Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Dieuf-Dieul de Thiès
0

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Dieuf-Dieul de Thiès

 

Η Βρετανική εφημερίδα Guardian έκανε ένα μεγάλο αφιέρωμα στην μουσική σκηνή της Σενεγάλης και φυσικά δεν παρέλειψε να αναφέρει την ελληνική δισκογραφική εταιρεία του Αδαμάντιου Καφετζή που ζει και εργάζεται στην Αθήνα και κυκλοφορεί ξεχασμένα Σενεγαλέζικα διαμάντια από την δεκαετία του ‘60, του ‘70 και του ’80.

Γράφει η Veronique Mortaigne:

«Σάββατο βράδυ στο Ντακάρ της Σενεγάλης. Νέοι από τα απομακρυσμένα προάστια όπως η Pikine και η Guédiawaye είναι απασχολημένοι με το να επανεφευρίσκουν το χιπ χοπ. Τον Απρίλιο το φεστιβάλ του Παρισιού Banlieues Bleues  είχε αφιερώσει μια ολόκληρη βραδιά με το όνομα «Το Ντακάρ είναι ραπ» για να γιορτάσει αυτή την υψηλής τάσης σκηνή που έχει αρχίσει να εκφράζει προς τα έξω τις απόψεις της για την πολιτική και τα σχεδόν τα πάντα από τα προβλήματα με τις προμήθειες νερού μέχρι την δίκη για την κατηγορία για διαφθορά του Karim Wade, γιου του πρώην πρόεδρου Abdoulave Wade.

Οι Dieuf-Dieul de Thies έχουν υπογράψει στην δισκογραφική εταιρεία Teranga Beat που έχει την έδρα της στο Ντακάρ και είναι το πνευματικό παιδί του Αδαμάντιου Καφετζή, ενός Έλληνα που προσγειώθηκε εδώ το 2003 και ερωτεύτηκε την Αφρικανική μουσική.

Νωρίτερα το απόγευμα, βρίσκουμε τους Dieuf-Dieul de Thiès  να κάνουν πρόβα σε ένα γκαράζ στην περιοχή Ouakan που τώρα επισκιάζεται από τος μνημείο της Αφρικανικής Αναγέννησης ύψους 49 μέτρων, ένα πολυδάπανο έργο που είχε υλοποιηθεί κατά την διάρκεια της προεδρίας του Wade.

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Αδαμάντιος Καφετζής

Στο δρόμο τα παιδιά παίζουν ποδόσφαιρο χωρίς να νοιάζονται για την μουσική μέσα. Οι Dieuf-Dieul de Thiès, άλλο ένα συγκρότημα του ’70, σχηματίστηκαν από τον κιθαρίστα Pape. Ξεκίνησαν μια μόδα στους ήχους της Σενεγάλης, με μια μίξη από είδη και επιρροές όπως η τζαζ, η Mandinka, το Afro-Cuban και το Mbalax (που σημαίνει ‘ρυθμός’ στα Γουόλοφ, την εθνική γλώσσα της Σενεγάλης).

Οι Dieuf-Dieul de Thiès έχουν υπογράψει στην δισκογραφική εταιρεία Teranga Beat που έχει την έδρα της στο Ντακάρ. Η Teranga Beat είναι το πνευματικό παιδί του Αδαμάντιου Καφετζή, ενός Έλληνα που προσγειώθηκε εδώ το 2003 και ερωτεύτηκε την Αφρικανική μουσική, τις μέρες που η έννοια της Αφρικανικής αναγέννησης ήταν ακόμη ένα άπιαστο όνειρο.

Ο Καφετζής μεγάλωσε στο Παγκράτι στην Αθήνα, της γειτονιάς της Αιθιοπικής κοινότητας της Αθήνας. Συνήθιζε να πηγαίνει στα Αφρικάνικα κλαμπ της πόλης και να χορεύει στους ρυθμούς της ρούμπας του Congo και του άφρομπιτ της Νιγηρίας. Μια μέρα αγόρασε το αφρικανικό μέρος μια τεράστιας συλλογής από δίσκους και του κόλλησε το μικρόβιο. Σύντομα άφησε πίσω του την Καλών Τεχνών όπου σπούδαζε και άρχισε να ψάχνει για σπάνια ορίτζιναλ άλμπουμ.

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Ibrahima Sylla

Η μοίρα τον έφερε στο Thiès, ένα σιδηροδρομικό κόμβο στο Ντακάρ όπου γνώρισε τον Moussa Diallo. «Ο ιδιοκτήτης αρκετών γνωστών κλαμπ – όπως το Bambou και το Sangomar – που του άρεσε να ηχογραφεί το υλικό τους», εξηγεί ο Καφετζής.

«Η οικογένεια του μου έδειξε ένα δωμάτιο που ήταν γεμάτο από κασέτες». Η Teranga Beat δεν έχει ακόμη κυκλοφορήσει αρκετά πράγματα – 7 δίσκους από το 2010 – χωρίς σάμπλερ, μόνο στην καλύτερη ποιότητα, ακυκλοφόρητα κομμάτια από καλλιτέχνες όπως οι Royal Band, Dieuf-Dieul και Idrissa Diop.

«Το πρόβλημα με την Σενεγάλεζικη μουσική είναι ότι ήταν εγκλωβισμένη ανάμεσα στο Afro-Cuban και το Mbalax», προσθέτει ο Καφετζής. «Στην πραγματικότητα, η χώρα έχει διαφορετικές παραδόσεις  που παίρνουν επιρροές από φυλές όπως η Σέρερ και η  Φούλα και η περιοχή Καζαμάνς (εθνο-θρησκευτικές, γλωσσικές και γεωγραφικές). Πολύ λίγο υλικό όμως έχει ηχογραφηθεί. Το ίδιο ισχύει για τους γκρίοτ παραδοσιακούς τελάληδες και μουσικούς, οι περισσότεροι από αυτούς είναι γυναίκες. Υπάρχουν ελάχιστα αρχεία εδώ. Δεν μπορώ να βρω ούτε φωτογραφίες της εποχής για να εικονογραφήσω τα εξώφυλλα των άλμπουμ. Μου λένε ότι τα αρνητικά έχουν χαθεί. Το ραδιόφωνο έχει κρατήσει πολύ λίγα πράγματα και στην τηλεόραση τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα. Μόνο μερικές μοναχικές φιγούρες όπως ο παραγωγός και ο ιδρυτής της Syllart Records, Ibrahima Sylla που έχει φύγει από την ζωή, είχε σώσει ένα μέρος της πρόσφατης μουσικής ιστορίας της χώρας, αδιαφορώντας όμως για τα δικαιώματα που ανήκουν στους καλλιτέχνες».

 

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter
Μέλη ενός χιπ χοπ γκρουπ της ανερχόμενης σκηνής της Σενεγάλης

 

 Η ελληνική Teranga Beat στην Guardian Facebook Twitter

 

  

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Σαβίνα Γιαννάτου / Σαβίνα Γιαννάτου: «Μια καλή κριτική κινητοποιεί κι άλλους ανθρώπους, και μαζί τους κινητοποιείσαι κι εσύ»

Το νέο της άλμπουμ, που αποθέωσε η «Guardian», είναι άλλο ένα λιθαράκι στην αξιοζήλευτη μουσική πορεία της. Λίγες μέρες πριν τις εμφανίσεις της στην Ελλάδα, η «υπέροχη Ελληνίδα τραγουδίστρια» όπως την αποκάλεσαν μιλά για τη δουλειά της και το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο που έχει, τη φωνή της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Μια σπουδαία συμφωνία σε ένα μόνο μέρος

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για την Έβδομη Συμφωνία του Γιαν Σιμπέλιους, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα του ρομαντικού κινήματος του 19ου αιώνα, που συνέθεσε ο δημιουργός-σύμβολο της Φινλανδίας.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Σκύλλας

Μουσική / «Υπήρξα αλαζόνας από τη λαχτάρα μου να πετύχω»

Ο διεθνώς καταξιωμένος συνθέτης Δημήτρης Σκύλλας επιστρέφει με ένα έργο για το Μέγαρο Μουσικής, εμπνευσμένο από την απέριττη ομορφιά της ελληνικής δημοτικής παράδοσης, αντλώντας στοιχεία από το ηπειρώτικο μοιρολόι αλλά και από τα «σκυλάδικα».
M. HULOT