνω διαφορετικά γούστα και προτιμήσεις.
FALL PREVIEW 2016

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Οι Αθηναίοι / Κορμί κι αλάτι, Μπέσσυ μου!

Η καριέρα της μετράει πάνω από μισό αιώνα. Αν και έχει να βγάλει δίσκο από το 1983, τα τραγούδια που ηχογράφησε μέσα σε μια δεκαετία έχουν απήχηση σήμερα σε 17χρονα παιδιά, κι αυτό την κάνει να νιώθει έφηβη. Η Μπέσσυ Αργυράκη αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Olivia Dean: Η νέα σταρ της βρετανικής ποπ

Μουσική / Mόνο η Olivia Dean κρατήθηκε απέναντι στην καταιγίδα των hits της Taylor Swift

Μια 26χρονη τραγουδοποιός από το Λονδίνο που καταφέρνει να κρατά γερά τις υψηλές θέσεις της στα charts, με έναν ήχο που ισορροπεί μεταξύ παρελθόντος και παρόντος. Bonus για σήμερα: ο νέος δίσκος των Dury Dava.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
SANDWELL DISTRICT INTERVIEW

Μουσική / Οι Sandwell District φτιάχνουν τέκνο σαν να προσεύχονται

O Regis και ο Function, δύο από τους πρωτεργάτες του πρότζεκτ που εξελίχθηκε σε διεθνές underground δίκτυο, με αφορμή την εμφάνισή τους στην Αθήνα μιλούν στη LiFO για την επανένωσή τους, την τέκνο σήμερα και τον καινούργιο τους δίσκο.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ