Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Dieuf-Dieul de Thiès
0

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Dieuf-Dieul de Thiès

 

Η Βρετανική εφημερίδα Guardian έκανε ένα μεγάλο αφιέρωμα στην μουσική σκηνή της Σενεγάλης και φυσικά δεν παρέλειψε να αναφέρει την ελληνική δισκογραφική εταιρεία του Αδαμάντιου Καφετζή που ζει και εργάζεται στην Αθήνα και κυκλοφορεί ξεχασμένα Σενεγαλέζικα διαμάντια από την δεκαετία του ‘60, του ‘70 και του ’80.

Γράφει η Veronique Mortaigne:

«Σάββατο βράδυ στο Ντακάρ της Σενεγάλης. Νέοι από τα απομακρυσμένα προάστια όπως η Pikine και η Guédiawaye είναι απασχολημένοι με το να επανεφευρίσκουν το χιπ χοπ. Τον Απρίλιο το φεστιβάλ του Παρισιού Banlieues Bleues  είχε αφιερώσει μια ολόκληρη βραδιά με το όνομα «Το Ντακάρ είναι ραπ» για να γιορτάσει αυτή την υψηλής τάσης σκηνή που έχει αρχίσει να εκφράζει προς τα έξω τις απόψεις της για την πολιτική και τα σχεδόν τα πάντα από τα προβλήματα με τις προμήθειες νερού μέχρι την δίκη για την κατηγορία για διαφθορά του Karim Wade, γιου του πρώην πρόεδρου Abdoulave Wade.

Οι Dieuf-Dieul de Thies έχουν υπογράψει στην δισκογραφική εταιρεία Teranga Beat που έχει την έδρα της στο Ντακάρ και είναι το πνευματικό παιδί του Αδαμάντιου Καφετζή, ενός Έλληνα που προσγειώθηκε εδώ το 2003 και ερωτεύτηκε την Αφρικανική μουσική.

Νωρίτερα το απόγευμα, βρίσκουμε τους Dieuf-Dieul de Thiès  να κάνουν πρόβα σε ένα γκαράζ στην περιοχή Ouakan που τώρα επισκιάζεται από τος μνημείο της Αφρικανικής Αναγέννησης ύψους 49 μέτρων, ένα πολυδάπανο έργο που είχε υλοποιηθεί κατά την διάρκεια της προεδρίας του Wade.

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Αδαμάντιος Καφετζής

Στο δρόμο τα παιδιά παίζουν ποδόσφαιρο χωρίς να νοιάζονται για την μουσική μέσα. Οι Dieuf-Dieul de Thiès, άλλο ένα συγκρότημα του ’70, σχηματίστηκαν από τον κιθαρίστα Pape. Ξεκίνησαν μια μόδα στους ήχους της Σενεγάλης, με μια μίξη από είδη και επιρροές όπως η τζαζ, η Mandinka, το Afro-Cuban και το Mbalax (που σημαίνει ‘ρυθμός’ στα Γουόλοφ, την εθνική γλώσσα της Σενεγάλης).

Οι Dieuf-Dieul de Thiès έχουν υπογράψει στην δισκογραφική εταιρεία Teranga Beat που έχει την έδρα της στο Ντακάρ. Η Teranga Beat είναι το πνευματικό παιδί του Αδαμάντιου Καφετζή, ενός Έλληνα που προσγειώθηκε εδώ το 2003 και ερωτεύτηκε την Αφρικανική μουσική, τις μέρες που η έννοια της Αφρικανικής αναγέννησης ήταν ακόμη ένα άπιαστο όνειρο.

Ο Καφετζής μεγάλωσε στο Παγκράτι στην Αθήνα, της γειτονιάς της Αιθιοπικής κοινότητας της Αθήνας. Συνήθιζε να πηγαίνει στα Αφρικάνικα κλαμπ της πόλης και να χορεύει στους ρυθμούς της ρούμπας του Congo και του άφρομπιτ της Νιγηρίας. Μια μέρα αγόρασε το αφρικανικό μέρος μια τεράστιας συλλογής από δίσκους και του κόλλησε το μικρόβιο. Σύντομα άφησε πίσω του την Καλών Τεχνών όπου σπούδαζε και άρχισε να ψάχνει για σπάνια ορίτζιναλ άλμπουμ.

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Ibrahima Sylla

Η μοίρα τον έφερε στο Thiès, ένα σιδηροδρομικό κόμβο στο Ντακάρ όπου γνώρισε τον Moussa Diallo. «Ο ιδιοκτήτης αρκετών γνωστών κλαμπ – όπως το Bambou και το Sangomar – που του άρεσε να ηχογραφεί το υλικό τους», εξηγεί ο Καφετζής.

«Η οικογένεια του μου έδειξε ένα δωμάτιο που ήταν γεμάτο από κασέτες». Η Teranga Beat δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει αρκετά πράγματα – 7 δίσκους από το 2010 – χωρίς σάμπλερ, μόνο στην καλύτερη ποιότητα, ακυκλοφόρητα κομμάτια από καλλιτέχνες όπως οι Royal Band, Dieuf-Dieul και Idrissa Diop.

«Το πρόβλημα με την Σενεγάλεζικη μουσική είναι ότι ήταν εγκλωβισμένη ανάμεσα στο Afro-Cuban και το Mbalax», προσθέτει ο Καφετζής. «Στην πραγματικότητα, η χώρα έχει διαφορετικές παραδόσεις  που παίρνουν επιρροές από φυλές όπως η Σέρερ και η  Φούλα και η περιοχή Καζαμάνς (εθνο-θρησκευτικές, γλωσσικές και γεωγραφικές). Πολύ λίγο υλικό όμως έχει ηχογραφηθεί. Το ίδιο ισχύει για τους γκρίοτ παραδοσιακούς τελάληδες και μουσικούς, οι περισσότεροι από αυτούς είναι γυναίκες. Υπάρχουν ελάχιστα αρχεία εδώ. Δεν μπορώ να βρω ούτε φωτογραφίες της εποχής για να εικονογραφήσω τα εξώφυλλα των άλμπουμ. Μου λένε ότι τα αρνητικά έχουν χαθεί. Το ραδιόφωνο έχει κρατήσει πολύ λίγα πράγματα και στην τηλεόραση τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Μόνο μερικές μοναχικές φιγούρες όπως ο παραγωγός και ο ιδρυτής της Syllart Records, Ibrahima Sylla που έχει φύγει από την ζωή, είχε σώσει ένα μέρος της πρόσφατης μουσικής ιστορίας της χώρας, αδιαφορώντας όμως για τα δικαιώματα που ανήκουν στους καλλιτέχνες».

 

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Μέλη ενός χιπ χοπ γκρουπ της ανερχόμενης σκηνής της Σενεγάλης

 

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter

 

  

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Σαν Σήμερα / Ήταν η διασημότερη τραγουδίστρια της Γαλλίας. Όταν πέθανε, ο Αρχιεπίσκοπος αρνήθηκε να την κηδέψει

Φεύγει σαν σήμερα από τη ζωή η Edith Piaf. «Το σπουργιτάκι» που ξεκίνησε από τους δρόμους του Παρισιού και δοξάστηκε όσο λίγοι. Αυτή είναι η ζωή της, το τέλος που της επιφύλασσε η Καθολική εκκλησία και ένα απόσπασμα από μία συνέντευξή της.
ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΚΟΛΟΒΟΥ
«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ