Μαγεία και Απώλεια

Μαγεία και Απώλεια Facebook Twitter
0

«Ζούμε στον 12ο όροφο μιας πολυκατοικίας» λέει η Bjork στο «Uncut». «Όπως και τα περισσότερα πολυώροφα κτίρια στην Αμερική, δεν έχει 13ο όροφο. Η κόρη μου ρωτάει γιατί. Πώς να της το εξηγήσεις αυτό; Λοιπόν, γλυκιά μου, αυτό συμβαίνει επειδή έχει γίνει προσπάθεια να καλυφθεί το γεγονός ότι οι κυρίες αιμορραγούν 13 φορές το χρόνο. Έχει ασκηθεί πιέσει να μοιραστεί το έτος σε 12 μέρη. Θέλουν να εξαφανίσουν το νούμερο 13 επειδή δεν θέλουν να επιβάλλει η Φύση τον εαυτό της. Υπάρχει ένα κομμάτι στο νέο άλμπουμ μου που ονομάζεται Vertebrae By Vertebrae, στο οποίο η Μητέρα Φύση ξεπροβάλλει απ' τον ωκεανό, παρελαύνει στο Μανχάταν με ένα τεράστιο κραγιόν και ζωγραφίζει το νούμερο 13 στον 14ο όροφο κάθε πολυκατοικίας. Θα γινόταν μία πολύ αστεία ταινία».

Η Bjork χαχανίζει χαρούμενη λίγο πριν την κυκλοφορία του νέου άλμπουμ της, με το οποίο επιστρέφει στις ποπ φόρμες που είχε εγκαταλείψει στις τρεις τελευταίες δουλειές της. Ποπ για τα δικά της μέτρα, που σημαίνει πάλι ήχοι ακραίοι και εκκεντρικοί, δύσκολοι, μακριά από το mainstream. Αυτή ήταν πάντα η ακαταμάχητη γοητεία της Bjork, κι ας παραμένει για δυο δεκαετίες (τουλάχιστον) μία ανωμαλία στην ποπ κουλτούρα: το ότι καταφέρνει να επιβάλλει την αισθητική της και τις μουσικές της ιδιοτροπίες στο mainstream κοινό, παρ' όλο που τώρα πια δύσκολα την ακολουθούν ανυποψίαστοι.

Το Volta είναι ένα άλμπουμ που σε πρώτη ακρόαση σε ξενίζει, «χαμένο» σε μια επιτηδευμένη «πρωτοπορία» που δεν έχεις ιδέα αν σου αρέσει ή αν σε ενοχλεί. Ποπ, αλλά με τον εξωφρενικό, αντισυμβατικό τρόπο της Bjork. Ένα άλμπουμ γεμάτο με σκληρούς μεταλλικούς ήχους, τα tribal drums του Chris Corsano και του Brian Chippendale των θορυβοποιών Lightning Bolt, τη βιρτουόζο του κινέζικου «λαούτου» Min Xiao-Fen, την κονγκολέζικη φρενήρη αφρο-τέκνο του Konono No1, το «σαντούρι» του Toumani Diabate απ' το Μαλί, χάλκινα πνευστά που δημιουργούν ατμόσφαιρα διονυσιακή. Ακόμα και οι φουτουριστικοί R&B ρυθμοί του Phil Spector της σημερινής hip hop, του Timbaland, εδώ ακούγονται σαν μεταλλαγμένοι. Οι ενορχηστρώσεις είναι για άλλη μια φορά μαγευτικές, παρ' όλο που οι συνθέσεις είναι ασυνάρτητες και καταρρίπτουν κάθε έννοια και δομή του συμβατικού τραγουδιού. Οι εσωστρεφείς μελωδίες και η χαμηλόφωνη μεγαλοπρέπεια του Vespertine συνυπάρχουν με το πανκ των 70s και τις παραδοσιακές μουσικές του κόσμου. Τραγουδάει για έρωτα, για σεξ, για την ακόρεστη λαχτάρα της για ταξίδια (στον μελαγχολικό παιάνα Wanderlust: «συνέχεια μετακινούμαι από νησί σε νησί, αισθάνομαι σαν στο σπίτι μου, οπουδήποτε το άγνωστο με περιτριγυρίζει...», έναν ύμνο στη μοναχικότητα και στην αδυναμία της να ριζώσει σε έναν τόπο), για τις εικόνες που της αποτυπώθηκαν μετά από το ταξίδι της στο Aceh της Ινδονησίας, μια περιοχή ερημωμένη απ' το τσουνάμι, την εποχή που ηχογραφούσε το άλμπουμ της. «Ήμουν σε ένα χωριό όπου 180 χιλιάδες άνθρωποι πέθαναν σε μια στιγμή» λέει. «Μπορούσες ακόμα να μυρίσεις το θάνατο στον αέρα». Στο πρώτο single της, τη μόνη «ραδιοφωνική» στιγμή της, το Earth Intruders, αναφέρεται στην καταστροφή παίρνοντας έντονα πολιτική θέση. «Είναι για τους ανθρώπους του Τρίτου Κόσμου» συνεχίζει «οπλισμένους με τη δυτική τεχνολογία, που οδηγεί σε εξέγερση. Είναι χαοτικό όλο αυτό».

Στο Dull Flame οf Desire τραγουδάει «Αγαπώ τα μάτια σου, αγάπη μου, την μεγαλοπρεπή αστραφτερή φωτιά τους», πάνω σε ήχους από χάλκινα και ηλεκτρονικούς θορύβους που θυμίζουν ήχους τρένου, ενώ ο Antony τη συνοδεύει, σε ένα αργόσυρτο ερωτικό κομμάτι. Στο Innocence ο φόβος που έρχεται με την ωριμότητα γίνεται το μοτίβο για να ξεδιπλωθούν οι συγκινητικοί στίχοι πάνω σε ένα σκληρό, βρόμικο φανκ: «the thrill of fear, now greatly enjoyed with courage...» Κορυφαία στιγμή του δίσκου είναι το γεμάτο σεξουαλικά υπονοούμενα, τρυφερό I See Who You Are, με την Xiao-Fen να τη συνοδεύει με την pipa και την κρυστάλλινη παραγωγή του Mark Bell.

Έτσι ήταν από την πρώτη στιγμή, απόμακρη και ιδιοσυγκρασιακή. Ή τη λατρεύεις ή τη μισείς. Δεν ξέρω αν το Volta είναι αντικειμενικά ένα καλό άλμπουμ. Όποιος την παρακολουθεί και μπορεί να την προσεγγίσει, θα βρει στοιχεία που θα αγαπήσει. Οι υπόλοιποι ας αρκεστούν στο ότι είναι το νέο άλμπουμ της Bjork. Από μόνο του, γεγονός...

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Μουσική / O Πασχάλης Τερζής δεν προκάλεσε ποτέ, ούτε έβλαψε κανένα

Ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς τραγουδιστές μίλησε στη LiFO λίγο πριν αποσυρθεί από το τραγούδι. Με αφορμή τις ανακοινώσεις για την επιστροφή του αναδημοσιεύουμε μια σπάνια συνέντευξη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Μουσική / Οι Hume Assine έφτιαξαν ένα dance κομμάτι που το διαμορφώνεις όπως θες!

Το «For those dancing alone in their apartment» είναι ένα μουσικό πείραμα για όσα άτομα ψάχνουν ευκαιρία να ξεφύγουν, χορεύοντας μόνα στο σαλόνι, στην κουζίνα, στο υπνοδωμάτιο, ανάλογα με τη διάθεσή τους και για όσο το επιθυμούν.
M. HULOT
Ody Icons Περφόρμερ, μουσικός, δραματουργός, συνθέτης 

Οι Αθηναίοι / Ody Icons: «Δεν γίνεται να μη διεκδικήσεις τον χώρο που σου αναλογεί»

Περφόρμερ, μουσικός. Μεγάλωσε σε περιβάλλον που αγαπούσε την Ανατολή, ήταν λαϊκό και καθόλου εστέτ, κι αυτό επηρέασε τη μουσική του. Γι' αυτό δεν καταλαβαίνει τι εννοούν στην Ελλάδα όταν τον ρωτούν «γιατί τόσο τουμπερλέκι;». Ο Ody Icons αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Σεμίνα Διγενή / Παύλος Σιδηρόπουλος: «Είχε μια θλίψη για τα μακρινά αριστουργήματα»

Ένα ηχητικό ντοκιμαντέρ της Σεμίνας Διγενή για τον αγνό πρίγκηπα του rock and roll. Ακούγονται:  Δημήτρης Πουλικάκος, Μελίνα Σιδηροπούλου,  Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Φέρρης, Γιάννης Αγγελάκας κ.α.
THE LIFO TEAM
Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Μουσική / Οι νέοι λόκαλ DJs που ένα βράδυ θα σου «σώσουν τη ζωή»

Σιχαίνονται τις πελατειακές σχέσεις, είναι unapologetic, αγαπούν τα συμπεριληπτικά dancefloors, αδιαφορούν για τον αλγόριθμο και προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια πολύ ανταγωνιστική σκηνή. 7 νέοι λόκαλ DJs μιλούν στη LifO.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Γιώργος Χατζηνάσιος

Μουσική / Γιώργος Χατζηνάσιος: «Ότι τι; Είναι ηλίθιοι όσοι ακούνε ελαφρολαϊκά;»

Έγινε συνθέτης για να μπορέσει να παντρευτεί τη γυναίκα του. Πιστεύει πως όποιος λέξη «ελαφρός» είναι απαίσια. Πρόλαβε την εποχή που τους τραγουδιστές τούς καταλάβαινες από τον ήχο της φωνής τους - τώρα δεν τους ξεχωρίζει. Ο Γιώργος Χατζηνάσιος αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral χορευτικά πάρτι της χρονιάς

Μουσική / Dievers Party: Πώς δυο φίλες έφτιαξαν τα πιο viral πάρτι της χρονιάς

Η Βάσω Καζαντζίδου και η Μαρινέλα Αμπντουραχμάνι γνωρίστηκαν τυχαία σε ένα αθηναϊκό κλαμπ. Δύο χρόνια μετά, αυτή η συνάντηση γέννησε ένα από τα πιο δημοφιλή mobile queer events σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η τριπλή δύναμη του Μπετόβεν

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει το Τριπλό Κοντσέρτο του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν με τρεις λαμπερούς σολίστ: ο Μαξίμ Βενγκέροφ, ο Στίβεν Ίσερλις και η Θεοδοσία Ντόκου ενώνονται υπό την μπαγκέτα του Φίνεγκαν Ντάουνι Ντίαρ την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
MARCEL DETTMANN INTERVIEW

Μουσική / Marcel Dettmann: «Η τέκνο δεν γεννήθηκε για VIP τραπέζια»

Ένας από τους επιδραστικότερους εκπροσώπους της τέκνο, λίγες μέρες πριν από την εμφάνισή του στο Ωδείο Αθηνών, μιλάει για την αγαπημένη του μουσική ως έναν τρόπο να σχετίζεται με τον κόσμο και την πολιτική του nightlife.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τίνα Τέρνερ (1939-2023): Ένας αληθινός θρύλος

Μουσική / Τίνα Τέρνερ: «Ούτε ένας δεν με αγάπησε στη ζωή μου, ούτε καν ο πατέρας και η μάνα μου»

Παρ’ όλες τις επιτυχίες και τις εκρηκτικές εμφανίσεις, η Τίνα Τέρνερ έζησε τα πρώτα σαράντα χρόνια της ζωής της με μοναξιά, κακοποίηση και στερημένη από αγάπη. Ο τρόπος που άφησε πίσω της τον τρόμο και την ενδοοικογενειακή βία και έγινε σύμβολο τόλμης και περηφάνιας και η πορεία της προς τη σαρωτική επιτυχία είναι είναι τα βασικά στοιχεία που συνθέτουν το παζλ της ζωής της.
M. HULOT